Aiheesta on kirjoitettu mielenkiintoisia näkökulmia seuraavassa linkissa, josta lainaan tätä aihetta käsittelevän osan.
http://www.geocities.com/valaisija/pdf_2006hel15_vt.pdf
Vartiotorni 15.2.2006
12 Mihin tämä kaikki on johtanut? "Minä nimitän valvojiksesi rauhan ja voudeiksesi vanhurskauden", sanoo Jehova (Jesaja 60:17). Jehovan palvelijoiden keskuudessa vallitsee nykyään "rauha", ja "vanhurskauden" rakkaudesta on tullut heille "vouti", joka panee heidät palvelemaan Jumalaa. Heidät on organisoitu hyvin saarnaamaan Valtakuntaa ja tekemään opetuslapsia (Matteus 24:14; 28:19,20).
Kirkkoraamattu 92 Evankeliumi Matteuksen mukaan 24:14
14. Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan, kaikille kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu.
Hyvä uutinen tuli julistaa kaikille kansoille todistukseksi - ei heidän jakamisekseen hyviin ja pahoihin, lampaisiin ja vuohiin, niin kuin useita vuosia ymmärrettiin. (kts. kpl 19)
Kirkkoraamattu 92 Evankeliumi Matteuksen mukaan 28:19,20
19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni:
kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20. ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."
Opetuslapset tuli kastaa "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen",
kolmen persoonan nimeen. Jos Isän ja Pojan nimi edustaa persoonaa, miksi ei Pyhä Hengen nimikin edustaisi samoin persoonaa?
Yleensä nimi edustaa yksilöä, persoonaa. Jehovan todistajat eivät kuitenkaan usko jumaluuden muodostuvan kolmesta persoonasta ja vakuuttavat, ettei Raamattu puhu kolmiyhteisestä Jumalasta. Tämä Matteuksen kohta näyttää kuitenkin unohdetun, sillä kertoohan se selvästi kolmesta nimellä kutsuttavasta persoonasta, jotka muodostavat jumaluuden ts. jumalallisen hallituksen, jonka nimiin uusi opetuslapsi kastetaan.
Pyhä Henki ei Jehovan todistajien mukaan ole persoona vaan Jumalan toimiva voima.
Tämä tarkoittaa sitä, että uusi opetuslapsi kastetaan kahdesti Jumalan nimeen, pyhän hengen edustaessa myös Jumalaa. Mutta onko pyhä henki vain persoonaton voima?
Kirkkoraamattu 92 Evankeliumin Johanneksen mukaan 16:7,13-15
7. Mutta minä sanon teille totuuden: teille on hyödyksi, että minä menen pois. Ellen mene, ei Puolustaja voi tulla luoksenne. Mutta mentyäni pois minä lähetän hänet luoksenne,
13. Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden.
Hän ei näet puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen, minkä kuulee, ja ilmoittaa teille, mitä on tuleva.
14. Hän kirkastaa minut, sillä sen, minkä hän teille ilmoittaa, hän saa minulta.
15. Kaikki, mikä on Isän, on myös minun. Siksi sanoin, että
hän saa minulta sen, minkä hän teille ilmoittaa.
Persoonaton voima ei voi puhua eikä kuulla. Vain persoona kykenee siihen. Jos mainittu Puolustaja, Totuuden Henki on Jumalan voima eli Jumala itse, tarkoittaa tämä sitä, että Jeesus lähettää Jumalan seuraajiensa avuksi. Tällöin Jumala ei puhu omissa nimissään vaan hän puhuu sen mitä hän kuulee lähettäjältään Jeesukselta, joka on saanut alkuaan tiedon häneltä itseltään.
Kirkkoraamattu 92 Kirje roomalaisille 8:26,27
26. Myös Henki auttaa meitä, jotka olemme heikkoja. Emmehän tiedä, miten meidän tulisi rukoilla, että rukoilisimme oikein.
Henki itse kuitenkin puhuu meidän puolestamme sanattomin huokauksin.
27. Ja hän, joka tutkii sydämet, tietää mitä Henki tarkoittaa, sillä
Henki puhuu Jumalan tahdon mukaisesti pyhien puolesta.
Persoonaton voima ei voi myöskään rukoilla puolestamme. Jotta voi rukoilla tulee omistaa mieli, jossa rukous muodostuu. Kyseessä on tällöin persoona.
Kenelle Pyhä Henki esittää rukouksensa? Jumalalle. Mutta jos Pyhä Henki on Jumalan voima, esittää Jumala tällöin rukouksen itse itselleen meidän puolestamme. Oheisen raamatunkohdan mukaan Jumala, joka tutkii sydämet tietää mitä hänen voimansa tarkoittaa, sillä Jumala voima puhuu hänelle itselleen hänen tahtonsa mukaisesti.
Jos jumalallista kolminaisuutta on Jehovan todistajien mukaan vaikea ymmärtää, helppoa ei ole ymmärtää tätä Jumalan jakautunutta persoonallisuuttakaan.
Vaikka jotkin Pyhää Henkeä käsittelevät raamatunkohdat voisivat tukea sitä, että kyseessä on persoonaton voima, ei meidän tule tehdä tästä asiasta kiistakysymystä. Meidän on joka tapauksessa mahdotonta ymmärtää Jumalan olemusta ja hänen ikuisesti ollutta ja ikuisesti olevaa persoonaansa. Onko Jumala yksi, kaksi tai kolmiyhteinen ei lopulta merkitse paljoakaan, sillä hänen kaikkivaltiutensa meidän tulee joka tapauksessa tunnustaa.
Tärkeintä on ettemme tuomitse toisiamme sellaisen asian ymmärtämisen vuoksi, jota ei kukaan lopulta kuitenkaan täysin ymmärrä.
Saarnatessaan Raamatun hyvää uutista Jumalan teoista meidän ihmisten hyväksi, Jehovan todistajien pitäisi pyrkiä rakentamaan veljeyttä kaikkien kristittyjen välille, sen sijaan että erottaudutaan ja rakennetaan rajaaitoja, sekä tuomitaan, Jeesuksen opetusten vastaisesti, kaikki muut kristityt.
Kirkkoraamattu 92 Evankeliumi Matteuksen mukaan 7:1
1. "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi.