Uhkapelaaminen

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Tony

Uhkapelaaminen

Viesti Kirjoittaja Tony »

Uhkapelien pelaaminen, tuo kaikkien konservatiivisesti raamattuaan tulkitsevien tahojen syntilistalta löytyvä pahe. Jehovantodistajathan eivät tunnetusti osallistu uhkapeleihin millään tavalla (näin siis ainakin paperilla). Poikkeuksena oman kokemukseni mukaan toimivat laivareissut, joilla moraalin oli sallittua laskea väliaikaisesti monella muullakin tasolla. Onko sitten niin, että vt-seuran säännöt ja moraaliperiaatteet jäsenilleen eivät ulotu sellaisinaan merialueille… Toki käytännössä voi esiintyä alueellisiakin poikkeuksia riippuen millä alueella laiva seilaa tai missä seurassa risteilystä nautitaan.

No, avaukseni ei liity varsinaisesti merielämään viikonlopun mittaisessa pöhnässä, vaan kaikkialle levinneeseen pokerihuumaan. Kortin läiskimistä ei ymmärtääkseni sinänsä jakseta synniksi laskea jehovantodistajuudessa – ainakaan meillä päin siitä ei koskaan huomautettu.

Mutta oletteko havainneet nykyisen pokerin läiskimisen rahapanoksin ulottaneen lonkeronsa jo jehovantodistajien ajanvietteeksi? Seurakunnissa kun on yhä enenevässä määrin näitä useasti mainittuja hengailijoita, joita ei itse oppi tai sen kirjaimellinen noudattaminen nappaa pätkän vertaa. Näiden hengailijoiden elämäntapa kun ei välttämättä eroa monessakaan kohtaa täällä maailmassa totutusta normaalista elämisen meiningistä, niin miksipä se eroaisi uhkapelienkään osalta.

Pokeri-iltamiahan voi käytännössä järjestää vapaamielisimpien 'veljien' kesken siinä missä ryyppäjäisiä muutenkin, kunhan ulkopuoliset eivät ole näkemässä niin kaikki on hyvin.. :roll:
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
AchanBeroean

Re: Uhkapelaaminen

Viesti Kirjoittaja AchanBeroean »

Tony Syrjänen kirjoitti: Pokeri-iltamiahan voi käytännössä järjestää vapaamielisimpien 'veljien' kesken siinä missä ryyppäjäisiä muutenkin, kunhan ulkopuoliset eivät ole näkemässä niin kaikki on hyvin.. :roll:
En usko, että jehovantodistajilla on mitään omantunnonvaikeuksia selittää pokeri taitopeliksi ja siten pelata sitä täysin peliin heittäytyen ja rahapanoksilla.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
wolframium

Viesti Kirjoittaja wolframium »

AchanBeroean kirjoitti:En usko, että jehovantodistajilla on mitään omantunnonvaikeuksia selittää pokeri taitopeliksi ja siten pelata sitä täysin peliin heittäytyen ja rahapanoksilla.
Usein Jt (tarkoitan nyt normaalia melko liberaalisti kasvanutta jt-nuorta) lähtee viihteelle kuten ihan normaalikin ihminen; pienen nousuhumalan saattelemana voi tietenkin tehdä kaikkea hauskaa ja mukavaa.
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
Raymond

Viesti Kirjoittaja Raymond »

AchanBeroean kirjoitti:
Tony Syrjänen kirjoitti: Pokeri-iltamiahan voi käytännössä järjestää vapaamielisimpien 'veljien' kesken siinä missä ryyppäjäisiä muutenkin, kunhan ulkopuoliset eivät ole näkemässä niin kaikki on hyvin.. :roll:
En usko, että jehovantodistajilla on mitään omantunnonvaikeuksia selittää pokeri taitopeliksi ja siten pelata sitä täysin peliin heittäytyen ja rahapanoksilla.

Et tunne todistajuutta edes sen vertaa, että heität tuon tasoisen kommentin.
Taskulamppu

Viesti Kirjoittaja Taskulamppu »

Omien kokemusteni perusteella voin sanoa, että kunhan rahasta ei pelata tai panokset ovat pieniä, homma on ok.

Silloin kun itse olin vielä "mukana", pelailin melko tiukkapipoistenkin nuorten kanssa pokeria, mutta en rahasta. Chipeillä tai vanhoilla kymmenpennisillä siis vain pelailtiin. Tuollaista toimintaa ei kukaan voi sanoa uhkapeliksi, vaan kyseessä oli puhdas ajanviete.

Tietty tuohonkin voisi puuttua sanomalla jotain sen suuntaista, että "Vaikka rahasta ei pelattaisikaan, tämä saattaisi rohkaista jotakuta kokeilemaan uhkapeliä oikeilla panoksilla." En sinänsä ihmettelisi, jos jossakin seurakunnassa keksittäisiin tuollainen selitys ihan viattomalle pelailullekin.

Sellaiseenkin näkemykseen olen törmännyt, että jos pelaa pienillä panoksilla tai budjetoi pelaamisensa, kyse ei ole uhkapelistä. Tämä on minusta ihan terve käsitys, koska kyllähän joku voi satsata myös "tervehenkiseen" harrastukseen suuren summan rahaa. Uhkapeliksi homma muuttuu siinä vaiheessa, kun oikeasti pelaa yli varojensa tai ei pysty kontrolloimaan touhujaan (pelaa voittaakseen häviöitä takaisin tms). Tämä selitys ei kyllä taitaisi enää Seuralle kelvata... "Tuo käyttää 100e kuussa pienoismallien rakenteluun, minä rahapeleihin."
Witless

Viesti Kirjoittaja Witless »

Taskulamppu kirjoitti:Omien kokemusteni perusteella voin sanoa, että kunhan rahasta ei pelata tai panokset ovat pieniä, homma on ok.

Silloin kun itse olin vielä "mukana", pelailin melko tiukkapipoistenkin nuorten kanssa pokeria, mutta en rahasta. Chipeillä tai vanhoilla kymmenpennisillä siis vain pelailtiin. Tuollaista toimintaa ei kukaan voi sanoa uhkapeliksi, vaan kyseessä oli puhdas ajanviete."
Muistelen samoin. Leikkipanoksista pokerin pelaaminen oli ok, seteleillä pelaaminen väärin.

Kastekysymyksiä esittänyt vanhin (ns. ikääntynyt) antoi ymmärtää että esim. pajatso on vain vähän väärin. Tämä helpotti omaatuntoani, moista syntiä olin välillä harrastanut.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
möyhöynen

Viesti Kirjoittaja möyhöynen »

Tosi hyvä online biljardi jos tekemisen puutetta on: 8ballclub.com. Sieltä löytyy lisätiedot pelin lataamiseen.
Taskulamppu

Viesti Kirjoittaja Taskulamppu »

Witless kirjoitti:Kastekysymyksiä esittänyt vanhin (ns. ikääntynyt) antoi ymmärtää että esim. pajatso on vain vähän väärin. Tämä helpotti omaatuntoani, moista syntiä olin välillä harrastanut.
Tässä voitaisiin käsittää asia niinkin, että pajatso ei ole ainoastaan hedelmäpeleihin rinnastettava pikkupahe, vaan taitopeli. Niinkuin pokerikin.
AchanBeroean

Viesti Kirjoittaja AchanBeroean »

Raymond kirjoitti:
AchanBeroean kirjoitti:En usko, että jehovantodistajilla on mitään omantunnonvaikeuksia selittää pokeri taitopeliksi ja siten pelata sitä täysin peliin heittäytyen ja rahapanoksilla.
Et tunne todistajuutta edes sen vertaa, että heität tuon tasoisen kommentin.
Se koira älähtää, johon kalikka kolahtaa. Taidanpa tuntea jehovantodistajuutta ja lahkossa yleistä pyrkimystä joustaa lahkovaatimuksissa aika paljon. Mielessäni on juuri Raymondin kaltaiset jehova-ajattelijat, joilla on ilmiömäinen kyky välttää lahkosääntöjen noudattamista.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
Analysoija

Viesti Kirjoittaja Analysoija »

Witless kirjoitti:Muistelen samoin. Leikkipanoksista pokerin pelaaminen oli ok, seteleillä pelaaminen väärin.

Kastekysymyksiä esittänyt vanhin (ns. ikääntynyt) antoi ymmärtää että esim. pajatso on vain vähän väärin. Tämä helpotti omaatuntoani, moista syntiä olin välillä harrastanut.
Ei edes lähes leikkipanoksista pelaaminen ole soveliasta. Porukka todistajia oli ollut Espanjassa 90-luvun lopulla ja oli jäänyt kolikoita aika paljon. Pelailivat sitten niillä pokeria, ja yksi naispuolinen "lähes toimeton" meni lavertelemaan vanhimmille.

Komiteajuttu osalle tuli, niille jotka eivät olleet ns. pelin päällepäsmäreinä, puhuttelu. Eräs kaverini oli hiuskarvan päässä siitä, ettei tienraivaus olis lähtenyt alta.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Analysoija kirjoitti:Ei edes lähes leikkipanoksista pelaaminen ole soveliasta.
Hyvä kun valaisit, olen nimittäin lukenut tätä vitjaa nk. huuli pyöreänä. Jo olisivat ajat kovasti muuttuneet jos uhkapelin panosten 'fraktiomaisuus' olisi veriopin tavoin levinnyt käyttöön. Nuoruudessani panoksitta pelikorteilla pelaaminen oli monille kauhistus, toki se oli sitä muillekkin kuin jehovantodistajille. Mutta pieninkin panos, vaikka paperiklemmareilla oli jo uhkapeliä, näin asia tuotiin esille.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Markku Meilo kirjoitti:
Analysoija kirjoitti:Ei edes lähes leikkipanoksista pelaaminen ole soveliasta.
Hyvä kun valaisit, olen nimittäin lukenut tätä vitjaa nk. huuli pyöreänä. Jo olisivat ajat kovasti muuttuneet jos uhkapelin panosten 'fraktiomaisuus' olisi veriopin tavoin levinnyt käyttöön. Nuoruudessani panoksitta pelikorteilla pelaaminen oli monille kauhistus, toki se oli sitä muillekkin kuin jehovantodistajille. Mutta pieninkin panos, vaikka paperiklemmareilla oli jo uhkapeliä, näin asia tuotiin esille.
Samoilla linjoilla ns. vanhan liiton edustajana eteni varmaan myös se länsisuomalainen jt-rouva, joka meni satamassa tullaamaan korttipakkaa.

Ei tämä ei ollut huumoria. :shock:
Viljo

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Markku Meilo kirjoitti:Nuoruudessani panoksitta pelikorteilla pelaaminen oli monille kauhistus, toki se oli sitä muillekkin kuin jehovantodistajille. Mutta pieninkin panos, vaikka paperiklemmareilla oli jo uhkapeliä, näin asia tuotiin esille.
Mulla on sellaisia muistikuvia lapsuudesta, että toiset olisivat vielä silloin olleet tuota mieltä. Meidän perheessä läiskittiin korttia aika paljon, ja minä pelasin kodin ulkopuolella erityyppisiä pokereita - pienillä rahapanoksilla ja ilman. Pelasin tietysti myös ala-ikäisenä (siis alle 15-v) pajatsoa, vaikka se hieman arveluttikin, koska se oli kuitenkin kiellettyä.

Uskonnollisen yhteisön sääntöjen suhdetta ihmisen tunteisiin olisi syytä tutkia tieteellisesti (ellei ole jo tutkittu).
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
Japi-40
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Japi-40 »

Itse muistan sen kun Jehovan todistaja aikana pelasin lottoa ja olin ihan varma ettei eräs veli joka näki minun pelaavan lottoa ei kerro asiasta eteenpäin. Mutta kuinkas sitten kävikään tämä veli oli mennyt kertomaan vanhimille. Joitakin päiviä myöhemmin vanhimmat tulivat minun luokse vihaisina ja sanoivat olet kuulema pelannut lottoa. Olin vielä tuolloin aika lujassa otteessa vartiotorniseuraan ja tuntui todella ahdistavalta tuollainen vanhimpien toiminta. Siinä sitten vanhinten kanssa läträttiin vartiotorneja jotka kertoivat uhkapelien vaaroista. Kyllä se oli aikaa kun muistelee näin jälkikäteen.

Irti Vartiotorniseurasta :!:
Viimeksi muokannut Japi-40, 10.02.2008 22:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Anonymous kirjoitti:Samoilla linjoilla ns. vanhan liiton edustajana...
Vanhan liiton edustajilla on edelleen kasvavia vaikeuksia esimerkiksi sukupolviopin kanssa, koska olen kuullut useammasta lähteestä, että useilla iäkkäillä ei sukupolvioppi vesittynyt 1995, vaan paikallisesta sanomalehdestä luetaan innolla maailman vanhimmista ihmisistä.

Esimerkiksi vanhat alumiini-, rokotus- ja elinsiirtonäkemykset elävät joidenkin mielessä edelleen. Samojen, joiden rohtokaapin perusvarustukseen kuuluu Echinaforce ja Molkosan. Vogelin teokraattinen voimakaksikko, jolla nujertuu kaikki tunnetut vaivat ja muutama toistaiseksi tuntematon vielä bonuksena.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vastaa Viestiin