Historiikkia

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Peeveli

Historiikkia

Viesti Kirjoittaja Peeveli »

Mietin josko tämän foorumin alkuperäis jäsenet haluais kertoa miten/miksi ovat aikoinaan aloittanut tämän foorumin, vähän historiikkia olisi kiva kuulla miten kaikki on alkanu täällä suomessa näin eksien puolella :)
Lueskelin tuossa uut:n sivuilla ja mietin miten esim. johanneksen poika on työnsa aloittanut ja olisiko ilman häntä näitä sivuja ollenkaan? Ainakin mulla on sellainen käsitys että sieltä on sivujen näkyvyys tullut ja varmaan sitä kautta itsekukanenkin löytänyt tämän foorumin?
Onko matkan varrella tullut suurta painostusta läheisten jt:n puolelta tai itse vekeltä?
...Mess with the best, fuck the rest
Tony

Re: Historiikkia

Viesti Kirjoittaja Tony »

Suomen ex-Jt foorumimaailma lähti liikkeelle H2O:sta. Erilaisia irc-ryhmiä oli varmasti myös ennen sitä, mutta H2O oli se ensimmäinen julkinen keskustelufoorumi. En tähän väliin muista kauanko se ehti toimia, mutta arvelisin jostain 90-luvun lopusta tai 2000-luvun alusta jonnekin vuoteen 2008.

Veljesseura perustettiin 2005 tai 2006. Siinä vaiheessa Veljesseuralla ei ollut foorumia ollenkaan. Sivusto oli alkuun informaatiosivusto, jossa oli artikkeleita, tilastoja, linkkejä ja sen sellaista. Jossain vaiheessa H2O:n rinnalle haluttiin moderoidumpaa keskustelualustaa ja Veljesseuran perustajilla (nimimerkit Alueveli ja Lehtiveli) riitti virtaa ja intoa pykätä sellainen pystyyn ns. pääsivuston rinnalle. Tämä tapahtui 2007.

Marginaaliryhmän marginaalikeskusteluille ei kuitenkaan riittänyt keskustelijoita kummallekin areenalle, ja H2O lopetettiin jonkin ajan päästä tämän foorumin perustamisen jälkeen.

Johanneksen pojan sivut muodostuivat joidenkin vuosien päästä tästä. JP varmaan kommentoi sitä aihiota tarkemmin itse.

Veljesseuran pääsivu lakkautettiin jokin aika sitten ja jäljelle jäi foorumi. Lakkauttaminen johtui siitä, että JP:n sivujen rinnalla ei maksa vaivaa ylläpitää toista saman aihepiirin sivustoa.

Saa korjata jos muistin jotain väärin tai jotain jäi mainitsematta. :)
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Occamin partaveitsi

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Onko muuten vastaavia sivustoja muualla maailmassa?
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Tony

Occamin partaveitsi kirjoitti:Onko muuten vastaavia sivustoja muualla maailmassa?
Jehovantodistajuuteen liittyviä keskustelufoormumeita löytyy varmasti vähän joka maasta, josta löytyy myös Jehovan todistajia.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Minunkin historiakäsitykseni mukaan H20 oli se Käärmeen siemen, josta jehovantodistajuudesta keskustelemisen sananvapaus sai Suomessa alkusysäyksensä. Olen itse seuraillut tilanteen kehittymistä noin vuodesta 2000 lähtien.
And Justice For All
Tony

sinner74 kirjoitti:Minunkin historiakäsitykseni mukaan H20 oli se Käärmeen siemen, josta jehovantodistajuudesta keskustelemisen sananvapaus sai Suomessa alkusysäyksensä. Olen itse seuraillut tilanteen kehittymistä noin vuodesta 2000 lähtien.
Itse taisin eksyä H2O:lle joskus 2003 paikkeilla. Menin sinne tarkoituksenani näyttää valehteleville luopioille kaapin paikka. Paikka kaapille löytyikin lyhyen neuvottelun jälkeen ja löysin myöhemmin itseni osallistumasta vastaavanlaisen foorumin ylläpitämiseen.
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Menin sinne tarkoituksenani näyttää valehteleville luopioille kaapin paikka
Taitaa olla ihan standardikäytäntö monella joka keskustelupalstoille aikoo. Hetken päästä sitä tajuaakin ettei tiedä mistään mitään. Siinä vaiheessa joko nöyrrytään punnitsemaan oma totuus uusiksi tai aletaan räkyttäväksi päänaukojaksi tai häivytään keskusteluforumeilta ja unohdetaan koko homma.

Paljon nämä palstat ovat opettaneet ja siitä ei pääse mihinkään. Nyt tietää mitä jehovantodistajuus todella on ja mikä siitä tosiaan totuus on.

Ylimielisestä tie nöyryyteen. Vaatii norsunpallit johon kaikki eivät pysty.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Tony

Veli-Hopea kirjoitti:Taitaa olla ihan standardikäytäntö monella joka keskustelupalstoille aikoo. Hetken päästä sitä tajuaakin ettei tiedä mistään mitään. Siinä vaiheessa joko nöyrrytään punnitsemaan oma totuus uusiksi tai aletaan räkyttäväksi päänaukojaksi tai häivytään keskusteluforumeilta ja unohdetaan koko homma.

Paljon nämä palstat ovat opettaneet ja siitä ei pääse mihinkään. Nyt tietää mitä jehovantodistajuus todella on ja mikä siitä tosiaan totuus on.

Ylimielisestä tie nöyryyteen. Vaatii norsunpallit johon kaikki eivät pysty.
Sitä kun oli tosiaan sokeasti uskonut kaiken järjestön vilpittömyydellä hehkuttamiset ja vakuuttelut the Totuudesta™, niin asian käsitteleminen ilman filttereitä oli mind-blowing -osastoa.
Peeveli

Viesti Kirjoittaja Peeveli »

Veli-Hopea kirjoitti: Paljon nämä palstat ovat opettaneet ja siitä ei pääse mihinkään. Nyt tietää mitä jehovantodistajuus todella on ja mikä siitä tosiaan totuus on.
Juurikin näin.

Näistä sivuista tulikin mieleen kun joskus olen etsiskellyt niitä varmimpia faktoja seuran valheista,väärennöksistä ja oppien muunteluista että jos niistä (niinkuin täälläkin tuhansissa eri keskusteluissa) olisi ne oleellisimmat kerättynä yhteen, näin uudet ja miksei meikäläinenkin löytäisi nopeasti ne faktat mistä voisi epäilevälle jt tai muulle tutulle puhua.
Tämmönen kehitys idea mulla eikä varmasti helppo toteuttaa mutta helpottais ainakin tiedon etsintää muutenkin kuin tuo haku nappi :)
...Mess with the best, fuck the rest
Occamin partaveitsi

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Peeveli kirjoitti:
Veli-Hopea kirjoitti: Paljon nämä palstat ovat opettaneet ja siitä ei pääse mihinkään. Nyt tietää mitä jehovantodistajuus todella on ja mikä siitä tosiaan totuus on.
Juurikin näin.

Näistä sivuista tulikin mieleen kun joskus olen etsiskellyt niitä varmimpia faktoja seuran valheista,väärennöksistä ja oppien muunteluista että jos niistä (niinkuin täälläkin tuhansissa eri keskusteluissa) olisi ne oleellisimmat kerättynä yhteen, näin uudet ja miksei meikäläinenkin löytäisi nopeasti ne faktat mistä voisi epäilevälle jt tai muulle tutulle puhua.
Tämmönen kehitys idea mulla eikä varmasti helppo toteuttaa mutta helpottais ainakin tiedon etsintää muutenkin kuin tuo haku nappi :)
Peeveliltä hyvä idea!

Joku, jolla on hyvä listantekokyky, niin faktat vain paperille ja jonkilaiseen järjestykseen.
Faktoja toki voi aina päivittää lisää, kun mieleen juolahtaa.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Tony

Wikipediassa on toki jo itsessään todella laajalti matskua järjestön edesottamuksista.
Johanneksen poika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Peeveli kirjoitti:Lueskelin tuossa uut:n sivuilla ja mietin miten esim. johanneksen poika on työnsa aloittanut
Tein pienen historiakatsauksen siitä, milloin ja miksi Johanneksen pojan sivut oikein syntyivät. Täältä sitä tiedon murua löytyy:

http://johanneksenpoika.fi/dokumentit/j ... oriaa.html
Torninvartija

Viesti Kirjoittaja Torninvartija »

Peeveli kirjoitti:Mietin josko tämän foorumin alkuperäis jäsenet haluais kertoa miten/miksi ovat aikoinaan aloittanut tämän foorumin, vähän historiikkia olisi kiva kuulla miten kaikki on alkanu täällä suomessa näin eksien puolella :)
Torninvartija muistelee kiikkustuolissaan nuoruuttaan:

Aloitin opiskelun Helsingin yliopistossa vuonna 1996. Samana vuonna mut erotettiin Jehovan todistajista. Ennen erottamistani en ollut uskaltanut lukea mitään luopiomatskua, mutta yhtäkkiä olin entinen Jehovan todistaja ja mulla oli yliopistolla internet käytössäni. Luin usein koko yön netistä jo silloin löytyneitä mielestäni todella laadukkaita Jehovan todistajia käsitteleviä sivustoja, joista parhaiten on jäänyt mieleen norjalaiset All along the Watchtower ja Watchtower Observer sekä Beyond Watchtower. Niiden kautta liityin joillekin sähköpostilistoille ja keskustelukanavat oli auki. Mainittakoon, että erottamiseni aikoihin en ollut vielä ihan 100% varma siitä että totuus ei ole totuus, mutta netissä surffailun aloitettuani vakuutuin tästä noin vartissa.

Yksi mieleenpainuneista ahaa-elämyksistä oli kun luin listan lainauksista Jehovan todistajien kirjallisuudesta koskien selityksiä vuodesta 1914. Lista alkoi 1800-luvun kirjallisuudesta ja päättyi 1990-luvulle. Tällainen lista pitäisi luoda myös suomeksi. Se on hyvin opettavainen sen suhteen miten totuus on muuttunut.

Vuosien 1997-1999 paikeilla tutustuin moniin entisiin Jehovan todistajiin maailmalla ja Suomessa. Järkkäsimme silloin ensimmäiset mielenosoituksetkin konventin ulkopuolella. Tästä alkoi muodostua entisten Jehovan todistajien yhteisö Suomessa.

Uskontojen uhrien tuella oli nettisivut jo 1990-luvun puolivälissä. Kirjoitin sinne Jehovan todistajia käsittelevän tekstin noin vuonna 1997. Se oli tietääkseni ensimmäinen ns. luopioteksti netissä suomeksi. Ensimmäinen luopisivusto perustettiin samoihin aikoihin. Sen perusti nimimerkkiä Marsupilami käyttänyt Jehovan todistaja ja sivuston nimi oli JT-tuki. Se on vieläkin olemassa, http://www.jttuki.info/, mutta sitä ei ole taidettu paljon päivittää vuoden 2004 jälkeen.

Englanniksi tietääkseni ensimmäinen nykyisiä keskustelupalstoja muistuttava palsta jolla keskusteltiin Jehovan todistajista oli nimeltään Hourglass2Outpost eli H2O. Ajattelin, että olisi kiva jos palsta olisi myös suomeksi. Otin yhteyttä palstan ylläpitäjiin ja suomenkielinen palsta perustettiin englanninkielisen palstan yhteyteen. Tää tapahtui muistaakseni noin vuonna 2000.

Kun Veljesseuran keskustelupalsta perustettiin keskustelijat siirtyivät tänne ja H2O kuihtui. Pidin H2O:lle hautajaispuheen entisten Jehovan todistajien Suokin miitissä - en muista vuotta - mutta päätettiin, että H2O lakkautetaan.
"You take the blue pill and the story ends. You wake in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill and you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes."
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

1980-luvulla perheeni oli Jehovan todistajien pyörityksessä, joten aloin aktiivisemmin ottaa selvää, missä jehovantodistajuudessa itse asiassa on kysymys. 1990-luvulla minuun kohdistui Jehovan todistajien taholta merkittävää huomiota, mikä sittemmin tälle vuosituhannelle tultaessa alkoi hiipua. Varsinainen loppurutistus tapahtui, kun paikallinen vanhin seurakunnan entisen koordinaattorin kanssa tuli kotiini tiedustelmaan, mahdoinko olla Johanneksen poika.

Tälle sivustolle tulin, asiasta ensin keskusteltuani, aivan alussa, tilanteessa, milloin perustajat vielä epäilivät, saako sivusto tuulta siipiensä alle. Lupasin omalta osaltani auttaa tässä henkilökohtaisella panoksellani ja kertomalla sivustosta oman ammattikuntani piirissä.
Vastaa Viestiin