Raamatun ennustuksista

Jehovan todistajiin liittymätön uskonnollissävytteinen keskustelu. Alueella tiukka moderointi.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Raamatun ennustuksista

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Nukahtanut kirjoitti:No tämä pohdinta toki poikkeaa jo aiheesta :)
Mainitaan silti, että noita juttuja lukiessa tulee mieleen, että tapahtuuhan maailmassa joka vuosi jotain, johon saa sovitettua Raamatun paikkoja kun oikein etsii ja sovittaa. Ei herran jestas. Kuva

Laitetaan vaikkapa tämä kirjoitus, siis kuka jaksaa lukea ja tarkistaa Raamatun paikat ja pysyy kaikkien "2 aikaa onkin 1,98714451 aikaa, jos aikaisemmin 5 aikaa olikin 8,7 aikaa jaettuna 2" * -pohdintojen perässä? Sitten toinen laskelma "paljastaa" että "Stockmannin tavaratalojen pitäisi olla voitollisia vuonna 2018" *.
(* Aivan hatusta heittämiäni juttuja :D)

Aina osuu johonkin, joten oikeilla jäljillä ollaan, eikös? Kuva Ok, minun olisi tietämättömänä parempi olla aihetta kommentoimatta. Yhtä tajuttomia minulle olevia tieteellisi/matemaattisia juttuja on, joiden liirumlaarumeita en jostain syystä niin kyseenalaista. Mutta minulle oli uutta että näin paljon tällaisia pohditaan, ja yhtä sujuvasti ne menevät, kenties tietämättömyyteni vuoksi, yli hilseen niin että heilahtaa. Uuuh...Kuva No, ehkä joku paljon Raamatusta tietävä, esim. Meilo (siis positiivisesti esille tuotu esimerkki tietävästä henkilöstä) saa tuostakin loputtomasta suosta jotain selvää, ja osaisi sanoa millä tasolla ko. henkilöt ovat realimaailmassa mukana. :D Luultavasti Meilo löytäisi esimerkistä virheitäkin jos kiinnostaa perehtyä (taas positiivisena tuotu ajatus).

Tässä muuten jutun mukaan itse Anti-kristus
samueltuominen.files.wordpress.com kirjoitti: Kuva
Nykyinen Walesin Prinssi Charles syntyi 666 vuotta Walesin englantilaismiehityksen jälkeen ja hänen nimensä sisältää luvun 666 sekä englanniksi että hepreaksi. Tämän ohella hän täyttää ainakin 25 muuta Antikristus-profetiaa, kuten osoitettu yksityiskohdilla kirjassani Muhammad, Kaarle Suuri ja Antikristus.
Kuva

Tulipas siinä. Kyllä nämä vielä menee aiheen alle, sillä noissahan pohditaan tulevaisuutta noissakin, ainakin jossain kenties lukuisissa rinnakkaismaailmoissa? :D
Viimeksi muokannut Tony, 04.10.2016 09:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Kolme ensimmäistä viestiä siirretty omaksi ketjuksi aloituksesta "Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Raamatun ennustuksista

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Verilettu kirjoitti:...saa tuostakin loputtomasta suosta jotain selvää...
No tuosta linkistä nyt ei saa tolkkua kuuluisa vanha Erkkikään.
...millä tasolla ko. henkilöt ovat realimaailmassa mukana.
Linkin tekstistä päätelleen ei sitten millään tasolla reaalimaailmassa, vaan muutaman tuhat vuotta jäljessä.
Samuel
Viestit: 3
Liittynyt: 03.10.2016 19:53

Re: Raamatun ennustuksista

Viesti Kirjoittaja Samuel »

Heh, oli ihan pakko rekisteröityä sisään vain kommentoidakseni tätä keskustelua. Olen tämän artikkelin kirjoittaja, josta tässä nyt puhutaan vähemmän imartelevaan sävyyn. En ota kritiikkiänne itseeni, koska toisinaan kun luen noita laskelmiani tässä artikkelissa väsyneenä, ne kuulostavat tosiaankin tuolta, "2 aikaa onkin 1,98714451 aikaa, jos aikaisemmin 5 aikaa olikin 8,7 aikaa jaettuna 2". :lol: Osaan suhtautua omiin kirjoituksiini myös itseironisesti, ja nähdä asian niiden kannalta joille tällainen tutkimus menee yli hilseen. Pyrin toki ilmaisemaan asiani niin kansantajuisesti kuin mahdollista, mutta toisinaan se on hyvin vaikeaa ellei lukijalla ole tarvittavaa pohjatietoa Raamatun profetiaan liittyvästä tutkimuksesta.

Sanoisin kuitenkin, että nämä eivät ole mitään hatusta vedettyjä juttuja vailla päätä tai häntää, kuten tämän keskustelun aloittaja antaa ymmärtää. Raamatun profetioita ja tuohonkin artikkeliini liittyviä laskelmia on pohdttu jo 2000 vuoden ajan monien oppineiden miesten keskuudessa. Mainitsin siinä esimerkiksi Sir Isaac Newtonin, joka piti Danielin ja Ilmestyskirjaan liittyviä pohdintoja jopa tärkempänä tutkimusalueena kuin hänen luonnontieteitä koskevia tutkimuksia painovoimasta ym. Sanoit, ettet kyseenalaista tieteellisiä "liirumlaarumeita", jotka menevät yhtälailla sinulta yli hilseen (kuten myös minulta), mutta esim. Newtonin tapaisille tiedemiehille, Raamatun profetian tutkimuksessa oli kyse yhtälailla tieteestä kuin fysiikassakin. Vasta sen jälkeen, kun luonnontieteitä on alettu erottaa kristillisestä teismistä, tällaiset asiat on haluttu esittää jonkinlaisena huuhaatieteenä vailla päätä tai häntää.

Itse aihetta perusteellisesti tutkineena tiedän, että eskatologian aluella liikkuu myös paljon näitä "Stockmannin tavaratalojen pitäisi olla voitollisia vuonna 2018" -juttuja, mutta jos keskittyisit hieman paremmin löytäisit näiden laskelmien ym. tutkimusten logiikan ja tieteellisen täsmällisyyden. Mutta myönnän, että tämä artikkeli kuuluu kirjoitusteni vaikeimmin ymmärrettävään alueeseen (kumma juttu, että juuri se on ollut ylivoimaisesti luetuin sivullani) ja se sisältää paljon matemaattisia laskemia vuosiviikoista, riemuvuosista jne. Arvostan myös nöyryyttäsi, kun sanoit, "Ok, minun olisi tietämättömänä parempi olla aihetta kommentoimatta." Tällaista asennetta ei ole kaikilla, ja tuo on todella ihailtavaa. Verkkosivullani on kuitenkin paljon helpomminkin ymmärrettävää materiaa, jotka liittyvät päivän polttaviin uutisaiheisiin, ja siihen mitä valtavirran media jättää meilte usein kertomatta esim. Britannian kuningasperheen todellisesta historiasta, sen salaisesta vallasta ja rikoksista, mitkä liian hyvin dokumentoituja asioita ollakseen pelkkää fantasiaa ja salaliittoteoriaa. Tällasten asioiden tulisi kiinnostaa jokaista itsenäistä ajattelevaa henkilöä vaikka hänelle ei oliskaan minkäänlaista ymmärrystä Raamatun profetioista. Esimerkiksi viimeisin artikkelini ei ole vaikeasti ymmärrettävää asiaa vaikka sen syytökset saattavat olla joillkin liian iso pala sulattaa:

https://samueltuominen.wordpress.com/20 ... -keskella/
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Raamatun ennustuksista

Viesti Kirjoittaja Tony »

Samuel kirjoitti:Itse aihetta perusteellisesti tutkineena tiedän, että eskatologian aluella liikkuu myös paljon näitä "Stockmannin tavaratalojen pitäisi olla voitollisia vuonna 2018" -juttuja, mutta jos keskittyisit hieman paremmin löytäisit näiden laskelmien ym. tutkimusten logiikan ja tieteellisen täsmällisyyden.
Tästä Raamatun pohjalta tehtyjen ennustelujen - jotka ovat menneet maailman sivu poikkeuksetta pieleen - tieteellisestä täsmällisyydestä olisi mielenkiintoista saada jotain konkreettista evidenssiä.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Raamatun ennustuksista

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Samuel kirjoitti:Sanoisin kuitenkin, että nämä eivät ole mitään hatusta vedettyjä juttuja vailla päätä tai häntää, kuten tämän keskustelun aloittaja antaa ymmärtää.
Muitakin mielipiteitä asiasta on laajalti liikkeellä. Olen seitsemänkymppinen äijä ja puuhaillut Raamatun parissa naperosta asti, enkä toistaiseksi ole tietoinen ihmisen kyvystä ennustaa tulevaa. Jumalan saa noissa Raamattujutuissa sulkea heti alkuun pois, joten jäljelle vain päättömiä ennustuksia.
Raamatun profetioita ja tuohonkin artikkeliini liittyviä laskelmia on pohdttu jo 2000 vuoden ajan monien oppineiden miesten keskuudessa.
Juu ja oppineiden keskuudessa kaiken aikaa vähemmän mitä etäämmälle valistuksen ajan alku jää.
Mainitsin siinä esimerkiksi Sir Isaac Newtonin, joka piti Danielin ja Ilmestyskirjaan liittyviä pohdintoja jopa tärkempänä tutkimusalueena kuin hänen luonnontieteitä koskevia tutkimuksia painovoimasta ym.
Kauankohan siitä onkaan kun söör kuoli? Oliko hänellä nykyaikainen luonnontieteellinen tieto? Käsittikö hän, että Danielinkirja on jälkikäteissepitelmä, joka on laadittu ennustuksen muotoon?

Raamatun profetian tutkimuksessa oli kyse yhtälailla tieteestä kuin fysiikassakin
.
Luonnontieteessä ei tutkita jumaluuteen ja Raamatun ennustuksiin liittyviä asioita.
Vasta sen jälkeen, kun luonnontieteitä on alettu erottaa kristillisestä teismistä, tällaiset asiat on haluttu esittää jonkinlaisena huuhaatieteenä vailla päätä tai häntää.
Minusta luonnontieteen erottaminen huuhaasta se on hyvin luonnollista.
...mutta jos keskittyisit hieman paremmin löytäisit näiden laskelmien ym. tutkimusten logiikan ja tieteellisen täsmällisyyden.
Luonnontieteessä ei tutkita raamattunumerologiaa.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Raamatun ennustuksista

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Opsista, raamatun profetiaa. Tästä tulee jännää :)


Mitkä raamatun profetiat on käynyt toteen ja mitkä on toteutumatta?

Ei muuta kun listaa väsäämään,mieluiten suht lyhkäisillä perusteilla kun metrin pitkät seliselit ei jaksa innostaa.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Samuel
Viestit: 3
Liittynyt: 03.10.2016 19:53

Re: Raamatun ennustuksista

Viesti Kirjoittaja Samuel »

En jää nyt väittelemään aiheesta kanssanne, koska minulla on parempaakin tekemistä. Ongelma kolmen edellisen postaajan kirjoituksissa on kuitenkin tämä: Huomaan kirjoituksissanne nöyryyden puuttumisen. Raamatun mukaan Jumala puhuu vain niille, joilla on Hänen edessä arka tunto ja nöyrä mieli. Eli ette ole edes lähtökohtaisesti valmiita hyväksymään sitä, että Raamattu voisi olla yliluonnollisesti innoitettu Jumalan Sanaa, jonka kaikki ennustukset ovat käyneet toteen, vaikka teiden eteenne tuotaisiin todisteita vasemmalta ja oikealta. Myös Markku Meilon tietämättömyys paistaa selvästi läpi vaikka hän kehuskelee puuhailleen Raamatun parissa naperosta asti. "Minusta luonnontieteen erottaminen huuhaasta se on hyvin luonnollista." Eli sinulle teismi ja siihen liittyvä usko, että Jumala tietää ihmiskunnan tulevaisuuden, on jo automaattisesti huuhaata. Naturalismin julistaminen ainoaksi tieteelliseksi maailmankuvaksi ei ole tieteellinen lähtökohta laisinkaan vaan filosofinen näkemys, joka sulkee ulkopuolelleen kaiken muun mikä sotii naturalistista maailmankuvaa vastaan.

Todellinen tiede ei ota puolia edes filosofisissa kysymyksissä. On mahdotonta olla täysin puolueeton minkään suhteen, koska kaikilla meillä on omat ennakkolähtökohtamme, mutta olet kuitenkin hyvin kaukana puolueettomasta tieteilijästä. Olen käsitellyt sivullani esim. uskoasi siihen, että "Danielin kirja on jälkikäteissepitelmä, joka on laadittu ennustuksen muotoon?", ja osoittanut tällaisen väitteen epähistoriallisuuden ja sokeuden sen suhteen mitä tulee Danielin kirjan jo toteutuneisiin ennustuksiin. Tällaiset tulkinnat eivät usein kykene näkemään Danielin kirjan ja Raamatun profetian sisällä yleensä vallitsevaa harmoniaa ja yhdenmukaisuutta, mikä osaltaan todistaa myös kirjoitusten yliluonnollisesta inspiraatiosta. Voisin suositella vaikka kuinka monta kirjaa ja verkkosivua tästä näistä asioista. Voisin perustella itse näitä asioita kymmenillä sivuilla. Mutta en en sitä tee, koska asenteenne on aivan väärä. Vaaditti lyhyitä ja nopeita perusteluita asioihin, joiden tutkimiseen tarvitaan paneutumista ja aikaa. Ette ole valmiita käyttämään aikaanne Raamatun Sanan tutkimukseen ja perehtymään puolueettomasti niihin väitteisiin miksi kristityt uskovat Raamatun olevan totta. Tästä syystä kirjoitukseni teille menisi kuin kuuroille korville. Se on kuin yrittäisi vakuuttaa islamilaista fundamentalistia tieteellisistä tosiseikoista.

Veli-Hopean kommentti ei ole myöskään kovin johdonmukainen: "Mitkä raamatun profetiat on käynyt toteen ja mitkä on toteutumatta?" Jos yksikin Raamatun profetia on toteutunut todistettavasti historiassa, niin kuinka toiset voisivat jäädä toteutumatta. Vai tarkoititko vain listaa niistä profetioista mitkä eivät ole vielä toteutuneet? Mutta asennne ensin kohdalleen. Sen jälkeen voisin teille tästä jotain opettaakin. Eihän pianonsoiton opettajakaan jaksa pitää tunneillaan sellaista oppilasta, joka ei ole edes halukas oppimaan.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Raamatun ennustuksista

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Samuel kirjoitti:En jää nyt väittelemään aiheesta kanssanne, koska minulla on parempaakin tekemistä.
Hyvin tutunomainen kiire.
Eli ette ole edes lähtökohtaisesti valmiita hyväksymään sitä, että Raamattu voisi olla yliluonnollisesti innoitettu Jumalan Sanaa, jonka kaikki ennustukset ovat käyneet toteen...
Ongelma on siinä, ettei tuollaisesta yliluonnollisesta jumalasta ole minkäänlaista todellista havaintoa. Toinen ongelma on se, ettei yksikään Raamatun aikuisten oikea ennustus ole toteutunut.
...vaikka teiden eteenne tuotaisiin todisteita vasemmalta ja oikealta.
Toistaiseksi ei ole tuotu miltään suunnalta. Tuo ihmeessä esiin Raamatun aikuisten oikea ennustus, jonka katsot toteutuneen, minä en sellaista tunne.
Eli sinulle teismi ja siihen liittyvä usko, että Jumala tietää ihmiskunnan tulevaisuuden, on jo automaattisesti huuhaata.
Jumalasta ei ole ensimmäistäkään vakavasti otettavaa havaintoa.
Voisin perustella itse näitä asioita kymmenillä sivuilla. Mutta en en sitä tee, koska asenteenne on aivan väärä.
Taitaa olla aivan muu syy haluttomuuteesi.
Ette ole valmiita käyttämään aikaanne Raamatun Sanan tutkimukseen ja perehtymään puolueettomasti niihin väitteisiin miksi kristityt uskovat Raamatun olevan totta.
Älä viitsi selitellä olemme nimenomaan selvittäneet asioita vuositolkulla. Kukin saa uskoa mihin tahansa, se ei meitä kiinnosta, kiinnostus herääkin vasta kun ja jos esittää pelkkään uskoon perustuvia asioita todellisuuksiksi.
Tästä syystä kirjoitukseni teille menisi kuin kuuroille korville.
Ei mitään huolta, sullahan pitää muutenkin kiirettä.
Se on kuin yrittäisi vakuuttaa islamilaista fundamentalistia tieteellisistä tosiseikoista.
Kristitty fundamentalisti on yhtä sokea todellisuudelle.
Jos yksikin Raamatun profetia on toteutunut todistettavasti historiassa, niin kuinka toiset voisivat jäädä toteutumatta.
Voi kun yksikin esimerkki toteutuneesta tulisi sinulta, mutta sullahan on kiirettä.
Eihän pianonsoiton opettajakaan jaksa pitää tunneillaan sellaista oppilasta, joka ei ole edes halukas oppimaan.
Mutta pianonsoiton opettaja on kiireinen ja moittii oppilastaan perustettomasti?
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Raamatun ennustuksista

Viesti Kirjoittaja Tony »

Samuel kirjoitti:En jää nyt väittelemään aiheesta kanssanne, koska minulla on parempaakin tekemistä.
Ei mikään epätavallinen reaktio silloin, kun mielikuvitustodisteille kysellään kriittisen tarkastelun kestäviä todisteita. Tavallisesti käy juuri näin, tulee muita kiireitä.
Ongelma kolmen edellisen postaajan kirjoituksissa on kuitenkin tämä: Huomaan kirjoituksissanne nöyryyden puuttumisen.
Pseudotieteellisen hölynpölyn tunnistaa siitä, että vastuu vieritetään kuulijalle.
Mutta asennne ensin kohdalleen. Sen jälkeen voisin teille tästä jotain opettaakin. Eihän pianonsoiton opettajakaan jaksa pitää tunneillaan sellaista oppilasta, joka ei ole edes halukas oppimaan.
Tätä perustelua käyttävät myös esimerkiksi entisen uskontomme edustajat. Hekin ovat yhtä varmoja oman totuutensa kestävyydestä - ja aivan yhtä innokkaasti he lopettavat keskustelun heti jos jollain on esittää aiheellista kritiikkiä totuudestaan. Kritiikin sisällöllä ei ole merkitystä tai sillä, onko siihen aihetta.

Vinkiksi siis että kuka tahansa voi väittää mitä tahansa hölynpölyä käyttämälläsi metodilla, ja vetäytyä samalla tavalla vastuusta jos joku kyseenalaistaa hölynpölyn. Se ei ole mitään tiedettä. Se on paskaa.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Samuel
Viestit: 3
Liittynyt: 03.10.2016 19:53

Re: Raamatun ennustuksista

Viesti Kirjoittaja Samuel »

Ensinnäkin, en ole koskaan kieltänyt ihmisten oikeutta kyseenalaistaa ja kritisoida tutkimuksiani. Osa on näin tehnytkin, mutta yhdelläkään ei ole ollut vielä tarpeeksi kovia panoksia piipussaan jolla hän olisi voinut ampua argemnttejani alas. Kun sanon, etten jää väittelemään aiheesta kanssanne, niin se ei tarkoita etteikö minulla olisi rahkeita siihen. Tuo on ihan turhaa mahtailua. Olen käynyt Youtubessa usein pitkiä väittelyistä ateistien kanssa englannin kielellä, enkä usein tykkää mistään pitkistä väittelyistä. Olen kirjoittanur 700 sivuisen kirjan ja julkaisen lähes viikottain blogissani 20 - 30 sivuisia tekstejä joiden taustatietoihin näen paljon vaivaa. Olen lukenut monien kristittyjen tiedemiesten kirjoja apologetiikasta eli kristinuskon oppien järjestelmällisestä puolustamisesta. Olen perehtynyt jonkin verran myös yliopistossa käytyihin akateemisiin väittelyihin teistien ja ateistien välillä. Olen kuunnellut Suomen johtavien kreationistien, kuten lääkäri Pekka Reinikaisen luentoja.

En kehuskeli sillä, että olisin jotenkin oppinut ihminen. Sitä en ole. Olen vain pelkkä harrastelija. Mutta todellinen tieto ja viisaus alkaa siitä, että ihminen myöntää ensin oman tietämättömyytensä. Ja tällaista oman tietämättömyyden ja erehtyväisyyden myöntämistä en näe teidän kommenteissanne. Jos oletten Jehovan Todistajien aivopesun entisiä uhreja, olen hyvin pahoillanne puolestanne. En puolusta Jehovan Todistajien uskoa, joka on pohjimmiltaan hyvin manipuloivaa eikä suvaitse keskuudessaan oppiensa kyseenalaistamista. Mutta virallisessa määritelmässä tätä lahkoa ei edes lasketa osaksi laajempaa kristinuskoa. Jos en jää väittelemään aiheesta, niin se tarkoittaa rautalangasta väännettynä seuraavaa: Miksi minun tulisi käyttää aikaani ja kuluttaa aivosolujani jossakin minulle täysin vieraassa blogissa väittelemällä ihmisten kanssa, jotka eivät kuitenkaan itse ole halukkaita käyttämään omaa aikaansa tutkiakseen niitä perusteita mitä olen jo käynyt läpi tuhansien sivujen verran kirjassani ja blogiteksteissäni (tai jotka eivät ylipäätään jaksa vaivata päätään apologetiikkaa koskevalla kristillisellä kirjallisuudella voidakseen esittää tasapuolisen ja reilun arvion uskomme perusteista).

"Jumalasta ei ole ensimmäistäkään vakavasti otettavaa havaintoa." Tällainen kommentti ei voi herättää minussa muuta kuin äärimmäistä hämmästystä ihmisen typeryydestä. En hauku sinua typeräksi, mutta ihmettelen vain ihmisten typeryyttä yleensä. Mutta et voi ymmärtää tätä, koska sinun hengelliset "sydämen silmäsi" ovat sokaistu etkä kykene näkemään. Enkä usko, että tähän ongelmaan auttaa mitkään todisteet, koska ongelmasi luonne on hengellinen. Todisteet Luojan olemassaolosta on nähtävillä kaikkialla luonnossa. Jopa lapsikin voi sen ymmärtää, että elämän monimuotoisuus ja tarkoituksenmukaisuus ei voi olla sokean ja järjettömän sattumanvaraisen evoluution tulosta. Kaikkialla luomakunnassa näkyy Jumalan majesteettinen kädenjälki oli kyse sitten DNA:sta, ihmisten aivojen monimutkaisuudesta tai fysiikan perusvakioista. Kaikkialla näkyy suunnittelu ja äärimmäinen nerokkuus, joka mahdollistaa elämän olemassaolon. Jopa aikamme johtavat ateistitiedemiehet myöntävät tämän asian, mutta yrittävät paeta ilmeistä johtopäätöstä kvanttifysiikan "liirumlaarum" teorioilla multiuniversumeista ym.

Etkö ole koskaan perehtynyt esim. todennäköisyyslaskemiin siitä kuinka mahdotonta on, että elämä olisi mahdollista juuri sellaisena kuin se on pelkän sattuman oikkuna? Mikä selittää DNA:ssa olevan informaation mitä voi verrata kirjastoon, joka on täynnä kirjoja joissa ei ole kahta erilaista tarinaa vain vasemmalta oikealle luettuna, mutta myös oikealta vasemmalle luettuna. Ja tämäkin on vain yksi esimerkki luomakunnan ihmeistä, joille ateistinen ajattelu on täysin sokeaa. Ja sitten heillä on vielä kanttia verrata teismiä uskoon joulupukin tai lentävän spagettihirviön olemassaolosta. Tällainen typeryys jaksaa vain ihmetyttää. Ei sokea sattuma "luo" miljardeissa tai edes ziljoonissa vuosissa älyä, joka kykenee insinööritaidon suorituksiin missä voimme lähettää Marssiin robotteja ja tehdä matemaattisia laskelmia mustien aukkojen olemassaolosta, joiden olemassaolon kokeellinen tiede sitten vahvistaa. Ei sokea sattuma kykene luomaan yhtään mitään. Ongelma teismissä ei ole todisteiden puute. Ongelma on tuo aivojenne off-tilassa oleva "ajattelunappi", ja vaikka mitä sanoisin, niin kokemuksesta tiedän, että tuo nappi ei käänny teillä on-tilaan. Toivoisin olevani väärässä, mutta kokemus osoittaa etten ole, sillä ongelmanne ei ole järjellinen vaan hengellinen.

Mitä tulee sitten vaatimuksiinne siitä, että minun pitäisi osoittaa edes yksikin toteutunut Raamatun profetia, niin tällainen haaste ei ole kovinkaan vaikea, koska Raamatun toteutuneita ennustuksia on kymmeniä ellei satoja. Näiden kaikkien luetteloimiseksi ja perustelemiseksi tarvittaisiin tietenkin monta sivua, koska Raamatun profetian tutkimus on yhtälailla eksakti tiede kuin mikä tahansa muukin tiede ja vaatii perehdyttämistä sen erikoissanoihin, kuten dispensationalismi, historisismi, futurismi, preterismi, jne. Vaatimus siitä, että minun pitäisi esittää nopeat perustelut Raamatun profetian luotettavuudelle, on kuin Stephen Hawkingsia pyydettäisiin todistamaan mustien aukkojen olemassa tyhjentävästi muutamalla rivillä. Mutta otetaan vain yksi nopea esimerkki kun kerta sitä pyysitte. Monet kirkkoisät ennustivat 100 - 300 -luvuilla, että kun Rooman imperiumi hajoaa, sen paikan ottaa kymmenen itsenäistä kuningaskuntaa, jotka hallitsevat Rooman koko valtapiiriä Rooman keisarin sijasta.

Esim. Kyrillos Jerusalemilainen kirjoitti vuonna 350 seuraavaa: "Kun Rooman Imperiumin ajat ovat täyttyneet... Tulee nousemaan yhtä aikaa Rooman kymmenen kuningasta halliten kenties eri osia (Rooman valtakuntaa), mutta samaan aikaan." Tämä ennustus perustui Danielin 7. luvun näkyyn. Useimpien historioitsijoiden mukaan Rooman valtakunta hajosi vuonna 476 jKr. päättäen antiikin ajan lännessä. 400 -luvulla germaaniset kansanheimot alkoivat tunkeutua Länsi-Rooman alueelle, ja vuonna 476 - juuri sinä vuonna kun Länsi-Rooman viimeinen keisari syöstiin valtaistuimelta - Roomaa koko valtapiiriä idässä ja lännessä hallitsi kymmenen itsenäistä kuningaskuntaa. Löydättä kartan, joka todistaa tämän täältä:

https://samueltuominen.wordpress.com/20 ... olynpolya/

Tuo artikkeli samalla haastaa sen väitteen, jonka Markku Meilo jo esitti, kun hän sanoi että Danielin kirja olisi Antiokhos Epifanesin jälkeen kirjoitettua näennäisprofetiaa. Mutta kuten jo sanoin, en jää väitteleen näistä asioista ja omalta osaltani lopetan kirjoitukseni tähän. Minua ei yllätä jos tämä esimerkki ei teitä vakuuta, tai herätä edes tervettä uteliaisuutta jossa olisitte halukkaita tietämään lisää. Sanotte sitä vain onnekkaaksi sattumaksi. Kuinkas muutenkaan, kun koko uskonne perustuu sarjalle käsittämättömiä sattumia. Eihän toki missään näy suunnittelua, tarkoitusta ja edeltätietämystä. Voisin itsekin pitää tuota esimerkkiä vain onnekkaana sattumana jos kyse olisi vain tuosta, mutta samantapaisia esimerkkejä on kymmeniä lisää.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Raamatun ennustuksista

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Samuel kirjoitti:Ensinnäkin, en ole koskaan kieltänyt ihmisten oikeutta kyseenalaistaa ja kritisoida tutkimuksiani. Osa on näin tehnytkin, mutta yhdelläkään ei ole ollut vielä tarpeeksi kovia panoksia piipussaan jolla hän olisi voinut ampua argemnttejani alas.
Sinulla on siis epäämättömät todisteet jumalan olemassaolosta, luonnon ihaileminen ei ole minkäämlainen todiste? Ilman sitä ei ole loogista tarjota jumalan olemassaoloa lähtökohdaksi.
Kun sanon, etten jää väittelemään aiheesta kanssanne, niin se ei tarkoita etteikö minulla olisi rahkeita siihen.
Rajhkeista ei ollut kysymys, vaan argumentointivirheestä. Syytät vastapuolen asennetta, se on ad hominem motivum, eli motiiviin vetoaminen.
"Jumalasta ei ole ensimmäistäkään vakavasti otettavaa havaintoa." Tällainen kommentti ei voi herättää minussa muuta kuin äärimmäistä hämmästystä ihmisen typeryydestä. En hauku sinua typeräksi, mutta ihmettelen vain ihmisten typeryyttä yleensä. Mutta et voi ymmärtää tätä, koska sinun hengelliset "sydämen silmäsi" ovat sokaistu etkä kykene näkemään. Enkä usko, että tähän ongelmaan auttaa mitkään todisteet, koska ongelmasi luonne on hengellinen.
Nimenomaan todisteita kaivataan, ne poistaisivat "ongelmani". Ehtojen asettaminen henkilön asenteen suhteen on juuri tuo argumentointivirhe.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Raamatun ennustuksista

Viesti Kirjoittaja Tony »

Samuel kirjoitti:Olen kuunnellut Suomen johtavien kreationistien, kuten lääkäri Pekka Reinikaisen luentoja.
Jos tämän piti olla meriitti, niin meni silleen ihan huolella pöpelikköön. :) Kreatonismi perustuu todellisuuden kategoriseen kieltämiseen ja pseudotieteeseen sanan kaikessa merkityksessä.
Mutta todellinen tieto ja viisaus alkaa siitä, että ihminen myöntää ensin oman tietämättömyytensä.
Tästä olemme samaa mieltä. Useimmat meistä entisistä Jehovan todistajista olimme aikoinaan ihan yhtä varmoja asiastamme kuin sinä, uskoimme vedenpaisumukseen ja muihin kreationistisiin totuuksiin, kunnes pitkien pohdintojen kautta tulimme siihen tulokseen etteivät ne pitäneetkään paikkaansa. Kuten ei koko todistajuuskaan.

Jos yrität ottaa opettajan roolin ja päteä entiselle Jehovan todistajalle mitä nöyryys tarkoittaa, tai että pitäisi uskaltaa kyseenalaistaa maailmankuvansa, olet väärällä vuosikurssilla. Tämä porukka, jos joku, on ne kurssit käynyt.
Enkä usko, että tähän ongelmaan auttaa mitkään todisteet, koska ongelmasi luonne on hengellinen.
Ei tämä meille mikään ongelma ole.
Kaikkialla näkyy suunnittelu ja äärimmäinen nerokkuus, joka mahdollistaa elämän olemassaolon.
Kuten aivoja syövä ameeba. Siinäpä vasta osoitus äärimäisestä nerokkuudesta joka mahdollistaa, jotain.
Etkö ole koskaan perehtynyt esim. todennäköisyyslaskemiin siitä kuinka mahdotonta on, että elämä olisi mahdollista juuri sellaisena kuin se on pelkän sattuman oikkuna?
Jotta olisit tieteellisesti uskottava, yletät logiikkasi luonnollisesti myös itse esittämääsi vaihtoehtoon, eli Jumalaan. Laskisitko pikaisesti todennäköisyyden Jumalan olemassaololle? Muista ottaa huomioon, että maailmankaikkeuden ja ihmisen Luojana Jumala on luonnollisesti paljon ihmistä ja maailmankaikkeutta monimutkaisempi.

Välihuomiona sen verran, että jo tapahtuneet asiat eivät lakkaa olemasta eikä niitä pysty argumentoimaan olemattomiksi todennäköisyyksillä kikkailemalla. Elämä on tauotonta epätodennäköisyyksien sarjaa eikä todellisuus välitä siitä tuon taivaallista.
Ei sokea sattuma "luo" miljardeissa tai edes ziljoonissa vuosissa älyä, joka kykenee insinööritaidon suorituksiin missä voimme lähettää Marssiin robotteja ja tehdä matemaattisia laskelmia mustien aukkojen olemassaolosta, joiden olemassaolon kokeellinen tiede sitten vahvistaa. Ei sokea sattuma kykene luomaan yhtään mitään.
Jos sinulla ei vain riitä nöyryyttä näkemään ilmiselviä todisteita? Aivosi on jotenkin off-tilassa?
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Raamatun ennustuksista

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Samuel kirjoitti:Jopa lapsikin voi sen ymmärtää, että elämän monimuotoisuus ja tarkoituksenmukaisuus ei voi olla sokean ja järjettömän sattumanvaraisen evoluution tulosta.
Kreationistit tyypillisesti ohittavat luonnonvalinnan merkityksen käytännössä kokonaan. Evoluutio kun ei ole sokeaa sattumaa, vaan luonnonvalinnan jatkuvasti seulomaa sattumaa, ja siinä on iso ero.

Jos Raamatun ennustuksista halutaan puhua, olisi minulla yksi: miksi Jeesus ei palannut kuulijoidensa elinaikana, vaikka lupasi?
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Raamatun ennustuksista

Viesti Kirjoittaja Tony »

Polyester kirjoitti:
Samuel kirjoitti:Jopa lapsikin voi sen ymmärtää, että elämän monimuotoisuus ja tarkoituksenmukaisuus ei voi olla sokean ja järjettömän sattumanvaraisen evoluution tulosta.
Kreationistit tyypillisesti ohittavat luonnonvalinnan merkityksen käytännössä kokonaan. Evoluutio kun ei ole sokeaa sattumaa, vaan luonnonvalinnan jatkuvasti seulomaa sattumaa, ja siinä on iso ero.
Näitä kreationistisia 'perusteluita' leimaa usein myös tunneperäinen koska minusta tuntuu ettei asia voi olla näin, se ei myöskään ole näin -johtopäätös. Maailmankaikkeudessa on kuitenkin paljon sellaista mikä tuntuu yhdeltä ja on mikroskoopissa, tai kaukoputkessa, ihan toista. Meistä tuntui pitkään myös siltä, että aurinko kiertää maata.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Raamatun ennustuksista

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Veli-Hopean kommentti ei ole myöskään kovin johdonmukainen: "Mitkä raamatun profetiat on käynyt toteen ja mitkä on toteutumatta?" Jos yksikin Raamatun profetia on toteutunut todistettavasti historiassa, niin kuinka toiset voisivat jäädä toteutumatta. Vai tarkoititko vain listaa niistä profetioista mitkä eivät ole vielä toteutuneet?
Niin, no jos nyt vain lähtisit liikkeelle niistä toteutuneista profetioista. Ihan kiva niitä olisi käydä läpi josko ovat toteutuneet vai ei. Jotainhan sieltä jo tulikin.
En jää nyt väittelemään aiheesta kanssanne, koska minulla on parempaakin tekemistä.


Että voi tulla sanomaan kuinka asia on niin ja näin mutta jättää sitten perustelematta kun ei huvita?
Ongelma kolmen edellisen postaajan kirjoituksissa on kuitenkin tämä: Huomaan kirjoituksissanne nöyryyden puuttumisen
Sinä toteat muttet perustele. Nöyryyden puutetta näyttää sitten olevan molemmin puolin.

Ei täällä tyhmää väkeä ole, näitä asioita on käyty läpi jo useita kertoja.

Koita nyt vain tehdä jonkinmoinen esitelmä toteutuneista profetioista niin tarkistellaan mikä pitää paikkaansa ja mille ei ole mitään näyttöä/perusteita.

Jos profetia todetaan paikkaansapitäväksi ja toteenkäyneeksi, sehän on vain hyvä juttu meille kaikille.
Ei täällä kukaan väkisin vastaan laita.

Se on niin jos on ja sitten on. Onko? Se on esittäjän tehtävä näyttää.
Viimeksi muokannut Veli-Hopea, 05.10.2016 02:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Vastaa Viestiin