Onko seurakuntaan takaisinotettu aina korvamerkitty?
Valvoja: Moderaattorit
-
Occamin partaveitsi
Onko seurakuntaan takaisinotettu aina korvamerkitty?
Olin parikymmentä vuotta erotettuna, mutta tyhmyyttäni ja paljolti sukuni pyynnöstä anoin takaisin seurakunnan yhteyteen.
Komitea, joka käsitteli takaisinottoani painotti minulle, että takaisinotetulle on kaikki entinen annettu anteeksi ja entisiä ei enää muisteta, annettiin ymmärtää, että olen tasavertainen muiden seurakuntalaisten kanssa. Eli noudatetaan Jehovan antamaa esimerkkiä anteeksiannosta.
Huomasin kuitenkin heti takaisinoton jälkeen, (siitä on aikaa 14 vuotta) että minua oli huijattu.
En saanut samoja etuja seurakunnassa, mitä muilla seurakunnanjäsenillä oli, (silloin arvostin näitä nk etuja)
- Kun ilmoittauduin teokraattiseen kouluun, niin sanottiin, että voin kyllä osallistua raamatunlukutehtäviin, mutta en saa pidettävikseni nk. harjoituspuheita.
- En myöskään saanut esitelmien pito-oikeutta.
- Yleensä ei tarjottu mitään tehtäviä seurakunnassa.
Eli tunsin olevani toisen luokan kansalainen ja korvamerkitty seurakunnassa.
Toisaalta tällä hetkellä olen vain tyytyväinen, että näin tehtiin, mutta ihmettelen vain sitä, miksi seurakunnan vanheimmisto valehteli minulle takaisinottotilaisuudessa.
Komitea, joka käsitteli takaisinottoani painotti minulle, että takaisinotetulle on kaikki entinen annettu anteeksi ja entisiä ei enää muisteta, annettiin ymmärtää, että olen tasavertainen muiden seurakuntalaisten kanssa. Eli noudatetaan Jehovan antamaa esimerkkiä anteeksiannosta.
Huomasin kuitenkin heti takaisinoton jälkeen, (siitä on aikaa 14 vuotta) että minua oli huijattu.
En saanut samoja etuja seurakunnassa, mitä muilla seurakunnanjäsenillä oli, (silloin arvostin näitä nk etuja)
- Kun ilmoittauduin teokraattiseen kouluun, niin sanottiin, että voin kyllä osallistua raamatunlukutehtäviin, mutta en saa pidettävikseni nk. harjoituspuheita.
Toisaalta tällä hetkellä olen vain tyytyväinen, että näin tehtiin, mutta ihmettelen vain sitä, miksi seurakunnan vanheimmisto valehteli minulle takaisinottotilaisuudessa.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
-
YksinäinenSusi
Re: Onko seurakuntaan takaisinotettu aina korvamerkitty?
Myös kiinnostuneelle valehdellaan. Jos kiinnostunut on työtön, niin saatetaan houkutella kastautumiseen sillä perusteella että Jehovan sitten siunaa ja huolehtii että saa töitäkin, kun vaan laittaa valtakunnan edut ensisijalle.
Kun sitten kiinnostunut on kasteella käynyt niin ei olekaan enää sopivaa ajatella niin itsekkäästi että Jehovan pitäisi auttaa saamaan töitä. Työt onkin hankittava itse ja jos ei saa niin se ei ole merkki siunausten puutteesta.
Jehovantodistajuudessa on paljon tällaista kaksoisajattelua joka toteutuisi jos toimii "oikein", mutta ei kuitenkaan sitten toteudu.
Kerran erotettu on myöskin aina seurakuntalaisten juorujen kohteena. Jopa uusille kiinnostuneille kerrotaan että tuo oli erotettuna mutta tuli takaisin. Entisen erotetun on nieltävä tämä nöyrästi tai lähdettävä lätkimään uudestaan.
Eli kasteen jälkeen jostain kummasta syystä asiat muuttuvat. Kiinnostunut jotenkin puoliksi huijataan kasteelle. Sama pätee erotettuun. Eihän erotettu tulisi takaisin järjestöön jos asiat kerrottaisiin rehellisesti.
Tässä pätevät liike-elämän asiat. Eihän mitään tuotetta voida myydä ihmisille siten että ollaan aivan täydellisen rehellisiä tuotteen laadusta. Tuotetta suositellaan siten että sen ostaminen vaikuttaa kannattavalta. Tuote jopa saattaisi maksaa itse itsensä, kuten on laita jehovantodistajuudessa. Mitä enemmän lahjoitat sitä enemmän Jehova siunaa aineellisestikin ja hengellisyyden ohella.
Mutta jos ei tunnu siltä että Jehova siunaa niin silloin se on merkki siitä että pitää tutkia enemmän, rukoilla enemmän jne. jotta alkaisi siltä tuntumaan.
Kun sitten kiinnostunut on kasteella käynyt niin ei olekaan enää sopivaa ajatella niin itsekkäästi että Jehovan pitäisi auttaa saamaan töitä. Työt onkin hankittava itse ja jos ei saa niin se ei ole merkki siunausten puutteesta.
Jehovantodistajuudessa on paljon tällaista kaksoisajattelua joka toteutuisi jos toimii "oikein", mutta ei kuitenkaan sitten toteudu.
Kerran erotettu on myöskin aina seurakuntalaisten juorujen kohteena. Jopa uusille kiinnostuneille kerrotaan että tuo oli erotettuna mutta tuli takaisin. Entisen erotetun on nieltävä tämä nöyrästi tai lähdettävä lätkimään uudestaan.
Eli kasteen jälkeen jostain kummasta syystä asiat muuttuvat. Kiinnostunut jotenkin puoliksi huijataan kasteelle. Sama pätee erotettuun. Eihän erotettu tulisi takaisin järjestöön jos asiat kerrottaisiin rehellisesti.
Tässä pätevät liike-elämän asiat. Eihän mitään tuotetta voida myydä ihmisille siten että ollaan aivan täydellisen rehellisiä tuotteen laadusta. Tuotetta suositellaan siten että sen ostaminen vaikuttaa kannattavalta. Tuote jopa saattaisi maksaa itse itsensä, kuten on laita jehovantodistajuudessa. Mitä enemmän lahjoitat sitä enemmän Jehova siunaa aineellisestikin ja hengellisyyden ohella.
Mutta jos ei tunnu siltä että Jehova siunaa niin silloin se on merkki siitä että pitää tutkia enemmän, rukoilla enemmän jne. jotta alkaisi siltä tuntumaan.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
- Jaakko Ahvenainen
On menetelty ainoastaan vanhimmistolle annetun ohjeistuksen mukaisesti. Erotetun ja uudelleen jehovantodistajuuteen otetun palvelusetujen suhteen tulee menetellä varovaisesti ja oltava hätikoimättä. Se ottaa aikaa. Liha on leimattu.Occamin partaveitsi kirjoitti:...ihmettelen vain sitä, miksi seurakunnan vanheimmisto valehteli minulle takaisinottotilaisuudessa.
- Johanneksen poika
- Viesti:
Occamin partaveitsi kirjoitti:Huomasin kuitenkin heti takaisinoton jälkeen, (siitä on aikaa 14 vuotta) että minua oli huijattu.
Occamin partaveitsi otti puheeksi todella tärkeän asian, seurakunnan jäsenten huijaamisen. Ja JarkkeParkkeBabylon5 täydensi hienosti omalla vastauksellaan.JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Myös kiinnostuneelle valehdellaan. Jos kiinnostunut on työtön, niin saatetaan houkutella kastautumiseen sillä perusteella että Jehovan sitten siunaa ja huolehtii että saa töitäkin, kun vaan laittaa valtakunnan edut ensisijalle.
- - -
- - -
Kiitos näistä hienoista oivalluksista. Samalla mieleeni tuli, että voisin tehdä kyselyn, mihin entiset Jehovan todistajat voisivat vastata. Jos vastauksia tulisi riittävä määrä, tekisin tästä aihepiiristä jutun omille nettisivuilleni. Kyselyyn voi vastata niin, että juttuun ei tule mitään nimiä, ei kyselyyn vastanneen eikä muidenkaan. Nimien tilalle vaihdetaan nimimerkit henkilöiden yksityisyyden suojaamiseksi.
Kysely:
1) Oletko kokenut Jehovan todistajien seurakunnissa, että sinua on huijattu?
2) Tulitko huijatuksi järjestön opetusten kautta?
3) Huijasivatko seurakunnan vanhimmat sinua?
4) Liittyikö huijaus oppikysymyksiin? Jos liittyi, niin mihin?
5) Liittyikö huijaus "etuihin" seurakunnassa?
6) Jos sinua ei huijattu, mutta tiedät jonkun ystäväsi tapauksen, voit kertoa sen.
Vastauksia toivon sähköpostiini: jp@johanneksenpoika.fi
Kirjoittakaan ihan vapaamuotoisesti oman näköisenne tekstin. Voin tarvittaessa editoida vastausta niin, että asiaan liittymättömät jutut jätetään pois. Voin myös joitakin kielioppiasioita korjata, mutta asiasisältö pysyy samana.
Toivon, että mahdollisimman moni vastaa.
- Johanneksen poika
- Viesti:
Juuri näin. Jehovan todistajilla on oikeastaan käytössä "kastijärjestelmä". Alimmasta kastista on hyvin vaikea kivuta ylöspäin.Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Liha on leimattu.
-
Vieraas_
En osaa etujen ja muiden puolesta sanoa, mutta sen olen huomannut että erotetun-leima kyllä kulkee mukana. Monia keskusteluja olen käynyt niin että veli tai sisar puhuu jostain ystävästä ja mainitsee sivulauseessa että hänhän on ollut erotettuna. Ja usein on ollut niin, että tuosta erotettuna olemisesta on ollut jo kymmenenkin vuotta. Minusta se oli aina jotenkin tosi vastenmielistä.
-
Lottopallo
Noinhan se pitkälti menee. Muistan kaksi ehkä kolmekin takaisinotettua oman urani varrelta. Mikäli sattuu olemaan jossain umpimielisemmässä seurakunnassa niin norsun muisti voi ihan rivijäsenilläkin olla melkoinen.Occamin partaveitsi kirjoitti:Olin parikymmentä vuotta erotettuna, mutta tyhmyyttäni ja paljolti sukuni pyynnöstä anoin takaisin seurakunnan yhteyteen.
Ellei ole hyvästä suvusta tai oikeista piireistä niin sivustaseuraajan rooliin on tyytyminen. Suoranainen valehtelu nyt ei ole mitään uutta seurakunnan kuvioissa. Harrastetaanhan sitä ihan tv-ohjelmissakin. "Ei karteta. Ei, ei, ei."
- Tony
Järjestön anteeksianto ei suinkaan tarkoita, että asiat olisi sillä käsitelty. Lopullinen anteeksianto pitää ansaita ja sekin on monivaiheinen. Asiaa käsitellään vanhinten kirjassa seuraavasti:Occamin partaveitsi kirjoitti: Komitea, joka käsitteli takaisinottoani painotti minulle, että takaisinotetulle on kaikki entinen annettu anteeksi ja entisiä ei enää muisteta, annettiin ymmärtää, että olen tasavertainen muiden seurakuntalaisten kanssa. Eli noudatetaan Jehovan antamaa esimerkkiä anteeksiannosta.
Sivuhuomio kirjan samasta luvusta, takaisin ottamisen aikataulusta. Huomatkaa, että kurittamisen pitää tuntua, muuten muu seurakunta menee saman tien tärviölle.Paimentakaa Jumalan Laumaa, Yhdestoista luku: Takaisin ottamista koskeva menettelytapa, kirjoitti: 12. Aina kun joku otetaan takaisin seurakuntaan, tulisi asettaa rajoituksia, jotta henkilöä autettaisiin
näkemään, että hänen on jatkuvasti tarpeellista tehdä "suoria polkuja jaloilleen", ja jotta otettaisiin huomioon seurakunnan jäsenten omatunto (Hepr.12:13). Mahdollisuus osallistua kenttäpalvelukseen palautuu, kun henkilö otetaan takaisin. Muita etuoikeuksia, kuten kokouksissa vastaaminen ja harjoitustehtävien esittäminen teokraattisessa palveluskoulussa, voidaan palauttaa edistyvästi, kun henkilön katsotaan edistyneen hengellisesti siinä määrin, että hän on kelvollinen niihin, ja kun komitea on sitä mieltä, ettei se herätä paheksuntaa seurakunnassa. Rajoitusten pitäminen voimassa pitkään voisi lannistaa katuvaa väärintekijää. Kun vanhimmat ilmoittavat katuvalle väärintekijälle niistä, olisi siksi hyödyllistä ilmoittaa, milloin järjestetään seuraava tapaaminen, jossa hänen edistymistään arvioidaan. Tarvittaessa komitea voi myös järjestää niin, että hänelle johdetaan raamatuntutkistelua, joka raportoitaisiin kenttäpalvelukseksi. Vain poikkeuksellisissa tapauksissa kuluisi useita kuukausia niin, ettei rajoituksia olisi alettu poistaa (ks. 7:19).
Paimentakaa Jumalan Laumaa, Yhdestoista luku: Takaisin ottamista koskeva menettelytapa, kirjoitti: 3. Komitean tulee huolehtia siitä, että aikaa kuluu riittävästi - ehkä monia kuukausia, vuosi tai sitäkin
pitempään - jotta erotettu voisi osoittaa katumuksensa olevan aitoa (od s. 156; it-1 s. 1215,1216). - - Se että joku otettaisiin takaisin nopeasti, saattaisi rohkaista toisia tekemään vakavaa syntiä, koska heistä voisi vaikuttaa siltä, että sen johdosta kuritetaan vain vähän tai tuskin lainkaan.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Veli-Hopea
Eli yhtä rankaistaan että muut pysyisi ruodussa.Se että joku otettaisiin takaisin nopeasti, saattaisi rohkaista toisia tekemään vakavaa syntiä, koska heistä voisi vaikuttaa siltä, että sen johdosta kuritetaan vain vähän tai tuskin lainkaan.
Eikös veikko sanonut ettei siellä ole tuomareita eikä rangaistuksia vaan tarkoitus on auttaa?
Mitäs vitun auttamista se on kun yksi leimataan että muut jatkaa paskat housussa?
"ehkä monia kuukausia, vuosi tai sitäkin
pitempään"
Viimeksi muokannut Veli-Hopea, 06.02.2017 10:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
- Tony
Ja jos seurakunta pysyy ruodussa ainoastaan rangaistuksen pelossa, miten aitoa sellainen Nuhteettomuus™ on?
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Lottopallo
Tarjoukseni on sitäkin pitempään joka on varsin venyvä käsite. Näin siis yleensä. Joku takaisinotettu voi toki vahvistaa poikkeuksella säännön mikäli on selvinnyt kuukausilla tai vuosilla.
- Nukahtanut
Tuskimpa se leima kokonaan poistuu koskaan. Helpoiten ehkä pääsee srk vaihtamalla, tosin huhut kyllä liikkuu pienissä piireissä...
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
-
YksinäinenSusi
Kas kun tämä etuoikeus palautuu. Hyvin näkyy tässä se että värväystoiminta on järjestön olemassaolon perusedellytys. Siksi värväystoimintaan saa alkaa heti, vaikka ei vielä välttämättä osaisi tehdä suoria polkuja jaloilleen. Mut sitten mitään muuta ei saa tehdä pitkään aikaan.Mahdollisuus osallistua kenttäpalvelukseen palautuu, kun henkilö otetaan takaisin.
Eikös se Jehova jo antanut anteeksi aidosti katuvalle. Eihän Jehovakaan vaadi, että katumuksen aitoutta pitäisi osoittaa jopa vuosia. Jehovahan antaa anteeksi heti aidosti katuvalle, koska tietää katumuksen olevan aitoa. Millä oikeudella järjestö kurittaa tällä tavoin aidosti katunutta.3. Komitean tulee huolehtia siitä, että aikaa kuluu riittävästi - ehkä monia kuukausia, vuosi tai sitäkin
pitempään - jotta erotettu voisi osoittaa katumuksensa olevan aitoa .
Ihan varmasti jos ruoskinta olisi lain mukaan sallittua, niin se olisi myös jehovantodistajilla käytössä ja takaisinotettuja ruoskittaisiin säännöllisesti, jotta muu seurakunta pysyisi ruodussa.
Ihan ilmiselvästi takaisinotetusta tehdään esimerkki muulle seurakunnalle. "Noin käy, jos ette tottele".
Kiinnostunut myy itsensä järjestölle eläväksi mainoskilveksi kastautumisellaan.
Takaisinmenevä erotettu myy itsensä järjestölle ja seurakunnalle eläväksi esimerkiksi ja mainokseksi siitä miten käy jos ei tottele.
Kummin vain niin aina on elävä mainoskilpi järjestölle.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
- Tony
Hyvä huomio. Ulkopuolisia voi kyllä opettaa, mutta seurakunnassa ei voi vastata edes yksinkertaiseen Vartiotornin tutkistelun kysymykseen.JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Kas kun tämä etuoikeus palautuu. Hyvin näkyy tässä se että värväystoiminta on järjestön olemassaolon perusedellytys. Siksi värväystoimintaan saa alkaa heti, vaikka ei vielä välttämättä osaisi tehdä suoria polkuja jaloilleen. Mut sitten mitään muuta ei saa tehdä pitkään aikaan.Mahdollisuus osallistua kenttäpalvelukseen palautuu, kun henkilö otetaan takaisin.