Jehovan todistajien näkemys verestä
Valvoja: Moderaattorit
-
EXIT NO FOREWER
Jehovan todistajien näkemys verestä
Yritin etsiä tietoja näiltä sivuilta mutta silmiini ei ainakaan osunut yhtään keskustelu osiota, jossa olisi käsitelty seuraavaa.
Jehovan todistajien näkemys verenkäytöstä on käsittääkseni moniselitteinen ja laajakin. Siksi minun on vaikea sitä täysin ymmärtää. Joten esittäsin lyhyen kysymyksen.
Osaako kukaan kertoa, millainen on tämänhetkinen näkemys verenkäytöstä esimerkiksi jos olisi joutunut onnettomuuteen tai edessä olisi suurempi leikkaus sairaalassa. Mitä verenosia voi ottaa leikkauksessa ja mitkä verenosat ovat kiellettyjä.
Johanneksenpojan sivuilla oli noita verikortteja eri vuosilta. Minua sekoitti esimerkiksi vuoden 2004 Verikortti, jossa puhuttiin veren fraktioista jotka hyväksyn tai joita en hyväksy. Tai kohta 4, jossa sanottiin, että hoitotoimenpiteet, joissa käytetään omaa vertani......kohta a) kieltäydyn kaikista....kohta b)kieltäydyn muista paitsi..... kyllä on vaikeaa.
Pieni pääni on hyvin sekaisin tuosta koko verikorttitahto asiasta. Iloitsen suuresti, jos joku ystävällisesti voisi hieman selventää koko soppaa eli mitä verenkieltoon sisältyy eli mitä saa käyttää leikkauksissa ja mitä ehdottomasti ei. Kamalan vaikeaa. En tiedä osaako kukaan teistäkään sanoa mitään?
Jehovan todistajien näkemys verenkäytöstä on käsittääkseni moniselitteinen ja laajakin. Siksi minun on vaikea sitä täysin ymmärtää. Joten esittäsin lyhyen kysymyksen.
Osaako kukaan kertoa, millainen on tämänhetkinen näkemys verenkäytöstä esimerkiksi jos olisi joutunut onnettomuuteen tai edessä olisi suurempi leikkaus sairaalassa. Mitä verenosia voi ottaa leikkauksessa ja mitkä verenosat ovat kiellettyjä.
Johanneksenpojan sivuilla oli noita verikortteja eri vuosilta. Minua sekoitti esimerkiksi vuoden 2004 Verikortti, jossa puhuttiin veren fraktioista jotka hyväksyn tai joita en hyväksy. Tai kohta 4, jossa sanottiin, että hoitotoimenpiteet, joissa käytetään omaa vertani......kohta a) kieltäydyn kaikista....kohta b)kieltäydyn muista paitsi..... kyllä on vaikeaa.
Pieni pääni on hyvin sekaisin tuosta koko verikorttitahto asiasta. Iloitsen suuresti, jos joku ystävällisesti voisi hieman selventää koko soppaa eli mitä verenkieltoon sisältyy eli mitä saa käyttää leikkauksissa ja mitä ehdottomasti ei. Kamalan vaikeaa. En tiedä osaako kukaan teistäkään sanoa mitään?
-
Shamaani
Re: Jehovan todistajien näkemys verestä
Kokoveri on jyrkästi kielletty, samoin veren pääkomponentit (punasolut, valkosolut, verihiutaleet ja plasma). Näistä komponenteista johdetut pienemmät fraktiot jokainen todistaja päättää sitten omatuntonsa mukaan itse ja kirjaa ne hoitotahtoonsa (ei verta -kortti). Kuten huomasit myös itse, niistä kaikista voi myös kieltäytyä niin halutessaan.
Korostan vielä tuota kiellon jyrkkyyttä. Kokoverta ja pääkomponentteja ei oteta - koskaan. Siitä ei neuvotella, piste.
Vaikka olisit ollut onnettomuudessa tai hankalassa synnytyksessä ja ilman verta menehdyt verenhukkaan, niin sitten sinä vapaasti "valitset" kuoleman, samalla kun ns. Sairaalayhteyskomitea vahtii vierellä että et ota verta. Heidän näkökulmastaan he vahtivat että lääkärit kunnioittavat "sinun tahtoasi" samalla kun vuodat kuiviin.
Jos kuitenkin otat verta pelastaaksesi elämäsi, niin sinut katsotaan itse eronneeksi Jehovan todistajista ja täten menetät koko sosiaalisen verkostosi ystäviä ja perhettä myöten. Siinä samalla menee mielenterveytesi ja elämänilosi jonka päälle koet pettäneesi Jehovan ja että hän siksi murhaa sinut pian Armagedonissa. Ellet tietty kadu ja käy läpi pitkää sekä häpeällistä prosessia päästä taas todistajaksi.
Korostan vielä tuota kiellon jyrkkyyttä. Kokoverta ja pääkomponentteja ei oteta - koskaan. Siitä ei neuvotella, piste.
Vaikka olisit ollut onnettomuudessa tai hankalassa synnytyksessä ja ilman verta menehdyt verenhukkaan, niin sitten sinä vapaasti "valitset" kuoleman, samalla kun ns. Sairaalayhteyskomitea vahtii vierellä että et ota verta. Heidän näkökulmastaan he vahtivat että lääkärit kunnioittavat "sinun tahtoasi" samalla kun vuodat kuiviin.
Jos kuitenkin otat verta pelastaaksesi elämäsi, niin sinut katsotaan itse eronneeksi Jehovan todistajista ja täten menetät koko sosiaalisen verkostosi ystäviä ja perhettä myöten. Siinä samalla menee mielenterveytesi ja elämänilosi jonka päälle koet pettäneesi Jehovan ja että hän siksi murhaa sinut pian Armagedonissa. Ellet tietty kadu ja käy läpi pitkää sekä häpeällistä prosessia päästä taas todistajaksi.
- Johanneksen poika
- Viesti:
Jokainen lukutaitoinen kyllä saa selville "oman" kantansa verikysymykseen täältä:EXIT NO FOREWER kirjoitti:Osaako kukaan kertoa, millainen on tämänhetkinen näkemys verenkäytöstä esimerkiksi jos olisi joutunut onnettomuuteen tai edessä olisi suurempi leikkaus sairaalassa. Mitä verenosia voi ottaa leikkauksessa ja mitkä verenosat ovat kiellettyjä.
http://johanneksenpoika.fi/veri/index.html
- Nukahtanut
Tästäpä tulikin mieleen: onko mahdollista ottaa verta ja päästä takaisin klubiin katumisen kautta? Vai onko tuo tilanne niin ehdoton, ettei se ole mahdollista?Shamaani kirjoitti:Jos kuitenkin otat verta pelastaaksesi elämäsi, niin sinut katsotaan itse eronneeksi Jehovan todistajista ja täten menetät koko sosiaalisen verkostosi ystäviä ja perhettä myöten. Siinä samalla menee mielenterveytesi ja elämänilosi jonka päälle koet pettäneesi Jehovan ja että hän siksi murhaa sinut pian Armagedonissa. Ellet tietty kadu ja käy läpi pitkää sekä häpeällistä prosessia päästä taas todistajaksi.
Ei ole itselläni yhtään tapausta tällaisesta tiedossa, joten siksi kyselen.
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
-
Veli-Hopea
Minä ainakin ottaisin jos toinen tosissaan katuu. Kuka minä olen "virheen tehnyttä" tuomitsemaan.Tästäpä tulikin mieleen: onko mahdollista ottaa verta ja päästä takaisin klubiin katumisen kautta? Vai onko tuo tilanne niin ehdoton, ettei se ole mahdollista?
Saahan sitä hässiäkkin vaikka puoli Lapinlääniäkin läpi niin että lortto huutaa armoa vielä puolen vuoden päästä.
Kun siitä siistiytyy, käy pesulla pesten vanhat meikit ja vaihtaa uudet ehjät sukkahoisut vanhojen tilalle,jotka ovat polvista ja perseestä risat, itkee komiteoissa ja matelee hetken niin pääseehän sitä silloinkin klubiin.
Harmi vaan kun siinä on niin kulunut aikaa takaisinpääsyyn että on taas uusi ruskareissu lähettyvillä.
Eiköhän veri ja muu horttoilu ole ihan samalla viivalla, enpä tiiä miksi ei olisi..
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-
Shamaani
Mietin kyllä viestin lähettämisen jälkeen itsekin ihan samaa että otetaanko vielä takaisin.Nukahtanut kirjoitti:Tästäpä tulikin mieleen: onko mahdollista ottaa verta ja päästä takaisin klubiin katumisen kautta? Vai onko tuo tilanne niin ehdoton, ettei se ole mahdollista?
Kirjoittaessa olin siinä uskossa että Raamatussa ainut synti mitä ei voi saada anteeksi on pyhän hengen rienaaminen. Tätä todistajat minulle ainakin opettivat. Voi tietty olla että seuralla on taas tässäkin asiassa omat sääntönsä (joista en ole vielä tietoinen), että verensiirron ottaminen on kanssa ihan täysin ehdoton synti jota ei voi saada anteeksi koskaan ja täten se Harmagedonissa kuoleminen olisi siten ehdoton.
Joku enempi tietävä voinee korjata, jos olen tietämättömyydessäni kirjoittanut höpöhöpöä aikaisempaan viestiin.
-
Veli-Hopea
Kaunis lause, olen kuullut ennenkin. Silti se on vain lause, voisi hyvinkin käydä myös läpi mitä se tarkoittaa. Myös esimerkkejä tuosta rienaamisesta olisi kiva saada.ainut synti mitä ei voi saada anteeksi on pyhän hengen rienaaminen.
-
YksinäinenSusi
Kyllähän syntymä-jt tietysti pystyy ehkä uskottavastikin näyttelemään katumista verensiirron jälkeen, jos ei todella usko jt-asiaan ja haluaa vain säilyttää perhesuhteet ennallaan.
Maailmasta mukaan tulleen on uskoakseni vaikeampi näytellä katumista, koska on alunperinkin tullut mukaan siksi että on uskonut jt-asiaan. Ei se usko helposti siihen lopu että ottaakin verensiirron vaikka kuolemanpelon johdosta.
Rehellisyys on paras. Että on rehellinen itselleen ja seurakuntalaisille. Ottaa verensiirron jos haluaa ja sillä selvä. Kun on täysin rehellinen itseään ja seurakuntalaisia kohtaan niin silloin toimii aidosti sydämensä tilan mukaan. Sydämen tila on ratkaiseva.
Sen jälkeen toteaa vanhimmille että "hups ... olipas mun sydän paha ja petollinen ... saisko anteeksi kun sydämeni nyt näin oli tosiaan paha ja petollinen enkä voinut sille mitään?"
Jos saa niin hyvä, mut jos ei saa niin kantaa seuraukset teoistansa. Ei kait siinä sen kummempaa. Voi kait sinne seurakuntaan ja asiaan kiikkua takaisin sitten vaikka erotettaisiinkin tai katsottaisiin eronneeksi.
Aikuinen jt saa tehdä mitä haluaa, kunhan rehellisesti myöntää itselleen että siitä on kannettava seuraukset.
Kantaa seuraukset ja menee eteenpäin elämässä. Ei kait siinä sen kummempaa.
Raamatussa taasen verensyöti-kielto koskee vain eläimen verta. Ei siellä ihmisen veren varsinaisesta käytöstä taideta juurikaan puhua. Paitsi se yksi tapaus jossa joku isä lupasi uhrata tyttärensä Jehovalle jos Jehova siunaisi tätä jossain sodassa. Sai siunauksen ja uhrasi tyttärensä, eli minun käsittääkseni tuo isä tappoi tyttärensä uhrina Jehovalle ja tytär suostui siihen suruajan jälkeen urheasti. Se taisi olla ainoa kerta Jeesusta lukuunottamatta kun uhrattiin ihminen Jehovalle.
En nyt muista mitkä oli henkilöiden nimet raamatussa, oliks se Jefta hänen ja tyttärensä, kuka muistaa?
Lisäys:
Joo olise Jeftan tytät:
Tuomarien kirja 11:
Jeftan lupaus ja ammonilaisten kukistuminen
29 Silloin Jeftaan tuli Herran henki. Jefta kulki Gileadin ja Manassen alueiden kautta ja palasi Gileadin Mispaan. Sieltä hän lähti sotaretkelle ammonilaisia vastaan. [Tuom. 3:10, Tuom. 6:34]
30 Jefta antoi Herralle tämän lupauksen: "Jos sallit minun voittaa ammonilaiset,
31 minä lupaan sinulle uhriksi sen, joka ensimmäisenä tulee taloni portista minua vastaan, kun palaan voittajana kotiin. Sen minä uhraan sinulle polttouhrina."
32 Sitten Jefta lähti taisteluun ammonilaisia vastaan, ja Herra antoi heidät hänen käsiinsä.
33 Hän löi ammonilaiset Aroerissa perin pohjin ja ajoi heitä takaa Minnitin seuduille ja Abel- Keramimiin saakka valloittaen kaksikymmentä kaupunkia. Näin ammonilaiset jäivät tappiolle taistelussaan israelilaisia vastaan.
34 Mutta kun Jefta palasi kotiinsa Mispaan, häntä vastaan tuli rumpua lyöden ja tanssien hänen oma tyttärensä, hänen ainoa lapsensa. Jeftalla ei ollut poikaa eikä toista tytärtä. [2. Moos. 15:20; 1. Sam. 18:6]
35 Nähdessään tyttärensä Jefta repäisi vaatteensa ja sanoi: "Voi, oma tyttäreni, mikä hirveä onnettomuus! Miksi juuri sinun piti tulla ensimmäisenä minua vastaan! Minä annoin Herralle lupauksen enkä voi sitä peruuttaa." [1. Moos. 37:29+ | 4. Moos. 30:3; 5. Moos. 23:22]
36 Silloin tytär sanoi hänelle: "Isä, sinä olet antanut Herralle lupauksen. Tee siis minulle lupauksesi mukaisesti, kun Herra nyt on antanut sinun kostaa vihollisillesi ammonilaisille."
37 Hän jatkoi: "Yhtä asiaa haluaisin sinulta kuitenkin pyytää: suo minulle vielä kaksi kuukautta aikaa. Haluaisin mennä ystävättärieni kanssa vuorille suremaan sitä, että minun on kuoltava näin nuorena."
38 Jefta sanoi hänelle: "Mene vain, tyttäreni." Jefta antoi tyttärensä lähteä kahdeksi kuukaudeksi. Tytär meni ystävättäriensä kanssa vuorille suremaan sitä, että hänen oli kuoltava naimattomana ja lapsettomana.
39 Kahden kuukauden kuluttua hän palasi isänsä luo. Jefta täytti Herralle antamansa lupauksen, ja hänen tyttärensä kuoli koskemattomana neitsyenä. Israelissa tuli tavaksi,
40 että nuoret tytöt menivät vuosittain neljäksi päiväksi ylistämään lauluillaan gileadilaisen Jeftan tyttären muistoa.
Jehovantodistajat eivät myönnä että Jefta tappoi tyttärensä uhrina Jehovalle. Jehovan todistajat opettavat että Jefta vain antoi tyttärensä temppeli tai tabernaakkeli palvelukseen ja siten ikäänkuin uhrasi tyttärensä mahdollisuuden mennä naimisiin ja saada lapsia.
Minun mielestäni tuo raamatun kertomus kyllä aivan selvästi kertoo, että tytär tapettiin uhrina Jehovalle kahden kuukauden suruajan jälkeen.
Ihmettelen miksi kukaan haluaa palvella tuollaista Jumalaa kuin Jehova on.
Maailmasta mukaan tulleen on uskoakseni vaikeampi näytellä katumista, koska on alunperinkin tullut mukaan siksi että on uskonut jt-asiaan. Ei se usko helposti siihen lopu että ottaakin verensiirron vaikka kuolemanpelon johdosta.
Rehellisyys on paras. Että on rehellinen itselleen ja seurakuntalaisille. Ottaa verensiirron jos haluaa ja sillä selvä. Kun on täysin rehellinen itseään ja seurakuntalaisia kohtaan niin silloin toimii aidosti sydämensä tilan mukaan. Sydämen tila on ratkaiseva.
Sen jälkeen toteaa vanhimmille että "hups ... olipas mun sydän paha ja petollinen ... saisko anteeksi kun sydämeni nyt näin oli tosiaan paha ja petollinen enkä voinut sille mitään?"
Jos saa niin hyvä, mut jos ei saa niin kantaa seuraukset teoistansa. Ei kait siinä sen kummempaa. Voi kait sinne seurakuntaan ja asiaan kiikkua takaisin sitten vaikka erotettaisiinkin tai katsottaisiin eronneeksi.
Aikuinen jt saa tehdä mitä haluaa, kunhan rehellisesti myöntää itselleen että siitä on kannettava seuraukset.
Kantaa seuraukset ja menee eteenpäin elämässä. Ei kait siinä sen kummempaa.
Raamatussa taasen verensyöti-kielto koskee vain eläimen verta. Ei siellä ihmisen veren varsinaisesta käytöstä taideta juurikaan puhua. Paitsi se yksi tapaus jossa joku isä lupasi uhrata tyttärensä Jehovalle jos Jehova siunaisi tätä jossain sodassa. Sai siunauksen ja uhrasi tyttärensä, eli minun käsittääkseni tuo isä tappoi tyttärensä uhrina Jehovalle ja tytär suostui siihen suruajan jälkeen urheasti. Se taisi olla ainoa kerta Jeesusta lukuunottamatta kun uhrattiin ihminen Jehovalle.
En nyt muista mitkä oli henkilöiden nimet raamatussa, oliks se Jefta hänen ja tyttärensä, kuka muistaa?
Lisäys:
Joo olise Jeftan tytät:
Tuomarien kirja 11:
Jeftan lupaus ja ammonilaisten kukistuminen
29 Silloin Jeftaan tuli Herran henki. Jefta kulki Gileadin ja Manassen alueiden kautta ja palasi Gileadin Mispaan. Sieltä hän lähti sotaretkelle ammonilaisia vastaan. [Tuom. 3:10, Tuom. 6:34]
30 Jefta antoi Herralle tämän lupauksen: "Jos sallit minun voittaa ammonilaiset,
31 minä lupaan sinulle uhriksi sen, joka ensimmäisenä tulee taloni portista minua vastaan, kun palaan voittajana kotiin. Sen minä uhraan sinulle polttouhrina."
32 Sitten Jefta lähti taisteluun ammonilaisia vastaan, ja Herra antoi heidät hänen käsiinsä.
33 Hän löi ammonilaiset Aroerissa perin pohjin ja ajoi heitä takaa Minnitin seuduille ja Abel- Keramimiin saakka valloittaen kaksikymmentä kaupunkia. Näin ammonilaiset jäivät tappiolle taistelussaan israelilaisia vastaan.
34 Mutta kun Jefta palasi kotiinsa Mispaan, häntä vastaan tuli rumpua lyöden ja tanssien hänen oma tyttärensä, hänen ainoa lapsensa. Jeftalla ei ollut poikaa eikä toista tytärtä. [2. Moos. 15:20; 1. Sam. 18:6]
35 Nähdessään tyttärensä Jefta repäisi vaatteensa ja sanoi: "Voi, oma tyttäreni, mikä hirveä onnettomuus! Miksi juuri sinun piti tulla ensimmäisenä minua vastaan! Minä annoin Herralle lupauksen enkä voi sitä peruuttaa." [1. Moos. 37:29+ | 4. Moos. 30:3; 5. Moos. 23:22]
36 Silloin tytär sanoi hänelle: "Isä, sinä olet antanut Herralle lupauksen. Tee siis minulle lupauksesi mukaisesti, kun Herra nyt on antanut sinun kostaa vihollisillesi ammonilaisille."
37 Hän jatkoi: "Yhtä asiaa haluaisin sinulta kuitenkin pyytää: suo minulle vielä kaksi kuukautta aikaa. Haluaisin mennä ystävättärieni kanssa vuorille suremaan sitä, että minun on kuoltava näin nuorena."
38 Jefta sanoi hänelle: "Mene vain, tyttäreni." Jefta antoi tyttärensä lähteä kahdeksi kuukaudeksi. Tytär meni ystävättäriensä kanssa vuorille suremaan sitä, että hänen oli kuoltava naimattomana ja lapsettomana.
39 Kahden kuukauden kuluttua hän palasi isänsä luo. Jefta täytti Herralle antamansa lupauksen, ja hänen tyttärensä kuoli koskemattomana neitsyenä. Israelissa tuli tavaksi,
40 että nuoret tytöt menivät vuosittain neljäksi päiväksi ylistämään lauluillaan gileadilaisen Jeftan tyttären muistoa.
Jehovantodistajat eivät myönnä että Jefta tappoi tyttärensä uhrina Jehovalle. Jehovan todistajat opettavat että Jefta vain antoi tyttärensä temppeli tai tabernaakkeli palvelukseen ja siten ikäänkuin uhrasi tyttärensä mahdollisuuden mennä naimisiin ja saada lapsia.
Minun mielestäni tuo raamatun kertomus kyllä aivan selvästi kertoo, että tytär tapettiin uhrina Jehovalle kahden kuukauden suruajan jälkeen.
Ihmettelen miksi kukaan haluaa palvella tuollaista Jumalaa kuin Jehova on.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
-
Shamaani
Veli-Hopea kirjoitti:Kaunis lause, olen kuullut ennenkin. Silti se on vain lause, voisi hyvinkin käydä myös läpi mitä se tarkoittaa. Myös esimerkkejä tuosta rienaamisesta olisi kiva saada.ainut synti mitä ei voi saada anteeksi on pyhän hengen rienaaminen.
Sitä olen itsekin aikoinaan miettinyt ja vanhin vastasi että se on synti jota ei pysty katumaan. Se on siis niin paha synti että sinä et yksinkertaisesti voi katua sitä.UMK Markus 3:28, 29 kirjoitti:"[28] Totisesti minä sanon teille, että kaikki annetaan ihmisten pojille anteeksi, mihin synteihin ja rienaukseen he sitten rienaten syyllistyvätkin. [29] Mutta se, joka rienaa pyhää henkeä, ei saa ikinä anteeksi, vaan on syyllinen ikuiseen syntiin."
JW.org - UMK Markus 3:28, 29
En tosin tiedä sitten mikä lienee nykyaikana niin paha synti? Vähän luopiotouhuihin päin sitä kait yritettiin vierittää, mutta muuta ei muistaakseni oikein osattu sanoa. Se on varmaan sitten totta luopioiden kohdalla kun minua ei kaduta yhtään.
-
Veli-Hopea
Se on jännä ettei itsekkään ole oikein koskaan saanu selvää vastausta mikä tuon pyhän hengen rienaamista on.
Vastaus on aina enemmänkin sellainen pelote ,ettei kannata tehdä mitään väärin koska jos joku noista jutuista onkin sitten PHRsta , niin se on peli selvä sit.
Eli pyhän hengen rienaus on pahinta mitä voi tehdä, älä siis tee mitään.. vai?
Loukkaantuuko pyhä henki jos sille kiusottelee että heti tulee salama päähän?
Vastaus on aina enemmänkin sellainen pelote ,ettei kannata tehdä mitään väärin koska jos joku noista jutuista onkin sitten PHRsta , niin se on peli selvä sit.
Eli pyhän hengen rienaus on pahinta mitä voi tehdä, älä siis tee mitään.. vai?
Loukkaantuuko pyhä henki jos sille kiusottelee että heti tulee salama päähän?
-
Markku Meilo
Niinpä juolahtaa mieleen, että et veliseni ole ollut parasta A-ryhmää ja tutkinut tarpeeksi innokkaasti, kyllä tuo tärkeä tiedonjyvä on useamminkin ollut siinä orjan tarjoamassa hengellisessä ravinnossa:Veli-Hopea kirjoitti:Se on jännä ettei itsekkään ole oikein koskaan saanu selvää vastausta mikä tuon pyhän hengen rienaamista on.
Jos maailmalliset halut jätetään tukahduttamatta, ne voivat saada meidät murehduttamaan Jumalan pyhän hengen siten, että jätämme sen huomiotta, toimimme vastoin sen ohjausta ja kiinnitämme sydämemme muihin kohteisiin kuin niihin, joihin pyhä henki kannustaisi meitä. ’Jumalan pyhän hengen murehduttaminen’ merkitsee myös hänen Sanansa hylkäämistä. (Efesolaisille 4:30; vrt. Apostolien teot 7:51–53.) Se voi johtaa tahalliseen kapinointiin Jehovan hengen selvää ilmenemistä vastaan ja voi merkitä pyhän hengen pilkkaamista, anteeksiantamatonta syntiä. (Matteus 12:31, 32; Markus 3:29; vrt. Heprealaisille 6:4–6; 10:26–31.) Älkäämme siis koskaan lähtekö takaisin sille riippumattomuuden ja maailmallisten tapojen omaksumisen tielle, jolta meidät on Jehovan ansaitsemattomasta hyvyydestä kerran pelastettu. Rukoilkaamme sen sijaan Jumalan pyhää henkeä ja mukautukaamme sen vaikutukseen, sillä se auttaa meitä vastustamaan maailmaa ja sen houkutuksia. – Psalmit 143:10; Luukas 11:13. (Vartiotorni 15. tammikuuta 1984 sivu 23-24)
Vaikea sanoa edes opetuksellisella tasolla kun toisaalta opetetaan, että kyse on tunteettomasta voimasta, no ei ole lainkaan ainoa vaikeushauskuus Vt-opetuksessa. Mutta siitä päätellen, että päähän saatu salamanisku erittäin harvinainen ja nekin ihminen olisi voinut käytännössä aina välttää omilla toimillaan, niin eipä ph mielensä pahoittaneena sinkoa salamaniskuja. Raamatun mukaan se on jumala kun tappaa siihen paikkaan ja avittaa tappamaan siihen paikkaan, taisi olla apuna silloinkin kun piti hankkia myötäjäisiksi pari ämpärillistä filistealaisten esinahkoja. Niin ja mitä varmimmin jumala oli tappohommissa silloin kun amalekilaiset hävitettiin toista ja kolmatta kertaa sukupuuttoon, sellaiseen ei ihmisvoimin kyetä, ensimmäinen vielä olisi ajateltavissa oleva mahdollisuus.Loukkaantuuko pyhä henki jos sille kiusottelee että heti tulee salama päähän?
Toki moni voi myös katsoa, että mielikuvitusolennonnoilla ja niiden mielikuvitusvoimilla on heti alkuun aika heikot lähtökohdat tehdä yhtään mitään havaittavaa jälkeä yhtään missään muualla kuin mielikuvitusmaailmoissa.
-
Veli-Hopea
No kyllä tuo nyt kuulostaa tutulta mutta totta, enpä koskaan ollut parasta A-ryhmääNiinpä juolahtaa mieleen, että et veliseni ole ollut parasta A-ryhmää ja tutkinut tarpeeksi innokkaasti, kyllä tuo tärkeä tiedonjyvä on useamminkin ollut siinä orjan tarjoamassa hengellisessä ravinnossa:
-
Markku Meilo
Onnittelen, mielenhallinnasta irtipääsyssä ja todellisuuteen sopeutumisessa siitä on ainoastaan etua.Veli-Hopea kirjoitti:No kyllä tuo nyt kuulostaa tutulta mutta totta, enpä koskaan ollut parasta A-ryhmää :thumbup:
-
Markku Meilo
Käytännössä monotettu pääsee lähtökohtaisesti aina klubiin takaisin, verensiirron salliminen kohdallaan, asepalveluksen suorittaminen, toiseen uskontoon liittyminen, kilpailevaan maailmanparannusliikkeeseen liittyminen ja muu vastaava ovat korkeintaan lieviä hidasteita. Ainakaan mulla ei ole havaintoa mistään teosta, joka estäisi paluun. Porukkaan kelpaa esimerkiksi murhaaja (joka ei ollut jäänyt kiinni ja jota vanhinten ei tullut käräyttääkään), pedofiilejä ja mitä kaikkea mahdollista.Nukahtanut kirjoitti:Tästäpä tulikin mieleen: onko mahdollista ottaa verta ja päästä takaisin klubiin katumisen kautta? Vai onko tuo tilanne niin ehdoton, ettei se ole mahdollista?
No mä sain jatkoajan verensiirrolla ja mä olin sen jälkeen nettikritiikilläni (Vt-seuran doktriinin mukaan) pilkannut pyhää henkeä vuositolkulla urakalla ja laskuun kun nuoruudenkaveri sekä ammatti- että aiempi uskonveli-vanhin lupasi puhelimessa mulle välittömän paluun, kunhan laitan vaan paperin vetämään.Ei ole itselläni yhtään tapausta tällaisesta tiedossa, joten siksi kyselen.
Eli loppupeleissä sekä erottamisessa että palauttamisessa pelaa henkilökemia, suhteet, maine, sukutausta sekä sirkus- ja teatteritaidot. Kyse on pitkälle vanhinten mielivallasta, henkilöitä on otettu takaisin samasta (arvattavissa olevasta) syystä lukuisia kertoja, henkilöitä on erotettu hankalina tapauksina, siihen väliin mahtunee koko muu kirjo.
-
Shamaani
Synnin vakavuudella ei myöskään ole sen kummempaa väliä. Ihan sama katsotko pornoa, alatko tupakoida, sekstaat vanhimman vaimon kanssa, murhaat 9:llä kuulla olevan äidin vai raiskaat lapsen. Kaikista seuraa tasan yksi ja sama rangaistus tai armahdus hetkellisillä sanktioilla.Markku Meilo kirjoitti:Kyse on pitkälle vanhinten mielivallasta, henkilöitä on otettu takaisin samasta (arvattavissa olevasta) syystä lukuisia kertoja, henkilöitä on erotettu hankalina tapauksina, siihen väliin mahtunee koko muu kirjo.
Tältäkin kantilta katsottuna litra verta sinne tai tänne. Riittänee kunhan osoittaa vain riittävästi subjektiivista "aitoa katumusta", että saa anteeksi ja asiat jatkuu normaalisti.