https://www.kotimaa24.fi/blogit/veri-raamatussa/

Valvoja: Moderaattorit

Raulin kannattaisi lukea ensin tämä juttu, ennenkuin hehkuttaa verettömän hoidon ihanuutta:Johanneksen poika kirjoitti:Aika harva taitaa tietää, että esimerkiksi monelaisia sisäelinoperaatioita ja ortopedisiä leikkauksia taitavat ekspertit tekevät ilman minkäänlaista lisäveren tarvetta. Vaatii kenties joitakin erityisjärjestelyjä, mutta lopputulokset ovat usein aivan loistavia.
Raulilta tosiaan tulee aika tutunnäköisiä peliliikkeitä, kun aletaan mennä kuumottavalle alueelleNukahtanut kirjoitti:Empä yllättynyt, ettei Rauli kykene perustelemaan verensiirto-kieltoa mitenkään.... Verensyöntiin kyllä ottaa kantaa ja ihan päteviä jutteleekin, mutta verensiirrot ohittaa kokonaan ja syyttää muiden linkkejä sensaatiohakuisiksi uutisiksiettä tämmöstä taas...
Rauli ensin ohitti kysymyksen ja vastasi muille. Mutta sitten Marjaana laittoi kysymyksen uudestaan ja kävikin lopulta niin että Rauli myönsi, että hänen omatuntonsa sallii käyttää tarpeen vaatiessa plasmaproteiinia, joka on ihmisveren osanen:Ovatko Jehovan todistajat todella valmiita ottamaan vastuun verivelasta, jonka verensiirrosta kieltäytyminen aiheuttaa, mikäli se onkin vain virheellinen tulkinta?
Tässä Rauli myöntääkin lopulta että itte astias ihan kaikkea verestä saatua ei tarvikaan karttaa, jos omatunto sen sattuu sallimaan.Olen mielestäni asiaan perehtynyt riittävästi ja sen perusteella ilmoitan sinulle sen, minkä minua mahdollisesti hoitavatkin saavat tietää: hyväksyn plasmaproteiinien käytön. Joku toinen voi omantuntonsa perusteella päätyä toisenlaiseen ratkaisuun. Kyse ei ole ihan yksinkertaisesta problematiikasta, jonka yhdellä raamatunjakeella voisi sementoida.
Henkilö ei voi olla samanaikaisesti tolkuissaan, rehellinen ja jehovantodistaja, jostain on tingittävä. Ruokaa valmistettaessa veri hajoaa Vt-seuran hyväksymäksi tuotteeksi, joten on joko epärehellisyyttä tai tietämättömyyttä esittää eroa verensiirron ja veriruuan nauttimisen välillä. Muita opettaessaan ei tulisi jehovantodistajamaisesti pyrkiä kaikin keinoin olemaan tietämätön asioista, joitta muille opettaa elämää koskettavina asioina.JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Entä jos tuosta plasmaproteiinista tehdään verimakkaraa? Mites sitte? Sama aine, joten voi syödä jos voi ottaa hoidossakin itseensä moista.
Tässä taas mennään.Rauli -> “Olen mielestäni asiaan perehtynyt riittävästi ja sen perusteella ilmoitan sinulle sen, minkä minua mahdollisesti hoitavatkin saavat tietää: hyväksyn plasmaproteiinien käytön.”
Tämä ei mielestäni kohtaa esitystäsi siitä, että “Raamattu ei puolella sanalla anna meille kristityille oikeutta käyttää verta oikeastaan yhtään mihinkään”. Olisi mielenkiintoista kuulla, miten omatuntosi on päätynyt tällaiseen ratkaisuun?
Vt-verisoppa koostuu pelkistä epäloogisuuksista. Mooseksenkirjasta lainataan verikohtaa, mutta saman asiayhteyden maantäyttövelvoitteella pyyhitään perää ja sallitaan ehkäisy. Vt-verenläträysopin mukaan veri on laskettava maahan, mutta jt voi laittaa muovipurkin siihen väliin ja käyttää hyväkseen muiden luovuttamaa verta, itse kun ei saa luovuttaa verta. Autoa ei saa varastaa, mutta toisen nyysimästä koslasta voi kyllä sit snutaa rillat.Veli-Hopea kirjoitti:Ei verta ei verta ei verta, mutta kun...
Ei muutenkaan tarvitse sen kummemmin tehdä mitään muuta, muut kirjoittajathan ovat tahalteen aiheuttamassa eripuraa ja riitaa , "on siis turhaa avata keskustelua enempää."Mutta tietenkään Raulin ei tarvitse viedä loogisia johtopäätöksiä näin pitkälle, sillä hän on Jehovan todistaja ja vieläpä vanhin.
Koska albumiinien tuotanto tapahtuu maksassa, olen antanut itselleni opettaa niiden olevan siis vain veren ”kyytipoikana”, ei sen varsinaisena osana. Ja verestähän Raamattu käskee meidän pysyä visusti erossa, ei sen kuljettamasta materiaalista.
Niinpä juu siis pysytään erossa kirkkaasta nesteestä , ei sen kuljettamasta materiaalista.Raamattu käskee meidän pysyä visusti erossa, ei sen kuljettamasta materiaalista.
Kyytipoikateoriat kaatuvat siihenkin, että plasma on kielletty veren "osa", vaikka siinä on vain fraktio-kyytipoikia ja vettä. Ja ettei liian helpoksi menisi, punasolut on kielletty, mutta kyytipoika hemoglobiini on sallittu. Paitsi että hemoglobiini on juuri se, mikä kyydittää.Veli-Hopea kirjoitti:Miten määritellään mikä veren osa on kyytipoika ja mikä ei? Veri on veri ja kaikki sen mukana kierrossa kulkevat ovat osa sitä.Koska albumiinien tuotanto tapahtuu maksassa, olen antanut itselleni opettaa niiden olevan siis vain veren ”kyytipoikana”, ei sen varsinaisena osana. Ja verestähän Raamattu käskee meidän pysyä visusti erossa, ei sen kuljettamasta materiaalista.
Hieman erikoista tämä "kyytipoika" teoria.