Vielä Jehovan todistaja? Lue tämä!
Valvoja: Moderaattorit
-
SuurinBabylon
Vielä Jehovan todistaja? Lue tämä!
Kerron hieman itsestäni. Olen päälle ksikymppinen ja alta kolmekymppinen PK-seudulla asuva mies, joka erotettiin harhaoppisten mielipiteiden takia järjestöstä vajaa neljä vuotta sitten.
Minua piti järjestössä puhdas tietämättömyys. Kun aloin lukea muutakin kuin Vartiotorniseuran painamaa kirjallisuutta, asioihin sai hieman eri näkökulmaa. Sen jälkeen Vartiotornin "perustelut" vaikuttivat lapsellisilta; noinko tyhminä he meitä pitävät? Todistajien maailmankuva oli yksinkertaisesti liian uskomaton ollakseen totta.
Tiedän, että tätä palstaa lukee säännöllisesti vielä järjestön sisällä olevia. Moni avaa Veljesseuran pelonsekaisin tuntein. Mielessä voi pyöriä syyllisyys, mutta toisaalta uteliaisuus ja halu päättää omasta kohtalostaan saa jatkamaan uskontonsa perinpohjaista tutkimista myös kriittisistä lähteistä.
Uskonkriisi, etenkin jos on kasvatettu tiukan uskonyhteisön jäseneksi, on aina vaikea paikka. Onneksi apua on tarjolla: internetistä löytyy runsaasti tietoa Jehovan todistajien historiasta, oppimuutoksista, pedofiiliskandaaleista, jne. Lisäksi moni avoin tai suljettu vertaistukiryhmä tukee niitä, jotka harkitsevat uskonyhteisöstä irtautumista tai ovat jo irtaantuneet siitä.
Kannustan jokaista tätä palstaa lukevaa Jehovan todistajaa jatkamaan etsintöjään ja selvittämään totuuden "Totuudesta." Jos uskallat, voit kommentoida tähän ketjuun ajatuksiasi järjestöstä, sen epäkohdista ja tulevaisuuden suunnitelmistasi - tai ihan mistä vain! Me kuuntelemme.
Minua piti järjestössä puhdas tietämättömyys. Kun aloin lukea muutakin kuin Vartiotorniseuran painamaa kirjallisuutta, asioihin sai hieman eri näkökulmaa. Sen jälkeen Vartiotornin "perustelut" vaikuttivat lapsellisilta; noinko tyhminä he meitä pitävät? Todistajien maailmankuva oli yksinkertaisesti liian uskomaton ollakseen totta.
Tiedän, että tätä palstaa lukee säännöllisesti vielä järjestön sisällä olevia. Moni avaa Veljesseuran pelonsekaisin tuntein. Mielessä voi pyöriä syyllisyys, mutta toisaalta uteliaisuus ja halu päättää omasta kohtalostaan saa jatkamaan uskontonsa perinpohjaista tutkimista myös kriittisistä lähteistä.
Uskonkriisi, etenkin jos on kasvatettu tiukan uskonyhteisön jäseneksi, on aina vaikea paikka. Onneksi apua on tarjolla: internetistä löytyy runsaasti tietoa Jehovan todistajien historiasta, oppimuutoksista, pedofiiliskandaaleista, jne. Lisäksi moni avoin tai suljettu vertaistukiryhmä tukee niitä, jotka harkitsevat uskonyhteisöstä irtautumista tai ovat jo irtaantuneet siitä.
Kannustan jokaista tätä palstaa lukevaa Jehovan todistajaa jatkamaan etsintöjään ja selvittämään totuuden "Totuudesta." Jos uskallat, voit kommentoida tähän ketjuun ajatuksiasi järjestöstä, sen epäkohdista ja tulevaisuuden suunnitelmistasi - tai ihan mistä vain! Me kuuntelemme.
-
Polyester
Re: Vielä Jehovan todistaja? Lue tämä!
Muistan itsekin tuon pelon, tosin kyseessä oli Veljesseuran edeltäjä H2O. Tuntuu uskomattomalta nyt, mutta niin se meni.SuurinBabylon kirjoitti:Tiedän, että tätä palstaa lukee säännöllisesti vielä järjestön sisällä olevia. Moni avaa Veljesseuran pelonsekaisin tuntein. Mielessä voi pyöriä syyllisyys, mutta toisaalta uteliaisuus ja halu päättää omasta kohtalostaan saa jatkamaan uskontonsa perinpohjaista tutkimista myös kriittisistä lähteistä.
Kriittisessä materiaalissa ei ole mitään pelättävää. Se ei vahingoita sinua millään tavalla. Totuus ei voi mennä rikki siitä, että sitä tarkastelee objektiivisesti.
-
Jaakob
Niinhän sitä sanotaan, että totuus ei pala tulessakaan. Itsehän lähdin aikoinaan tutkimaan ja todistamaan VT-seuran tarjoamaa totuutta itselleni oikeaksi ja paikkansa pitäväksi, mutta eihän se onnistunut. Kuinka olisikaan voinut onnistua.
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
-Mark Twain
- Jaakko Ahvenainen
Minulle kävi ihan samoin. Ryhdyin tutkimaan ja tutkimani ei täsmännyt edes Jehovan todistajien oman KIT:in kanssa. Miten se valkealla heposella ratsastava ja miekka kourassa sohiva seppelpää voi olla Jeesus, koska Jeesuksesta ei missään muualla, ei edes Ilmestyksessä, esitetä moista. Ja miten ratsastajalla voi olla kruunu päässään, kun KIT:issä lukee ihan selvästi seppele! Kyseessä on mieluummin imperialismi kuin Jeesus -kansa nousee kansaa vastaan, maailman hallinta miellyttää.
Kyllä, Ilm. 6:2 lukee kreikaksi stefanos, mutta allajuoksevassa englnninkielisessä tekstissä crown. Mikäli todella olisi kyseessä kruunu, tulisi kerikkalaisessa tekstissä lukea diadeema, ei lue. KIT:in englanninkielinen rivienväli on siis tahallisesti väärin käännetty tai kääntäjä ei ole osannut kreikkaa. Tässä tapauksessa ei käännöstyöhön olisi pitänyt ryhtyä.
Edit. korjattu militarismi (sota) imperialismiksi, mitä alunperin tarkoitin ja mistä seuraa sota.
Kyllä, Ilm. 6:2 lukee kreikaksi stefanos, mutta allajuoksevassa englnninkielisessä tekstissä crown. Mikäli todella olisi kyseessä kruunu, tulisi kerikkalaisessa tekstissä lukea diadeema, ei lue. KIT:in englanninkielinen rivienväli on siis tahallisesti väärin käännetty tai kääntäjä ei ole osannut kreikkaa. Tässä tapauksessa ei käännöstyöhön olisi pitänyt ryhtyä.
Edit. korjattu militarismi (sota) imperialismiksi, mitä alunperin tarkoitin ja mistä seuraa sota.
-
Vieras
Olen yhä "mukana" porukassa,toimeton kuitenkin reilun vuoden. Alkoi tämä kaksinaamaisuus tökkiä ja jako kuppikuntiin srk sisällä.. Tuli surffailtua siellä sun täällä ja erityisesti tää palsta sekä Johanneksen poika on POP .
Niin mahtavaa,maailmanlaajuista tietoutta asioiden todellisesta laidasta pukkaa ettei mitään rajaa❤ aivan mahtavaa!
Ahmin näitä palstoja aamulla ensimmäisenä ja illalla viimeisenä. KIITOS TEILLE.
Eiköhän tämä hedelmää tuota ajan kanssa,omat olosuhteet muutoksiin eivät ole juuri nyt otolliset. Mutta hei,uskokaa pois,teette mahtavaa työtä ja tästä lähtee kun hetki on kypsä .
Niin mahtavaa,maailmanlaajuista tietoutta asioiden todellisesta laidasta pukkaa ettei mitään rajaa❤ aivan mahtavaa!
Ahmin näitä palstoja aamulla ensimmäisenä ja illalla viimeisenä. KIITOS TEILLE.
Eiköhän tämä hedelmää tuota ajan kanssa,omat olosuhteet muutoksiin eivät ole juuri nyt otolliset. Mutta hei,uskokaa pois,teette mahtavaa työtä ja tästä lähtee kun hetki on kypsä .
- Jaakko Ahvenainen
Voi ton Ahnevaisen kanssa. Kun korjaamaan lähtee, olisi pitänyt korjata kunnolla. No, korjataan.Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Miten se valkealla heposella ratsastava ja miekka kourassa sohiva...
Ei miekka kourassa,ei, vaan jousi kourassa.
-
kulkuri
Vieras » 28.10.2015 21:21
tästä lähtee kun hetki on kypsä .
-----
Näillä palstoilla on ollut tiedossa ja kirjoitettu että USA:ssa on kokonainen seurakunta eronnut kerralla "liikkeestä". Kun kokonaan erosivat, pitivät mukanaan oman talkootyövaltakunnansalinsa - tuonaikaisten yhdistys- ja muiden sääntöjensä mukaisesti.
Mistähän lie tuokin ero sai alkunsa, kipinänsä ja ensimmäisen virikkeensä ?
-----
Näillä palstoilla on ollut tiedossa ja kirjoitettu että USA:ssa on kokonainen seurakunta eronnut kerralla "liikkeestä". Kun kokonaan erosivat, pitivät mukanaan oman talkootyövaltakunnansalinsa - tuonaikaisten yhdistys- ja muiden sääntöjensä mukaisesti.
-
artoodetoo
En tiedä. Ehkä vielä hämmästyttävämpää on se, kun Ruotsissa noin 15 vuotta sitten eräs kokonainen kirjantutkisteluryhmä päätti harrastaa ryhmäseksiä. Tätä sitten ihmeteltiin ja naureskeltiin omassa kirjantutkisteluryhmässä, että mistä moinen on tullut mieleen.kulkuri kirjoitti:Vieras » 28.10.2015 21:21
-----
-
Kaarmis
Helevata koko todistajuusaikani mä olin koko ajan väärässä kirjantutkisteluryhmässä! 
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
-
Kaarmis
Olikohan toi Ruotsi-case syy miks kirjikset lopetettiin?
-
Veli-Hopea
Kaarmis kirjoitti:Olikohan toi Ruotsi-case syy miks kirjikset lopetettiin?
Onko tota keissiä käsitelty jossain laajemminkin? Olis kiva lukasta miten tällasta on voinu tapahtua.
Melko uskomaton juttu, vaikee hyväksyä.. Mutta elämässä sattuu ja tapahtuu jopa nenä pystyssä kulkeville.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-
Lottopallo
Kotikirjiksissä vuosia ja vuosia putkeen istuneena muistan kirjisten olleen luonteeltaan epävirallisia. Siis huomattavasti tunnelmaltaan vapaamuotoisempia kuin kokoukset salilla. Tuo on seuran mielestä turhankin riskialtista maaperää, koska virallisesta linjasta poikkeavaa ajattelua ja raamatuntulkintaa voi alkaa esiintymään.Kaarmis kirjoitti:Olikohan toi Ruotsi-case syy miks kirjikset lopetettiin?
-
Kivikko
Alkuperäiseen aiheeseen liittyen itsellenikin tämä palsta on ollut JP:n sivujen lisäksi suurin tiedonhankinnan kanavani irtautumisrosessissani. Nyt olen ollut aikalailla poissa vähän aikaa, kun on ollut muutakin hommaa, eli olen näköjään saanut muutakin ajateltavaa välillä. Ilman tätä sivustoa en olisi kait koskaan samaistunut muiden tuntemuksiin kanssani samankaltaisissa tilanteissa, ja juurikin sen avulla on itse päässyt eteenpäin pelkojen ja syyllisyyksien suhteen.
Kohdallani se on vienyt vuosia, ja olen jopa kokenut pelkuruutta kun monet muut nimimerkit ovat saaneet ratkaisunsa tehtyä murto-osassa aikaa itseeni nähden. Niin se vaan on mennyt, olen ollut hidas ja arka, mutta nyt on sentään saatu ratkaisu aikaan. Ei tarvitse katua ainuttakaan kertaa kun olen näillä sivuilla pyörinyt. Aika ei ole mennyt hukkaan.
Kohdallani se on vienyt vuosia, ja olen jopa kokenut pelkuruutta kun monet muut nimimerkit ovat saaneet ratkaisunsa tehtyä murto-osassa aikaa itseeni nähden. Niin se vaan on mennyt, olen ollut hidas ja arka, mutta nyt on sentään saatu ratkaisu aikaan. Ei tarvitse katua ainuttakaan kertaa kun olen näillä sivuilla pyörinyt. Aika ei ole mennyt hukkaan.
-
artoodetoo
En tiedä asiasta muuta kuin mitä kirjantutkistelussa kuulin aikoinaan. Silloista kirjantutkisteluryhmäämme pyöritti seurakunnan esivalvoja, en tiedä mistä hän oli asian kuullut. Olisi hauska lukea jostain, että mitä siellä oikein on tapahtunutVeli-Hopea kirjoitti:Kaarmis kirjoitti:Olikohan toi Ruotsi-case syy miks kirjikset lopetettiin?
Onko tota keissiä käsitelty jossain laajemminkin? Olis kiva lukasta miten tällasta on voinu tapahtua.
Melko uskomaton juttu, vaikee hyväksyä.. Mutta elämässä sattuu ja tapahtuu jopa nenä pystyssä kulkeville.
-
Kaarmis
Lukemista paljon hauskempi olis olla siinä kirjiksessä.