Suuri kinkkukeskustelu

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Tony

Suuri kinkkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja Tony »

Koska kinkusta on ehtinyt kehkeytyä keskyustelua muutaman avauksen alla ja itsekin vedin kinkun avustuksella keskustelua niin ooteeksi parin avauksen alla että!, niin sopiiko että kaikki kinkkuun liittyvät keskustelut käydään tässä... :)

Eli kinkkuahan kuuluu vetää hetulaan vähintään viikon putkeen. Ei se silloin niin hirmuiselta määrältä kuulosta kilo poikineenkaan.

Luuton julha-malli (vajaa 5kg) kaapissa odottelee maanantain paistohetkeä. Sen lisäksi valmista ylikypsää ajalle ennen maanantaita tuli kolmisen kiloa hankittua. No, ei sitä tietenkään enää ole kuin n. 1,65kg. Laatikot ja muut sörsselit tietenkin kruunaavat kinkkuelämyksen, joten nekin on varattuna.

Jos ei tuo shoppailu ja lahjaruljanssi herätä kuin inhon väreitä, niin tämä kulinaarimpi puoli on sitäkin miellyttävämpää. Onhan siinä kinkun paistossa ja kuorruttamisessa oma fiiliksensä.

Tuolla toisella puolella Markku vihjasit punnitsevasi kinkun luun lopuksi. Ei se luu muuten siinä kokonaisessa versiossa hirmuisia paina. Kilohinnassa siinä kyllä voittaa ostamalla koko persiin, vaikka luun mukaan laskisikin.

Julistan suuren 'arvaa Markun kinkun luun paino'-kilpailun avatuksi (Vaatii tietenkin Markku sun raportointia lopputuloksesta) !

Oma arvaus 1,1kg.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Markku Meilo

Re: Suuri kinkkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Tony Syrjänen kirjoitti:Tuolla toisella puolella Markku vihjasit punnitsevasi kinkun luun lopuksi. Ei se luu muuten siinä kokonaisessa versiossa hirmuisia paina. Kilohinnassa siinä kyllä voittaa ostamalla koko persiin, vaikka luun mukaan laskisikin.
Mulla on muuten liemikin vielä tallessa, joten pääsen senkin puntaroimaan ennen kompostiin linkoamista.
(Vaatii tietenkin Markku sun raportointia lopputuloksesta) !
Jos yläkerta tai arkisempi syy ei pane hanttiin, niin aivan varmasti raportoin.
Oma arvaus 1,1kg.
Minä pitäydyn arvailusta.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
AchanBeroean

Viesti Kirjoittaja AchanBeroean »

Tony Syrjänen kirjoitti:Tuolla toisella puolella Markku vihjasit punnitsevasi kinkun luun lopuksi. Ei se luu muuten siinä kokonaisessa versiossa hirmuisia paina. Kilohinnassa siinä kyllä voittaa ostamalla koko persiin, vaikka luun mukaan laskisikin.
Ruotsalaisessa Expressen-lehdessä oli jouluviikolla juttu, jossa vertailtiin kinkkuja. Vesipitoisuus on 60-70 % eli kinkussa joutuu maksamaan suolavedestä melkoisen hinnan. Erilaisia lisäaineitakin saattaa olla jopa kuutta erilaista.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
Markku Meilo

AchanBeroean kirjoitti:Erilaisia lisäaineitakin saattaa olla jopa kuutta erilaista.
Kun tanskalaiset aloittivat meille kinkkuinvaasion, niin meidän paikalliset kilpailijat ryhtyivät levittelemään kauhutarinoita. MTV3 tutkitutti (tai ainakin näytti tutkimustuloksen) tanskalaisen kotimaisen ja suomalaisen kotimaisen kinkun, suomalaisessa kotimaisessa oli kolmea lisäainetta, tanskalaisessa kotimaisessa kahta. Suolapitoisuuksien ero oli käytännössä mitätön.

Suolavettä pumpataan kaikkiin kinkkuihin, kinkun kotimaasta riippumatta. Minä vertaan kinkun kilohintaa lauantaimakkarapötkön kilohintaan ja elän siinä olettamuksessa, että jos kuivatusta lauantaimakkarasta poistetaan vielä jauhot, kamara ja teurasjätteet, niin jäljelle jää keinokuori ja ne alumiiniklemmarit.
Tony

AchanBeroean kirjoitti:Ruotsalaisessa Expressen-lehdessä oli jouluviikolla juttu, jossa vertailtiin kinkkuja. Vesipitoisuus on 60-70 % eli kinkussa joutuu maksamaan suolavedestä melkoisen hinnan. Erilaisia lisäaineitakin saattaa olla jopa kuutta erilaista.
Mitä lie skinkkuja naapurit vertailleet... Jos tuon vesipitoisuusprosentin on tarkoitus kertoa kinkun painosta 60-70% olevan sinne lykättyä suolaliuosta, niin se nyt ei voi pitää paikkaansa. Lihatuotteen paino suolauksen jälkeen kasvaa yleensä 10-20% riippuen tuotteesta.

En nyt kyllä keksi kuutta eri lisäainetta, joita olisi syytä liuoksen mukana kinkkuun lisätä. Ettei kyse olisi valmiskinkuista? Niihinhän nyt saa lykättyä 'mitä haluaa' ja kuinka paljon haluaa - jos ei laadun tekeminen nappaa.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Pehmoluopio

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

AchanBeroean kirjoitti: Ruotsalaisessa Expressen-lehdessä oli jouluviikolla juttu, jossa vertailtiin kinkkuja. Vesipitoisuus on 60-70 % eli kinkussa joutuu maksamaan suolavedestä melkoisen hinnan. Erilaisia lisäaineitakin saattaa olla jopa kuutta erilaista.
Se on sitä ihailemaasi kapitalismia.
Minä taas nuorena upotin korvasienet veteen ennen kuin vein ne myytäväksi.
Istuva Härkä

Viesti Kirjoittaja Istuva Härkä »

Eläköön kommunismi ja ruokakortit. :)
Toivon sinulle irtipäästämisen onnea - ja uusia alkuja. (P. Brown)
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

11 kg Tapolan kinkku.

Matti tappoi, Mervi katseli, mutta Rippeli sai aikaan mahtavan katkun.
Let me go Master I hate you so
Analysoija

Viesti Kirjoittaja Analysoija »

Useampi on tullu tälle joululle paistettua, mutta tosiaan sellaisia pieni kolmen-neljän kilon lähinnä.

Ei nyt huikeaa laatueroa eri merkeissä, mutta Snellman oli ehkä miellyttävin paistaa..

(jos pieni mainos sallitaan)
Markku Meilo

Tony Syrjänen kirjoitti:Lihatuotteen paino suolauksen jälkeen kasvaa yleensä 10-20% riippuen tuotteesta.
Olen nähnyt yhden 'koneatraimen' mainoksen, jossa luvattiin 25 %, mutta se oli toki valmistajan mainos, joten antamasi arvio on hyvinkin realistinen.
Jakke

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Itse olen tukenut tanskalaisia possufarmareita jo useamman vuoden ajan, lukuunottamatta joulua 2005, jolloin tuli ostettua yksi kotimainenkin kinkku. Joka ikinen tanskalaisen sian perse on ollut erinomaisen hyvä ja laadukas tuote. Niin oli myöskin se joka syötiin jo tuossa n. kuukausi sitten. Tämä kaksi vuotta sitten ostamani kotimainen oli taas rakenteeltaan kehno (hajosi käsiin), mutta muuten toki ihan syötävä tapaus. Otantani on siis varsin puutteellinen, joten en osaa sanoa kummatko on parempia, tanskalaiset vai kotimaiset.

Tänä jouluna satuin tutun kauppiaan kautta saamaan varsin edullisesti HK:n luuttoman juhlakinkun. En tiedä mitä se "juhla" siinä nimessä tarkoittaa, mutta veikkaan, että se tulee tuosta seksikkäästä verkkosukasta (Markku, avataanko vielä sukkahousuketju? :wink:). Raportoin myöhemmin mausta tarkemmin. Luisevista perseistä en ole koskaan pitänyt, siksi ostan kinkunkin luuttomana. 8)

Ihan kuin muistelisin, että takavuosina oli jotain iltapäivälehtiotsikoita aiheesta "Suolavedellä lisätään kinkun painoa" tjsp...? Lienee kuitenkin aika harvinaista?

Sinapin ystävä kun olen, niin olin kovin ilahtunut siitä, että työnantajani toimittamassa joulupaketissa oli myös sinappipurkki mukana ja sattumoisin vielä minun lempparisinappia, eli Maille Dijon Originale. Monesti tulee kinkkua syötyä jo ihan siitä ilosta, että saa maistella sinappia siinä samalla. Ja kyytipojaksi sopii erinomaisesti tämä sama mikä nytkin on kädessä, eli kylmä Karhu-olut.

Markun kinkusta löytyvän luun painoksi veikkaan 550g.

rippeli kirjoitti:11 kg Tapolan kinkku.

Matti tappoi, Mervi katseli, mutta Rippeli sai aikaan mahtavan katkun.
"Kaikkihan me on syöty HK:n sinistä, mutta moniko on maistanut ylikypsää Tapolaa?" -M.Nykänen :lol:
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Kuinka paljon näissä itse-valmistetuissa-kinkuissa tai valmiissa kypsennetyissä rullissa on verta jäljellä...tai kuinka paljon valmistuksen aikana (raaka tai kypsä , kaupasta ostettu) on näissä verta tai valmistuksen yhteydessä komponentti-tasolla muuntunutta verta ?

Näin mielenkiinnosta kysäsen ?
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Jakke

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Bergerac kirjoitti:Kuinka paljon näissä itse-valmistetuissa-kinkuissa tai valmiissa kypsennetyissä rullissa on verta jäljellä...tai kuinka paljon valmistuksen aikana (raaka tai kypsä , kaupasta ostettu) on näissä verta tai valmistuksen yhteydessä komponentti-tasolla muuntunutta verta ?

Näin mielenkiinnosta kysäsen ?
En tiedä minkä verran, mutta kaupunkilaistunut maalaisjärkeni sanoo, että lihassa on AINA verta jonkin verran.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Markku Meilo

Jakke kirjoitti:Otantani on siis varsin puutteellinen, joten en osaa sanoa kummatko on parempia, tanskalaiset vai kotimaiset.
Kotimaisiahan ne tanskalaisetkin ovat, kotimaa on vaan eri. Minä olen tanskalaisten perään tasan niin kauan kun niiden hinta on alle lauantaimakkarapötkön hinnan, siis kilolta. Kunnioitan niitä, jotka tekevät kaikki joulun eväät kotimaisista aineksista. Ehkä se on vaivan arvoista heille, mutta ei riisin ja vaikka sinapinsiementen kasvatus suju täällä jokapojalta. Sekahedelmienkin kasvatus, vaikka vaan yhden sopan tarpeisiin, vaatii myös taitoa.
(Markku, avataanko vielä sukkahousuketju? :wink:).
Eikös asia pääosin jo selvitetty, ei mulle jäänyt mitään polttavan avoimia kysymyksiä.
Lienee kuitenkin aika harvinaista?
Tony osannee sanoa paremmin, mutta minä olen käsittänyt, että se on sääntö, ei poikkeus.

Markun kinkusta löytyvän luun painoksi veikkaan 550g.
Tony

Markku Meilo kirjoitti:Olen nähnyt yhden 'koneatraimen' mainoksen, jossa luvattiin 25 %, mutta se oli toki valmistajan mainos, joten antamasi arvio on hyvinkin realistinen.
Jeps, kuulostaahan se kiihottavammalta puhua neljänneksen lisäyksestä myyntipainoon. :wink:
Vastaa Viestiin