Sata vuotta aina vain huonompaan suuntaan

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Tony

Sata vuotta aina vain huonompaan suuntaan

Viesti Kirjoittaja Tony »

Se tosiaan alkaa olla pretty much sata vuotta, kun Saatana heitettiin Vt-seuran mukaan maan päälle järjestämään kaikkien aikojen bileet ja herättämään pahennusta ympäri maailman.

Niinpä Vt-seura on muistuttanut meitä vähintään sen sata vuotta, miten asiat menevät jatkuvasti huonompaan suuntaan. Sodat, nälänhädät, taudit, kaikkea pikku mukavaa hehkutetaan aina tietyin väliajoin ja muistutetaan että menee huonommin kuin koskaan.
Vartiotorni 15.1.2014 (tutkittava) kirjoitti:Kuka voisi myöskään kiistää sitä, että kaikenlaiset tappavat taudit ja luonnononnettomuudet sekä muut "kuollettavat vitsaukset" vaativat yhä miljoonia uhreja joka vuosi? Nämä ongelmat ovat laajamittaisempia, yleisempiä ja ankarampia kuin koskaan aikaisemmin ihmiskunnan historiassa. Suhtaudutko vakavasti niiden merkitykseen?
Mutta mitä Saatana on todella saanut aikaan? Siis maapallon mittakaavassa. Havainnoillistetaan:

https://www.youtube.com/watch?v=jbkSRLY ... r_embedded

Havainnoillistaminen näyttää, että hyvinvointi lähti kehittymään hitaasti jo parisataa vuotta sitten. Teollistuminen antoi sille kunnon potkun ahteriin, eikä edes Saatanan tippuminen taivaasta 1914 saanut aikaan kokonaiskehitystä ajatellen kuin kevyen niiauksen, jonka jälkeen taas mentiin ja vähät välitettiin vanhan vihtahousun läsnäolosta.

Mieleen tulee väkisinkin kysymys, että missä pimiössä siellä Vt-seurassa oikein istutaan, kun maailma nähdään väen vängällä jatkuvasti huonompana paikkana? Siellä sitä Vartsikkaa kirjoitetaan lämpimästä toimistosta, koko maailma klikkauksen päässä, terveenä, kylläisenä ja korkeammalla eliniänodotuksella varustettuna kuin koskaan ihmisen historiassa.

No, totuus patologisen pessimismin taustalla on valitettavan karu. Maailmanlopun lahkojen on pakko lietsoa pelkoa jäseniinsä. Se on yksi keino pitää porukka varpaisillaan. Maailmasta löytyy paljon asioita, joihin keskittyminen, ja joita korostamalla, asiat saadaan näyttämään siltä miltä halutaan. Ja koska Vt-seura ei voi nähdä maailmassa hyvää vähänkään pidemmällä tähtäimellä, se esittää maailman sellaisena kuin esittää.

Tämä on yksi asia, miksi Jehovan todistajia käy sääliksi. Heiltä menee hyvä elämä ja maailma ohi, kun kaikki pitää nähdä mahdollisimman pessimistisesti.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Kivikko

Re: Sata vuotta aina vain huonompaan suuntaan

Viesti Kirjoittaja Kivikko »

1914 alkanut 1. maailmansota oli aikansa tuhoisimpia sotia, mutta jos vertaa esim. 1300-luvun mustaan surmaan, mikä tappoi lähes kolmanosan Euroopan väestöstä neljässä vuodessa, en menisi väittämään että tuo sota olisi ollut pahin juttu ikinä. (Lopun ajan tunnusmerkeistäkin ruttotaudin täyttäisi paremminkin juuri musta surma, ei mikään nykyaikainen sikainfluenssa.)

Toinen maailmansota peittosi kuolonuhreissa vaivatta ensimmäisen, lukujen ollessa 1. noin 16 miljoonaa, ja 2. arviolta 50-70 miljoonaa. Toinen maailmansota lasketaa historian tuhoisimmaksi sodaksi koskaan. Tällä perusteella vuosi 1939 olisi huomattavasti merkittävämpi kuin 1914.
Heiltä menee hyvä elämä ja maailma ohi, kun kaikki pitää nähdä mahdollisimman pessimistisesti.
Tähän itsekin havahduin aikanani. Koska Jt ei voi uskoa että ihmiskunta on saanut asioita korjaantumaan vuosituhansien aikana (varsinkin viime vuosisatoina), siltä jää ihmisen hyvät puolet huomaamatta. Jt:ilta viedään kaikki toivo ihmiskuntaa kohtaan, ja omakin elämä tuntuu kurjalta (ei ihme Jt:n ahtaassa maailmassa ja tiukassa aikataulussa), joten jäljelle jää vain oletus että jokin ihme tapahtuisi ja asiat paranisivat ilman että tarvitsee itse tehdä asioille mitään. Siihen asti surkutellaan.
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Kivikko kirjoitti:1914 alkanut 1. maailmansota oli aikansa tuhoisimpia sotia, mutta jos vertaa esim. 1300-luvun mustaan surmaan, mikä tappoi lähes kolmanosan Euroopan väestöstä neljässä vuodessa, en menisi väittämään että tuo sota olisi ollut pahin juttu ikinä. (Lopun ajan tunnusmerkeistäkin ruttotaudin täyttäisi paremminkin juuri musta surma, ei mikään nykyaikainen sikainfluenssa.)

Toinen maailmansota peittosi kuolonuhreissa vaivatta ensimmäisen, lukujen ollessa 1. noin 16 miljoonaa, ja 2. arviolta 50-70 miljoonaa. Toinen maailmansota lasketaa historian tuhoisimmaksi sodaksi koskaan. Tällä perusteella vuosi 1939 olisi huomattavasti merkittävämpi kuin 1914.
Heiltä menee hyvä elämä ja maailma ohi, kun kaikki pitää nähdä mahdollisimman pessimistisesti.
Tähän itsekin havahduin aikanani. Koska Jt ei voi uskoa että ihmiskunta on saanut asioita korjaantumaan vuosituhansien aikana (varsinkin viime vuosisatoina), siltä jää ihmisen hyvät puolet huomaamatta. Jt:ilta viedään kaikki toivo ihmiskuntaa kohtaan, ja omakin elämä tuntuu kurjalta (ei ihme Jt:n ahtaassa maailmassa ja tiukassa aikataulussa), joten jäljelle jää vain oletus että jokin ihme tapahtuisi ja asiat paranisivat ilman että tarvitsee itse tehdä asioille mitään. Siihen asti surkutellaan.

Niin sitten herääkin kysymys : kun kerran ihminen on näin hyvin kehittänyt monien hyvinvointia,parantanut tapojanja ja asioita.. Yrittäen yhdessä jatkuvasti kohti parempaa, myös luopuakseen kaikesta pahuudesta ja vääryydestä. ( :D. ). , miksi se pitää tulla harmagedonissa tappamaan? tekeekö se tästä jumalasta paremman?

Minä ainakin jumalana taputtaisin selkään ja kiittäisin :" hyvin te ootte epätäydellisyydestä ja virheistänne huolimatta yrittänyt" ( niinkuin isät rakkaudesta varmasti sanoo ) ja : " mä jatkan tästä ja hoidan loput kuntoon."

.. Mutta ei... Mä tuun ja tapan kaikki... onhan tämä...

Tosin onhan näitä, jotka edistävät omaa hyvinvointiansa toisen kustannuksella. Tällaisesta pitäisi pyrkiä eroon. Ehkä joku kaunis päivä näin käy kun asiat ja tasa-arvot kehittyy.. Ei kai sitä sovi muuta kuin toivoa tätä tällaisena pahana luopiona.
Viimeksi muokannut Veli-Hopea, 18.10.2013 15:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Tony

"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Kivikko kirjoitti:Jt:ilta viedään kaikki toivo ihmiskuntaa kohtaan, ja omakin elämä tuntuu kurjalta (ei ihme Jt:n ahtaassa maailmassa ja tiukassa aikataulussa), joten jäljelle jää vain oletus että jokin ihme tapahtuisi ja asiat paranisivat ilman että tarvitsee itse tehdä asioille mitään. Siihen asti surkutellaan.
Juurikin näin. Tosin monet todistajat lilluvat paratiisimaa-hurmoksessaan, mitä ei tosiasiallisisesti ainakaan siinä muodossa, mitä todistajat opettavat, tule. Heille riittää, että itse pelastuvat, jos pelastuvat eli selviävät loppukokeesta. Kurja kohtalo sekin elämää tässä ja nyt ajatellen.

Muuan pieni ihme tapahtuu kaiken aikaa, ei Jehovan todistajien järjestön, vaan YK:n eri järjestöjen ja monien avustusjärjestöjen kautta. Nämä viimemainitut kiinnittävät huomiota koulutukseen, hygieniaan, puhtaaseen veteen, rokotusohjelmiin, pienyrittäjyyteen ja moneen muuhun.

Jehovan todistajat järjestönä kiinnittävät huomionsa lahinnä saarnaamiseen, mitä suuren babylonin kristillisperäisten kirkkojen ja järjestöjen kannalta pidetään osatotuuksien ja suoranaisen valheen kylvämisenä, kuten kreikkalaisissa kirjoituksissa on sanottu.

En ole vielä havainnut ensimmäisenkään kaivon syntyvän pelkällä saarnaamisinnolla, en liioin kenenkään pelkällä saarnaamisella oppivan lukemaan tai laskemaan, puhmattakaan muusta elämälle tarpeellisesta opetuksesta.

Tonyn hienoista linkeistä huolimatta on otsikko totta Jehovan todistajien osalta, valitettavasti ja tullee olemaan vielä pitkään. Näet ei kukaan järkevästi ajatteleva ihminen voi Jehovan todistajien yhteisön pelleilyyn suostua, mutta mikä minä olen keneltäkään valitsemaansa typeryyttä kieltämään. Vallitseehan meillä ainakin lain mukaan uskonnon vapaus, vai vallitseeko?
loikkarisusi

Viesti Kirjoittaja loikkarisusi »

Tony kirjoitti:Aiheeseen liittyviä artikkeleita ja tilastoja.
--
"Saavatko nämä näennäisesti hyvät uutiset meidät ajattelemaan, että Jehovan suuri päivä on viivästynyt? Eivät tietenkään! Muistakaamme, että '--juuri kun he sanovat: "Rauha ja turvallisuus!" silloin äkillinen tuska samassa kohtaa heidät kuin synnytyspoltot raskaana olevan naisen--.' "

:roll:
Veli-Hopea

loikkarisusi kirjoitti:
Tony kirjoitti:Aiheeseen liittyviä artikkeleita ja tilastoja.
--
"Saavatko nämä näennäisesti hyvät uutiset meidät ajattelemaan, että Jehovan suuri päivä on viivästynyt? Eivät tietenkään! Muistakaamme, että '--juuri kun he sanovat: "Rauha ja turvallisuus!" silloin äkillinen tuska samassa kohtaa heidät kuin synnytyspoltot raskaana olevan naisen--.' "

:roll:

Niin , ihmiset pyrkivät rauhaan ja turvallisuuteen ja kun se saavutetaan , lahtaaminen alkaa..
En oikein ymmärrä ideaa, koska näihin pyrkiminen pitäisi olla mieluisaa jehovan silmissä

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Tony

Veli-Hopea kirjoitti:Niin , ihmiset pyrkivät rauhaan ja turvallisuuteen ja kun se saavutetaan , lahtaaminen alkaa.. En oikein ymmärrä ideaa, koska näihin pyrkiminen pitäisi olla mieluisaa jehovan silmissä
Paitsi jos asiaa ajattelee Vt-seuran teologian - eli kiistakysymyksen - pohjalta. Siinä Saatanalla ja Jehovalla on menossa veto asiasta. Jos ihminen pärjää, toisin kuin Jehova betsasi, Jehova häviää. Jehovan reilun pelin hengestähän saatiin tässä suhteessa jo esimakua Babelin tornin äärellä. Kun ihminen alkoi pärjäämään ja tekemään yhteistyötä, Jehova vihelsi pelin poikki ja laittoi porukan maailman ensimmäiseen kielikylpyyn. Porukan yhteistyö loppui siihen ja peli kiistakysymyksestä meni jatkoajalle.

Tuollainen pakan sekoittaminen on eittämättä vaikuttanut kaikkeen ihmiskunnan tekemiseen siitä lähtien. Jos ei ole yhteistä kieltä, tulee helpommin erimielisyksiä, riitaa ja sotia.
Veli-Hopea

Siinä Saatanalla ja Jehovalla on menossa veto asiasta.
Se onkin tosi hauska veto.. varsinkin kun ei ole edes väliä, kumpi voittaa. pärjää tai ei,lopputuloksena on ihmiskunnan hävittäminen jokatapauksessa.

Jos saatanakin kahlitaan ikuisuuksiin tai hävitetään, rupee koko veto menettämään merkitystään aika lailla. No... yksin on kiva voittaa ja olla.

*muoks.

Joo no vähän hassusti muotoiltu, mutta jokatapauksessa..

Onhan se omituista, jos itse löisin vetoa jonkun kanssa ja riippumatta tuloksesta, olen jo etukäteen päättänyt tappaa vastapuolen ja vedonkohteet... "yksin on kiva voittaa ja olla" tarkoittanee varmaan sitä, että varmasti on kiva voittaa , kun häviäjää ei ole enään olemassakaan.
no, voihan sitä aina kerskailla omillensa voittaneensa

Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Vartiotorni-seura myös käyttää tilastoja väärin tukemaan omia tulkintojaan.

Maanjäristysten uhrien määrä on ilmeisesti lisääntynyt vuodesta 1914 (alkupäässä numerot ovat ilmeisesti epätarkkoja). Niin on myös maailman väestön määrä ja kaupunkien asumistiheys. Vielä kun Kaliforniaan iskisi tieteellisesti ennustettu "Big One", niin maanjäristysuhreihin saataisiin valtava piikki ja Harmagedon olisi taas paljon lähempänä.

Tilasto ja siitä vedetyt johtopäätökset ovat kaksi eri asiaa, mutta tämä ei haittaa VT-seuran tulkintoja Raamatun ennustuksista.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
tosiuskomaton

Viesti Kirjoittaja tosiuskomaton »

Pitää myös muistaa, että nykyinen tehokas tiedonvälitys osaltaan luo kuvaa siitä, että ongelmia on aina vain lisää ja lisää. Eipä sata vuotta sitten saatu livetwiittejä panttivankidraamasta tai luonnononnettomuuksista. Jos haluaa asian nähdä VT-seuran tavoin, nykyinen informaatiotulva antaa siihen mahdollisuuden.
Tony

Taas mennään.
Vartiotorni elokuu 2015 (tutkittava) kirjoitti:ELÄMME erittäin koettelevaa aikaa. Raamatussa kutsutaan tätä vuonna 1914 alkanutta ajanjaksoa ”viimeisiksi päiviksi”. Näille ”kriittisille ajoille, joista on vaikea selviytyä”, ovat tunnusomaisia niin huonot olosuhteet, ettei ihmiskunta ole koskaan aiemmin kokenut vastaavaa.
Kuva

http://www.goodreasonblog.com/2011/11/c ... esses.html
Veli-Hopea

Tilastoja kun seuraa niin paremmin menee, sitä on vaikee kiistää. Paitsi tietenkin jt kiistää sen , koska se sotii sitä manipuloitua maailmankuvaa vastaan mikä heillä on.

Rinnakkaistodellisuudessa faktoilla ei ole merkitystä.
Höpönnöpömaassa on kivempi elää.

Verilettu
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Veli-Hopea kirjoitti:Niin sitten herääkin kysymys : kun kerran ihminen on näin hyvin kehittänyt monien hyvinvointia,parantanut tapojanja ja asioita.. Yrittäen yhdessä jatkuvasti kohti parempaa, myös luopuakseen kaikesta pahuudesta ja vääryydestä. ( :D. ). , miksi se pitää tulla harmagedonissa tappamaan? tekeekö se tästä jumalasta paremman?
Ottamatta kantaa itse aiheeseen, niin onhan ihmisten asiat aika perseestä köyhissä maissa. Luonnon varat riittäisivät ehkä koko populaatiolle mutta kun ne eivät jakaudu tasaisesti. Pieni rikas vähemmistö elää yli varojen aiheuttaen ongelmia köyhissä maissa. Vtuttaa seurata tätä itsekästä menoa.

Muuten ymmärrän pointin, epätäydellinen ihminen on kehittänyt paljon helpotusta tähän maailmaan. Sitä ei voi kiistää. Mutta niidenkin hyödyntäminen ei ole tasa-arvoista.

Ja Jehovan todistajilla ei ole mitään ratkaisua tähän, heidän on aivan turha tulla lässyttämään tähän mitään. Luonto itse tulee hoitamaan asian lopulta. Ehkä painetaan resettiä...
Veli-Hopea

Pieni rikas vähemmistö elää yli varojen aiheuttaen ongelmia köyhissä maissa. Vtuttaa seurata tätä itsekästä menoa.
Juu eihän tämä homma mitenkään täydellistä ole. Moni yrittää kovasti mutta löytyyhän niitä mulkkujakin. Ehkä maailma tästä vielä kehittyy parempaan suuntaan, siltä se kyllä näyttää.

Tästä heräsi kysymys, onko itsekkyys lisääntynyt viimeisen 2000 vuoden aikana prosentuaalisesti vai päinvastoin?

Voipi olla melko hankala kysymys mutta itse koen ainakin humanitaarisuuden kasvaneen eikä siitä sovi rangaista.

Vastaa Viestiin