Alueveli kirjoitti:Logiikka on kyllä puhtaasti hukassa. Ei synttäreihinkään enää kukaan liitä mitään pakanallisia ajatuksia, mutta se on sitten erottamisperuste. Haloo..?
Muistaakseni olisin taannoin kuullut jostain, että seuran vanhimmille antamien ohjeiden mukaan synttärien vietto ei ole erottamisperuste sinällään, jos asiasta ryhdytään käräjöimään, se kun ei ole väärää uskontoa yhtä selvästi kuin joulu.
Jos asiasta rupeaa inttämään voi kai tosin saada monoa vaikka "uppiniskaisuudesta"
Lehtiveli kirjoitti: Samalla perustelulla voitaisiin sallia syntymäpäivät, joulu yms yms.
Synttärit on itse asiassa sallittu, mutta asiaa ei haluta sanoa suoraan, jotta muutos olisi hidas:
"Kristityt pysyvät erossa kaikista juhlista ja tavoista, joihin edelleen liittyy vääriä uskonnollisia käsityksiä tai Raamatun periaatteiden vastaista toimintaa. Esimerkiksi syntymäpäivät esitetään Raamatussa kiistattomasti huonossa valossa (1. Moos. 40:20, Matteus 14:6-10). Mutta jos on täysin selvää, että jollakin tavalla ei ole nykyään väärään uskontoon liittyvää merkitystä eikä se riko Raamatun periaatteita, kristityn on ratkaistava henkilökohtaisesti, noudattaako hän tuota tapaa vai ei." (Herätkää! 8. heinäkuuta 2004 s. 30)
Vastaavaa on tapahtunut jo pinatan ja luuaun kohdalla, siis meillä tuntemattomia bileitä, joiden pohja lepää väärissä uskonnollisissa käsityksissä.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Markku Meilo kirjoitti:
Synttärit on itse asiassa sallittu, mutta asiaa ei haluta sanoa suoraan, jotta muutos olisi hidas:
En oikein usko, että muutosta juuri tapahtuisi vaikka sanoisivatkin suoraan. Kyllä se synttäreiden epäraamatullisuus on niin tehokkaasti iskostettu lauman mieliin.
Offtopicia: Oon muuten joskus huvikseni miettinyt että ei oo varmaan sattumaa että "tosi jumalan palvelijoita" verrataan juuri lampaisiin. Lampaathan on aivan älyttömän tyhmiä elukoita, jotka hyppää vaikka porukalla jyrkänteeltä. Vuohethan toisaalta on älykkäitä vempuloita, samoin kuin siat, joihin molempiin liitetään oikein urakalla VT-seuran toimesta negatiivisia ajatuksia.
"Raised upon repulsive lies from the time we were born
Driven into heads, holy laws..."
[Paradise Lost ~ Our Saviors]
Jakke kirjoitti:
Coca-Cola -pukki julistaa kaupallisuuden ilosanomaa, mitä pakanallista siinä muka on??? Yhtä pakanallista kun Stockmannin hullut päivät.
Cocacolapukki on muuten (amerikan)suomalaisen taiteilijan kätten työtä.
Edit: korjasin lainauksen - Jakke
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
hijt kirjoitti:En oikein usko, että muutosta juuri tapahtuisi vaikka sanoisivatkin suoraan. Kyllä se synttäreiden epäraamatullisuus on niin tehokkaasti iskostettu lauman mieliin.
Aivan totta, vaivihkaa tehdyt oppimuutokset, sekä muutokset joista tehdään omantunnokysymys, vaikuttavat hitaasti. Ensin nuorimmat ja innokkaimmat huomaavat asian, iäkkäät eivät välttämättä koskaan.
Kaarmis kirjoitti:Pinãta oli muistaakseni kokonaan jeppuloiden unohtama juhla, kunnes se 80-luvun puolivälissä "hyväksyttiin". En tiedä oliko se ennen sitä kielletty?
Pinatassa ei ole oleellista aiempi asenne, vaan pakanallista alkuperää olevan tavan hyväksyminen. Tietääkseni Vt-seura ei ole muodostanut mielipidettä Pohjanmaan pääsiäiskokoistakaan, mutta en yllättyisi jos ne katsottaisiin jossain lähitulevaisuudessa sallituiksi.
Kannatta pitää mielessä, että pinata on E-Amerikasta ja luuau Hawajilta.
Anonymous kirjoitti:
Jos asiasta rupeaa inttämään voi kai tosin saada monoa vaikka "uppiniskaisuudesta"
Tuo pitää enemmän kuin paikkaansa. Asiassa kuin asiassa !
Vilpitön viisas veli vanhin saattaa helpostikin heittää kehiin Hitler-kortin : "Sinä kyllä tiedät mikä on Seuran kanta (itse Jehovalta saatu kanta) tähän asiaan". Ja siinähän se.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Hei. En ole ennen tänne foorumille kirjoitellut, mutta sivuja olen lueskellut. Mitään tavallista (ovella on käyty säännöllisesti koko minun elämäni ajan ja isä heidän kanssaan tutustunut ja jutellut ja väitellyt... ) enempää kontakteja minulla ei jehovan todistajiin ole, mutta kiinnostunut olen aiheesta ja luin Pasi Turusen kirjankin.
Halusin vain kysyä, että onko tämä ihan normaalia: pikkuveljelläni on kaksi jehovan todistaja -kaveria ja he kyllä saavat käydä kavereidensa synttäreillä.
Halusin vain kysyä, että onko tämä ihan normaalia: pikkuveljelläni on kaksi jehovan todistaja -kaveria ja he kyllä saavat käydä kavereidensa synttäreillä.
Poikkeuksellista on. Yleensä jt-vanhemmat kieltävät moisen. Olisiko mahdollista että pojat tulisivat synttäreille ilman nimenomaista lupaa, vai onko heillä lahjatkin mukanaan?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Elfslayer kirjoitti:Hei. En ole ennen tänne foorumille kirjoitellut, mutta sivuja olen lueskellut. Mitään tavallista (ovella on käyty säännöllisesti koko minun elämäni ajan ja isä heidän kanssaan tutustunut ja jutellut ja väitellyt... ) enempää kontakteja minulla ei jehovan todistajiin ole, mutta kiinnostunut olen aiheesta ja luin Pasi Turusen kirjankin.
Minä kävin salaa kavereideni synttäreillä.
Muistan yhden kerran lapsena, kun isoveli tuli hakemaan minua kesken juhlinnan ja sanoi, että "ei Jehovan todistajat vietä synttäreitä." Otin sitten vähän matkaevästä mukaan (limsaa ja keksiä) ja lähdin kotiin. Isoveli saapui kotiin sitten parin tunnin päästä. Oli jäänyt sinne juhlimaan, kun ensin oli saanut mut kotiin .
tikaram kirjoitti:
Minä kävin salaa kavereideni synttäreillä.
Sama. Tai yläasteikäisenä kun vanhemmatkaan eivät enää tunteneet kavereideni perheitä yhtä hyvin, jätin siis vain kotona mainitsematta, että kyseiset illanistujaiset olivat synttärisankarin juhlistamiseksi. Ei se eronnut mitenkään siitä, että jätin myös mainitsematta kilisevästä kassistani
Samoihin aikoihin aloin myös antaa joulukortteja. Se kun oli kaveripiirissä tapana, ja mielestäni se oli vain kohteliasta ja mukava tapa huomioida kaverit. Ja en todellakaan halunnut alkaa selittämään mitään mistään jt:istä ja saturnaliasta, joka tekee kaikesta nykyjouluun liittyvästä pahaa. Nih.
Aluksi ehkä tuntui vähän omituiselta laulaa onnittelulauluja ja se oli jotain sellaista hienovaraista huulien liikuttelua (mikä tosin on aika yleistä monille valtakunnansalillakin laulettaessa). Laulussa ja synttärikorttien askartelussa on ollut jotain todella kielletyn oloista. Juhlathan muuten ovat yleensä aikas samaa tavaraa, oli sitten synttärit tai ei. Nykyisin ne ja muut joulu- ja maamme-laulut menevät jo aika sujuvasti, kunhan kukaan meikäläinen ei ole näkemässä. Ja kaikilla on hyvä mieli.