Tässä uutiset:
http://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_s463.html

Kuvat: Uusi Suomi
http://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_s464.html

Kuva: Hitaita raapaisuja -blogi
Valvoja: Moderaattorit

Minulle on ihan sama vaikka kirjoittaja olisi Veikko Leinonen, kunhan homma tehdään puolueettomasti ja rehellisesti. Käsittääkseni Aila sellaisella tiellä on, joten enpä minä ainakaan vastaan laita sitä että tämä hommaa jatkaisi.Occamin partaveitsi kirjoitti:Aila on itse kristillismielinen, eli käsittääkseni Luterilaisen oppisuunnan kannattaja.
Tarvittaisiin henkilö joka tekee tutkimuksen puhtaalta pöydältä yleensäkin uskontojen synnystä.
Niin, kyllä ajatuksia on kaikilla ..kaikista asioista, mutta tarkoitin lähinnä sellaisia henkilöitä, jolla on vielä "avoin katsantokanta", eli ei ole lyönyt lukkoon uskomuksiansa.Veli-Hopea kirjoitti:Minulle on ihan sama vaikka kirjoittaja olisi Veikko Leinonen, kunhan homma tehdään puolueettomasti ja rehellisesti. Käsittääkseni Aila sellaisella tiellä on, joten enpä minä ainakaan vastaan laita sitä että tämä hommaa jatkaisi.Occamin partaveitsi kirjoitti:Aila on itse kristillismielinen, eli käsittääkseni Luterilaisen oppisuunnan kannattaja.
Tarvittaisiin henkilö joka tekee tutkimuksen puhtaalta pöydältä yleensäkin uskontojen synnystä.
Ateismiakin jotkut väittävät uskonnoksi (mitä en allekirjoita) , eli jonkin suunnan kannattaja sekin kai, niin mikä on sellainen henkilö joka ei ole minkään kannattaja ja kuka on sellainen joka tutkimuksen voi puhtaalta pöydältä tehdä?
Näin varmasti on. Kiitos vinkistä "Kristikunnan synty" kirjasta, yritän tilata sen jostain.Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Uskontojen synty on niin laaja kysymys, että se tuskin mahtuu yksien kansien sisään. eikä sitä itseasiassa voida tehdä, koska emme tiedä siitä riittävästi. Tarkoitan sitä, että uskonnon / uskontojen juuret ulottunevat kymmenien vuosituhanten taa. Tulee siis rajata kysymys tunnettujen uskontojen syntyyn. Näistä on jo teoksia valmiina ja Wikipediastakin löytyy.
Jos supistamme asian pelkästään kristinuskon syntyyn, voin suositella Lars Aejmelaeuksen aiheesta kirjoittamaa opusta ISBN 978-951-607-529-0, vuodelta 2007.
Mikäli lähdemme vertaamaan Jehovan todistajien uskontoa, mihin sitä vertaisimme? Adventismiinko vai protestantismiin yleensä? Vai mihin? Lisäksi, vaikka tutkija / kirjoittaja pyrkisi miten suureen objektivisuuteen tahansa, hän ei voi välttyä täysin oman uskonnolisen viitekehyksensä ajatuksilta, rohkenen sanoa.
Tuon väitteen esittäminen on käytännössä aina osoitus hädissään ólemisesta. Päättelen sen siitä, etten ole vielä koskaan havainnut tuollaisen väitteen esittäjän määrittäneen tarkemmin sitä mitä hän tarkoittaa uskonto-sanalla. Tässä on hyvä lähtökohta ja sen pohjalta puoluepolitiikkakin on uskontoa tai ainakin hyvin lähellä uskontoa omine ainoine oikeine julistuksineen, jäsenluetteloineen, vaelluskokouksineen, hartaine lauluineen ja puolueen hylänneine luopioineen.Veli-Hopea kirjoitti:Ateismiakin jotkut väittävät uskonnoksi (mitä en allekirjoita)...
Meitä on moneen junaan, ei kai olisi yllätys havaita sellainenkin mielipide, että urheilun laaja-alainen ja kokonaisvaltainen inhoaminen onkin itse asiassa urheilulaji. Sellaisen mielipiteen valossa minäkin olisin menestyvä urheilija.... eli jonkin suunnan kannattaja sekin kai, niin mikä on sellainen henkilö joka ei ole minkään kannattaja ja kuka on sellainen joka tutkimuksen voi puhtaalta pöydältä tehdä?
Voisiko ainoan oikean uskonnon puutteessa puolueeton vertailukohta olla havainnoitavissa oleva todellisuus?Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Mikäli lähdemme vertaamaan Jehovan todistajien uskontoa, mihin sitä vertaisimme? Adventismiinko vai protestantismiin yleensä?
Aivan näin tämä tuli itsellänikin mieleen ja vielä niin , ettei ainakaan sinun asettamillasi kriteereillä tällaista taida olla.Nyt syntyy vain uusi kysymys, onko sellaisia ihmisiä olemassa ?
Valtavirtakristillisyyteen luettaneen mukaan myös kaikkein suurin kristillinen yhteisö; Roomalaiskatolinen kirkko?..Uskoisin, että kristillisyyteen kallellaan olevia kiinnostaisi nimen omaan se, miten todistajuuden opit eroavat valtavirtakristillisyydestä..