Et ole, myönnän, mutta nipottaa osaat ja sen mieluusti Sinulle suon ja tätä pohtiessasi, voit samalla pohtia, mitä kaikkea savon murteen termi "kutjottaa" tarkoittaa ja kuinka se äännetään oikein. Leppeehän yös raahassa, ehtinnee tähän myöhemminnii vastailla.Vieraas kirjoitti:Olenko moneen vuoteen nostanut esiin Ludwig Wittgenstein -korttia?
A-studiossa asiaa Jehovan todistajista
Valvoja: Moderaattorit
- Jaakko Ahvenainen
Re: A-studiossa asiaa Jehovan todistajista
-
Vieraas
Että ad hominemia sitten. Kutjottamisesta en tiedä, mutta itse ajattelin alustavasti käyttää esim. lasten piiskaamiseen liittyen termiä "kaltoinkohtelu", en "hyväksikäyttö", mikäli tästä puhe tulee. Äitini ei käyttänyt minua hyväksi, vaikka tukisti puhuttuani tuhmia.Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Et ole, myönnän, mutta nipottaa osaat ja sen mieluusti Sinulle suon ja tätä pohtiessasi, voit samalla pohtia, mitä kaikkea savon murteen termi "kutjottaa" tarkoittaa ja kuinka se äännetään oikein. Leppeehän yös raahassa, ehtinnee tähän myöhemminnii vastailla.Vieraas kirjoitti:Olenko moneen vuoteen nostanut esiin Ludwig Wittgenstein -korttia?
Video ei ollut ohjeistusvideo.
- Jaakko Ahvenainen
Ei, en ole tullut ihollesi. Sanon ainoastaan suoraan, kiertelemättä. Haluat ymmärtää minua tahallisesti väärin, mistä annat minulle aiheen tulla loukatuksi. Vääntää termistä "abuse" on tässä tapauksessa yhtä tyhjää, kuin vääntää termistä "kutjottaa", mutta olkoon. Logiikasi ontuu. Äitisi ei käyttänyt Sinua hyväksi, hän käytti hyväksi hiuksiasi. That's that.Vieraas kirjoitti:Että ad hominemia sitten.
Edit: muotoiltu terminologiaa käyttää hyväksi.
Viimeksi muokannut Jaakko Ahvenainen, 10.03.2018 22:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
SonOfJesus
Putosin kärryiltä. Haluat siis tukea Seuran strategiaa keventää "seksuaalinen hyväksikäyttö" -termin merkitsemään samaa kuin joku tukistaminen?Vieraas kirjoitti:Kaikesta oppii jotain, myös VT-seuran aineistosta. Viimein tuli hyvä käännös sanalle “abuse”, joka voi englanniksi tarkoittaa seksuaalisen hyväksikäytön lisäksi monia muitakin asioita. “Kaltoinkohtelu” on hyvä käännös haaratoimistolta.
Mistähän tämä "hyvä käännös" siunaantui tietoosi? Normaalia propagandaa on käsitteiden harmaannuttaminen.
Tästä syystä luokittelen Sinut Jehovan Todistajaksi.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
-
Vieraas
Näin taisi käydä. Mielestäni "kaltoinkohtelu" on "hyväksikäyttöä" parempi käännös kuvaamaan lasten piiskaamista.SonOfJesus kirjoitti:Putosin kärryiltä.
Mielestäni JT-äitini kohteli minua kaltoin kun piiskasi. Hän ei mielestäni kuitenkaan käyttänyt minua hyväksi.
Hämmennyksesi saattaa aiheuttaa se, että kiitin VT-seuraa hyvästä käännöksestä.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
- Jaakko Ahvenainen
Ei käyttäny, ei, hän käytti piiskaa hyväksi.Vieraas kirjoitti:Mielestäni JT-äitini kohteli minua kaltoin kun piiskasi. Hän ei mielestäni kuitenkaan käyttänyt minua hyväksi.
Tuskin saattaa aiheutua.Hämmennyksesi saattaa aiheuttaa se, että kiitin VT-seuraa hyvästä käännöksestä.
-
Kiinnostunut 2
Näin ulkopuolisena ihmetyttää missä on se Rakkaus Lähimmäisiä kohtaan JT Järjestössä?
-
Pro et contra
Itse olen saanut koulussa ( ja kotona "koivuniemen herraa" ) pikku tukistusta ja luunappia, en missään tapauksessa osaa pitää näitä tavanomaisen fyysisen kurituksen toimenpiteitä hyväksikäyttönä enkä kaltoinkohtelunakaan joksi ne muuttuvat silloin kun asiaan liittyy liioiteltua väkivaltaa tai sadistista julmuutta.
Ok, lainsäädäntö on nykyään tunnustanut lapsen fyysisen koskemattomuuden ja lain silmissä lieväkin fyysinen kuritus on kaltoinkohtelua ja ilmoituksen perusteella asia tutkitaan vähäisenkin fyysisen kurituksen vuoksi.
Ok, lainsäädäntö on nykyään tunnustanut lapsen fyysisen koskemattomuuden ja lain silmissä lieväkin fyysinen kuritus on kaltoinkohtelua ja ilmoituksen perusteella asia tutkitaan vähäisenkin fyysisen kurituksen vuoksi.
- Jaakko Ahvenainen
Painotuotteissa.Kiinnostunut 2 kirjoitti:Näin ulkopuolisena ihmetyttää missä on se Rakkaus Lähimmäisiä kohtaan JT Järjestössä?
- Johanneksen poika
- Viesti:
Satakunnan kansassa oli erittäin terävä mielipidekirjoitus. Se oli otsikoitu kuvaavasti:
Pedofilia pyörii pullakahvilla ja uskolla
Anne Nikka kirjoitti: "Harvoin törmää niin oksettavaan ilmiöön kuin mitä tällä viikolla luin Ylen uutisista."
Tässä pieni lainaus YLE:n jutusta:

"Nuori nainen kertoi haastattelussa, kuinka perheen tuttavamies oli käyttänyt häntä lapsena seksuaalisesti hyväkseen.
Jehovan todistajien oikeuskomitean tuomio oli, että 11-vuotias lapsi oli vietellyt itse keski-ikäisen miehen eikä asiasta saa kertoa poliisille.
Eikä siinä vielä kaikki. Pientä tyttöä käskettiin antamaan anteeksi ja anteeksiannon osoituksena hänen piti tarjota raiskaajalleen kotona pullakahvit, koska maailmanlopun jälkeen paratiisissa ei vanhoja muistella."
Lue juttu Satakunnan kansasta.
Anne Nikka kirjoitti: "Harvoin törmää niin oksettavaan ilmiöön kuin mitä tällä viikolla luin Ylen uutisista."
Tässä pieni lainaus YLE:n jutusta:

"Nuori nainen kertoi haastattelussa, kuinka perheen tuttavamies oli käyttänyt häntä lapsena seksuaalisesti hyväkseen.
Jehovan todistajien oikeuskomitean tuomio oli, että 11-vuotias lapsi oli vietellyt itse keski-ikäisen miehen eikä asiasta saa kertoa poliisille.
Eikä siinä vielä kaikki. Pientä tyttöä käskettiin antamaan anteeksi ja anteeksiannon osoituksena hänen piti tarjota raiskaajalleen kotona pullakahvit, koska maailmanlopun jälkeen paratiisissa ei vanhoja muistella."
Lue juttu Satakunnan kansasta.
-
Weathertop
- Moderaattori
Lainsäätäjä on tässä täysin oikeassa. Jos ei osaa kasvattaa lapsia ilman väkivaltaa, ei pidä hankkiakaan lapsia. Ja totta vitussa väkivalta on vähintäänkin kaltoinkohtelua.Pro et contra kirjoitti:Itse olen saanut koulussa ( ja kotona "koivuniemen herraa" ) pikku tukistusta ja luunappia, en missään tapauksessa osaa pitää näitä tavanomaisen fyysisen kurituksen toimenpiteitä hyväksikäyttönä enkä kaltoinkohtelunakaan joksi ne muuttuvat silloin kun asiaan liittyy liioiteltua väkivaltaa tai sadistista julmuutta.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
-
Weathertop
- Moderaattori
Muuten ihan hyvä kirjoitus, mutta yksi virke tökkii pahasti: "Usko on armon ja rakkauden asia, johon ei kuulu hirviömäiset teot."Johanneksen poika kirjoitti:Satakunnan kansassa oli erittäin terävä mielipidekirjoitus. Se oli otsikoitu kuvaavasti:
Usko on valitettavan harvoin armon ja rakkauden asia, ja hirviömäiset teot kuuluvat siihen valitettavan usein. Oikeuskomiteakuviot ovat tästä nimenomaan hyvä esimerkki. Ja Jehovan todistajien usko on ihan yhtä "oikeaa" uskoa kuin mikä tahansa muukin uskonnollinen usko.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
- Johanneksen poika
- Viesti:
Itse muuttaisin tuon lauseen muotoon: "Usko on armon ja rakkauden asia, johon EI PITÄISI KUULUA hirviomäiset teot."Weathertop kirjoitti:Muuten ihan hyvä kirjoitus, mutta yksi virke tökkii pahasti: "Usko on armon ja rakkauden asia, johon ei kuulu hirviömäiset teot."
Kaikki tiedämme, että tuo on vain haavekuva, reaalitodellisuus on paljon raadollisempi.
-
Pro et contra
Sulla on perinjuurin negatiivinen tapa ajatella kuten nyt tästä lastenkasvatuksesta; oletko mahdollisesti tullut ajatelleeksi että se mikä tänäpäivänä on ikäänkuin normi ei ole välttämättä ollut sitä vielä vuosikymmenet sitten ja toisinpäin?Weathertop kirjoitti:Lainsäätäjä on tässä täysin oikeassa. Jos ei osaa kasvattaa lapsia ilman väkivaltaa, ei pidä hankkiakaan lapsia. Ja totta vitussa väkivalta on vähintäänkin kaltoinkohtelua.Pro et contra kirjoitti:Itse olen saanut koulussa ( ja kotona "koivuniemen herraa" ) pikku tukistusta ja luunappia, en missään tapauksessa osaa pitää näitä tavanomaisen fyysisen kurituksen toimenpiteitä hyväksikäyttönä enkä kaltoinkohtelunakaan joksi ne muuttuvat silloin kun asiaan liittyy liioiteltua väkivaltaa tai sadistista julmuutta.
Jos et nyt satu tietämään niin lapsia on kasvatetu todennäköisesti tuhansia vuosia käyttäen myös fyysistä kuria ja esim. luterilaisen katsomuksen mukaan tällainen kuri on ollut rakkautta lasta kohtaan; "joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee" on tunnetuimpia kuttuurimme sanontoja .
Tavanomainen fyysinen kuri ei ole ollut kaltoinkohelua mutta siitä olen samaa mieltä kanssasi että kuten sanoit: " totta vitussa väkivalta on vähintäänkin kaltoinkohtelua.".
-
Weathertop
- Moderaattori
Satutko tietämään, että monessa kulttuurissa on paneskeltu lapsia vuosituhansien ajan ihan paksuiksi asti, ja sitä on pidetty täysin normaalina rakkauden osoittamisena?Pro et contra kirjoitti: Sulla on perinjuurin negatiivinen tapa ajatella kuten nyt tästä lastenkasvatuksesta; oletko mahdollisesti tullut ajatelleeksi että se mikä tänäpäivänä on ikäänkuin normi ei ole välttämättä ollut sitä vielä vuosikymmenet sitten ja toisinpäin?
Jos et nyt satu tietämään niin lapsia on kasvatetu todennäköisesti tuhansia vuosia käyttäen myös fyysistä kuria ja esim. luterilaisen katsomuksen mukaan tällainen kuri on ollut rakkautta lasta kohtaan; "joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee" on tunnetuimpia kuttuurimme sanontoja .
Tavanomainen fyysinen kuri ei ole ollut kaltoinkohelua mutta siitä olen samaa mieltä kanssasi että kuten sanoit: " totta vitussa väkivalta on vähintäänkin kaltoinkohtelua.".
Voisit edes yrittää tajuta, että kehitys kehittyy eikä siinä ole mitään negatiivista, vaikka sinä et kehityksestä tykkäisikään. Nykyään sivistysmaissa onneksi ymmärretään, että kaikenlainen ruumillinen kuritus on väkivaltaa ja kaltoinkohtelua, vaikka menneinä aikoina tätä ei olisikaan ymmärretty.