Uskonnollinen traumaoireyhtymä?

Vertaistuelle pyhitetty osio.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Vertaistuki-alueen tarkoitus on tarjota mahdollisuus vertaistuelle, sanomisen, kuuntelemisen ja parhaimmillaan ymmärtämisen muodossa. Alueella voit avautua jehovantodistajuuden aiheuttamista haasteista ja saada tukea tilanteeseesi.

Vertaistuki-alueella ei suvaita minkään sortin väittelyitä, tinkaamisia, eikä opillisia debatteja. Niitä varten on omat, kyseiseen tarkoitukseen paremmin sopivat alueensa.

Vertaistuen eräs määritelmä.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Uskonnollinen traumaoireyhtymä?

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:
Siksi kait se Jeesus antoi mallin että kasteella olisi tärkeää käydä vasta 30 vuotiaana. Vasta silloin mies on miehen iässä ja tasapainoinen tekemään myös kasteelle meno ratkaisun.
Joo. Onhan se hieman hassua, että Jessen esimerkkiä pitäisi noudattaa joka asiassa, mutta ei tässä. Eipä tosin uskonnollisen tekopyhyyden, sääntöfetisismin ja ahneuden tuomitseminenkaan käy, kun kyse on omasta uskontokunnasta. Ja parran kasvattimen on tietenkin ehdoton ei-ei.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
J Hepatiitti
Viestit: 506
Liittynyt: 12.01.2018 02:03

Re: Uskonnollinen traumaoireyhtymä?

Viesti Kirjoittaja J Hepatiitti »

Uskonnollisten traumojen laukaisema PTSD. Itse koettuna ja muutaman todella rankkoja kokemuksia läpikäynäiden ei-jt:en kokemuksien perusteella oma näppituntuma on, että siitähän tässä on kyse. Johtuvat oireet sitten henkisestä, fyysisestä tai seksuaalisesta traumasta oireilu tuntuu ainakin joiltain osin olevan samankaltaista. Eli pohjaa myös uskonnollisten traumojen hoidolle olisi jo, eikä perehdyttämistä tarvitsisi aloittaa aivan alusta. Vaan tapahtuuko tätä? Itse en ainakaan ole kuullut.

Omia psykiatrisen puolen kontakteja olen pyrkinyt kärsivällisesti perehdyttämään asiaan ja jos asian kanssa on ollut ongelmia, olen heti vaatinut lekuria tai hoitajaa vaihtoon. Alussa olin niin lukossa, että huomasin silloisen psykiatrisen sairaanhoitajani hyvin varovasti kyselevän esimerkiksi, että koenko uskontoni voimavarana. Täytyy sanoa, että olen nykyään hyvin kiitollinen hänelle tästä tarkkaavaisesta ja maltillisesta lähestymistavasta.

Kunnon terapiaa on vain vaikea saada ilman rahaa. Pari kertaa kuussaa psykiatrisella sairaanhoitajalla riittää lähinnä kunnon tarkastamiseen, vaikka sekin on tyhjää parempi. Lääkäriä näkee ehkä kerran vuodessa. Muutaman sekopään jälkeen kyllä erittäin pätevä ja potilaan huomioon ottava tämä nykyinen..

Uteliasuuttani kysyisin, että onko kellään esim. psykiatri suositellut etsimään apua toisaalta, koska potilaan traumat liian rankkoja. Yhden tällaisen tapauksen tiedän. Mainittakoon, etten viittaa henkilöön, jolle tästä voisi koitua harmia. Itse olen oppinut avautumaan monesta asiasta, mutta silti ne pahimmat luurangot valvottavat öisin ja ahdistavat päivisin. Jotenkin huolettaa, että jos itse lataan kaiken pöytään niin ymmärrys tai kapasiteetti ei riitä ja taas menee psyko vaihtoon ja aletaan alusta. Panttaamalla tätä paskaa ei kyllä silläkään edistytä. :wtf:
"I used to be a good person. I think there's something seriously wrong with me." -Veikko Leinonen
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Uskonnollinen traumaoireyhtymä?

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Itselleni on moneen kertaan suositeltu yksityisen puolen terapiaa, mutta entisenä pätkätyöläisenä ja tällä hetkellä työkyvyttömänä en pysty rahallisesti sitoutumaan moiseen, koska maksettavaa jää vielä mahdollisen Kela-korvauksen jälkeen.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Uskonnollinen traumaoireyhtymä?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Julkisella puolella aikuispsykiatrian poliklinikalta saattaisi löytyä apua. Se on käsittääkseni edelleen maksutonta.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Uskonnollinen traumaoireyhtymä?

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Julkisella puolella aikuispsykiatrian poliklinikalta saattaisi löytyä apua. Se on käsittääkseni edelleen maksutonta.
Sieltä löytyy ainakin jonkinlaista apua, ja siellä itsekin käyn, mutta julkisen puolen hoitohenkilökunta ei valitettavasti saa Suomessa minkäänlaista koulutusta uskontoperäisistä traumoista. Se on siis vähän tähtien asennosta (sekä henkilöstön kokemuksesta ja motivaatiosta) kiinni, kuinka hyvää hoitoa sattuu saamaan. Itselläni on ollut kohtuullisen hyvä tuuri, mutta joillekin on jopa tokaistu suoraan, että täällä ei oteta mitään kantaa uskontoon.

Kokeilla kannattaa tietysti ilman muuta, ei siinä ainakaan mitään menetä. Hoitosuhteseen pääsee lääkärin lähetteellä tai pyytämällä suoraan kriisityöryhmän vastaanotolle pääsyä, jos tilanne on paha. Ja hoito on tosiaan maksutonta.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Uskonnollinen traumaoireyhtymä?

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

mutta julkisen puolen hoitohenkilökunta ei valitettavasti saa Suomessa minkäänlaista koulutusta uskontoperäisistä traumoista
Musta tuntuu että saavat. Eli opettajina ja viisaampina käskevät pysyä kaukana asioista jotka tällaiseen liittyvät, "koska uskonnonvapauslaki".
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
J Hepatiitti
Viestit: 506
Liittynyt: 12.01.2018 02:03

Re: Uskonnollinen traumaoireyhtymä?

Viesti Kirjoittaja J Hepatiitti »

Psykoterapia vaatisi alussa vähintään viikottaisia käyntejä ollakseen tehokasta, eikä julkisella puolella valitettavasti ole tähän resursseja ja taitaa suurin osa niistä osaavammista terapeuteista toimia muutenkin lähinnä yksityisellä.

Omalla kohdalla ollaan kyllä oltu hyvinkin uteliaita Jehovan todistaja-taustasta. Sekä nykyinen lääkäri, että edellinen psykiatrinen sairaanhoitaja ovat myös yllätäen pistäneet itsensä likoon ja avautuneet jonkin verran omista vaikeista kokemuksistaan antaakseen minulle perspektiiviä ja uusia näkökulmia omiin ongelmiini.
"I used to be a good person. I think there's something seriously wrong with me." -Veikko Leinonen
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Uskonnollinen traumaoireyhtymä?

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Kaarmis kirjoitti: Musta tuntuu että saavat. Eli opettajina ja viisaampina käskevät pysyä kaukana asioista jotka tällaiseen liittyvät, "koska uskonnonvapauslaki".
Enpä tätäkään ihmettelisi. Sen verran kummallisilla tavoilla uskonnonvapaus on Suomessa aina ymmärretty.

Jos terapeutti tai lääkäri alkaa suoraan kyseenalaistaa potilaan uskonnollista vakaumusta, silloin toki liikutaan ohuilla jäillä, mutta jos joku itse haluaa apua uskonnon aiheuttamiin vaurioihin ja sitä apua annetaan, uskonnonvapautta ei loukata vaan kunnioitetaan. Jos apua kieltäydytään antamasta, uskonnonvapaus ei hyödy lainkaan, mutta potilas kärsii sitäkin enemmän. Itsemurha on täysin mahdollinen lopputulos.

Jos tuollainen ohjeistus on tosiaan olemassa, olen syvästi kiitollinen niille itseäni hoitaneille ihmisille, jotka ovat päättäneet haistattaa sille paskat.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Uskonnollinen traumaoireyhtymä?

Viesti Kirjoittaja Tony »

"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Uskonnollinen traumaoireyhtymä?

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Minulla armeijan käymättömyys aiheuttaa ahdistusta. Jos esim minun pitäisi tehdä töitä toisten miesten kanssa, niin koen etten ole samanarvoinen kuin he kun en ole käynyt armeijaa.

Samoin jos tulee jutustelua armeijasta niin minun on lähdettävä pois heidän seurastaan, koska minun on vaikea tunnustaa etten ole käynyt armeijaa.

Valehdellakaan en osaa armeijasta koska toiset miehet jotenkin huomaavat sen jos valehtelee siitä.

Nykyään olen siirtymässä siksi naisvaltaiselle työalueelle, ettei tarvi kohdata miesryhmiä. Ehkä se tulee olemaan helpompaa. Hoitoalalla on myös paljon työpaikkoja.

Eli jotenkin tästä rysästä on päästävä, vaikka sitten siten että teen töitä naisten kanssa. Eipähän tartte armeijasta jutella, eikä häveten tunnustaa ettei ole käynyt.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Uskonnollinen traumaoireyhtymä?

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Tony kirjoitti:Tuore blogaus aiheen ympäriltä.

Jehova lupasi Matille ikuisen elämän. Hän kuoli kuitenkin nuorena.
Yksi monista hallintoelimen, Vartiotorni-seuran ja seurakuntien vanhinten murhaamista ihmisistä. Toivotaan, että joku saa postuumisti oikeuttakin vielä joskus. Ja että elossa olevat kulttien uhrit saisivat jatkossa ajoissa apua.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
J Hepatiitti
Viestit: 506
Liittynyt: 12.01.2018 02:03

Re: Uskonnollinen traumaoireyhtymä?

Viesti Kirjoittaja J Hepatiitti »

Omalla kohdalla ei armeijan käymättömyys hetkauta ja sanon kyllä suoraan jos asiasta puhetta. Edelleenkään tappamisen opettelua en koe tarpeelliseksi, vaikka aseeseen voisinkin tarttua jos pakottava tarve tulee. Pyssyistä kyllä diggaan. Onhan ne saakelin hauskoja leluja.
"I used to be a good person. I think there's something seriously wrong with me." -Veikko Leinonen
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Uskonnollinen traumaoireyhtymä?

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Ei minuakaan haittaa yhtään se, etten ole käynyt armeijaa. Pikemminkin olen joskus tykännyt hieroa asiaa kunnon Isäm Maan Puallustajien naamaan ihan härnäämistarkoituksessa.

Toisaalta sain vapautuksen terveyssyistä, en sellaisen ideologian takia, johon en enää usko. Saattaahan siinä olla tietty psykologinen ero. Niin tai näin, en itse näe mitään todellista syytä harmitella sellaisen "velvollisuuden" välttämistä, joka törkeästi syrjii ihmisiä sukupuolen perusteella.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Eteisvahti
Viestit: 96
Liittynyt: 17.07.2015 09:25

Re: Uskonnollinen traumaoireyhtymä?

Viesti Kirjoittaja Eteisvahti »

Kun olisi edes voinut sanoa päättäneensä mennä siviilipalvelukseen asepalveluksen sijasta. Minusta kieltäytymistä siviilipalveluksesta oli/on mahdotonta perustella Raamatulla (samoin kuin syntymäpäivien viettokieltoa). Siksipä valehtelinkin koulukavereille saaneeni vapautuksen terveyden perusteella.

Pahoittelut jos tämä menee jo pahasti ohi ketjun aiheesta (moderaattorit voinevat poistaa tarvittaessa) mutta milloinkohan Leinonen kommentoi tätä videota, jossa hehkutetaan Taiwanin päätöstä sallia siviilipalvelus asepalveluksen vaihtoehtona todistajille:

https://www.jw.org/fi/julkaisut/videot/ ... 83_1_VIDEO
His name is Robert Paulson.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Uskonnollinen traumaoireyhtymä?

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Ensi kuussa pukkaa todennäköisesti elämäni ensimmäistä sairaalajaksoa mielenterveyssyistä. Diagnooseina erittäin vaikea masennus ja erittäin vaikea ahdistus, jotka tällä hetkellä vain pahenevat hoidosta huolimatta. Koen olevani psykofyysisesti lopussa, ja ajattelen kuolemaa koko hereilläoloajan.

Koska minulla ei ole asiasta kokemusta, kysyn niiltä, joilla mahdollisesti on sitä viime vuosilta: pääseekö sairaalassa puhumaan ongelmien alkusyystä eli uskonnollisista traumoista kenenkään kanssa? Vai onko homma pelkkää lääkityksen testaamista ja ylityöllistettyä henkilökuntaa, joka ei muutenkaan halua kommentoida mitään uskontoihin liittyvää?
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Vastaa Viestiin