pavloff kirjoitti:...musta nyt sinä Veli-Hopea ja Markku Meilo osoitatte...
Todellisuus on myrkkyä luuloille, siinä ongelman ydin.
Sovitaanko vaikka jatkoa ajatellen niin että ollaan jo yhtä mieltä siitä että Raamattu kaikkinensa on väärässä ja silti minä tykkään perusteettomasti leikkiä että semmoista leikkiä missä Raamattu on oikeassa ja syy sille miksi olen tällä foorumilla on että haluan tietää miten jt:t tulkitsevat Raamattua sen sisällön vastaisesti. Kuten nyt esim. pukeutumiskoodit jne... Ni oisko se sulle ok? Saanko mielestäsi leikkiä leikkiäni ilman että tulet leikkiäni sotkemaan? Nimittäin on väärin sotkea toisten leikkejä. En mäkään kritisoi lasteni leikkejä sillä onko ne totta vaiko ei. Sellainen sattuu lapsen sieluun. Leikit on näkökulmakysymyksiä ja kuka sen lopulta tietää mikä taho on oikeassa. Antaa nyt kaikkien kukkien kukkia vaan siihen asti.
Kyse ei ole siitä etteikö saa kyseenalaistaa toisten ajatuksia vaan siitä että onko se TODELLA tarpeellista joka käänteessä? Ja jos niin miksi?
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
pavloff kirjoitti:Sovitaanko vaikka jatkoa ajatellen niin että ollaan jo yhtä mieltä...
Mielipiteeni ja ajatukseni eivät ole sopimuskysymyksiä.
...haluan tietää miten jt:t tulkitsevat Raamattua sen sisällön vastaisesti.
Mikä vaikeus tuossa sitten voisi täällä olla. Täällä on laaja joukko, joka pitää monia Vt-seuran raamattutulkintoja tuulesta temmattuina.
Kuten nyt esim. pukeutumiskoodit jne...
Jos sinua on vaivannut tällä forumilla raamatunvastainen pukeutumiskoodi, niin onko sinulta tivattu perusteluja näkemyksellesi?
Kyse ei ole siitä etteikö saa kyseenalaistaa toisten ajatuksia vaan siitä että onko se TODELLA tarpeellista joka käänteessä? Ja jos niin miksi?
Tämä ei ole roolileikkikehä, aikuisten oikeassa argumentoinissa on oikeus kysellä perusteluja ja täällä kyseenalaistaminen liittyy kiinteästi uskonnollisena/raamatullisena totuutena julistettavien asioiden yhteyteen.
pavloff kirjoitti:Tarkoitin että sopiiko sulle että olen jo sun kanssa samaa mieltä, leikin vaan uskovani raamattuun, ni sit ei varmaan tarttis vääntää?
Ellen ole pahasti väärässä, niin täällä "leikitään" palstan sääntöjen puitteissa, joten mitään erillisleikki-sopimuksia en tee.
Minä en ole täällä leikkimässä vaan keskustelemassa ihan vakavissani siitä mikä on totta ja mikä ei. En myöskään aio olla hiljaa jos joku heittelee omiansa kanin hatusta ilman mitään kunnollisia perusteita, johan olin alistunut sellaiselle touhulle ~25 vuotta.
Elän faktoilla ja asioilla mitkä voidaan näyttää toteen. Jos "jumalat" tykkää paskaa siitä niin voi kattoa peiliin.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
pavloff kirjoitti:Kurjaa että olit alistunut. Itse en ole kykenevä semmoiseen vaikka joskus voisi tehdä hyvääkin
Siihen kasvatettiin syntymästä eikä vaihtoehtoja annettu. Tie pois siitä ei ollut helppo. Se on syy miksi asioihin on joskus herkkä ja siitä syystä ei helposti lähde myötäilemään toisten totuuksia ja mielipiteitä ellei niillä ole mitään pohjaa.
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Veli-Hopea kirjoitti:En myöskään aio olla hiljaa jos joku heittelee omiansa kanin hatusta ilman mitään kunnollisia perusteita, johan olin alistunut sellaiselle touhulle ~25 vuotta.
Itse asiassa voisi ajatella, että nettikirjoittelulla on laajasti ottaen ollut huomattavasti enemmän vaikutusta jehovantodistajuuteen kuin seurakunnassa tapahtuneilla kyseenalaistuksilla. Se on sitten ihan toinen asia mitä kukin ajattelee tuon vaikutuksen suunnasta.
Mä ajattelen myös niin, että koska olen ovilla levittänyt valheellisia ja perusteettomia jt-harhoja, niin en koe vääräksi yrittää muita auttamalla paikata tai korvata tuota sekoiluani.
Sovitaan että voi kritisoida kerran kutakin ajatusta, niin ei mee toisteluksi tyyliin;
A sanoo tätä
B sanoo tuota
A sanoo uudestaan tätä osoittaakseen että valitsee B:n perusteista huolimatta uskoa tähän
B sanoo uudelleen tuota
A sanoo uudelleen
Uudelleen....
Että eikö kerta riitä kaikille?
Ps. Itse usein luen toisen kritiikiksi tarkoittaman ehkä virheellisestikin sellaiseksi että toinen ei kuullut mitä sanoin koska en pyytänyt kritiikkiä... Ja sitten mennään harhateille sen takia... Jos käy näin niin mua saa myös muistuttaa siitä minkä on kuullut mun sanovan ja että tajusi kyllä kysymykseni ja tekee nyt oman valinnan asian focuksesta hiukan poiketen kritisoida kuitenkin... Kun mä tosiaan oon niin epätajuava että pitää olla tosi selkeä et pysyn kärryillä
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
pavloff kirjoitti:Vastaan velihopean kommenttiin tähän että;
Sovitaan että voi kritisoida kerran kutakin ajatusta, niin ei mee toisteluksi tyyliin;
A sanoo tätä
B sanoo tuota
A sanoo uudestaan tätä osoittaakseen että valitsee B:n perusteista huolimatta uskoa tähän
B sanoo uudelleen tuota
A sanoo uudelleen
Uudelleen....
Että eikö kerta riitä kaikille?
Et edelleenkään käsitä mistä kenkä puristaa. On naurettavaa ajatella kerkustelua, jossa väitteelle saa pyytää ainoastaan kerran perusteluja ja jos niitä ei anneta, niin siitä huolimatta väitettä voi vapaasti toistella, ilman muiden oikeutta puuttua asiaan.
Riippuu ihan siitä kuinka monta kertaa kysyt samaa asiaa eri muodoin.
Itse yritän parhaimpani mukaan noudattaa palstan sääntöjä joskus siinä onnistumatta, mutta kenenkään yksittäisen henkilön kanssa en lähde sopimaan minkäänlaisia pelisääntöjä.
Itse asiassa voisi ajatella, että nettikirjoittelulla on laajasti ottaen ollut huomattavasti enemmän vaikutusta jehovantodistajuuteen kuin seurakunnassa tapahtuneilla kyseenalaistuksilla.
Tosin on muistettava se, että kaikesta pelottelusta huolimatta nettiin hakeutuvan, aiemmin innokkaan jehovantodistajan, kohdalla on tapahtunut jotain ajattelemisen arvoista mahdollisesti salillakin. Näitä kun on seurannut ja niistä lukenut, niin lähtökiitojen kestoissa on valtava hajonta. Pisin tietämäni kesti noin vuosikymmenen, kysyessäni ensimmäisen epäilyn heräämistä oli kulunut kahdeksan vuotta ja siitä kesti vielä pari vuotta siihen kun henkilö kertoi vastanneensa seurakunnan sihteerille eioota tämän kysyessä puhelimella josko olisi raportoitavaa.
Aih kun nyt kaipaisin ihan selkeetä esimerkkiä siitä missä kysyin teiltä Markku ja Velihopea samaa asiaa uudestaan... Kun on ihan totta että mun on tosi vaikea tajuta mistä kenkä puristaa