Jehovan todistajat ovat päässeet pienellä uutisella Hesariin.
hs.fi kirjoitti:Helsingin jäähallissa Taka-Töölössä alkoi keskiviikkoaamuna suursiivous. Talkoolaiset valmistelevat hallia perjantaina alkavaa Jehovan todistajien konventtia eli kokoontumista varten.
Jäähallia ja sen pihaa on siivoamassa Jehovan todistajien mukaan yli 700 talkoolaista. Operaatio kestää kaksi päivää.
Tarvitaanko perussiistin hallin puunaamiseen tosiaan 700 ihmistä ja kaksi päivää? Kuulostaa melko tehottomalta.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Jäähalli lienee hevi ja swinger -festareiden jäljiltä kerran 700 siivoojaa tarvitaan. Onko siellä oikeasti niin likaista Mahdollista on, että halutaan vähän näyttää yhteisöllisyyttä ulospäin ja korostetaan vapaaehtoisvoimaisuutta.
Meidänkin perhe tuoreessa käännynnäisinnokkuudessaan oli hallin lattioita hoonaamassa monena kesänä. Onhan siivouskin jonkinmoinen sosiaalinen tapahtuma. Kun vuodet vierivät eteenpäin niin hallilta lähdettiin mahdollisimman nopeasti vetämään. Muistelen, että viimeisen konventtipäivän jälkeen hallin siivousvastaavalla oli välillä pieniä vaikeuksia rekrytoida jengiä mopinvarteen.
Lieneekö Jehovan todistajien markkinointipuhetta, että tilojen vuokraajat olisivat kiitelleet sitä miten siistiin kuntoon tilat jätetään, mutta ovathan ne kyllä siistit olleet, ei siinä mitään.
Olisi kiinnostavaa tietää, minkä verran työtunteja yhteensä käytetään siivoamiseen. Kaksi päivää ja 700 osallistujaa ei tietenkään vielä tarkoita, että kaikki olisivat paikalla kaksi päivää aamusta iltaan. Siinä olisi myös yksi mittari porukan innokkuudelle Valtakunnan asian puolesta. Tuskin nouseva käyrä.
Minä olin aikanaan niin sisäpiirien ulkopuolella etten edes tiennyt tällaisesta sosiaalisesta tapahtumasta kuin vasta ihan aikuisuuden kynnyksellä. Kävinkin pari kertaa sitten hengailemassa ja siirtelemässä tavaroita paikasta toiseen, mutta vielä tärkeämpää kahvit juomassa ja tuttuja morjenstamassa.
Kunnioittavasti teidän
Nabander
Olen luvannut vaieta nykyisistä ajatuksistani, siitä mikä koskee entisiä ajatuksiani ei sovittu mitään
Itse olen kuullut että kyllä siellä on jotkut tehneet kovastikin töitä, esim. kaikki penkit käyty läpi ja purkat irroitettu pois yms. pikkutarkkaa nysväämistä vaadittu.
Jäähallille tästä on hyötyä, ja tällä siivouksella tilan vuokra saadaan varmasti paljon alemmaksi. Ja se tässä on tärkeää, ei se että paikka olisi niin siisti Jehovan palvelemista varten.
Eli taas todistajien vapaaehtoistyöllä säästetään köyhän emoseuran roposia köyhän hallintoelimen käyttöön.
Verilettu kirjoitti:Itse olen kuullut että kyllä siellä on jotkut tehneet kovastikin töitä, esim. kaikki penkit käyty läpi ja purkat irroitettu pois yms. pikkutarkkaa nysväämistä vaadittu.
Jäähallille tästä on hyötyä, ja tällä siivouksella tilan vuokra saadaan varmasti paljon alemmaksi. Ja se tässä on tärkeää, ei se että paikka olisi niin siisti Jehovan palvelemista varten.
Eli taas todistajien vapaaehtoistyöllä säästetään köyhän emoseuran roposia köyhän hallintoelimen käyttöön.
"ihmisiä on helpompi huijata, kun saada heitä myöhemmin uskomaan se, että heitä on huijattu"
Sen mitä nyt tiedän laskukaavoista, niin tuo 700 henkeä on kokonaismäärä, samoin kuin lasketaan messu/festari kävijät.
No tehokkuus on suhteellista... Osa huhkii ja osa, ehkäpä suurin osa, käyttää ajan tuttujen kanssa jutusteluun.
Siivouksen merkitys rivijulistajalle on sosiaalinen ulottuvuus. Nuorille parin haku. Osalle pakollinen velvollisuus ympäristön paineen takia. Vain pieni osa on siinä mukana puhtaasti hengellisessä merkityksessä.
Samanlainen pöhinä lienee ollut myös Oulu-hallissa, vaan mitäpä tuo minulle kuuluu. Tämän sijaan olen kyllä kuullut, ettei tuo "talkootyö" aina niin innostavaa ole ollut.