Mikä Watchtower-draamassa mättää?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Vieraas

Mikä Watchtower-draamassa mättää?

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Olen nyt katsonut Jw.orgista elokuvat “Tuhlaajapoika palaa kotiin” ja “Mitä on tosi rakkaus?”. Puolet elämästään JT-maailmassa viettäneelle näistä tulee todella hämmentynyt olo.

Ohjaus, tekninen toteutus ja näyttelijäntyö ovat mielestäni hyvin lähellä kaupallista tasoa. Tähän hallintoelin epäilemättä pyrkii. Mutta jos Watchtower aikoo tuottaa lisää draamaelokuvia, realismin suhteen on ongelmia: näissä elokuvissa ei esim. yksikään maailmallinen kiroile ja alkoholin sijasta juodaan kahvia. Ei tällaista tosielämää ole olemassa muualla kuin hallintoelimen päässä.

Ymmärtääkseni Intiassa tuotetaan ns. Bollywood-elokuvia, jotka eivät Wikipedian mukaan saa sisältää kielisuudelmia, alastomuutta, huumeita tai politiikkaa. Jos hallintoelin haluaa jatkaa omituisella draamalinjallaan, se luo jonkun samanlaisen omituisen genrensä. Watchwood? Jehovahwood? Tai sitten joku raja on pakko ylittää.kuten laittaa “maailmalliset” kiroilemaan ja piipata kirosanat. Olutta Jehovan todistajat voidaan tietysti laittaa juomaan “kohtuudella”, kuten todellisuudessakin tapahtuu.

Kumpaankohan suuntaan hallintoelin on pakotettu menemään?
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Markku Meilo

Re: Mikä Watchtower-draamassa mättää?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Vieraas kirjoitti:Kumpaankohan suuntaan hallintoelin on pakotettu menemään?
Koska todellisuus on saliuskottavassa todistajuudessa monissa suhteissa mahdollisimman kartettavaa, niin epätodellisempaan, kumpi se sitten onkaan.
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Ohjaus, tekninen toteutus ja näyttelijäntyö ovat mielestäni hyvin lähellä kaupallista tasoa.
Vaikee ymmärtää että Jehova on nyt keksinyt tällaisen "elokuvatuotannon" ihmisten houkuttelemiseksi mukaan tuohon jenkkiuskontoon.

Sitähän se on, houkuttelua, vai olenko väärässä?

Hienosti toteutettuja kyllä mutta mikä niiden tarkoitus on?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Nukahtanut

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Mietin myös, onko videoiden tavote pitää porukka mukana, vai saada uusia mukaan?

Liian puhtoinen kuva elokuvissa voi hyvästä laadusta huolimatta kääntyä itseään vastaan.
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Psalmista606

Viesti Kirjoittaja Psalmista606 »

Nukahtanut kirjoitti:Mietin myös, onko videoiden tavote pitää porukka mukana, vai saada uusia mukaan?
Tuskin uusia saadaan mukaan enää sitten millään, ainakaan aivan täysjärkisiä. Sanoisin, että kaikki muutoksensa seura tekee nykyään vain ja ainoastaan pitääkseen nykyiset lampaansa mielenhallinnassa.
"On enemmän aineistoa Valtakunnan olemassaolon puolesta kuin siitä, että on olemassa painovoimaa, sähköä ja tuulta."
-Stephen Lett
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Psalmista606 kirjoitti:
Nukahtanut kirjoitti:Mietin myös, onko videoiden tavote pitää porukka mukana, vai saada uusia mukaan?
Tuskin uusia saadaan mukaan enää sitten millään, ainakaan aivan täysjärkisiä. Sanoisin, että kaikki muutoksensa seura tekee nykyään vain ja ainoastaan pitääkseen nykyiset lampaansa mielenhallinnassa.
Eli Jehovalle on tullut pikku paniikki?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Psalmista606

Viesti Kirjoittaja Psalmista606 »

Veli-Hopea kirjoitti:Eli Jehovalle on tullut pikku paniikki?
Eihän meistä kukaan oikeasti seuran sisäisistä asioista mitään tiedä, mutta jos olisin päätoimiston hommissa analysoimassa tilastoja, niin itse ainakin panikoisin :lol:
"On enemmän aineistoa Valtakunnan olemassaolon puolesta kuin siitä, että on olemassa painovoimaa, sähköä ja tuulta."
-Stephen Lett
Misled

Viesti Kirjoittaja Misled »

Realismi on tosiaan kaukana. Noiden filmien "pahikset" ovat lähinnä normi JT:n näköisiä. Ja hyvikset taas näyttää siltä, että aika harvat beteliläisetkään on noin viimeisen päälle hajuttoman, mauttoman ja konservatiivisen näköisiä.

Teknisesti toteutus on ihan ok tasoa, mutta TV-mainoksetkin näyttää aidommilta kuin nuo viritykset. Eikä toi ole näyttelijöiden vika, koska vaikea tollaisen käsiksen kanssa olis näyttää aidolta, oli sitten kuka tahansa oscar-tason näyttelijä. :)
Shamaani

Viesti Kirjoittaja Shamaani »

Itse muistan miten nuo elokuvat lähinnä ahdisti. Kerrankin elämässäni koin ainakin edes lievästi tekeväni jotain omasta vapaasta tahdostani ja katsoin niitä. Kiitokseksi sain ahdistuksen ja aivosyövän joka levisi kuin kuolio ja tuhosi itsetuntoa vain entisestään.

Minä olen eri mieltä siitä miten "hyvin" ne on tehty. Minusta ne elokuvat on lähinnä B-leffojen tasoa parhaimmillaan, mutta toisaalta eipä näyttelijöillä tai ohjaajilla ja kuvaajilla ole mitään alan oikeaa koulutusta vaikka niin varmasti väittävätkin jos joku kysyy. Niinhän Leinonenkin teki Luopuneet-dokumentissa jossa entinen vanhin sanoo ensin että komiteassa toimivilla veljillä ei ole mitään maallista koulutusta oikeudellisten asioiden käsittelystä ja heti perään Leinonen huikkaa että "meillä on aika paljonkin koulutusta."

Niin varmasti, samalla tavalla "koulutusta" mitä minulle sanottiin kun toimin muutaman päivän telemarkkinoijana... "Sinulla on ensin koulutusjakso", todellisuudessa ehkä tunnin tai kaksi kestänyt saarna siitä miten pitää olla agressiivinen myyjä ja miten se isomahainen kaveri itse on ansainnut ties miten isoja summia tällä alalla ja sitten tiputetaan suoraan työhön. Olen hyvin hämmentynyt siitä mitä ihmiset kehtaa pitää "koulutuksena".
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Shamaani kirjoitti:Minä olen eri mieltä siitä miten "hyvin" ne on tehty. Minusta ne elokuvat on lähinnä B-leffojen tasoa parhaimmillaan, mutta toisaalta eipä näyttelijöillä tai ohjaajilla ja kuvaajilla ole mitään alan oikeaa koulutusta vaikka niin varmasti väittävätkin jos joku kysyy.
Tästä jo keskusteltiin eri ketjussa.

Olen omalta pieneltä osaltani päässyt työskentelemään liikkuvan kuvan ammattilaisten kanssa työni kautta, ja väitän että näissä Watchtower-draamoissa nimenomaan on ammattilaisia asialla, erityisesti tekniikan puolella. Siitä onko se lopputulema Salattuja Elämiä vai jotain muuta, voidaan keskustella vaikka maailman tappiin saakka. Hollywoodiahan se nyt ei ole.

Tästä on aika tuloksetonta vääntää kättä arvailujen kautta, koska eiköhän tuolta lahkon myllerryksestä joku elokuvaprojekteihinkin osallistunut siirry ns. pimeälle puolelle. Ennemmin tai myöhemmin. Sitten saatetaan kuulla totuus suoraan hevosen suusta.

Edit: eämät korjattu muotoon elämät.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Vai mättääkö mikään. Kenties asiaa tulee katsoa kasvupotentiaalin kannalta. Länsimaissa sitä tuskin on, joten skopus lienee jossain muualla.
Nukahtanut

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Vai mättääkö mikään. Kenties asiaa tulee katsoa kasvupotentiaalin kannalta. Länsimaissa sitä tuskin on, joten skopus lienee jossain muualla.
Toisaalta, jos skopus on jossain muualla eli todennäkösesti kehitysmaissa, niin miksi sitten tehdään tommosta länsimaista kikkaretta sisältäviä videoita? Tuskin tommoset asiat kauheesti jotain Afrikkalaista/Aasialaista köyhemmän maan asukkia kiinnostaa, mitä esitettiin kahdessa ekassa pätkässä.
Vai onko heille sitten omat videonsa? Ainakin joskus (ellen taas muistele omiani) taidettiin painaa kirjallisuutta vähän eri kuvituksilla eri puolille maailmaa.
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Ehkä näiden elokuvien tarkoitus onkin vain vahvistaa Jt-kuplaa. Elokuvista saa suoraa käytännön esimerkkiä, miten asioiden pitäisi mennä, ja miten missäkin tilanteessa tulisi reagoida. Jt-persoonallisuuden ylläpitäminen on (teknisesti) yhä helpompaa.

Toinen syy voisi olla lisäarvon luominen. Kansalta on viety vuosien mittaan joitain toimintaan liittyviä yksityiskohtia (kuten elävä musiikki ja konventtien ruokailu ja muu tarjoilu), joten tässä teille vähän leffoja.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Verilettu
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Nukahtanut kirjoitti:Toisaalta, jos skopus on jossain muualla eli todennäkösesti kehitysmaissa, niin miksi sitten tehdään tommosta länsimaista kikkaretta sisältäviä videoita? Tuskin tommoset asiat kauheesti jotain Afrikkalaista/Aasialaista köyhemmän maan asukkia kiinnostaa
Jospa tällä halutaan viestittää, että todistajien remmissä, sinäkin voit kohta kekkuloida puku päällä. Mitä nyt ensin teet 16 tuntisia päiviä, annat rahat seuralle. Mutta lopussa kiitos seisoon. Kaikki todistajat ovat aina näissä videoissaan hyvinvoivia vähintään keskiluokkaista porukkaa. Sinustakin köyhä maan matonen voi sellainen tulla, kunhan osallistut tähän pyramdi-peliin.

Ei vaan oikeasti. Haluaisinpa ihan oikeasti nähdä mitä rinta röyhistelleen maailmalle lähtevät tienraivaajat esittävät tätä Jehova-shittiä vaikkapa intialaiselle perheelle joiden miespuoliset tekevät töitä kuoleman vaaraallisissa oloissa vaikkapa laivanpurkutöissä. Ihan oikeasti. Mitähän ihmette keksivät sanottavaksi.
Tony kirjoitti:Toinen syy voisi olla lisäarvon luominen. Kansalta on viety vuosien mittaan joitain toimintaan liittyviä yksityiskohtia (kuten elävä musiikki ja konventtien ruokailu ja muu tarjoilu), joten tässä teille vähän leffoja.
Jotka ovat karmeaa katsottavaa. Joku Salatut elämät on korkeakulttuuria näiden lahkoleffojen rinnalla. En käsitä, jos joku oikeasti katsoo niitä viihtymismielessä. Noh, tässä maailmassa on paljon mitä en koskaan tule ymmärtämään.
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Minä en ole vielä katsonut WTBTS elokuvatuotantoa. Olen kyllä ajatellut katsoa mutta en ole pystynyt. Pelkään että niiden katsomisesta tulee ahdistusta ja pakkoliikkeitä tai pyörtyy tai jotain.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Vastaa Viestiin