Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Oikeastaan oleellisinta koko jutussa on se, että hauta on tyhjä ja naiset todistavat sen. Näin absurdeja todistajia tuskin evankelistatkaan olisivat keksineet.
Taidan olla ainoa vastarannan kiiski tässäkin asiassa ja jos täällä halutaan totta puhua niin antiikin kevyt kirjallisuus vilisi tämänkaltaista "jännityskirjallisuutta".
Katsaus antiikkiin ja ihmisten "ylösnousemuksiin":
Kallirhoen kirjoittama: Khariton ajoitus voidaan päätellä siitä kun Aulus Persius Flaccus kuoli vuonna 62 ja viittaa Saturaessaan Kallirhoeen.
Xenophon Efesolainen kirjoittama: Efesolaiset kertomukset, vuonna 100 kirjoitti historiallisia tarinoita.
Achilles Tatios kirjoittama :Lucippe ja Clitophon toisella vuosisadalla, historiaan sijoitettu kertomus.
Näillä kaikkilla kirjailijoilla on tarinoissaan yhteistä evankeliumien kanssa nämä: tyhjä hauta, kuollut herää, hautaliinat haudassa, ryöstäjät jotka ryöstivät kuolleeksi luullun ( ev.pelätään ryöstöä), kuollut katoaa, antaa vihjeitä tapaamisesta jne,
( lopulta näissä teoksissa mennään jännittävien ja useiden ristiinnaulitsemisien ja palastumisien kautta loppua kohti jossa rakastavaiset kohtaavat toisensä jälleen elävinä)
Näistä mainituista teoksista löytyy mm.aivan sanamukaisesti ainakin: Luuk:24:16, 31, Joh.20:14,
Pro et contra kirjoitti:Onko muuten Jeesuksen ruumiin "varastamisesta" olemassa jotakin Gnostilaisuudesta nousevaa traditiota jollaista olen muistaakseni joskus lukenut vai muistanko nyt ihan väärin?
En muista yhtään.
Historioitsija Josefukseltakaan ei jää huomiotta traditio kuten mm. kuinka n. 40 vuotta ennen temppelin tuhoa uhrit tulivat ikäänkuin voimattomiksi.
Suosittelen Josefuksen lukemista, Juutalaissota on nyt suomeksikin ja Vanhan testamentin lukeminen auttaa selvittämään; koskahan uhrit olivat sitten olleet voimissaan.