Oikeuskomitean jälkeinen visiitti

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Shamaani

Oikeuskomitean jälkeinen visiitti

Viesti Kirjoittaja Shamaani »

Onko täällä muita oikeuskomitean läpi käyneitä ketkä armahdettiin? Syillä ei väliä vaan sillä että mitä teille tapahtui sen jälkeen kun armahdus tuli (vai tehdäänkö visiittejä komiteassa eronneiden/erotettujenkin luokse parin viikon sisällä)?

Minulle kävi komitean jälkeen niin että komiteaa johtanut vanhin tuli yksinään minun luokse ja alkoi kertoa miten hieno vanhin minusta saataisiin. Myöhemmin rupesin miettimään että mitähän ihmettä se tuommosta puhuu kun en minä koskaan ole mikään ns. esimerkillinen todistaja ollut että miksi juuri komitean jälkeen sitten tulee sanomaan tällaista?

Onko tämmöinen ohjeistus vanhimmistolla että näitä visiittejä pitää tehdä? Toisin sanoen nuollaanko tässä persettä että saadaan ihminen paremmin takaisin ruotuun vai oliko tämä ihan oikeasti hänen mielipiteensä ja siksi halusi tulla puhumaan asioista kahden kesken (epäilen tätä ja uskon ennemminkin ensimmäiseen arviooni)?
Markku Meilo

Re: Oikeuskomitean jälkeinen visiitti

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Shamaani kirjoitti:Minulle kävi komitean jälkeen niin että komiteaa johtanut vanhin tuli yksinään minun luokse ja alkoi kertoa miten hieno vanhin minusta saataisiin. Myöhemmin rupesin miettimään että mitähän ihmettä se tuommosta puhuu kun en minä koskaan ole mikään ns. esimerkillinen todistaja ollut...
Hieman erikoiselta toi kuulostaa oikeuskomedian jälkimaininkina, muuten ei sitten niinkään. Noilla tiedoilla näen kaksi tekijää, nuorison kaikkoaminen sekä mahdollinen nepotismi. Jo vuosia sitten on tämän amerikkalaisen uususkonnon emämaassa kailotettu sitä kun nuorisoa kaikkoaa ja monotetaan niin, ettei ole uuta vanhinainesta kasvamassa ja nykyvanhimmat taakan alla. Jos ongelma on USAssa (jossa on n. 5 % pallukan väestä ja n. 15 % pallukan jehovantodistajista), jossa jäsenkato ei ole suomalaista paikallaanpolkemista, niin mikä se onkaan täällä. Toinen tekijä on mahdollinen nepotismi, jota minäkin epäesimerkillisellä menneisyydelläni ihmettelin. Monotukseni millaista uraa mutsini käännyttänyt Erkki oli kohdalleni ajatellut.
...että miksi juuri komitean jälkeen sitten tulee sanomaan tällaista?
Ei ole tavanomaista, lopputulemasta riippumatta komedia on perinteisesti ollut aina negatiivinen kunnianosoitus.
Shamaani

En tiedä nepotismista kun ei hän sukua minulle ollut, jos siis sitä tarkoitat että sukulaiset heittää omiaan korkeisiin johtoasemiin. Prosenttiteoria saattaisi olla ehkä lähempänä totuutta.

Jotenkin vain tuntuu oudolta se koko tilanne silloin. Olin muutenkin jo heikoilla uskon suhteen, aivopesty silti mutta kyseenalaistanut jo vuosia mielessäni. Sitten komitean jälkeen tulee tuommoinen niin kyllä se oudolta tuntui. Muutenkin oma irtautumisprosessi oli vähän outo eikä siitä muista oikein edes mitään kun se oli niin pirstaleinen että missä järjestyksessä asiat meni mutta muistan miten vanhin sanoi että oikeuskomitean jälkeen hävisin aika pian johonkin. Tais myös mainita 'etujen' palauttamisesta samalla kun siitä vanhimmistoasiasta puhu, vai oliko eri kerta? Joka tapauksessa, ensin ihan kiva tunne mutta sitten tulee että miksi ihmeessä minulle tuommosia sanotaan... Vaikka olisinkin pysynyt todistajissa niin minusta vanhin? Ei koskaan, ikinä. Ei vaan kiinnosta käydä extra kokouksissa ja tuomita ihmisiä, yms.

En nyt ihan satavarmaksi mene sanomaan että asiat juuri tuossa järjestyksessä meni kun osittain hiukan aika mullannut muistoja mutta visiitti ja vanhin-kommentti jäänyt mieleen kun tuntui oudolta enkä edes halunnut kyseistä titteliä. Ajan lisäksi olisiko ollut psyyke revitty sen verta hajalla että osittain vaikuttaisi muistiin? En ihmettele vaikka pitäisi paikkansa. :lol:
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Hassua kun tuo vanhimmaksi pääseminen on joillekin jt-miehille niin tärkeä asia, vaikkei siitä makseta edes rahapalkkaa. MIksi ihmeessä? Ai niin, kunnian himo.

Mun ex-vainaa-appiukko esmes erosi kerran vanhimmuudestaan, kun oli törttöillyt Lanzarotella lahjakkaasti huppelissa. Mennyt kauppaan ja huomannutkin olevansa bordellissa. Aikamoinen töppäys vanhimmalta ja seurakuntalaiset nähneet että jätkä kävelee pois bordellin ovesta.

Ei ollut kuitenkaan liukkaille maksanut itseään, mutta töppäys kuitenkin, koska joku voisi kompastua moisesta.

Alkoi sitten kuitenkin pyrkiä vanhimmaksi takaisin ja pääsikin pian taas vanhimmaksi.

Mun oikeustajuun ei niinku millään mahdu tuollainen ajattelu. Jos minä olisin ollut vanhin ja törttöilly vähääkään joko huppelissa tai selvänä, niin heti olisin eronnut tehtävästä.

Minun mielestäni vanhimman kuuluu olla esimerkki kaikessa nokkamiehenä. Jos ei siihen pysty niin on syytä erota heti ja päästää siihen hommaan joku kunnianhimoisempi.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Shamaani kirjoitti:Onko tämmöinen ohjeistus vanhimmistolla että näitä visiittejä pitää tehdä? Toisin sanoen nuollaanko tässä persettä että saadaan ihminen paremmin takaisin ruotuun vai oliko tämä ihan oikeasti hänen mielipiteensä ja siksi halusi tulla puhumaan asioista kahden kesken (epäilen tätä ja uskon ennemminkin ensimmäiseen arviooni)?
Epäilen suoran ohjeistuksen olemassaoloa tässä tapahtuneen muodossa, mutta sitä en ihmettelisi jos jonkinlaisella porkkanalla tsemppaaminen ja mielikuvien luominen olisi päässyt ihan ohjeeksi asti.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Markku Meilo

Shamaani kirjoitti:En tiedä nepotismista kun ei hän sukua minulle ollut, jos siis sitä tarkoitat että sukulaiset heittää omiaan korkeisiin johtoasemiin. Prosenttiteoria saattaisi olla ehkä lähempänä totuutta.
Joo, heitin nepotismin sun taustaa tuntematta kun se nepotismi on hyvin merkittävä tekijä tuon nk. hengellisen ravintoketjun yhteydessä.
Markku Meilo

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Hassua kun tuo vanhimmaksi pääseminen on joillekin jt-miehille niin tärkeä asia, vaikkei siitä makseta edes rahapalkkaa. MIksi ihmeessä? Ai niin, kunnian himo.
Osatekijä saattaa olla se, että kyseinen virka esitetään siinä valossa, että siihen tulisi pyrkien edistyä, siis hieman samanlainen pakko kuin kenttäily kasteen jälkeen. Asiaa kuvaa myös se, että virasta eroamista ilman hyväksyttävää syytä ei yleensä katsota hyvällä.
Minun mielestäni vanhimman kuuluu olla esimerkki kaikessa nokkamiehenä.
No esimerkkiähän he kyllä näyttävät mm. hyysäämällä seurakuntiensa pedofiilejä. Ovat esimerkillisiä Vt-seuran ohjeistuksen noudattamisessa, muusta viis.
Shamaani

Markku Meilo kirjoitti:Joo, heitin nepotismin sun taustaa tuntematta kun se nepotismi on hyvin merkittävä tekijä tuon nk. hengellisen ravintoketjun yhteydessä.
Eikös se ole ihan kielletty että sukulaiset olisivat osallisina komiteassa (vanhin joka kävi oli komiteaa johtanut)? Voisi tulla puolueellisia päätöksiä.
JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Hassua kun tuo vanhimmaksi pääseminen on joillekin jt-miehille niin tärkeä asia, vaikkei siitä makseta edes rahapalkkaa. MIksi ihmeessä? Ai niin, kunnian himo.
Mihinkäs sitä palkkaa? Saahan siitä valtaa päättää ihmisten elämästä komiteoissa. Jos tarpeeksi sadistinen ihminen kyseessä niin varmasti nauttii oikein siitä että saa järjestön antamalla luvalla tuhota ihmisten psyykkeen ja elämän pakottamalla ystävät ja sukulaiset karttamaan jos ja kunnes ihminen nöyrtyy vanhinten edessä ja palaa takaisin paskaan rypemään.
Markku Meilo

Shamaani kirjoitti:Eikös se ole ihan kielletty että sukulaiset olisivat osallisina komiteassa (vanhin joka kävi oli komiteaa johtanut)? Voisi tulla puolueellisia päätöksiä.
Nepotismiviittaukseni liittyi etenemiseen nk. hengellisessä ravintoketjussa, eli nokkimisjärjestyksessä.
agapi_dō

Viesti Kirjoittaja agapi_dō »

Mun ex-vainaa-appiukko esmes erosi kerran vanhimmuudestaan, kun oli törttöillyt Lanzarotella lahjakkaasti huppelissa. Mennyt kauppaan ja huomannutkin olevansa bordellissa. Aikamoinen töppäys vanhimmalta ja seurakuntalaiset nähneet että jätkä kävelee pois bordellin ovesta.

Ei ollut kuitenkaan liukkaille maksanut itseään, mutta töppäys kuitenkin, koska joku voisi kompastua moisesta.

Alkoi sitten kuitenkin pyrkiä vanhimmaksi takaisin ja pääsikin pian taas vanhimmaksi.

Mun oikeustajuun ei niinku millään mahdu tuollainen ajattelu. Jos minä olisin ollut vanhin ja törttöilly vähääkään joko huppelissa tai selvänä, niin heti olisin eronnut tehtävästä.

Minun mielestäni vanhimman kuuluu olla esimerkki kaikessa nokkamiehenä. Jos ei siihen pysty niin on syytä erota heti ja päästää siihen hommaan joku kunnianhimoisempi.
..hehh.. kuulostaa vähän siltä että kyseinen vanhin oli ehkä kyllästynyt amerikasta tuleviin suuseksikielto ym. määräyksiin ja päätti käydä mailman puolella "visiitillä"... kunnes kauhukseen ulos tullessaan törmäsi tutuihin. :D

Jos ajattelen että omalle kohdalle sattuisi, että kävelisin vahingossa vieraankielisessä kaupungissa ilman mitään aikomusta, sisälle bordelliin ja poistuisin sieltä mahd. nopeasti, niin en kokisi tehneeni mitään väärää. Mutta koska kyseinen vanhin halusi erota tehtävistään, hän koki tehneensä väärin. Mahdotonta arvailla että käytiinkö siellä liukkailla ja siitä sekä melkein kiinnijäämisestä syyllisyys ja ajattelukuvio "mitä muut odottavat että minun pitäisi toimia jotta näyttisin mahd. hurskaalta...? -Kieltää tietysti kaikki, ja vielä lisäksi ITSE erota vanhimmista, koska sehän todistaa että olen hyvinkin "pyhä"!

Vai oliko kyseessä niin syvän sortin aivopesu, että hän tosiaan tunsi syyllisyyttä siitä että joku "kompastuisi" hänen tekemänsä asian takia, mikä näytti ehkä muiden silmään joltain muulta?

Kukapa tietää.

Itse olen pitänyt tietynalisena mottona seuraavaa:

"Sinun vastuullasi on ainoastaan mitä sanot. Sinun vastuullasi ei ole se, miten muut sen ymmärtävät!!"

Pätee myös tekoihin, vaikka ne joskus ehkä näyttäisivätkin ulospäin joltain muulta kuin mitä ovat.

Tuosta tuli mieleen vanha Zen -tarina Hakuin nimisestä zen -mestarista. Tarina tuossa alla:

Is that so?
Zen-mestari Hakuinia kunnioitettiin puhtaiden elämäntapojensa vuoksi. Hänen lähellään asui kaunis neitonen, jonka vanhemmat omistivat ruokamyymälän. Eräänä päivänä vanhemmat huomasivat tytön olevan raskaana.

Vaikka he suuttuivat, tyttö ei aluksi halunnut paljastaa lapsen isää, mutta kovan painostuksen jälkeen kuitenkin nimesi Hakuinin. Kiihtyneinä vanhemmat menivät tapaamaan Hakuinia.

"Näinkö on?" tämä sanoi.

Synnyttyään lapsi annettiin Hakuinin huostaan. Tämä oli menettänyt maineensa, mikä ei häntä huolettanut, mutta hän piti lapsesta hyvää huolta. Hän hankki naapureiltaan maitoa ja kaikkea muuta mitä pikkuinen tarvitsi.

Vuotta myöhemmin tyttö-äiti katui valhettaan ja kertoi vanhemmilleen totuuden - lapsen oikea isä oli kalatorilla työskentelevä nuorukainen. Tytön vanhemmat menivät Hakuinin luo pyytämään anteeksi ja hakemaan lasta takaisin.

Kun Hakuin luovutti lapsen hän sanoi vain: "Näinkö on?"
"We see on the basis of what we believe, not the other way around." -Errol Morris
SonOfJesus

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

agapi_dō kirjoitti:...

"Sinun vastuullasi on ainoastaan mitä sanot. Sinun vastuullasi ei ole se, miten muut sen ymmärtävät!!"

Pätee myös tekoihin, vaikka ne joskus ehkä näyttäisivätkin ulospäin joltain muulta kuin mitä ovat.
Itse kyllä asetan niille, jotka esiintyvät opettajina kovemmat vaatimukset kuin muille. Heidän edellytän kiinnittävän huomiota myös siihen miten sanovat.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Markku Meilo

SonOfJesus kirjoitti:Itse kyllä asetan niille, jotka esiintyvät opettajina kovemmat vaatimukset kuin muille.
Tässä tuleekin esiin samalla jehovantodistajuudessa laiminlyöty moraalinen vastuu. Jehovantodistajat esiintyvät ulospäin opettajina sekä uskonnollisina auktoriteetteina, mutta laiminlyövät moraalisen vaatimuksen ottaa selvää opettamistaan asioista.
agapi_dō

-
Viimeksi muokannut agapi_dō, 26.04.2016 16:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"We see on the basis of what we believe, not the other way around." -Errol Morris
agapi_dō

SonOfJesus kirjoitti:
agapi_dō kirjoitti:...

Itse kyllä asetan niille, jotka esiintyvät opettajina kovemmat vaatimukset kuin muille. Heidän edellytän kiinnittävän huomiota myös siihen miten sanovat.
Tottakai, mutta tuolla tarkoitin että vaikka ihminen puhuisi miten hyvin tahansa, niin aina löytyy joku joka sen ymmärtää halutessaan väärin. Joten siitä on turha huolehtia. Ja smoin on aivan turha selitellä toisille ihmisille tekemisiään. Ihmiset näkevät mitä haluavat nähdä.

JT -uskovaisen ajatusmailma voi tietysti olla hieman erilainen, kuin minulla. :D

Tuli tästä mieleen Osmo A. Wiion lait viestinnästä. :)

"Wiion lait inhimillisestä viestinnästä (1976-78)

1. Viestintä yleensä epäonnistuu – paitsi sattumalta.
1.1 Jos viestintä voi epäonnistua, niin se epäonnistuu.
1.2 Jos viestintä ei voi epäonnistua, niin se kuitenkin tavallisimmin epäonnistuu.
1.3 Jos viestintä näyttää onnistuvan toivotulla tavalla, niin kyseessä on väärinkäsitys.
1.4 Jos olet itse viestintään tyytyväinen, niin viestintä varmasti epäonnistuu.
2. Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta eniten vahinkoa.
3. On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.
4. Mitä enemmän viestitään sitä huonommin viestintä onnistuu.
4.1 Mitä enemmän viestitään sitä nopeammin väärinkäsitykset lisääntyvät.
5. Joukkoviestinnässä ei ole tärkeätä se, miten asiat ovat, vaan miten asiat näyttävät olevan.
6. Uutisen tärkeys on kääntäen verrannollinen etäisyyden neliöön.
7. Mitä tärkeämmästä tilanteesta on kysymys sitä todennäköisemmin unohdat olennaisen asian, jonka muistit hetki sitten."

http://osmo.wiio.net/wiion-lait/
Markku Meilo

agapi_dō kirjoitti:Tottakai, mutta tuolla tarkoitin että vaikka ihminen puhuisi miten hyvin tahansa, niin aina löytyy joku joka sen ymmärtää halutessaan väärin. Joten siitä on turha huolehtia.
Eiköhän tässä ole kyse nyt aivan muusta kuin tahattomasta väärinymmärryksestä.

Toin jo esille, että jehovantodistajat esiintyvät tavalla, joka antaa mielikuvan aiheen perinpohjaisesta ja laaja-alaisesta tutkimisesta. Perinpohjaista se voi joidenkin kohdalla ollakin, mutta ei koskaan laaja-alaista. Yleisesti ottaen jt toistelee Vt-seuran valheellisia ja/tai vääristeltyjä näkemyksiä ja pahimmillaan suoranaisesti valehtelee Vt-opetuksista (yleisin lienee maailmanlopussa hengissä selviäjät).
Ja smoin on aivan turha selitellä toisille ihmisille tekemisiään. Ihmiset näkevät mitä haluavat nähdä.
No voi sen tuollakin tavalla käsittää esimerkiksi silloin kun kunnon fyllassa oleva jehovantodistaja tanssii anniskelupaikan pöydällä tai jehovantodistaja on pikkutunneilla yökerhossa muun naisen kuin vaimonsa kanssa. Tuskin edes muinainen selittäjä Kekki saisi asiaa näyttämään yhtään miltään muulta kuin mitä se on.
JT -uskovaisen ajatusmailma voi tietysti olla hieman erilainen, kuin minulla. :D
Pääsääntöisesti jt-ajatusmaailman oppii ainoastaan Vt-seuran mielenhallintakurssin hyväksytysti suorittamalla.
Vastaa Viestiin