Pec: "Vaikkei olekaan omakohtaista kokemusta erottamisesta voi siitä huolimatta muodostaa käsityksen eikä kyse ole mistään "lasten hylkäämisestä"! "
Et näköjään voi muodostaa kuin rajallisen oman käsityksesi.
Tämä on nähty ja koettu että kyse ON lasten hylkäämisestä.
Miltä tuntuu oman äidin sanat:
"Jos sinäkin eroat, olet äidillesi kuin kuollut, paitsi sinulla ei edes ole toivoa ylösnousemuksesta muun perheen kanssa"
Lakkaat olemasta vanhemmilesi, jos eroat tai sinut erotetaan. Varsin herkässä teini-iässä tällaisia kommentteja ei soisi lapsen kuulevan omilta vanhemmiltaan. Ja tätä se ON niin monessa perheessä missä lahkon annetaan vaikuttaa niin kuin se kirjallisesti opettaa.
Ehkä joissakin perheissä korvaa ei lotkauteta ja ollaan mukana lahkossa hiukan mukavuussyistä (?) ja pidetään jonkinlaiset välit perheenjäseneen erottamisen tai eroamisen jälkeen, mutta suurin osa ottaa karttamisen AIVAN KIRJAIMELLISESTI.
Muuton jälkeen paikkakunnalle tuli naapuri jossain vaiheessa antamaan tiedoksiannon:
"Kun sinä kerran olet erotettu niin en sitten voi sinua tervehtiä. Kai sinä tämän ymmärrät? Lapsia ja vaimoasi voin kyllä tervehtiä..."
Tämä ihminen oli siihen asti tervehtinyt ja vaihtanut pari sanaa aiemmin, sitten jotenkin saanut tiedon että olen joskus ollut lahkossa. Josta siis erosin ihan itse omalla päätöksellä jo aikoja sitten.
Olin jo oikeastaan unohtanut koko asian ja tämä tuli sitten vielä muistuttamaan että olen ollut sairaassa lahkossa joskus ja mennyt lapsena kasteelle. Enemmän tai vähemmän oman tahdon mukaan...
"Ei, ei me ketään karteta"