Jehovantodistajuudesta eroaminen - miten, milloin ja miksi?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Tulisiko jehovantodistajuudesta erota:

Tilanteesta riippumatta
13
33%
Tilanteesta riippuen
23
59%
Ei tulisi erota missään tilanteessa
3
8%

Ääniä yhteensä: 39

Johanneksen poika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Bergerac kirjoitti:
Johanneksen poika kirjoitti:Messenger-keskustelujen perusteella et ole ihan kaikkein suosituin "luopio". Sinun keskustelupalstojen "hengentuotteesi" eivät vedä ihmisiä puoleensa eikä myöskään UUT:n puoleen.
(liittyi AB:hen)

Mitens tätä asiaa mitataan ja miltä kantilta ? :?:
Minulle on messengerissä aika moni keskustelukumppani kertonut, että hän ei pidä AB:n jyrkästä tyylistä. Tähän tuo "mittaus" perustui. Itse asiassa en ole tainnut kuulla yhtään positiivista kommenttia. Toki tämä ei ole mikään kaikenkattava mittaus, eikä suosio ole itsetarkoitus, mutta tämä asia kertonee jotain todellisuudesta.
Johanneksen poika
Viesti:

StereoX kirjoitti:Elekee ihmiset tapelko.. nih!
AB aloitti tämän mittelön suljetulla "voidellut"-palstalla. Hän esitti niin töketön ajatuksen, että pakkohan sitä oli kommentoida. AB haluaa ajaa eräät jäsenet ulos ihan Vartiotorniseuran malliin. :evil:

Se siitä.

- "Tuo alotti", voisin myös kommentoida pikkupoikien tapaan. :lol:
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Johanneksen poika kirjoitti:Minulle on messengerissä aika moni keskustelukumppani kertonut, että hän ei pidä AB:n jyrkästä tyylistä. Tähän tuo "mittaus" perustui. Itse asiassa en ole tainnut kuulla yhtään positiivista kommenttia. Toki tämä ei ole mikään kaikenkattava mittaus, eikä suosio ole itsetarkoitus, mutta tämä asia kertonee jotain todellisuudesta.
OK.

Sitten odotamme mielenkiinnolla muihin nimimerkkeihin tai henkilöihiin kohdistuvia Mece-arvosteluja, kuka niitä sitten esittääkin. En kohdista tätä sinuun vaan sillai yleisesti, voihan kuka tahansa kertoa mece-mittarinsa kestä tahansa.

Ehkä tästä voisi aukaista vaikka oman ketjun : "Mece-arvostelu-yhteenvetoja www.veljesseura.org kirjoittajista."

Jokaisella voi olla oma mielipide, vaikka se ei kaikkia miellytä.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Johanneksen poika
Viesti:

Bergerac kirjoitti:Jokaisella voi olla oma mielipide, vaikka se ei kaikkia miellytä.
On luonnollista, että kaikilla on oma mielipide asiasta.

Tämä koko kiistelyjupakka alkoi siitä, kun AB vaati eräitä henkilöitä poistettavaksi "voidellut"-osiosta. Hän ei salli kaikille omia mielipiteitä. Hän haluaa olla toisten yläpuolella ja määrätä, mitä mieltä saa olla.

Oletko lukenut "suljetulta" osastolta hänen haluaan häätää ihmisiä Vartiotorniseuran tapaan?
Witless

Viesti Kirjoittaja Witless »

AchanBeroean kirjoitti:
Witless kirjoitti:
AchanBeroean kirjoitti:Johanneksen poika on argumentoinnissaan kovin alkeellinen. Kun hän ei muuten pärjää asia-argumenteilla, hän hyökkää henkilöön ad hominem -argumentilla.
Hmm... ja mitähän sorttia tämä sinun argumenttisi sitten edustaa? ;)
Ymmärrätkö eroa sen välillä, että korostan asiana Johanneksen pojan argumentoinnin olevan henkilöön hyökkäävää ja että toisaalta en hyökkää häntä vastaan, vaan pysyn asialinjalla?

Jos lähtisin repostelemaan Johanneksen pojan persoonaa ja analysoimaan persoonaan hyökäten hänen tapaansa käydä yhden miehen sotaansa, niin alentuisin argumentoinnissa hänen tasolleen. Pidättäydyn sen sijaan asialinjalla, ellei Johanneksen poika itse vaatimalla vaadi ja provosoi minua ko. tyylilajiin.
Sori, en kyllä näe kovin suurta eroa näissä "hyökkäyksissä", käytettiin sitten termiä "ad hominem" tai ei. :)

Olisi tosiaan hyvä pysytellä ns. asialinjalla. Ilkeys ja "hyökkäykset" eivät palvele kenenkään etua. Itsekin olen joskus sellaisia harrastanut, mutta psykoterapia on auttanut. Suosittelen.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
AchanBeroean

Viesti Kirjoittaja AchanBeroean »

Johanneksen poika kirjoitti:
Bergerac kirjoitti:Jokaisella voi olla oma mielipide, vaikka se ei kaikkia miellytä.
On luonnollista, että kaikilla on oma mielipide asiasta.

Tämä koko kiistelyjupakka alkoi siitä, kun AB vaati eräitä henkilöitä poistettavaksi "voidellut"-osiosta. Hän ei salli kaikille omia mielipiteitä. Hän haluaa olla toisten yläpuolella ja määrätä, mitä mieltä saa olla.

Oletko lukenut "suljetulta" osastolta hänen haluaan häätää ihmisiä Vartiotorniseuran tapaan?
En ole vaatinut ketään henkilöä poistettavaksi "voidellut"-osiosta. Olen esittänyt, että jos minä saisin päättää, niin häätäisin, mutta en ole suoraan ehdottanut moderaattoreille mitään saati vaatinut mitään.

En ole ollut estämässä kenenkään mielipiteitä, mutta olen selvästi ilmaissut kantani, jonka mukaan henkilöt, jotka roikkuvat jehovantodistajalahkossa, eivät ole luotettavia luopioita.

Totta kai sallin jokaiselle mielipiteen, mutta tarvittaessa esitän oman vastakkaisen näkemykseni. Ja kyllä esitän kehnoksi kokemaani mielipiteeseen vasta-argumentin.

Jotta muutkin voivat lukea mihin ihmeen lausuntoihin aiemmassa oikein viitataan, kopioin tekstin alle.
AchanBeroean kirjoitti:Lahko on voittaja, jos lahkon sosiaalisten sanktioiden pelko estää ihmisiä elämästä omaa elämäänsä ja he miellyttääkseen erilaisia sukulaisiaan jäävät lahkoon.

Jos minä saisin päättää häätäisin pois tältä "voideltujen" puolelta kaikki jehovantodistajalahkolaiset.
AchanBeroean kirjoitti:Jos vielä palataan ajatukseen, josta joku veti herneet nenäänsä eli ajatus jehovantodistajalahkolaisten häätämisestä tältä ns. "voideltujen" palstalta. Jos minä saisin päättää, niin jehovantodistajalahkolaisille annettaisiin viesti, että heitä ei pidetä minkäänlaiseen sisäpiiriin oikeutettuina luopioina ennen kuin ovat tehneet omasta lahkojäsenyydestään historiaa. Päinvastoin heitä pidetään epäilyttävinä, vajavaisina ja kyseenalaisina kahdelle puolelle ontujina, joihin ei voida luottaa, sillä ei tiedetä, milloin lahkopersoonallisuus saa heistä yliotteen ja lahkon miellyttämisen halu voi pakottaa heidät viestimään lahkolle asioita, joita ei haluta avoimesti kertoa - mikä on syy tälle ns. "voideltujen" erikoisosiolle. Käytännössä esimerkiksi mielenosoitusyllätys voisi mennä mynkään.
Kun kirjoitan tällä palstalla "jos minä saisin päättää", niin palstaa lukeneet muistavat, että kantani monista asioista kuten Jehova-nimen käytöstä lahkolaisten nimityksessä yms. eivät ole toteutuneet mieleni mukaan. Se on siis minun mielipiteeni, johon minulla on oikeus, ei mikään vaatimus.

Minä olen ajanut näkökulmaa, että näiden palstojen tulee olla ensisijaisesti suunnattuja entisille jehovantodistajille tai sellaiseksi ryhtymistä suunnitteleville. Koen, että jehovantodistajat voivat kyllä saada tukea jehovantodistajina pysymiseen lahkolta, eikä näitä palstoja tarvitse sovittaa jehovantodistajuudessa roikkumista tukeviksi.

Ei hyvä ajatus muutu huonoksi vain siksi, että se tulee AchanBeroeanin päästä.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
hijt

Re: Jehovantodistajuudesta eroaminen - miten ja milloin, mik

Viesti Kirjoittaja hijt »

AchanBeroean kirjoitti:Mukana roikkuminen, vaikkei enää pidäkään lahkoa ainoana oikean Jumalan järjestönä, jollainen lahko väittää olevansa, on teeskentelyä. Asiaa voi toki perustella erilaisilla perhe- ja avioliittositeillä ja niiden mukanaan tuomilla esteillä eroamiselle, mutta vaikka asiaa kuinka kääntää ja vääntää, tuollainen muodollinen lahkossa roikkuja on teeskentelijä, joka pettää ennen kaikkea itseään.
No, joillakin ihmisillä on myös tunteita. Se tekee todella kipeää, kun ihmiset, joita rakastat, joutuvat VT-seuran sanelemana katkaisemaan välit sinuun kun teet halusi erota jehovantodistajista julkiseksi. Entäs sitte, voisi joku sanoa. Mutta asiat eivät ole ollenkaan niin mustavalkoisia. Voin aivan hyvin ymmärtää niitä, jotka eivät kestä ajatusta aloittaa kaikki aivan alusta aivan yksin. Eivät he tarvitse enempää tuomitsemista.
AchanBeroean kirjoitti:Jos joku sitten käyttää elämänsä kallisarvoiset vuodet valtakunnansalilla haistelemassa mummojen pieruja ja kuuntelemassa lehdenmyyntilahkon iljettäviä myyntipuheita, se on hänen oma asiansa. Mutta syyttäköön itseään valinnastaan.
Onko sinulla muuten isoäitiä? Mulle ei oikeen iske tämmöiset ilkeät kielikuvat.
"Raised upon repulsive lies from the time we were born
Driven into heads, holy laws..."
[Paradise Lost ~ Our Saviors]
AchanBeroean

hijt kirjoitti: Onko sinulla muuten isoäitiä? Mulle ei oikeen iske tämmöiset ilkeät kielikuvat.
Minun mummoni ovat pierunsa pierreet.

Olen aika-ajoin viljellyt kieli- ja mielikuvaa valtakunnansalista ja mummojen pieruista. Minua voi syyttää sovinismista, sillä yhtä hyvin voisin puhua pappojen pieruista tai jos halutaan kohdentaa kritiikkiä ikäsyrjintään, niin voisi puhua lasten paskanhajusta. Voinette ymmärtää, etten kirjoita "kaikenikäisten suolikaasujen tuoksuista", koska pointti ei ole olla poliittisesti korrekti.

Myönnän siis, että tuollainen kieli- ja mielikuva ei ole tiukan asiatyylistä. Viljelen sellaisia kuitenkin, jotta lahkoajattelussa kiinni olevat, jotka saattavat mieltää lahkon halvalla kyhäämät kokoussalit jotenkin pyhinä ja ihmeellisinä jumalten tyyssijoina, havahtuivat todellisuuteen eli siihen, että lahkokokoukset ovat mitä tahansa ihmisten kokouksia, joita saattavat maustaa mm. pierun tuoksut.

Tarkoitukseni on kaataa lahkon pystyttämiä kulisseja ja auttaa lukijoita näkemään lahko paljaana.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
hijt

Viesti Kirjoittaja hijt »

AchanBeroean kirjoitti:Myönnän siis, että tuollainen kieli- ja mielikuva ei ole tiukan asiatyylistä. Viljelen sellaisia kuitenkin, jotta lahkoajattelussa kiinni olevat, jotka saattavat mieltää lahkon halvalla kyhäämät kokoussalit jotenkin pyhinä ja ihmeellisinä jumalten tyyssijoina, havahtuivat todellisuuteen eli siihen, että lahkokokoukset ovat mitä tahansa ihmisten kokouksia, joita saattavat maustaa mm. pierun tuoksut.
En oikein usko, että tällainen teksti havahduttaa ketään yhtään mihinkään lahkon suhteen. Korkeintaan miettimään hetkeksi sitä, miksi tällaista skeidaa pitää kirjoittaa. Sääli, kun annat vihan ja katkeruuden paistaa niin voimakkaasti teksteistäsi läpi. Varsinkin kun sulla ois oikeastikin hyviä pointteja, ei sun ois mikään tarvis sortua vastenmielisyyksiin.
"Raised upon repulsive lies from the time we were born
Driven into heads, holy laws..."
[Paradise Lost ~ Our Saviors]
Johanneksen poika
Viesti:

AchanBeroean kirjoitti:Tarkoitukseni on kaataa lahkon pystyttämiä kulisseja ja auttaa lukijoita näkemään lahko paljaana.
Sinä kaadat samalla myös osan ihmisyyden kulisseista. Et ilmeisesti ollenkaan ymmärrä, mitä on elää ihmisenä maapallolla. Mitä on elää perheenä, pienten lasten kanssa, jotka vaativat jatkuvaa tarkkailua ja huomiota, mitä on kasvattaa teini-ikäisistä nuorista yhteiskuntakelpoisia ihmisiä. Et varmaan myöskään tiedä, miten luovia ihmissuhteiden karikoissa, kun joukossa on hyväätarkoittavia ja ei-niin- hyväätarkoittavia ihmisiä. Tiedätkö, mitä vaikeuksia ihmisille tulee, kun ikä lisääntyy, sairauksia alkaa tulla ja jossain vaiheessa ihminen ei enää välttämättä kykene huolehtimaan itsestään.

Luulisin, että sinulla on kovin kevyet eväät ymmärtää ihmisyyden koko kirjoa. Fanaattiset ja yksisilmäiset mielipiteet sopivat kovin huonosti ihmisten ymmärtämiseen ja varsinkin heidän auttamiseen.

Mitä ajattelet ajasta, kun itse olet yli 80-kymppinen, ja jos joudut muiden ihmisten armoille? Luuletko että jossain hoitolaitoksessa sisar hento valkoiset jaksavat jatkuvasti vastata hymyillen vanhalle kiukkuiselle jäärälle, joka vaatii erikoiskohtelua, koska on muita parempi ihminen, ja koska on aina oikeassa.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Olisikohan aika keskittyä vaihteeksi suolistokaasujen sijasta itse asiaan. Joidenkin tutkimusten mukaan on nimittäin niin, että suolistokaasuja esiintyy hyvin pitkälti uskonnollisesta vakaumuksesta riippumatta, siellä missä kaasun tuottajia - tässä tapauksessa ihmisiä - ikinä päättää kokoontua. Mikäli suolistokaasut kuitenkin herättävät siinä määrin mielenkiintoa, että niistä on pakottava tarve saada keskustella, ehdottaisin avaamaan aiheesta oman keskustelun yleistä keskustelua-osioon.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
AchanBeroean

hijt kirjoitti:Sääli, kun annat vihan ja katkeruuden paistaa niin voimakkaasti teksteistäsi läpi.
Luopiot ovatkin aina katkeria.
Witless

Viesti Kirjoittaja Witless »

AchanBeroean kirjoitti:
hijt kirjoitti:Sääli, kun annat vihan ja katkeruuden paistaa niin voimakkaasti teksteistäsi läpi.
Luopiot ovatkin aina katkeria.
Niinkö?
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Alueveli
Eläkeläinen

Viesti Kirjoittaja Alueveli »

Tuossa aiemmin sanoin, että mielestäni eroaminen ei ole itseisarvo.

Mielestäni lahkoriippuvuudessa voi olla eronneenakin ja samaten jäsenenä voi olla ilman lahkoriippuvuutta. Tällä palstalla on muuten moderaattori, joka valittiin hänen ollessaan virallisesti Jehovan todistaja.

Kysyisinkin AchanBeroeanilta, onko tärkeämpää juridinen vai henkinen pesäero lahkosta?
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
AchanBeroean

Alueveli kirjoitti:Kysyisinkin AchanBeroeanilta, onko tärkeämpää juridinen vai henkinen pesäero lahkosta?
Ei ole jälkimmäistä ilman ensimmäistä.
Vastaa Viestiin