Jonna84:
Minä helluntailaisena rohkenen puuttua vähän tähän keskusteluun. Yllä olevan esimerkit eivät edusta Suomen helluntailaisuutta kovinkaan hyvin.
Oikein mukavaa että otat kantaa. Sovitaan heti sellainen asia, ettei tämä keskustelu ole henkilökohtaista arvostelua. Sinä olet kriittinen minun edustamaani ateismia ja tieteellistä evoluutiota kohtaan ja minä vastaavasti niitä oppeja, joita helluntailaisuus levittää.
Meller taitaa olla helluntailainen nimellisesti, mutta toimii pitkälti oman Patmos-säätiönsä kautta ja avulla. Minä helluntailaisena en voi todellakaan suositella hänen oppejaan. Niiden joukosta löytyy hyvääkin, mutta erittäin paljon olisi karsittavaa.
Meller on virallisesti helluntailainen eikä helluntailaisuudessa ole sanouduttu irti hänen jutuistaan vaan päinvastoin tuetaan niitä ja niiden levittämistä.
Niin netmission kuin monet muutkin helluntailaisten sivut mainostavat Leo Melleriä ja myyvät hänen henkisen pimeyden tuotantoaan.
Westergård toimii omassa pitkälti menestysteologiaa opettavassa Elämän Sana-seurakunnassaan. Menestysteologia-opista (kun laitat rahaa uhriin (=kolehtiin), saat Jumalalta ihan mitä vain haluat) Suomen helluntaiseurakunnat ovat sanoutuneet täysin irti. Westergårdin opeissa on samojakin asioita kuin helluntailaisten opissa, mutta suuria erojakin löytyy.
Sama kuin edellä totesin Melleristä, koskee myös Håkan Westergårdia.
Sieltä löytyy suppeasti kerrottuna uskon pääkohdat. Mielenkiintoista on kuitenkin se, että myös helluntailaisuus pyrkii muuttamaan rakennettaan yksilöseurakunnista keskusjohdettuun toimintaan.
Minä uskon ikuisen kadotuksen olemassaoloon enkä todellakaan häpeä sitä enkä muuten ole koskaan ennen kuullut, että joku (helluntailainen) voisi hävetä sitä. Sitä paitsi ihan samalla tavalla esimerkiksi luterilainen kirkko opettaa helvetin olevan kirjaimellinen tulijärvi ja kestävän ikuisesti. Niin monet papit vain haluavat unohtaa kirkon opeista suurimman osan ja jäljelle jää vain "halpa" armo. Eli oppi siitä, että voi tehdä ihan mitä syntiä ikinä lystää, kun "kyllä se armo riittää" eikä millään ole mitään väliä.
Käypä tutkimassa tuon linkittämäsi keskuskirkon sivuja tai turun kirkkosi sivuja ja kerro, montako mainintaa helvetin kidutuksesta sieltä löydät.
Kuten itse toteat, se kuuluu uskoonne mutta sen julkinen kertominen ei ole enää seksikästä eikä myyvää. Edes Netmissionkaan ei sitä juuri mainosta. Kaiken takan oleva todellisuus paljastuu kuitenkin vaikkapa siitä sairaasta kirjallisuudesta, jota helluntailaiset kaupittelevat yksinkertaisille ihmisille.
http://www.netmission.fi/kauppa/products.php?p=004ebb
Bisneksen keskeisyydestä olen täysin eri mieltä. Pienessä mitassa kyllä myydään kirjoja ja levyjä ym. Se on kyllä totta, että netin kautta evankeliointi on yhä kasvavaa ja sen lisäksi muslimimaihin (ja aiemmin silloiseen Neuvostoliittoon) suuntautuva radiotyö on aika merkittävää.
Ole vain. Ei Jehovan todistajatkaan ole omasta mielestään tehneet milloinkaan bisnestä. Aina on otettu korvaus vain ja ainoastaan painokulujen peittämiseksi ja noilla peitoilla on rakenneltu satojen miljardien kiinteistöt. Tuo erimielisyys on hyvin luotettava näkökanta.
Pahinta helluntailaisuudessa on juuri tuo erityisen aktiivinen medioiden käyttö ja tunteiden manipulointi. Netin monet keskustelupalstat suorastaan pursuavat nykyään helluntailaisia enemmän tai vähemmän tärähtäneitä vaahtoajia (Suomi24 Jt-palsta hyvänä esimerkkinä) ja erilaisia IDiootti-helluntailaisuutta julistavia sivuja syntyy kuin sieniä sateella (no hieman liioittelen taas mutta sallittakoon se minulle).
Juuri tuo ID-opin tunkeminen jonkinlaisena 'tieteellisenä' vastineena oikealle tieteelle on äärimmäisen vaarallinen keino käännyttää ihmisiä henkiseen pimeyteen!
Aivot narikkaan ja Jeesuksen tulosta 'toreille huutelemaan' on maailman hölmöin tapa elää.