Misled kirjoitti:Minun mielestäni aikaisemmin oli yksi asia paremmin. Muistelen, että 80- ja vielä 90-luvuillakin jehovan todistajat selittivät monimutkaiset kysymykset sillä, että meidän uskonto nyt on tätä mieltä asiasta ja piste.
Voit olla oikeassa, itse näkisin asian menneen toisinpäin.
Aikanaan Jehovan todistajilla ei ollut pelkkää Totuutta™ vaan
Raamatun Totuus™. Oltiin valmiita kertomaan yläviistosta vaikka piispalle mitä Raamattu
oikeasti sanoo. Tuttu vanhin kävi joskus kentällä pelkkä Raamattu kainalossaan. Myös Totuus™ 2.0 on olevinaan kotoisin Raamatusta, mutta rivijäsen ei enää kykene itse perustelemaan sitä.
Totuus 2.0 on ennemminkin Brooklyn-vetoista. Oppimaton hallintoelin tyhmistää jäseniä entistä kevyemmällä sisällöllä, mistä syystä nämä eivät hiljalleen osaa oppiensa taustoja. Kuinka moni JT enää uskaltaa haastaa helluntailaisia väittelyyn Raamatun tulkitsemisesta? (En tiedä, joku tuoreempi voi valaista.) Nyt klikataan video käyntiin, tyrkätään traktaatti käteen, ohjataan jw.orgiin, lopetetaan keskustelu. Pelkkä uskonto (lahko) riittää auktoriteetiksi.
Misled kirjoitti:Sitten jossakin vaiheessa joku on saanut idean brooklynissä (?), että asioita aletaan selostaa niin, että varsinaisesti uskonto ei ole mitään mieltä, vaan raamattu ja tiede tukevat sitä ja tätä opetusta/tapahtumaa. Ja juuri tässä astuttiin miinaan. On lainattu vähän kreationisteiltä sitä ja tiedemiehiltä tätä ja haastateltu jotain lääkäriä asian vierestä esim. verikysymyksessä.
Tieteen ja Raamatun sekoitukseen Watchtower taitaa kyllä olla tukeutunut pitkin historiaansa. Raamattu ei riittänyt lahkojohdolle veren sen kummemmin kuin rokotustenkaan demonisointiin, lisäksi tarvittiin epämääräisiä tieteellisiä argumentteja komppaamaan näkemystä. Sama koskee vedenpaisumusta sun muita Raamatun legendoja. Tieteellä tukeminen on perinteistä fundisten keinovalikoimaa, ei mitenkään ainutlaatuista Jehovan todistajille.
Misled kirjoitti:Uskonto on uskontoa, miksi sen ei voi antaa olla sellaista?
Amen.
Video ei ollut ohjeistusvideo.