Kanadassa nostettu joukkokanne järjestön pedofiilipolitiikkaa vastaan

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Weathertop
Moderaattori

Re: Kanadassa nostettu joukkokanne järjestön pedofiilipolitiikkaa vastaan

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Vieraas kirjoitti: Minut indoktrinoitiin reippaaksi todistajaksi 3-vuotiaasta alkaen eikä JT-opetuksia kyseenalaistavaa aineistoa tullut vastaan koko urani aikana. En siis kanna suurta syyllisyyttä hölmöstä VT-seuran "paskan" tartuttamisesta. Aika moni rivitodistaja on käsittääkseni mukana vilpittömin mielin ja vertaispaineen uhrina, vanhimmille ohjekirjoineen sälyttäisin jo pykälän enemmän syyllisyyttä. (Sikäli kun me olemme täällä niin hienoja ihmisiä, että voimme syyllisyyttä kovin suurella tarkkuudella jaella.)
Olin minäkin mukana varhaislapsuudesta alkaneen indoktrinoinnin uhrina, mutta en halua kieltää syyllisyyttäni, vaan mieluummin pyrin hyvittämään tekoni sikäli kuin pystyn. Mielestäni jokaisella aikuisella ihmisellä on moraalinen velvollisuus kyseenalaistaa arvojaan ja uskomuksiaan jatkuvasti ja tietoa aktiivisesti etsien. Ja jehovantodistajuus on yhtä vastenmielinen ideologia kuin esimerkiksi natsismi. Emme jätä natsejakaan tuomitsematta, vaikka he olisivat kuinka vilpittömässä uskossa ja vaikka heidät olisi kuinka aivopesty. Eikä millekään aatteelle tai sen kannattajille pitäisi antaa minkäänlaista synninpäästöä vain siksi, että aate sattuu perustumaan taikauskoon. Pikemminkin päinvastoin, koska älyllinen epärehellisyys on itsessään moraalisesti tuomittavaa. Jos tätä ei ymmärretä, uskonto tuhoaa vielä tämän planeetan älyllisen elämän. Olen syvästi järkyttynyt esimerkiksi siitä, kuinka Richard Dawkins ja Sam Harris on leimattu rasisteiksi islamia koskevien täysin aiheellisten kommenttiensa takia.

Toki vanhimmilla ja muilla lahkon vallankäyttäjillä on moninkertaisesti isompi vastuu kuin rivitodistajilla, se on sanomattakin selvää. Uhrina oleminenkaan ei silti mielestäni estä verta tarttumasta käsiin. En halua loukata ketään, mutta näin ajattelen vilpittömästi.

Vielä varmuuden vuoksi: en yritä tuomita ihmisiä miltään jalustalta käsin, vaan tunnen oman syyllisyyteni painon. Sen olen mielestäni tehnyt tällä foorumilla selväksi jo aikaisemmin.

EDIT: pientä korjailua ja täydentelyä
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Weathertop kirjoitti:[Mielestäni jokaisella aikuisella ihmisellä on moraalinen velvollisuus kyseenalaistaa arvojaan ja uskomuksiaan jatkuvasti ja tietoa aktiivisesti etsien.
Nyt mennään aika vahvasti filosofian puolelle.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Yksilön vastuusta voi jatkaa vaikka tässä, aiheeseen tarkoitetussa ketjussa. :)

viewtopic.php?f=1&t=7707
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

mutta ei ihmisellä ole oikeutta mitä tahansa paskaa muihin tartuttaa, vaikka olisi itse kuinka aivopesty.
No tämä.

Uskoa saa kukin mitä tahtoo mutta erinäisten asioiden tartuttaminen ja vielä totuutena on ihan helvetin väärin.
Kumma ettei edes jehovantodistaja ajattele näin, vaikka kukin jt lukija nytkin ajattelee : "vmp, tietenkin ajattelen."

Ei ajattele.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Weathertop
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Vieraas kirjoitti: Nyt mennään aika vahvasti filosofian puolelle.
Ehkä sanankäänteet olivat vähän sen oloiset, mutta minusta tuo on käytännössä ihan arkinen ja jokapäiväinen juttu. Kyllähän jokainen, joka ei makaa vihanneksena, joka tapauksessa ajattelee sekä omaksuu ja arvioi tietoa jatkuvasti.

EDIT: Anteeksipyyntöni ylläpidolle, vastasin ennen kuin huomasin ohjeistuksen. En enää jatka aiheesta tässä ketjussa.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Vastaa Viestiin