"The house always wins"

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Misled

Re: "The house always wins"

Viesti Kirjoittaja Misled »

Myös seurakuntien varat siirrettiin muutama vuosi sitten haaratoimistoon. Betelistä tuli kirje, että seurakunnan omalla tilillä tuli pitää vain sen verran rahaa, joka riittää juoksevien kulujen kattamiseen. Tätä perusteltiin sillä, että kun "tuottamattomilla tileillä" olleet varat keskitettiin Beteliin, niillä voitiin sitten tehdä hyvää siellä missä tarvittiin.

Omassa seurakunnassa varoja oli muistaakseni n. 13000 euroa ja tuo summa siirrettiin lähes kokonaisuudessaan betelin tilille. Yksi vanhin vastusti tätä esitystä ja olisi halunnut pitää isomman osuuden valtakunnansalin omalla tilillä yllättäviä menoja varten ja siksi, että monien ystävien taloudellinen tilanne oli heikentynyt ja se vaikutti lahjoitusten määrään. Betelin veljet yllättäen jyräsivät tämän mahdollisuuden ja rahat siirrettiin haaratoimistolle.
Misled

Jalo Sukuinen kirjoitti:
Misled kirjoitti: Tuota menojen erittelyä ei koskaan käyty läpi edes konventissa pidetyissä vanhimmiston kokouksissa.
Mielenkiintoista. Tota en tiennytkään. Muistan vaan sen, kun ilmoitettiin että vanhimmat ovat yksimielisesti päätteet lahjoittaa edellisen konventin ylijäämän maailmanlaajuisen työn tukemiseen. Sitä en koskaan ymmärtänyt, mistä se ylijäämä tuli, kun joka konventissa kuitenkin sanottiin sillä hetkellä olevan vajetta.

Tuo vanhinten yksimielisyyskin on hieman harjaanjohtavaa. Olisiko voinut olla skenaariota, jossa enemmistö olisi vastustanut tätä ehdotusta? Vartiotornissa oli jokunen vuosi sitten kuva vanhimmasta, joka epäröi olla samaa mieltä toisten vanhinten kanssa. Esimerkkinä käytettiin apostoli Paavalia, joka oli joistain asioista eri mieltä, mutta mukautui yleiseen mielipiteeseen. Viesti oli selvä: "Epäile mielipiteitäsi. Jos suurin osa on kanssasi erimieltä, on parempi olla tekemättä asiasta kiistakysymystä."
Konventin ylijäämän kohtalosta järjestettiin aina äänestys. Veli joka vastasi tilien pidosta kysyi: "Veljet, haluammeko lahjoittaa viime konventin ylijäämän haaratoimistoon?" Tähän sitten jokainen nosti räpylänsä ylös. Ei tullut mieleen, että siinä olisi ollut jotain toista vaihtoehtoa. :D
Jalo Sukuinen

Viesti Kirjoittaja Jalo Sukuinen »

Misled kirjoitti:Myös seurakuntien varat siirrettiin muutama vuosi sitten haaratoimistoon. Betelistä tuli kirje, että seurakunnan omalla tilillä tuli pitää vain sen verran rahaa, joka riittää juoksevien kulujen kattamiseen. Tätä perusteltiin sillä, että kun "tuottamattomilla tileillä" olleet varat keskitettiin Beteliin, niillä voitiin sitten tehdä hyvää siellä missä tarvittiin.

Omassa seurakunnassa varoja oli muistaakseni n. 13000 euroa ja tuo summa siirrettiin lähes kokonaisuudessaan betelin tilille. Yksi vanhin vastusti tätä esitystä ja olisi halunnut pitää isomman osuuden valtakunnansalin omalla tilillä yllättäviä menoja varten ja siksi, että monien ystävien taloudellinen tilanne oli heikentynyt ja se vaikutti lahjoitusten määrään. Betelin veljet yllättäen jyräsivät tämän mahdollisuuden ja rahat siirrettiin haaratoimistolle.
Oho, Toikin on ilmoitus, jonka muistan, mutta mihin en kiinnittänyt sen kummempaa huomiota. Tarkottaako tää myös sitä, että joka kuukausi tuon hätävaran ylittävä summa lähetetään haaratoimistoon? Vai tapahtuiko se vain sen kerran, kun siitä ilmoitettiin? Jos ylijäämä lähetetään joka kuukausi haaratoimistoon, niin mainitaanko siitä seurakunnalle?
Jokainen juustohampurilainen on tietenkin jonkun kasaama, mutta kaiken kasaaja on lentävä spagettihirviö. Raamen!
Pro et contra

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Minä kun olen olen ollut siinä luulossa että ylijäämä siirtyy seuraavaan konventtiin, jossa se päätetään lahjoittaa, tätä päätöstä ennen siitä on maksettu Betelin kulut ja tietysti laskennalliset ja todelliset konventtikulut. Ylijäämä on saatu selville edellisen konventin loputtua eikä ylijäämää katsota seuraavan konventin hyväksi jotenka uusi konventti käynnistyy näinollen aina alijäämäisenä.
Konventit kulut on laskennallisia ja konventti on aina alijäämäisen silloin kun tilit ilmoitetaan aamupäivän lopuksi tai iltapäivän aluksi, väliajallakin on siten merkitystä :), sitten taas konventin lopuksi tulevien lahjoitusten ylijäämä päätetään lahjoittaa kulujen jälkeen maailmanlaajuiseen työhön jne.jne. Konventin osanottajat saavat tietoonsa todelliset luvut vasta seuraavassa konventissa.
Samalla periaatteella pyöritetään niin kierros kuin aluekonventitkin.
Viimeksi muokannut Pro et contra, 17.02.2016 12:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Jalo Sukuinen kirjoitti:Tarkottaako tää myös sitä, että joka kuukausi tuon hätävaran ylittävä summa lähetetään haaratoimistoon? Vai tapahtuiko se vain sen kerran, kun siitä ilmoitettiin? Jos ylijäämä lähetetään joka kuukausi haaratoimistoon, niin mainitaanko siitä seurakunnalle?
Ilmeisesti kyse oli (toistaiseksi) kertaluonteisesta tilien tyhjentämisestä irtorahasta. Ja kun tuo tehtiin myös Jenkeissä, niin eiköhän se ollut maailmanlaajuinen putsaus.

Kirje kaikille Jenkkien vanhimmistoille, toukokuu 12, 2014

http://jwsurvey.org/cedars-blog/you-can ... h-and-grab
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Pro et contra kirjoitti: Konventit kulut on laskennallisia ja konventti on aina alijäämäisen silloin kun tilit ilmoitetaan aamupäivän lopuksi tai iltapäivän aluksi, väliajallakin on siten merkitystä :), sitten taas konventin lopuksi tulevat lahjoitukset päätetään lahjoittaa kulujen jälkeen maailmanlaajuiseen työhön jne.jne. Konventin osanottajat saavat tietoonsa todelliset luvut vasta seuraavassa konventissa.
Tuossa on vain sellainen pieni juttu, että "konventin kulut" eivät välttämättä ole missään suhteessa konventin todellisiin kuluihin. Konventin kulut kun lasketaan jollain kertoimella per läsnäolija ja sehän ei välttämättä täsmää todellisuuden kanssa. Konventtitilan vuokra ja tai muut kulut ovat varsin kiinteät riippumatta siitä paljonko jengiä on paikalla.

Edit: kulukerroin laskettiinkin näköjään kierroksen julistajamäärällä, ei konventin läsnäolijoiden määrällä, my bad.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Misled

Pro et contra kirjoitti:Minä kun olen olen ollut siinä luulossa että ylijäämä siirtyy seuraavaan konventtiin, jossa se päätetään lahjoittaa, tätä päätöstä ennen siitä on maksettu Betelin kulut ja tietysti laskennalliset ja todelliset konventtikulut. Ylijäämä on saatu selville edellisen konventin loputtua eikä ylijäämää katsota seuraavan konventin hyväksi jotenka uusi konventti käynnistyy näinollen aina alijäämäisenä.
Konventit kulut on laskennallisia ja konventti on aina alijäämäisen silloin kun tilit ilmoitetaan aamupäivän lopuksi tai iltapäivän aluksi, väliajallakin on siten merkitystä :), sitten taas konventin lopuksi tulevien lahjoitusten ylijäämä päätetään lahjoittaa kulujen jälkeen maailmanlaajuiseen työhön jne.jne. Konventin osanottajat saavat tietoonsa todelliset luvut vasta seuraavassa konventissa.
Jep, juuri näin: ylijäämä siirtyy seuraavaan konventtiin, eli äänestys käsittää aina edelisen konventin ylijäämän kohtalon. Joskus harvoin se päätettiin jättää konventin tilille, jos oli tulossa isoja remontteja yms.

Ainoa asia, minkä kaikki vanhimmat tiesivät oli se, että kuinka paljon tuo "kulu" oli per julistaja. Eli jos kuluksi määriteltiin esm. 8 euroa per julistaja, niin tuo euromäärä kerrottiin kierroksen julistajamäärällä. Siitä saatiin konventin kustannukset. Sitä ei ikinä avattu, että mistä tuo summa koostuu. Minulla on sellainen arvaus, että tietty prosentti menee aina automaattisesti järjestölle rojaltina. Esim. jos kustannus per julistaja on 8 euroa, niin rojaltimaksu on vaikkapa 1 euro.

Sitten siinä on sähköt, vesi, kiinteistövero, kulutustavarat yms. Näiden lisäksi olen varma siitä, että Betelin puhujille ja matkavalvojille maksetaan joku kulukorvaus. Se on sitten ihan puhdasta arvailua, että kuinka paljon se on.

Sanoin varma siksi, että myös seurakunnassa esitelmän pitäjille maksettiin kulukorvaus. Puhujalta kysyttiin paljonko tuli kuluja ja sen perusteella maksettiin seurakunnan kassasta. Tähän ei ollut mitään laskentakaavaa, vaan puhuja sanoi summan ja sen perusteella maksettiin. Aika monet puhujat jättivät korvaukset ottamatta. Väittäisin kyllä, että matkavalvojat ja betelin puhujat eivät jätä rahoja ottamatta. Mielenkiintoista on se, että jos myös he voivat itse määritellä kuinka paljon he nostavat "kulukorvauksina".
Misled

Jalo Sukuinen kirjoitti:Oho, Toikin on ilmoitus, jonka muistan, mutta mihin en kiinnittänyt sen kummempaa huomiota. Tarkottaako tää myös sitä, että joka kuukausi tuon hätävaran ylittävä summa lähetetään haaratoimistoon? Vai tapahtuiko se vain sen kerran, kun siitä ilmoitettiin? Jos ylijäämä lähetetään joka kuukausi haaratoimistoon, niin mainitaanko siitä seurakunnalle?
Tuo oli kertaluontoinen suoritus, mutta yleisohje taisi olla se, että ylimääräisiä rahoja ei makuuteta seurakunnan tilillä. Jatkosta en osaa sanoa, koska melkein heti tapauksen jälkeen nostin itse kytkintä. :D
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Nyt se on pojat sillä tavalla että tästälähtien siirrätte kaikki ylimääräset rahat mun tilille.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Misled kirjoitti:Konventin ylijäämän kohtalosta järjestettiin aina äänestys.
Konventtimanuaalissa on ohje miten lavastuskamat, kukat ja muu rekvisiitta myydään tarjousten mukaan. Minimiksi tuolle käytetylle kamalle tuli ohjeen mukaan asettaa hankintahinta.
Jalo Sukuinen

Viesti Kirjoittaja Jalo Sukuinen »

Veli-Hopea kirjoitti:Nyt se on pojat sillä tavalla että tästälähtien siirrätte kaikki ylimääräset rahat mun tilille.
Hassultahan tuo kuulostaa. Mutta todistaja ei näe siinä mitään hassua, jos se tulee järjestön suusta. Todistajan järkeily: "Ne rahathan olivat Jehovan jo alunperin, joten hänellehän ne kuuluvatkin."
Jokainen juustohampurilainen on tietenkin jonkun kasaama, mutta kaiken kasaaja on lentävä spagettihirviö. Raamen!
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Todistajan järkeily: "Ne rahathan olivat Jehovan jo alunperin, joten hänellehän ne kuuluvatkin."
Ehkä näin järkeillään mutta ihmettelen vähän miten ne jehovan olis. Jos mä teen duunia ja saan palkaksi fyffeä, ne on sillon mun rahat. Jos jehova haluaa fyffeä, menkööt töihin..

Sellainen newsflash mulla tuli mieleen joka saattaa jopa pitää paikkaansa: Jehova ei tartte rahaa, kun ei sen tarvi mitään ostaakkaan. Tai toisaalta JEHOVA tarvii varmaan rahaa mutta jos joku oikea jumala on olemassa, niin ei .
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Veli-Hopea kirjoitti:Sellainen newsflash mulla tuli mieleen joka saattaa jopa pitää paikkaansa: Jehova ei tartte rahaa, kun ei sen tarvi mitään ostaakkaan. Tai toisaalta JEHOVA tarvii varmaan rahaa mutta jos joku oikea jumala on olemassa, niin ei .
Aina kun Vt-Jehova tarvitsee rahaa, mulle välähtää mieleen muisto omalta jt-ajalta, jolloin Jehova konventtipuheiden mukaan piti hyvää huolta jehovantodistajista ja fyrkkaa oli niin paljon, että sitä ei Saatanan maailmalta olisi otettu vastaan, vaikka olisi tarjottu.

Nykyisenlainen Vt-seuran raharumba ei enää eroa amerikkalaismallisesta TV-saarnaamisesta.
Nukahtanut

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Markku Meilo kirjoitti: Nykyisenlainen Vt-seuran raharumba ei enää eroa amerikkalaismallisesta TV-saarnaamisesta.
Heh, oikeastaan ne tekee sitä jo. JW-broadcasting on omanlaistaan tv-saarnaamista studioineen jne.

Yllättävän paljon kumarrellaan nykyään maailman suuntaan, kun asiaa alkaa pohtia. Eikä pelkästään rahan takia.
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Vastaa Viestiin