Markku Meilo kirjoitti:Besservisserismi mulla tulee ensimmäiseksi mieleen kun ajattelen muinaista omaa suhtautumistani. Mitään en todella tiennyt Raamatusta, mutta silti olin kaikkien Raamatun piirteiden asiantuntija jos en enemmänkin.
Juuri näin. Jehovantodistaja tietää mielestään kaiken Raamattuun ja uskonasioihin liittyvän paljon paremmin kuin kuka tahansa muu. Varsinkin papeista puhuttiin halveksivaan sävyyn silloin, kun itse olin lahkossa, ja tuskin puheet sittemmin yhtään kunnioittavammiksi ovat muuttuneet.
Jehovantodistaja-ajoiltani muistan usein kuulleeni ja kertoneenikin tarinoita siitä, kuinka kenttätyössä ovenavaaja oli osoittautunut papiksi tai teologiksi mutta ei kuitenkaan tiennyt yhtä tai toista asiaa, ja sitten pappien tietämättömyyttä ja puutteellista raamatuntuntemusta hehkuteltiin jehovantodistajien kesken. Tällaisia kenttäkokemuksia kuuli säännöllisesti myös palveluskokouksissa. Markun mainitsemaan besserwisseriyteen liittyy aimo annos ylenkatsetta kaikkia muita kohtaan.
Jehovantodistajien asenteen voi kyllä helposti ymmärtää. Heillehän toitotetaan koko ajan kaikista tuuteista, miten jehovantodistajat on ainoa Raamattua ihan oikeasti tutkiva porukka. Kun väitettä jankutetaan tarpeeksi kauan, niin lahkolainen alkaa uskoa siihen. Raamatuntutkimisensa lahko vieläpä esittää hyvinkin vakavaksi ja edistyneeksi touhuksi, ja sellaiset lahkon kirjat kuin
Koko Raamattu on Jumalan henkeyttämä ja hyödyllinen antavat varsin oppineen kuvan. Tuossa kirjassahan kerrotaan tieteellisen proosan tyyliin kaiken maailman yksityiskohtaisia "tietoja" Raamatun syntyhistoriasta, vuosiluvuista, historiallisesta kontekstista, Raamatun kirjojen kirjoittajista ja niin edelleen. Lahko viittailee "maailmalliseen" historiankirjoitukseen ja käyttää sanakirjoja tarkoitushakuisesti siltä osin kuin ne tukevat lahkon oppeja mutta vaikenevat visusti kaikesta sellaisesta, mikä puhuisi lahkon propagandaa vastaan. Tosiasiallisesti
Koko Raamattu -kirja on täynnä asiavirheitä. Sen mukaanhan esimerkiksi Paavali kirjoitti kaikki nimissään kulkeneet kirjat ja Mooses kirjoitti Mooseksen kirjat, ja Raamatun kirjojen kirjoitusajankohdiksikin lahko esittää ihan mitä sattuu - jos siis vertailukohdaksi otetaan tieteellinen kriittinen eksegetiikka ja historiantutkimus, ja miksi ei otettaisi.
Jehovantodistajat lukevat loppujen lopuksi Raamattua melko harvoista kohdista, ja niihinkin kohtiin pitää aina liittää lahkon oma tulkinta. Surullisenkuuluisa esimerkki löytyy
Sananlaskuista (4:18), missä puhutaan Jumalaa pelkäävän ihmisen elämäntavan hyvyydestä ja jonka lahko vääntää röyhkeästi muka todisteeksi siitä, että lahkon jatkuvat pieleen menneet profetiat ja muut älyttömyydet muka olisivat Jumalan vuodattamaa "kirkastuvaa valoa". Pelkästään Raamattua lukemalla kukaan muu ei saisi päähänsä tulkita tuota raamatunkohtaa Vartiotornin oppisekoilujen oikeutukseksi kuin Vartiotorni itse.