Veli-Hopea kirjoitti:Uskon etteivät Venäjän todistajat pidä itseään ollenkaan sellaisena ekstremistisenä yhteisönä jollaiseksi heitä kuvaillaan.
Niin, ovatko he sitä? Jos muistelen omaa todistaja aikaani, en pitänyt itseäni osana mitään
ekstremististä yhteisöä ,ei olisi tullut mieleenkään eikä mieleni ole siitä muuttunut miksikään.
Onkohan täällä yhtään joka kokee olevan tai olleensa osa sitä?
En ainakaan itse osaa kannattaa tätä extre ajatusta, jääkööt avoimeksi kunnes se paremmin selvitellään.
Tavallisesta Jehovan todistajasta väite, että ovat extremistejä, tuntuu todenäköisesti samalta kuin Jani Toivolasta, jos häntä syytettäisiin rasistiksi.
Muistan kuinka minusta tuntui täysin käsittämättömältä, kun Venäjän haaratoimistokomitean koordinaattori Sergey Cherepanov puhui (vuonna 2009) sujuvalla suomella tästä extremisti-asiasta. Venäjällä oli jo silloin paljon pidätyksiä tämän väitteen perusteella.
Näin jälkikäteen on helppo havaita, että esim. verestä kieltäytyminen on extremististä, mutta eihän sitä silloin tajunnut. Enkä ymmärrä miten tavis todistajat siitä hyötyisivät, jos heitä rangaistaisiin kuritushuoneella, siitä mitä tekevät. Järjestön johdollehan se on vain positiivista markkinointia. Voidaan hehkuttaa kirjallisuudessa kuinka pystytään vainossa uskollisena.
Eikä pidä vähätellä tuon aivopesun vaikutusta. Olen nimittäin täysin varma siitä, että olisin itse mennyt vankilaan "totuuden" puolesta. Nyt se tuntuu tietysti uskomattomalta, mutta ei sille muuta järjellistä selitystä löydykään kuin vuosien järjestelmällinen aivopesu.
Mahdollisimman vapaa uskonnollinen ilmapiiri on pahinta myrkkyä hallintoelimelle. Jos jotain tarvitsee rangaista, niin se on järjestön johto. Esimerkiksi pedofiilien suojelusta tulee rangaista lakien mukaan ylintä johtoa, joka on katsonut sitä läpi sormien. Tuomiot voisivat mieluummin olla henkilökohtaisia ehdottomia rangaistuksia, koska jos määrätään sakkoja, niin se tarkoittaa käytännössä tavallisten pulliaisten taskulla käymistä. Tai sitten vaihtoehtoisesti korvaukset pitää olla niin suuria, että jäsenet eivät pysty enää rahoittamaan niitä.