Jehovan todistajasta ystävää?
Valvoja: Moderaattorit
-
joiku1A
Jehovan todistajasta ystävää?
Tutustuin 2 vuotta sitten vähän minua vanhempaan JT naiseen. Alussa oli kova raamattu sössötys. Minä hain kaveria. Alussa hän oli sitä vastaan. No,aikaa kului. Myöhemmin alettiin puhia tekstareissa ja muissakin kaikkea muutaki ko raamattua.enää en ole paljon siitä kysynt. Kovasti haluaa nähdä minut(olen muuttanut ja hän kans) ja pyytää kylään. Minulle tapahtui pariviikkoa sitten juttu kaverin kanssa joka sai minut epäilemään kaikkia kavereita. Aloin ottamaan selvää tästä JT nais"kaverista'. Olen löytänyt hirveästi epöilyksille vahvistuksia. Ja olen niin,surun murtama. Hän on esittönyt kaveria mutta aikomuskena vissiin on ollu käönnyttäömien. Kutsuu meän välistä juttua "ystävyydeksi". Katsoin netistä mitä meinaa heidän ystävä merkitys. Ei ole sama kuin meillä "maallisilla". Voiko joku JT kuitenkin olla kaveri vaikeki yritäkkään käännyttään. Meilel tul iriita jostain asiasta. Käski soittaa huomenna ja kertos mistä kiikastaa myös ja sopu. Olen ajatellut että näieden "todisteiden" takia sopua ei tule ellei hän kerro totuutta. Voiko hän kuitenkin olla oikeasti kaveri vai teeskenteleekö hän. Kiitos jos auttaisitte!
-
Veli-Hopea
Re: Jehovan todistajasta ystävää?
Pääsääntöisesti todistajathan ei toki huvikseen hengaile sellaisten kanssa jotka eivät ole todistajia.Voiko hän kuitenkin olla oikeasti kaveri vai teeskenteleekö hän. Kiitos jos auttaisitte!
Todistajuuden ulkopuolella olevia kutsutaan "maailmallisiksi / maailmallinen" joka on enemmänkin siihen suuntaan että tällainen on yhtäkuin huonoa seuraa.
Poikkeuksiakin toki löytyy, kyllä joillakin todistajilla on maailmallisiakin kavereita, riippuu paljon siitä kuinka tunnollinen todistaja on.
Voitko selvittää vielä, oletko itse mies vain nainen koska silläkin on oma merkityksensä ja vaikutuksensa. Tällä infolla saadaan varmasti aika tarkka vastaus niistä vaihtoehdoista, mistä tässä voi olla kyse.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-
joiku1A
Siis minä olen nainen.Erikoisinya on että hän pyysi minua viimw huhtikuussa hänen häihinsä. Uskallako tänää kysyä häneltä tätä ssiaa suoraan tänään? Kerran olen snaonut alussa hälle että yritätkö käännyttää. Kovastu oli sitä vastaan. Tosin hän on näyttäny perus ystövyyttäkin. Ei ole enää nii paljon raamattuakaa enää luettu.vain muita asioita. Toivon,että hän ei ole näitä kaks vuotta yritänny mtn swn jälkeen ku nlaussa tein selväksi. Sitten on muuttunut enemmän ystäväksi
- Verilettu
- Moderaattori
- Viesti:
Kyllä on todistajia jotka kaipaavat ihan ystäviä, oikeita sellaisia. Jos ei kerran enää Raamatun tutkimista tuputa, niin sen kun annat ystävyydelle mahdollisuuden. Ainahan välit voi laittaa poikki jos siltä tuntuu, ihan niin kuin "tavallisten" ihmisten kanssa. Enemmän teillä kai on saatavaa ystävyyden yrittämisestä kuin haittaakaan.
- Tony
Vaikka todistajat eivät lähtökohtaisesti harrasta kovin syvällisiä ystävyyssuhteita ulkopuolisten kanssa, poikkeuksiakin toki löytyy. Kaikki todistajat eivät suinkaan noudata kaikkia todistajuuden sääntöjä, ja joitain sääntöjä venytellään tilanteen mukaan.
Suosittelisin tuomaan jossain sopivassa tilanteessa ilmi (esimerkiksi silloin, jos ystäväsi ottaa joskus uskonnon esille), ettei sinusta koskaan tule Jehovan todistajaa. Tämän jälkeen peli on selvä. Joko ystävyys on sitä itseään käsitteen varsinaisessa merkityksessä, tai jos se perustuu pelkkään käännyttämiseen, se loppuu.
Sekin kannattaa ottaa huomioon, että jehovantodistajuus voi olla henkisesti raskas taakka. Jotkut saattavat vastapainoksi viettää aikaa ns. normaalien ihmisten kanssa tai tehdä muita normaaleja asioita, joita ei välttämättä suositella seurakunnassa. Sinulla saattaa olla tärkeä osa todistajan henkisen tasapainon ylläpitämisessä.
Jos sitten joskus kävisikin ilmi että ystäväsi haluaisi käännyttää sinut, se voi johtua myös siitä, että todistajien käsityksen mukaan sinut (ja meidät muut) tullaan tuhoamaan hyvin pian alkavassa harmagedonissa. Ystäväsi ei tiedosta sitä, että tämä kuuluu maailmanlopun lahkoon, vaan kuvittelee tekevänsä sinulle palvelusta saarnaamalla pelastuksesta.
Eli vaikka joutuisitkin joskus käännytysyrityksen kohteeksi ystäväsi taholta, ystävyyttänne ei kannata tuomita sen pohjalta. Ystäväsi kuvittelee vain toimivansa parhaaksesi. Tämä ei mitätöi ystävyyttänne ja yhteisiä hetkiänne.
Suosittelisin tuomaan jossain sopivassa tilanteessa ilmi (esimerkiksi silloin, jos ystäväsi ottaa joskus uskonnon esille), ettei sinusta koskaan tule Jehovan todistajaa. Tämän jälkeen peli on selvä. Joko ystävyys on sitä itseään käsitteen varsinaisessa merkityksessä, tai jos se perustuu pelkkään käännyttämiseen, se loppuu.
Sekin kannattaa ottaa huomioon, että jehovantodistajuus voi olla henkisesti raskas taakka. Jotkut saattavat vastapainoksi viettää aikaa ns. normaalien ihmisten kanssa tai tehdä muita normaaleja asioita, joita ei välttämättä suositella seurakunnassa. Sinulla saattaa olla tärkeä osa todistajan henkisen tasapainon ylläpitämisessä.
Jos sitten joskus kävisikin ilmi että ystäväsi haluaisi käännyttää sinut, se voi johtua myös siitä, että todistajien käsityksen mukaan sinut (ja meidät muut) tullaan tuhoamaan hyvin pian alkavassa harmagedonissa. Ystäväsi ei tiedosta sitä, että tämä kuuluu maailmanlopun lahkoon, vaan kuvittelee tekevänsä sinulle palvelusta saarnaamalla pelastuksesta.
Eli vaikka joutuisitkin joskus käännytysyrityksen kohteeksi ystäväsi taholta, ystävyyttänne ei kannata tuomita sen pohjalta. Ystäväsi kuvittelee vain toimivansa parhaaksesi. Tämä ei mitätöi ystävyyttänne ja yhteisiä hetkiänne.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Veli-Hopea
Suosittelen tätä mallia, ihan vaikka testimielessä. Eli ilmoitusta vaan ettet aio todistajaksi ikinä ( vaikka niin joskus kävisikin), niin jos ystävyys sen jälkeen hiipuu tiedät mistä oli kyse.Suosittelisin tuomaan jossain sopivassa tilanteessa ilmi (esimerkiksi silloin, jos ystäväsi ottaa joskus uskonnon esille), ettei sinusta koskaan tule Jehovan todistajaa. Tämän jälkeen peli on selvä. Joko ystävyys on sitä itseään käsitteen varsinaisessa merkityksessä, tai jos se perustuu pelkkään käännyttämiseen, se loppuu.
Veikkaan kuitenkin että tässä on ihan aitoakin ystävyyttä mukana ja tällainen käännytys on vain hyvin pieni osuus tästä.
Aito ystävä joka toivoo kuitenkin sisällä myös sinun joskus olevan todistaja.
Mutta testaa... Voi kokeilla sanoa ettet ala jehovantodistajaksi.Jos ystävä pysyy, silloin se on aitoa, ei ehdollista ta johonkin tavoitteeseen pyrkivää.
Toivotaan parasta ja sitä parempaa vaihtoehtoa. Jehovantodistajat ovat kuitenkin yksilöinä pääsääntöisesti hyviä ihmisiä .
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?
- Verilettu
- Moderaattori
- Viesti:
Tai mukana roikkuva todistaja joka on varmuuden vuoksi tarjonnut myös tutkisTelua, jotta voi lempeille vanhimille ja kenties puolisolleen (jos/kun lahkon todistaja) sanoa että kyllä tässä on käsitelty vähän uskon asioitakin. Kuitenkin ystävyys tärkeintä. Mene ja tiedäVeli-Hopea kirjoitti:Aito ystävä joka toivoo kuitenkin sisällä myös sinun joskus olevan todistaja.
-
joiku1A
Sepä. Laitoin viestissä esimakua ni tietöö mitä nyt hiertää ko olen ollu kiukutteleva. Siinö kattokoon. Tosin aijon sanoa puhelun lopussa että mie olen lukenut kuitenkin hyvöö että voi olla normi ystäviä. Se on silleen kiva ihminen kun on käynt kylässä kerran kun palasi Suomeen. Ja pyysi nyt kylään. Kyllähä sr on minulle tärkeö. Ihana kuulla että niillö voi olla normikavereitali ilman mitäö käännytystyötä.
-
YksinäinenSusi
Jep. Mutta maailmallisia kavereita ei saisi jehovantodistajalla oikeasti olla. Siis tarkoitan kaveruudella juuri tuollaista, että muissa kuin jt-uskon tutkimis asioissa hengaillaan.joiku1A kirjoitti: Ihana kuulla että niillö voi olla normikavereitali ilman mitäö käännytystyötä.
Yksi hyvä merkki käännytykseen johtavasta toiminnasta olisikin se, jos jt-kaverisi tulisi käymään luonasi toisten jehovantodistajien(jt-sisarten) kanssa. Se olisi merkki siitä että hän on jt-salilla kertonut sinusta muille sisarille ja he sitten yhdessä tulisivat luoksesi tarkoituksenaan aloittaa sinulle "raamatuntutkistelu", jossa sinusta alettaisiin leipoa vaivihkaa tulevaa jehovantodistajaa.
Jos näin käy, niin tarkoitus on sinun käännyttäminen.
Mutta jos jt-kaverisi tulee luoksesi aina yksin eikä höpise raamatun asioista, niin se osoittaa että hän arvostaa sinua ehkä jopa vain hyvänä ystävänä, josta haluaa pitää kiinni.
Varsinkin jt-naisista löytyy älykkäitä yksilöitä jotka kaipaavat oikeaa maailmallista seuraa, koska seurakunnassa olevat muut jehovantodistajakaverit sattavat vaikuttaa liian lapsellisilta.
Tällainen älykkäämpi yksilö saattaisi olla kyseessä ... sellainen joka kokee ahdistavaksi muiden jt-jäsenien lapsellisuuden.
Mutta nää on vaikeita asioita, joten tarkkaile tuota että tuleeko hän luoksesi aina yksin. Jos tulee niin hän ei ole kertonut seurakunnassa sinusta mitää kellekään, vaan haluaa pitää sinut jonkinlaisena vain omana kaverina ilman käännytystarkoitusta.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
-
joiku1A
Hän tulee aina yksi. Hän asuu nyt ulkomailla. hän meni moikkaamaam perheenjäseniään kotona suomee ja samalla ajo tänne. Nyt hän haluaa kovasti minut käymään hänen luonaan. Puhelu aika lähestyy.en tiä pamautanko suoraan "luin tossa juttuja ja mun epäilyille tuli vahvistus että sie et oo ihan tosissas" no anyway. Jotenkin yritän ja kuuntelen mitä snaottavaa. Kysyn aina sillon tällön että mitä raamatusa snaotaa siinä ja siitä asiasta. Ja sillon hön vastaa. Välillä kun en ole vastannut viikkoihin niin hön laittaa viestiä ja kysyy miten menee ja vitsailee paljon.
- Tony
En suosittelisi pamauttelemaan mitään tuollaisia. Se ei olisi kovin ystävällistä. Etkä sinä ole, ainakaan täältä, saanut vahvistusta sille ettei ystäväsi olisi tosissaan. Eihän sellaiseen edes voi saada vahvistusta mistään ulkopuolelta, kuten keskustelufoorumilta.
Mielestäsi ylianalysoit tarpeettomasti tilannettanne. Jos itse haluat pitää ystävyyttänne yllä, otat vastaan sen mitä on tullakseen ja mietit tilannetta vasta sitten, jos on tarvetta. Jatkuva epäileminen ei tee sinusta kovin hyvää ystävää.
Mielestäsi ylianalysoit tarpeettomasti tilannettanne. Jos itse haluat pitää ystävyyttänne yllä, otat vastaan sen mitä on tullakseen ja mietit tilannetta vasta sitten, jos on tarvetta. Jatkuva epäileminen ei tee sinusta kovin hyvää ystävää.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
YksinäinenSusi
Jep. Jarrut ystävyyteen ehtii laittaa päälle siinä vaiheessa, jos jt-kaverisi kertoo sinusta paikkakuntasi muille jehovantodistajille, jotka tulevat ovellesi tarjoamaan "ilmaista raamatuntutkistelua".Tony kirjoitti: Jatkuva epäileminen ei tee sinusta kovin hyvää ystävää.
Toisaalta jos niin käy, niin se ei välttämättä tarkoita että jt-kaverisi olisi kertonut sinusta muille paikkakuntasi jehovantodistajille. Jehovantodistajat pyrkivät käymään kaikkien taloissa ja kerrostaloissakin kaikkien asunnoissa, joten voi olla sattumaakin että muut jehovantodistajat tulevat käymään luonasi ovellasi.
Elikkä asia ei ole yksinkertainen arvioitavaksi. Jos muut jehovantodistajat tulevat, niin älä heti epäile varmana asiana sitä että jt-kaverisi olisi kertonut sinusta seurakuntalaisille. Vaan ota asia puheeksi jt-kaverisi kanssa ja kysy sitä suoraan häneltä.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
-
Lottopallo
Kunnolliset jt:t eivät kaveeraa maailmallisten kanssa, elleivät näe heissä käännytyspotentiaalia. Seurakunnassa joutuu edesvastuuseen, jos väärä silmäpari sattuu näkemään. Jonkinlaisissa tekemisissä voidaan toki olla, mutta rajanveto on aika tiukkaa.
Tällaiset allekirjoittaneen kaltaiset entiset epäkunnolliset saattavat kaveerata maailmallisten kanssa. Itse koin ei-todistajien seuran rentouttavana, koska ei tarvinnut mitään roolia vetää.
Jos tapaamiset ovat käännytyksestä vapaita, eikä sinua viedä tienraivaajapariskunnille juomaan teetä ja syömään perunasalaattia niin ystävyytenne saattaa olla vilpittömällä pohjalla.
Tällaiset allekirjoittaneen kaltaiset entiset epäkunnolliset saattavat kaveerata maailmallisten kanssa. Itse koin ei-todistajien seuran rentouttavana, koska ei tarvinnut mitään roolia vetää.
Jos tapaamiset ovat käännytyksestä vapaita, eikä sinua viedä tienraivaajapariskunnille juomaan teetä ja syömään perunasalaattia niin ystävyytenne saattaa olla vilpittömällä pohjalla.
-
Kaarmis
Veikkaisin tässä veijarissa olevan enemmän sellaista velikultaa, joka tasoittaa tietään jeppulapiireistä oikeaan maailmaan. Olet siihen laskuvarjo selkään siihen hyppyyn. Ymmärrän hyvin tässä kohtaa laskuvarjon tarpeen sekä orastavan ihastuksen syyksi olla sellainen, mutta itse tuon hypyn tehneenä toivoisin ihan vtun paljon kärsivällisyyttä, nää tapaukset kun ei oo eläny "tässä maailmassa" aikaisemmin. Vähän kuin oman elämänsä Kaspar Hausereita (googlatkaa jos ette tiiä). Ite en olis jaksanu itteni kanssa silloin 1998 alkaa opettelemaan, ja muutama nainen siinä tarinassa tais palaakin loppuun. Anteeksi heille.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
-
Polyester
Tuskin kannattaa pelkkää kohteliaisuuttaan kysellä Raamatusta tai uskonnosta, jos ei ole oikeasti kiinnostunut. Parempaakin jutun juurta löytyy. Lisäksi todistajaystäväsi voi, salaa tai tiedostamattaan, toivoakin keskustelua lähinnä muusta kuin uskonnosta.joiku1A kirjoitti:Jotenkin yritän ja kuuntelen mitä snaottavaa. Kysyn aina sillon tällön että mitä raamatusa snaotaa siinä ja siitä asiasta. Ja sillon hön vastaa. Välillä kun en ole vastannut viikkoihin niin hön laittaa viestiä ja kysyy miten menee ja vitsailee paljon.