"Onnittele ylioppilaita" - tuntuuko keltään muusta
Valvoja: Moderaattorit
-
Vieras
"Onnittele ylioppilaita" - tuntuuko keltään muusta
Aina kun näen iltapäivälehdessä tai jossain muualla tuon otsikon tyyppisen lauseen, kirpaisee sisältä inhottavasti kun alkaa harmittaa ettei tota lukiota tullut aikanaan käytyä (arvatkaa miksi..) vaikka lukupäänä se olisi ollut ilman muuta oikea paikka. Eihän se valkolakki nyt tietysti mikään tie autuuteen ole mutta harmittaa silti, varsinkin kun sitä aina niin paljon hehkutetaan mediassa ja muualla... Joka ikinen kerta iskee se sama potutuksen tunne kun tuo asia tuodaan esille.
Anybody else?
-
Lehtiveli
- Eläkeläinen
- Viesti:
-
hijt
Muakaan ei harmita etten lukiota silloin aikoinaan käynyt. Mulla se ei johtunut JT-painostuksesta, vaan ihan vaan siitä että lukio ei silloin yksinkertaisesti kiinnostanut. Mun mielestä lukio on muutenkin ihan yliarvostettu juttu. Just sellasille pänttääjille sopiva koulu, joka ei juuri millään lailla valmista ja varusta työelämää varten. Ja kuten Lehtiveli mainitsi, lukiota ei tarvitse enää edes yliopistoon päästäkseen. Okei, pitkä matikka olisi varmaan ollut meikäläiselle hyödyllinen, mutta esim. kielet oppii paljon paremmin ulkomailla opiskellessa.
Edit: lisätään vielä että kävin lukiota jakson verran joten on mulla jonkulainen käsitys siitä mitä siellä opiskellaan...
Edit: lisätään vielä että kävin lukiota jakson verran joten on mulla jonkulainen käsitys siitä mitä siellä opiskellaan...
Viimeksi muokannut hijt, 03.12.2007 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Raised upon repulsive lies from the time we were born
Driven into heads, holy laws..."
[Paradise Lost ~ Our Saviors]
Driven into heads, holy laws..."
[Paradise Lost ~ Our Saviors]
-
sorbet
moiks
Itse kävin lukion, en omasta tahdostani vaan äitini painostuksesta. En ymmärrä, miksi aina lukiosta puhuttaessa puhutaan, siitä, etä se on NIIN yleissivistävä ...En koe, että käteeni jäi sieltä oikeastaan, mitään millä tekisin nykypäivänä jotakin. Vaikka ruotsin ja englannin tunneilla oli tuskaa istua ja tuntui, että mitään ei jäänyt päähän, niin olen jälkikäteen huomannut, että sittenkin jotain olen niillä tunneilla oppinut. Muista aineista ei voi sanoa samaa.Aina kun lehdissä on listoja uusista ylioppilaista äitini ottaa asian puheeksi: "eikös ole hyvä että pakotin sut käymään sen lukion?" tähän väliin mumisen jotain...ja vaihdan aihetta...
Nyt kun opiskelen "amiksessa" olen huomannut, että jotkin opettajat suhtautuvat myönteisemmin, meihin, joilla on lukion päästötodistus. Itse en pidä tälläisestä asenteesta että lukion käyneitä nostetaan jalustalle ja niitä jotka ei ole sitä käynyt katsellaan nenän vartta pitkin. Kun puhutaan opetussuunnitelmasta opettaja jakaa luokan kahtia ja sanoo: "ja tänne tulee nää meidän ylioppilaat ja heille onkin sitten erilainen op suunnitelma" ja luokan toiseen reunaan jää pari lukion käymätöntä tyyppiä pyörittelemään peukaloitaan..
Luulen, että lukion päättötodistuksesta on paperina hyötyä kun haen jonnekkin kouluun (numerot siinä pehvasta) eli kun yhteishakukaavakkeessa kysytään että onko käynyt lukion niin voin laittaa raksin ruutuun...en usko että kyseisestä todistuksesta on minulle muuta hyötyä...
Nyt kun opiskelen "amiksessa" olen huomannut, että jotkin opettajat suhtautuvat myönteisemmin, meihin, joilla on lukion päästötodistus. Itse en pidä tälläisestä asenteesta että lukion käyneitä nostetaan jalustalle ja niitä jotka ei ole sitä käynyt katsellaan nenän vartta pitkin. Kun puhutaan opetussuunnitelmasta opettaja jakaa luokan kahtia ja sanoo: "ja tänne tulee nää meidän ylioppilaat ja heille onkin sitten erilainen op suunnitelma" ja luokan toiseen reunaan jää pari lukion käymätöntä tyyppiä pyörittelemään peukaloitaan..
Luulen, että lukion päättötodistuksesta on paperina hyötyä kun haen jonnekkin kouluun (numerot siinä pehvasta) eli kun yhteishakukaavakkeessa kysytään että onko käynyt lukion niin voin laittaa raksin ruutuun...en usko että kyseisestä todistuksesta on minulle muuta hyötyä...
-
am-ha·’a’rets
Re: "Onnittele ylioppilaita" - tuntuuko keltään mu
Ei sitä kannata harmitella. Jos olet käynyt ammattikoulun olet saavuttanut jo paljon enemmän. Sinulla on käytännön kokemusta ja jos jatkat ammattikorkeaan niin käytännön kokemuksesta on paljon enemmän hyötyä kuin lukion aineista!!! Lukioon menevät vain sellaiset jotka eivät tiedä mitä heistä tulee isona. Pelkällä lukiolla et tee kyllä yhtään mitään.Anonymous kirjoitti:Aina kun näen iltapäivälehdessä tai jossain muualla tuon otsikon tyyppisen lauseen, kirpaisee sisältä inhottavasti kun alkaa harmittaa ettei tota lukiota tullut aikanaan käytyä (arvatkaa miksi..) vaikka lukupäänä se olisi ollut ilman muuta oikea paikka. Eihän se valkolakki nyt tietysti mikään tie autuuteen ole mutta harmittaa silti, varsinkin kun sitä aina niin paljon hehkutetaan mediassa ja muualla... Joka ikinen kerta iskee se sama potutuksen tunne kun tuo asia tuodaan esille.Anybody else?
Ja pikkuvinkkinä... miksi lukion suorittaminen olisi vielä liian myöhäistä? Sen kun menet ilmoittautumaan aikuislukioon ja alat pänttäämään. Elämä on valintoja täynnä!!
"Life is what You make of it."
-
Vieras
Re: moiks
Tämä on osasyy siihen että asia pännii, varsinkin kun tuo asenne on ilmeinen jopa srk:ssa (vaikka todistajienhan ei *pitäisi* arvostaa tämmösiä juttuja ollenkaan...)sorbet kirjoitti: Itse en pidä tälläisestä asenteesta että lukion käyneitä nostetaan jalustalle ja niitä jotka ei ole sitä käynyt katsellaan nenän vartta pitkin.
-
rippeli
Koskaan ei ole liian myöhäistä!
Lukion voi käydä vanhemmallakin iällä. Itsekin olin 25 kun menin lukioon. Jos ei voi opiskella kokoaikaisesti niin iltalukio on vaihtoehto. Vaivannäköähän se tietysti vaatii, mutta käytetäänhän aikaa paljon turhempaankin. Jotkut istuvat illat kuuntelemassa saastaista lahko-opetusta. Jos sen ajan käyttääkin oikeasti opiskeluun niin lukiokin taittuu kuin tyhjää vaan. Vähän vanhempana on sitäpaitsi paljon mielenkiintoisempaa opiskella koska elämänkokemusta on jo jonkin verran ja voi soveltaa oppimansa ihan eri tavalla käytännön elämään.
Lukion voi käydä vanhemmallakin iällä. Itsekin olin 25 kun menin lukioon. Jos ei voi opiskella kokoaikaisesti niin iltalukio on vaihtoehto. Vaivannäköähän se tietysti vaatii, mutta käytetäänhän aikaa paljon turhempaankin. Jotkut istuvat illat kuuntelemassa saastaista lahko-opetusta. Jos sen ajan käyttääkin oikeasti opiskeluun niin lukiokin taittuu kuin tyhjää vaan. Vähän vanhempana on sitäpaitsi paljon mielenkiintoisempaa opiskella koska elämänkokemusta on jo jonkin verran ja voi soveltaa oppimansa ihan eri tavalla käytännön elämään.
Let me go Master I hate you so
-
sorbet
päivä ja iltalukio
aloitin päivälukiossa ja sain todistuksen iltalukiosta. Iltalukiossa oli opetus mielestäni tasokkaampaa ja opiskelijat innostuneempia. Kun oppilaat ovat iältään about 17-70v niin opettajalta vaaditaan paljon enemän. Opettaja ei voi piiloutua "kun kirjassa niin sanotaan" repliikkien aakse, koska osalla porukasta jo niin paljon elämänkokemusta ja tietoa, että "kun se vain on niin" perustelu harvoin todella toimii. Luokassa syntyy myös mielenkiintoisia keskusteluja, koska ikäjakauma ja elämänkokemusten kirjo on erittäin laaja. Suosittelen iltalukiota 
-
Aamu
Re: "Onnittele ylioppilaita" - tuntuuko keltään mu
Olen samaa mieltä siitä että lukio ja amis ovat eriarvoisia eikä niin pitäisi olla. Sama juttu on AMK:n ja yliopiston välillä, vaikka korkea-asteella tuo raja on ehkä vähän jo hälvenemässä. Itse olen käynyt sekä lukion että amiksen, enkä kumpaakaan kadu. Se ei mielestäni ole totta että lukioon mennään vain saamaan lisäaikaa ammatinvalintaan, kuten am-ha·’a’rets väitti. Minulla oli lukioon mennessä hyvin selvä kuva siitä mihin AMK:uun (!) haluan, mutta kaikesta lukiossa oppimastani on ollut hyötyä, jos ei muuten, niin asenne ja opiskelutekniikka on sitten kohdallaan. Siinä am-ha·’a’rets on kyllä oikeassa ettei pelkällä lukiolla tee mitään, ja amiksesta saa paljon enemmän käytännön kokemusta. Se riippuu ihan siitä, mitä haluaa tehdä. On väärin että sellaisia jotka haluavat mieluummin tehdä kuin lukea, ja osata ennemmin kuin tietää, pidetään jotenkin huonompina. Ihan yhtä törkeää on todistajilta suosia vain käytännön ammatteja, varsinkin nykyään kun kaikenlaisia osaajia ja tietäjiä tarvitaan. Toki on olemassa ns. turhia tutkintoja, ikuisia opiskelijoita ja ylikoulutettuja pellejä, mutta se keskustelu ei taida enää kuulua tänne...am-ha·’a’rets kirjoitti:Jos olet käynyt ammattikoulun olet saavuttanut jo paljon enemmän. Sinulla on käytännön kokemusta ja jos jatkat ammattikorkeaan niin käytännön kokemuksesta on paljon enemmän hyötyä kuin lukion aineista!!! Lukioon menevät vain sellaiset jotka eivät tiedä mitä heistä tulee isona. Pelkällä lukiolla et tee kyllä yhtään mitään.
Sinä, joka aloitit tämän ketjun, älä anna sen masentaa. Jos käy ylitsevuotavan vaikeaksi, niin hommaa se valkolakki; kyllä se kannattaa ja kyllä siitä on hyötyä, mutta ilmankin pärjää ihan hyvin, ei sitä yleissivistystä pelkästään koulussa opita.
"On olemassa eräs kirous. Siinä toivotetaan:
Toivottavasti saat elää kiintoisia aikoja."
(Terry Pratchett)
Toivottavasti saat elää kiintoisia aikoja."
(Terry Pratchett)
- Tony
No eipä se nyt erityisesti ala "potuttamaan", vaikka ylioppilaita aina välistä jossain hehkutetaankin. Valinta on kuitenkin yksin minun, eikä lukio koskaan ole liiemmin houkutellut. AMK ehkä kiinnostaisikin, mutta sitä ei kai voi iltapuhteena suorittaa..
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Jakke
Ei harmita lukion väliin jääminen, vaikka mullekin esim. koulun opot sitä suosittelivat. Olihan mulla keskiarvo lähempänä ysiä. Mutta kun lukion mielekkyys ei ole pelkästä päästä kiinni, pitää myös olla sellainen perse joka kestää istua ja päntätä "turhia" asioita.
Tekuun olis kyllä voinu lähteäkin, jos... Mutta se on jo tälläkin palstalla kerrottu joten se siitä.
Eli vastauksena avaukseen sanotaan, että tuskin olisin lukioon menny vaikka en JT-perheestä olisikaan, eikä jonkun yo-bileet herätä minkäänlaisia tuntemuksia.
Tekuun olis kyllä voinu lähteäkin, jos... Mutta se on jo tälläkin palstalla kerrottu joten se siitä.
Eli vastauksena avaukseen sanotaan, että tuskin olisin lukioon menny vaikka en JT-perheestä olisikaan, eikä jonkun yo-bileet herätä minkäänlaisia tuntemuksia.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
-
Aaac
-
Pehmoluopio
-
Jakke
Niin, ei taida landellakaan enää olla tapana pitää ylioppilaslakkia päässä koko kesää ja puhutella lukion käyneitä komeasti tyyliin "Ylioppilas Larvanto", kuten wanhoissa kotimaisissa elokuvissaPehmoluopio kirjoitti:Pientä korvausta vastaan voin myydä ylioppilaslakkini ja voit photoshopilla editoida nimesi minun yo-todistusteni kopioihin.
Kyllä minä olin hölmö kun yhden lakin takia raadoin kolme vuotta ja kun sitä lakkia ei voi käyttää kuin kerran vuodessa enkä minä silloinkaan sitä päähäni laita.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
-
Pehmoluopio