katuva kirjoitti: 01.04.2021 17:31Lisäksi ymmärsit tapasi mukaan väärin, kun taas ryntäsit reppanan apuun. Kysymys oli siitä, että koska vähentyminen taittuu. Vaikka olisi vain 1000 todistajaa ja seuraavana vuonna 1001 niin lasku on taittunut. Itse veikkaan 2030 luvun loppupuolta.
Tuolla logiikalla voi toki taittuakin. Mutta onko sillä mitään merkitystä jos jäsenmäärä on murto-osa nykyisestä, on toinen kysymys.
Olin yllättynyt, että järjestö näytti globaalisti miinuskasvua viime vuodelta. Siis en miinuskasvusta vaan siitä, että järjestö näytti sen. Jäsenmäärän kuihtuminen globaalisti tarkoittaa sitä, että järjestöllä ei ole tulevaisuudessa kasvua sen enempää Suomessa kuin globaalistikaan. Maahanmuuttajat eivät tule pelastamaan tilannetta yhtään missään, eivät myöskään Suomessa.
Tarkastelet myös ilmiötä ihmisille tyypilliseen tapaan eli paikallisesti, kun kyse on globaalista kontekstista, joka näkyy
myös Suomessa eikä ole siten mikään tilastopoikkeama. Lähtijöitä ja epäilijöitä on yhä enemmän ja heille on tarjolla tukea enemmän kuin koskaan.
Redditin Ex-Jehovah's Witnesses -foorumi on globaalein tukiverkko ja sen kasvukäyrää voi katsoa alta. Järjestöstä lähtee porukkaa enemmän kuin koskaan ja monista syistä, ja tahti tulee vain kiihtymään.

"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja