Järjestön propaganda maailman nykytilasta versus todellisuus

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Tony

Järjestön propaganda maailman nykytilasta versus todellisuus

Viesti Kirjoittaja Tony »

Vartiotorni-seura maalailee maailman tilasta säännöllisesti synkkääkin synkempää kuvaa. Kirjallisuudessa kerrotaan, miten elämme ennenkuulumattoman moraalitonta aikaa. Aikaa, joka menee jatkuvasti huonompaan suuntaan.

Muutama esimerkki aiheesta:
Vartiotorni 15/1 2014 kirjoitti:Jumalaton yhteiskunta tulee epäilemättä menemään aina vain huonompaan suuntaan, kunnes Jehova puuttuu asiaan ja tekee siitä lopun. Historia kertoo joistakin kansoista ja kulttuureista, jotka moraalinsa romahdettua tuhoutuivat täysin. Koskaan aikaisemmin koko maailman moraali ei kuitenkaan ole ollut yhtä rappeutunutta kuin nykyään.
Vartiotorni 15/11 2015 kirjoitti:Maailman olosuhteet pahenevat pahenemistaan. Jumalan sana ennusti juuri näin tapahtuvan nykyisen asiainjärjestelmän ”viimeisinä päivinä”, kun ”pahat ihmiset ja petkuttajat menevät yhä huonompaan suuntaan”
Mihin suuntaan maailma sitten todellisuudessa on mennyt aikaisempaan verrattuna, ja mitkä ovat tulevaisuuden näkymämme? Jos et ole budjetoinut tämän vuoden puolelle yhdenkään luennon kuuntelemista tai katsomista, Esko Valtaojan jäähyväisluento voisi olla kuitenkin sen arvoinen, ja nimenomaisesti Jehovan todistajien maailma menee jatkuvasti huonompaan suuntaan -propagandan pohjalta.

Avaruustähtitieteen professori Esko Valtaoja jää eläkkeelle Turun yliopistosta syyskuun ensimmäinen päivä. Valtaoja kertoi jäähyväisluennollaan muun muassa siitä, miksi maailma on hänen mielestään todellisuudessa hyvä ja onnellinen paikka.

"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
YksinäinenSusi

Re: Järjestön propaganda maailman nykytilasta versus todellisuus

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

hienoo, näyttää siltä että maailma menee ikäänkuin väkisin parempaan suuntaan pienistä notkahduksista huolimatta,

näyttäisi myös siltä että yksinvaltiaatkaan kuten Putin eivät voi enää käydä valloitussotaa, koska pakotteet tulee ongelmaksi kun länsi ei tykkää siitä,

että kun asioita alkaa todella miettiä positiivisessa valossa niin voi huomata että muinaisten aikojen barbaarisuus on vähenemään päin kaikenaikaa,

itse olen ollut huolissaan ilmaston muutoksesta, en ole enää kun kuuntelin valtsikan esityksen,

ja just eilen kirjastossa luin tieteen kuvalehdestä että fuusioreaktorin kehitys on jo niin pitkällä että se on mahdollista saada 10:ssä vuodessa tuottamaan kuusinkertaisesti energiaa siitä polttoaineesta mitä siihen lykätään sisään, ja saasteettomasti,

toki tietysti tuo 10 vuoden arvio on liian optimistinen, mutta veikkaisin että se edistys askel otetaan ennemmin tai myöhemmin koska ihmiskunnan on pakko se ottaa selviytyäkseen,

ja ihminen on tunnetusti hyvin luova silloin kun kysymys on oikeasti elämästä ja kuolemasta
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Verilettu
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Itseä kyllä huolestuttaa tämä ilmaston lämpeneminen. Nyt eri valtioiden virkamiehet lässyttävät kaksi viikkoa Pariisissa ilmastokokouksessa, jossa saadaan lopulta jotain ympäripyöreää ja jota noudattamalla parhaimmillaankin lämpötila nousee edelleen. Itse en luonnollisestikaan elä niin kauan että haitat olisivat todella ilmeiset, mutta jo nyt jollain eläinlajeilla on vaikeaa (jääkarhut, saimaannorppa) ja niiden ennustetaan kuolevan sukupuuttoon.

Ja sitten kun makeasta vedestä tulee todellinen pula, niin lähtee liikkeelle pakolaisia eri mittakaavassa kuin nykyiset, joiden kanssa jo ollaan vaikeuksissa.

En ole katsonut yo. videota että mainitaanko näistä asioista mitään. On hyvä jos siinä mainitaan niitä hyviä asioita mitä on tapahtunut. Kyllähän hyvä olisi ajatella positiivisia asioitakin. Itselleni se on vaikeaa. Minua onkin sanottu pessimistiksi, itse kutsun itseäni realistiksi. :)

Ja se että maailma on menossa mielestäni huonoon suuntaan, niin J&J hemmoilla tuolla "taivaassa" tuskin on mitään tekemistä (kun en heihin usko) ja vielä vähemmän Jehovan todistajilla. Siinä se on porukka joka loistaa aina poissaolollaan kun eri yhteisöt osallistuvat esim. lahjoituksiin ja heidän pienellä piiperryksellään ei ole mitään merkitystä kuin todella pienessä mittakaavassa, heidän omassa keskuudessaan (ja sielläkin tiedetään tapahtuneen paljon negatiivista).

Pitääpä katsoa tuo video joskus, lisäsin aina pidentyvään "katso myöhemmin" -listaani :D
Occamin partaveitsi

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Tony kirjoitti:Vartiotorni-seura maalailee maailman tilasta säännöllisesti synkkääkin synkempää kuvaa. Kirjallisuudessa kerrotaan, miten elämme ennenkuulumattoman moraalitonta aikaa. Aikaa, joka menee jatkuvasti huonompaan suuntaan.

Muutama esimerkki aiheesta:
Vartiotorni 15/1 2014 kirjoitti:Jumalaton yhteiskunta tulee epäilemättä menemään aina vain huonompaan suuntaan, kunnes Jehova puuttuu asiaan ja tekee siitä lopun. Historia kertoo joistakin kansoista ja kulttuureista, jotka moraalinsa romahdettua tuhoutuivat täysin. Koskaan aikaisemmin koko maailman moraali ei kuitenkaan ole ollut yhtä rappeutunutta kuin nykyään.
Vartiotorni 15/11 2015 kirjoitti:Maailman olosuhteet pahenevat pahenemistaan. Jumalan sana ennusti juuri näin tapahtuvan nykyisen asiainjärjestelmän ”viimeisinä päivinä”, kun ”pahat ihmiset ja petkuttajat menevät yhä huonompaan suuntaan”
Mihin suuntaan maailma sitten todellisuudessa on mennyt aikaisempaan verrattuna, ja mitkä ovat tulevaisuuden näkymämme? Jos et ole budjetoinut tämän vuoden puolelle yhdenkään luennon kuuntelemista tai katsomista, Esko Valtaojan jäähyväisluento voisi olla kuitenkin sen arvoinen, ja nimenomaisesti Jehovan todistajien maailma menee jatkuvasti huonompaan suuntaan -propagandan pohjalta.

Avaruustähtitieteen professori Esko Valtaoja jää eläkkeelle Turun yliopistosta syyskuun ensimmäinen päivä. Valtaoja kertoi jäähyväisluennollaan muun muassa siitä, miksi maailma on hänen mielestään todellisuudessa hyvä ja onnellinen paikka.

Kuuntelin Valtaojan luennon kaksi kertaa, se on todella hieno esitys.

Hän mm. sanoi..."Tervetuloa paratiisiin" se ei vain ole vielä täysin valmis, mutta suunta on oikea.

Loppukaneetti oli esim. "Maailma ei ole lopussa, se tuskin on vasta alussa"

Tämän luennon todellakin kannattaa kuunnella, se on vastakohta JT:jien uhkakuville ja maailmanlopun löpinoille.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Aatos

Viesti Kirjoittaja Aatos »

Itsekin pidän Esko V:tä monessa suhteessa todella fiksuna miehenä. Maailman tilaa hän kuitenkin arvioi aika ylioptimistisesti ottamatta mm. juuri ilmaston muutosta riittävän vakavasti.

Toivon toki että senkin suhteen jotain keksitään, jotta suunta saataisiin korjattua.

Houkuttelevaahan se on uskoa, että joku jumalolento puuttuu peliin. Sekin on vain sitä katteetonta ajattelua, joka ei perustu reaalimaailmaan.... Ja sellainen ajattelu myös aliarvioi ihmisen omaa vastuuta ja mahdollisuutta vaikuttaa asioihin, siis passivoi.

Ylioptimismi ja uhkakuvien korostaminen kumpikin voivat passivoida: ei muka tarvitse tai voi tehdä mitään paremman maailman eteen.
Lothar II

Viesti Kirjoittaja Lothar II »

Verilettu kirjoitti:Nyt eri valtioiden virkamiehet lässyttävät kaksi viikkoa Pariisissa ilmastokokouksessa,
Hieman ohi teeman taas minulta.
Kuinkahan monta tuhatta lässyttäjää niitä oikein tarvitaan ?
Eripuraa on enimmäkseen siitä, kuka maksaa tuhannet miljardit ja kenelle. Tähän mennessä miljardit ovat menneet tuuleen.
Verilettu kirjoitti: Itse en luonnollisestikaan elä niin kauan että haitat olisivat todella ilmeiset, mutta jo nyt jollain eläinlajeilla on vaikeaa (jääkarhut, saimaannorppa) ja niiden ennustetaan kuolevan sukupuuttoon.
Joku voisi nimetä yhden eläinlajin, joka kuollut sukupuuttoon ilmaston muuttumisen vuoksi. Kauheeta pelottelua ja ennustelua on kuultu kyllästymiseen asti. Yleensä kylmyys tappaa enemmän kuin lämpö.
Jääkarhujen määräkin kuntoon metsästystä vähentämällä.
Verilettu kirjoitti:Ja sitten kun makeasta vedestä tulee todellinen pula, niin lähtee liikkeelle pakolaisia eri mittakaavassa kuin nykyiset, joiden kanssa jo ollaan vaikeuksissa.
Vuonna 2005 YK ennusti, että vuoteen 2010 menessä olisi noin 50 miljoonaa ilmastopakolaista. Missäs ovat ?

Myrskyjen määrä ei ole sen kummoisempi, kuin ennenkään.

Maailman ravinnontuotannon käppyrät vain ylöspäin.

Näin vanha denialisti.
Aatos

Vuonna 2005 YK ennusti, että vuoteen 2010 menessä olisi noin 50 miljoonaa ilmastopakolaista. Missäs ovat ?
Totta, ei tosiaan ole näkyny lainkaan pakolaisia viime aikoina Suomessa tai muuallakaan :D

Ihmisellä on monesti kova halu uskoa omaan totuuteensa. Siitä jt-uskonnossa taitaa olla pitkälti kysymys:" Tän on pakko olla totuus! Olen nimittäin satsannut tähän niin paljon, että tämän on vain oltava totuus. " Mun mielestä tosin myös denialisimissa sama homma, ei vanha denialisti opi uusia temppuja. Jos haluaa uskoa jotain, sit uskoo.
Itse kannatan tosiasioiden katsomista silmiin mahdollisimman rohkeasti. Yleensä se mahdollistaa parheiten realiteetteihin perustuvan toiminnan. Mutta kukin tavallaan, eli jatkakaan samaan malliin, peace vaan :)
Valtaoajn ajatuksissa kannatan sitä, että teknologia on otettava osaksi ongelmien ratkaisua, ei pelkkä viherpiiperrykseen vetäytyminen auta. Itse tosin olen myös sitä mieltä että kulutus- ja talouskasvu-uskonnot ovat vielä haitallisempia laajemmille piireille kuin eräs amerikkalainen lahko jonka vaikutuspiirissä läheisiäni on...
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Aatos kirjoitti:
Totta, ei tosiaan ole näkyny lainkaan pakolaisia viime aikoina Suomessa tai muuallakaan :D
Eivät he kai kuitenkaan ilmastopakolaisia ole?
Itse kannatan tosiasioiden katsomista silmiin mahdollisimman rohkeasti. Yleensä se mahdollistaa parheiten realiteetteihin perustuvan toiminnan. Mutta kukin tavallaan, eli jatkakaan samaan malliin, peace vaan :)
Juuri näin. Ja juuri tästä syystä tämäkin aloitus. Ilmastoon liittyvistä asioista ja asiaan vaikuttavista toimenpiteistä voidaan olla montaa mieltä, mutta yksinkertainen fakta on se, että järjestön maalailut aina vain huonompaan suuntaan menevästä maailmasta ja aina vain moraalittomammista ihmisistä on disinformaatiota sen täydessä merkityksessä. Todellisuus historiaan peilattuna kertoo juuri päinvastaista kuin järjestö.

Järjestö käyttäytyy aivan kuten Valtaoja luennossaan havainnoillistaa - kävelee katse alaspäin töppösiään katsellen, ottamatta yhtään huomioon kokonaisuutta.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Lothar II

Olen lukenut Valtaojan tuotannon 75 prosenttisesti ja kuunnellut pari luentoaankin. Hänen esiin tuomat asiat osaltaan auttoivat näkemään sinne kolikon toisellepuolle. Eli, ei se maailma ollutkaan niin paha mitä JT-materiaalissa maalailtiin.
No, eihän se Eskokaan täydellinen ole ajatuksissaan.
Aatos

Kylläpä sitä disinformaatiota on tuossa ilmastonmuutosasiassakin. Fakta on sekin, että öljyteollisuus on disinformaation levittämistä tieten tahtoen rahoittanut. Syyrian pakolaiskriisiin puolestaan on arvioitu vahvasti vaikuttaneen edeltänyt vuosien kuivuus, joka on pakottanut maaseutuväestöstä ison osan luopumaan viljelystä (=elinkeinostaan) mikä on ollut omiaan lisäämään yhteiskunnan epävakautta ja raivaamaan maaperää ääriliikkeille. Tieteellinen konsensus ilmastokriisin kielteisistä vaikutuksista on varsin vankka, mutta mun puolesta vanhat denialistis toki saa pitää uskonsa, joten peace :D
Ja ketä kiinnostaa muutkin kun denialistien näkökulmat, googlatkoon aiheista, raportteja ja tutkimustietoakin löytyy.

En usko, että maailma on menossa mustavalkoisesti parempaan tai mustavalkoisesti vain huonompaan.

En usko myöskään olevan olemassa vapahtajia tai profeettoja, jotka olisivat kaikessa oikeassa. Ei ole tämän eikä tuonpuoleisessa.
Kivaahan se olisi, kun voisi uskotella itselleen tietävänsä Totuuden. Siihenhän osin uskontojen vetovoima perustuu.

Epävarmuus on ahdistavaakin ja monimutkaisten asioiden pohtiminen työlästä.

Esko VAltaoja on fiksu mies ja mainio puhuja sekä kirjoittaja, mutta joissakin asioissa hänenkin kanssaan voi olla eri mieltä.

SAmalla tavalla kun järjestön kirjallisuudessa ja jt-elämäntavassa on periaatteessa ihan kannatettaviakin asioita mutta kyllähän se disinformaatiota on kokonaisuudessaan, ja siinä pohjimmiltaan hyvin tarkoitushakuisesti tarkastelllaan maailman tapahtumia. Siinä suhteessa olen samoilla linjoilla aloittajan kanssa.

Onneksi täälllä ei tarvikaan olla kaikesta samaa mieltä.
:)
Lothar II

Aatos kirjoitti:Kylläpä sitä disinformaatiota on tuossa ilmastonmuutosasiassakin.
No, tässä sitä propakandaa reaalimaailmasta. Onko nämäkin käppyrät rahoittanut öljyteollisuus ?
Menevät vähän samaan tapaan, kuin maailman talous, välillä ylös-alas, mutta kuitenkin perussuunta ylös.
http://1.bp.blogspot.com/-jpVZL2BzLn4/V ... yminen.PNG
Näyttäis, että tietokonemallinukset elävät omaa elämäänsä tässäkin asiassa. Mutta olis ihan vertailun vuoksi kiva nähdä ne mallinnuskäppyrät ja laskelmat ravinnontuotannosta myös. Voitais verrata.
Malachi Constant
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Malachi Constant »

Valtaojan yksi keskeinen viesti on: "Meidän kannattaa koettaa tehdä asioille jotain." Vrt. USA:n konservatiiviset, Jeesusta palaavaksi odottavat republikaanipiirit, jotka ovat nyt avoimesti ilmoittaneet estävänsä Obaman ilmasto-ohjelman toteutumisen.

Kukaan ei kykene arvioimaan tarkasti sitä, mikä on ilmastomuutoksen etenemisvauhti - hiilidioksidipäästöjen lisääntyminen on joka tapauksessa saatava kuriin. Toisaalta moni muu uhkakuva on viimeisten 50 vuoden kuluessa väistynyt, ennen muuta ydinsodan uhka. Maan ja veden saastuminenkaan ei ole aiheuttanut sellaista katastrofia, jonka 70-luvulla jotkut näkivät olevan aivan ovella. Näihin liittyen kuitenkin esimerkiksi eliölajien häviämisellä, josta hyvällä syyllä käytetään jo ilmausta "mass extinction", on arvaamattomia vaikutuksia.

Näitä aiheita koskevaan tieteelliseen tutkimukseen valtiot (ne joilla on resursseja) satsaavat valtaisia summia, läpimurroille on tilaa. Melko äskettäinen suuri edistysaskel ovat "valkoista valoa" tuottavat energiapihit LED-lamput. Kaikesta tuottamastamme energiasta ehkä noin viidesosa on kulunut valaisemiseen. Tämä osa energiankulutuksesta olisi näin saatavissa kuriin.
All of the true things that I am about to tell you are shameless lies. - The Books of Bokonon
takapiru

Viesti Kirjoittaja takapiru »

Koulutukseni puolesta mun pitäis olla kans jotenkin hysteerinen maailman tilasta, mutta kun katsoo maapallon pitkän ajan muutoksia, tämä lämpiämis-kylmiämisketju kyetään näyttämään tapahtuneen aiemminkin. Se, mikä tässä ehkä on oleellista, ei ole ilmasto, vaan ihmiset. Uskonnot sanelivat menneinä vuosisatoina ihmisten käyttäytymistä enemmän. Uskonnollisuuden väheneminenkään ei ole välttämättä oikea väite, vaan ev.lut. kirkkoon, ja.muihin uskonnollisiin ryhmiin kuuluminen ei ole enää niin ulkopuolisten sanelemaa. Itseäni esimerkkinä käyttäen, olen paperilla ateisti, en kuulu mihinkään seurakuntaan. Silti minulla on oma vahva uskoni Jumalaani.
Aatos

Kukin tavallaan. Mulla ei oo uskoa mihinkään jumalaan. Sen sijaan uskon mielekkääseen elämään omalta kohdalta kuuluvan sen, että tekee mitä voi asioiden parantamiseksi. Edes vähän :)
Kukin tulee uskollaan autuaaksi.
Jt-ajattelussa ja ns. evankelisissä kristillisissä piireissä on mielestäni jotain samaa siinä suhteessa, että yksilön oma vastuu sivuutetaan kun ajatellaan jonkun yliluonnollisen viime kädessä ratkaisevan ongelmat jotka ihminen itse on pohjimmiltaan aiheuttanut.
No tämäpä kyllä vakuutti! Ilman muuta tämä jostain blogista poimittu grafiikka todistaa sen, että ilmastonmuutoksesta ei ole mitään syytä olla huolissaan. Tämä todistaa aukottomasti, että KAIKKI maailman asiat menevät parempaan suuntaan. Nih.
Ja kun tarkemmin ajattelee, mitä ihmeen syytä öljyteollisuudella edes olisi levittää fossiilisten polttoaineiden vastaista disinformaatiota? Ei voi varmasti millään tavalla olla öljyparonien intresseissä sellaisen propagandan levittäminen :roll: Sait vakuuttuneeksi ja lähdenkin ilmastonmuutoksesta murehtimsien sijaan tuonne upean kirpeään suomalaiseen talvisäähän nauttimaan itsenäisyyspäivästä.

Upeaa itsenäisyyspäivää itse kullekin. Liput salkoon :)
Ja kyllä, Valtaoja on pohjimmiltaan hyvä tyyppi vaikka ei hänkään Lopullisen Totuuden torvi. Niin kun ei kukaan muukaan teistä ja meistä.
Lothar II

Veli oli jotenkin myrtsillä tuulella ?
Aatos kirjoitti:Tämä todistaa aukottomasti, että KAIKKI maailman asiat menevät parempaan suuntaan.
Olenko niin sanonut ? Oli vain yksittäinen osanen maailman ravinnontuotannosta,joka on kuulemma loppumassa, voit toki esittää parempaa tietoa ko asiasta, mutta ennustuksiin en usko.

Voit huoletta juoda kahviakin tulevaisuudessa, jos maistuu. Ei se tähän hätään lopu, vaikka niin pelotellaan ennusteissa.
http://4.bp.blogspot.com/-7jIyxVh6vpc/V ... risato.JPG
Vastaa Viestiin