Jalo Sukuinen kirjoitti:Tuohon kyllä haluaisin lausua hieman eriävän mielipiteen. Uskoisin että monien näkemys todistajista muuttuu heidän lähdettyään.
Tokihan se on iso muutos kun todistajuus jää taakse ja kirjoitin tuon yleisellä tasolla ja enemmän oppinäkemyksellisistä lähtökohdista. Oikeuskomedia on oikeuden irvikuva ja sen halusin tuoda esille.
Yhteinen "vihollinen" pitäisi olla järjestö, ei sen jäsenet.
Olen lähtökohtaisesti samaa mieltä, mutta tässä katselin jehovantodistajuutta nimenomaan nöyryys-sanan valossa. En nimittäin näe nöyryyttä siinä, että kun minua on lähestytty mielistellen kotiovella sekä vieraassa maassa markkinoilla ja kun olen ilmaissut olevani entinen jehovantodistaja, niin mielistely vaihtuu esitykseen, että minä haastan riitaa. Minusta silloin ei voi puhua nöyryydestä kun esitetään kysymys ja vastaus ei miellytä, niin puhutaan riidanhaastamisesta.
Tottahan järjestö on merkittävin tekijä asiassa, mutta leimautuessaan tuon järjestön edustajaksi hyväksyy sen leiman, jonka järjestön käytännöt ja opetus aikaansaavat. Etenkin kun kyse on käännytyksestä ja siihen liittyen siitä moraalisesta vastuusta ottaa selvää siitä mitä argumentteja todella käyttää. Tuota vastuuta jehovantodistajuudessa ei käytännössä voi ottaa, koska omaehtoinen asioiden tutkiminen muista lähteistä ei ole suotavaa. Toinen mun olettama syy on ihmisen alitajunta, jehovantodistajille kasvaa alitajuntainen pelko tonkia asioita, koska panoksena on koko elämää koskevat asiat.
Lisään viellä äskeiseen. Enhän mä vanhimpia syyttäisi siitä että 1914 ei ole oikein laskettu. Enkä syyttäisi heitä siitä, että ovat uskollisia karttamissäännölle.
Mun ajatusmaailmassa vaan astuu tässä esiin em. moraalinen vastuu vielä raskaampana, koska vanhimmat käyttävät valtaa. Toki esiin astuu alitajuntainen pelko siitä, ettei kaikki ole niin kuin heille kerrotaan. Pelko lienee astetta paria pahempi, koska vanhimmat ovat kuuluja meriselityksistä ja valehteluistaan. Samoin voi ajatella, että vanhimmilla on enemmän menetettävää, etenkin jos ovat hakeutuneet hommaan vallanhalusta.
Okei, voisihan tässä vetää rinnastuksen Nürnbergin oikeudenkäynteihin, jossa syytetyt sanoivat vain "noudattaneensa käskyjä." Mutta samalla joutuisin hirttämään myös todistaja-minäni, sillä itsekin olin sitä.
Mulla on tunne, että sulla on vaan tilanne päällä. Ei tossa maailmoja mullistavasta asiasta ole kyse, entisiä jehovantodistajia on maailmassa jonkin verran vähemmän kuin nykyisiä.
Itsekin karttelin erotettuja, Itsekin olin ylpeä siitä, miten jumalattomat tuhotaan harmagedonissa. En ole yhtään sen viattomampi.
No joo minäkin olin ylpeä siitä, että kaikki muut tapetaan, paitsi jt-hyvikset, nykyisenmuotoista karttamista ei silloin ollut. Itse ajattelen esimerkinomaisesti niin, että entinen narkkari on oikein sovelias puhumaan huumeidenkäytön vaaroista.