Kielletyt ja sallitut tavat
Valvoja: Moderaattorit
-
Pro et contra
Kielletyt ja sallitut tavat
Tiedoksi vaan et "ylävitonen" on sitten ihan korrekti tapa, se on nyt Betelissä testattu kuten lähetyksestä näkyy, ajat muuttuu, mielipiteet muuttuu, tavat muuttuvat ja ihmiset mukautuvat. No, "läpsyttely" on ihan mukavaa joskus kun on sopivassa mielentilassa.
Viimeksi muokannut Tony, 16.04.2016 11:44. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Syy: Jaettu omaksi ketjuksi aloituksesta "kesäkonventin teema ?" Aloituksessa mainittu lähetys tarkoittaa ilmeisesti Huhtikuun JW Broadcasting -lähetystä
Syy: Jaettu omaksi ketjuksi aloituksesta "kesäkonventin teema ?" Aloituksessa mainittu lähetys tarkoittaa ilmeisesti Huhtikuun JW Broadcasting -lähetystä
-
Polyester
Re: kesäkonventin teema ?
Juu ja suun saa peittää kädellä haukotellessa, mutta laseja ei saa edelleenkään kilistellä.Pro et contra kirjoitti:Tiedoksi vaan et "ylävitonen" on sitten ihan korrekti tapa, se on nyt Betelissä testattu kuten lähetyksestä näkyy, ajat muuttuu, mielipiteet muuttuu, tavat muuttuvat ja ihmiset mukautuvat. No, "läpsyttely" on ihan mukavaa joskus kun on sopivassa mielentilassa.
-
Pro et contra
Onko tuosta haukottelun peittämisestä kädellä ( millä muulla sitten? ) tullut mitään muodollisesta tai tarkempaa ohjetta esm. "paikallisiin tarpeisiin" ? 
Vakavasti puhuen se että "lasien kilistely" ja kohottelu on kyllä edelleen Dionysoksen ja Baccuksen kunniottamista ei päästä mihinkään.
Vakavasti puhuen se että "lasien kilistely" ja kohottelu on kyllä edelleen Dionysoksen ja Baccuksen kunniottamista ei päästä mihinkään.
- Tony
Ja vakavasti puhuen saunassa vihtominen (tai vastominen) on kyllä edelleen osa loitsuja ja ennustamista eikä siitä päästä mihinkään.Pro et contra kirjoitti:Vakavasti puhuen se että "lasien kilistely" ja kohottelu on kyllä edelleen Dionysoksen ja Baccuksen kunniottamista ei päästä mihinkään.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Pro et contra
No ei ole ellei niistä tee sellaista, eikä siitä päästä mihinkään.Tony kirjoitti:Ja vakavasti puhuen saunassa vihtominen (tai vastominen) on kyllä edelleen osa loitsuja ja ennustamista eikä siitä päästä mihinkään.Pro et contra kirjoitti:Vakavasti puhuen se että "lasien kilistely" ja kohottelu on kyllä edelleen Dionysoksen ja Baccuksen kunniottamista ei päästä mihinkään.
On historiankirjoitusta ja tutkittua antropologiaa ja sitten on näitä "historiantutkimuksia" joita nyt ei niin vakavasti ottaa tarvitse, ne ovat ennemminkin tutkijan omassa päässä syntyneitä mielikuvia jostakin lukemastaan joilla saadaan kuivahko teksti vaikuttamaan kiinnostavalta.
Saunavihta/vasta on vain ja ainoastaan koskaan ollut ihon puhdistukseen tarkoitettu vitaksilla koottu kimppu vihantia oksia yleensä koivusta, sitten jos joku tähän liittää Anteron siunauksia niin on koskaan tehnyt sitä ainoastaan metaforisessa merkityksessä, nykyaikana ei siinäkään.
Vaan Baccus ja "Baccanaalit", ne ovat aivan totta olleet...
- Tony
Näinhän se menee. Rusinat pullasta, mustasta valkoista ja valkoisesta mustaa, tarpeen mukaan.Pro et contra kirjoitti:No ei ole ellei niistä tee sellaista, eikä siitä päästä mihinkään.Tony kirjoitti:Ja vakavasti puhuen saunassa vihtominen (tai vastominen) on kyllä edelleen osa loitsuja ja ennustamista eikä siitä päästä mihinkään.Pro et contra kirjoitti:Vakavasti puhuen se että "lasien kilistely" ja kohottelu on kyllä edelleen Dionysoksen ja Baccuksen kunniottamista ei päästä mihinkään.
On historiankirjoitusta ja tutkittua antropologiaa ja sitten on näitä "historiantutkimuksia" joita nyt ei niin vakavasti ottaa tarvitse, ne ovat ennemminkin tutkijan omassa päässä syntyneitä mielikuvia jostakin lukemastaan joilla saadaan kuivahko teksti vaikuttamaan kiinnostavalta.
Saunavihta/vasta on vain ja ainoastaan koskaan ollut ihon puhdistukseen tarkoitettu vitaksilla koottu kimppu vihantia oksia yleensä koivusta, sitten jos joku tähän liittää Anteron siunauksia niin on koskaan tehnyt sitä ainoastaan metaforisessa merkityksessä, nykyaikana ei siinäkään.
Vaan Baccus ja "Baccanaalit", ne ovat aivan totta olleet...
Syntymäpäivät.On historiankirjoitusta ja tutkittua antropologiaa ja sitten on näitä "historiantutkimuksia" joita nyt ei niin vakavasti ottaa tarvitse, ne ovat ennemminkin tutkijan omassa päässä syntyneitä mielikuvia jostakin lukemastaan joilla saadaan kuivahko teksti vaikuttamaan kiinnostavalta.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Pro et contra
Monilla liittyy syntymäpäiviin räkäkännit, kannattaa vältellä semmosta tapaa joka herättää pahennusta, muistaa tuon syntymäpäivän henkilöturvatunnuksen yhteydessä niin se on hyvä ja aivan riittävä muistaminen.
- Tony
Pro et contra kirjoitti:Monilla liittyy syntymäpäiviin räkäkännit, kannattaa vältellä semmosta tapaa joka herättää pahennusta, muistaa tuon syntymäpäivän henkilöturvatunnuksen yhteydessä niin se on hyvä ja aivan riittävä muistaminen.

-
Hamartolos
Polyester kirjoitti:suun saa peittää kädellä haukotellessa
Kunnon Jehovan todistajako ei sitten pidä kättä suunsa edessä haukotellessaan? Vain pakana voi uskoa, että sielu voi karata suun kautta haukotellessa, joten käden pitäminen suun edessä on pakanallista touhua (siinä missä kokkojen polttaminen pahojen henkien karkottamiseksi)?Pro et contra kirjoitti:Onko tuosta haukottelun peittämisestä kädellä ( millä muulla sitten? ) tullut mitään muodollisesta tai tarkempaa ohjetta esm. "paikallisiin tarpeisiin" ?
Entäs "terveydeksi"-toivotus aivastamisen jälkeen? Saa kai Jehovan todistaja tällä toivotuksella pitää yllä toivoa siitä, ettei kaverin aivastus ollut merkki mistään vakavammasta taudista?
Viimeksi muokannut Hamartolos, 12.04.2016 19:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Olen Hamartolos, ulkopuolinen tarkkailija; en kuulu enkä ole koskaan kuulunutkaan Jehovan todistajiin.
-
Polyester
Saa sen peittää, hauskinta tässä on se, että tuohonkin tarvitaan erikseen lupa:Hamartolos kirjoitti:Kunnon Jehovan todistajako ei sitten pidä kättä suunsa edessä haukotellessaan? Vain pakana voi uskoa, että sielu voi karata suun kautta haukotellessa, joten käden pitäminen suun edessä on pakanallista touhua (siinä missä kokkojen polttaminen pahojen henkien karkottamiseksi)?
http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/102000010Herätkää! 2000 kirjoitti:Jopa niinkin viaton tapa kuin suun peittäminen haukotellessa on saattanut saada alkunsa ajatuksesta, että sielu voisi livahtaa ulos ammollaan olevasta suusta. Vuosien kuluessa näiden tottumusten tai tapojen uskonnolliset yhteydet ovat kuitenkin hävinneet, eikä noilla tavoilla enää ole uskonnollista merkitystä.
Vartiotornin oppihimmeli "pakanallisten" tapojen suhteen on (kenties tarkoituksellakin) niin sekava, että todistaja refleksinomaisesti pyrkii tarkistamaan Vartiotorniseuran kirjallisuudesta onko tapa "kristitylle" sopiva. Pidetään porukka vähän varuillaan ja lahkojohdosta riippuvaisena... Olisihan se, jos alkaisivat käyttää järkeään tapakulttuurin suhteen, kenties kohta käyttäisivät järkeään vähän laajemminkin
Jotkut voisivat järkeillä näin, mutta katsotaanpa mitä henkeytetyn Raamatun periaatteet sanovat:Hamartolos kirjoitti:Entäs "terveydeksi"-toivotus aivastamisen jälkeen? Saa kai Jehovan todistaja tällä toivotuksella pitää yllä toivoa siitä, ettei kaverin aivastus ollut merkki mistään vakavammasta taudista?
http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/2010682Vartiotorni 2010 kirjoitti:”JUMALAN siunausta!” Joissakin maissa saattaa kuulla tuntemattomien ihmisten sanovan näin, kun joku aivastaa. Eri uskontokuntien papit siunaavat ihmisiä, eläimiä ja elottomia kohteita. Matkailijoita voidaan houkutella uskonnollisiin paikkoihin mahdollisuudella saada siunaus. Poliitikot rukoilevat säännöllisesti kansalleen Jumalan siunausta. Ovatko tällaiset pyynnöt siunauksen saamiseksi mielestäsi sopivia? Onko niillä vaikutusta? Ketkä todella saavat Jumalan siunauksen ja minkä vuoksi?
Vartiotornin retoriikalle on tyypillistä, ettei asioita sanota kovin suoraan, mutta annetaan kyllä ymmärtää mikä on sopiva ja Jehovan hyväksymä toimintatapa. Kyllä se noistakin lainauksista selviää, kun osaa "Pravdaa" vähän lukea rivien välistä.
-
Pro et contra
Ei nyt tarvitse noin provosoitua jos minä joskus harvoin satun esittämään jotakin vähän kärjistäen.
Annan tässä sen verran nyt köyttä että voihan sitä toivottaa perhepiirissä lapselle syntymäpäivänä kun sen vanhemmat useinmíten kuitenkin muistavat vaikkapa että:" kiva kun olet meidän tyttö taikka poika, olet meille tärkeä vaikka emme nyt osoittakaan erityishuomiota tänä nimenomaisena päivänä juuri siksi että se sinun syntymäpäiväsi, mennään vaikka syömään koko perheellä jonnekkin minne te lapset haluatte vaikka jo tänään..." , ei lapsille tarvitse samalla tavalla kärjistäen esittää jostakin kuten syntymäpäivän vietosta kuten nyt itse esitin.
Tilanteen mukaan kai useimmat rakastavat vanhemmat toimivat ja niin Jt:n.
Annan tässä sen verran nyt köyttä että voihan sitä toivottaa perhepiirissä lapselle syntymäpäivänä kun sen vanhemmat useinmíten kuitenkin muistavat vaikkapa että:" kiva kun olet meidän tyttö taikka poika, olet meille tärkeä vaikka emme nyt osoittakaan erityishuomiota tänä nimenomaisena päivänä juuri siksi että se sinun syntymäpäiväsi, mennään vaikka syömään koko perheellä jonnekkin minne te lapset haluatte vaikka jo tänään..." , ei lapsille tarvitse samalla tavalla kärjistäen esittää jostakin kuten syntymäpäivän vietosta kuten nyt itse esitin.
Tilanteen mukaan kai useimmat rakastavat vanhemmat toimivat ja niin Jt:n.
- Tony
Mutta missään nimessä ei voi leipoa kakkua ja kutsua kavereita kylään tai antaa lahjoja?
-
Hamartolos
Kenen viestiin viittaat? Itse en ainakaan provosoitunut postauksestasi. Kysyin vain, että onko Vartiotorni-seuran kirjallisuudessa puhuttu haukottelustakin.Pro et contra kirjoitti:Ei nyt tarvitse noin provosoitua jos minä joskus harvoin satun esittämään jotakin vähän kärjistäen.
Olen Hamartolos, ulkopuolinen tarkkailija; en kuulu enkä ole koskaan kuulunutkaan Jehovan todistajiin.
-
Pro et contra
Voiko olla mutta on se, itse en tuota osannut edes kuvitella mutta täytyy kyllä onnitella "Polyesteriä", olet lukenut Herätkään todella tarkkaan ja vieläpä muistat noinkin monen vuoden takaisen asian niinkin vähäpätöiseltä kuuluvasta seikasta kuin haukottelutavoista.
Luulen että tämä maininta oli ainutkertainen tästä asiasta ainakin tässä "sielu" kontekstissa.
- Provosoitumista olin huomaavinani tuossa Tonyn postaamassa duppauksessa kuvasarjassa.
Luulen että tämä maininta oli ainutkertainen tästä asiasta ainakin tässä "sielu" kontekstissa.
- Provosoitumista olin huomaavinani tuossa Tonyn postaamassa duppauksessa kuvasarjassa.
- Tony
Osaako PEC nyt kuitenkin kertoa, miksi lapsen syntymäpäivänä ei voi missään nimessä leipoa kakkua ja kutsua kavereita kylään tai antaa lahjoja?