Mitä itse olen nähnyt, esim. yökerhoissa (en enää kylläkään käy niissä
Joten jos otetaan tekopyhyyden aiheuttama korostus pois, niin onko teidän mielestänne Jehovan Todistajien alkoholinkäyttä holtitonta?
Valvoja: Moderaattorit
Kuitenkin heitäkin yökerhoissa jonkun verran näkyy. Kysehän on toki vain jäävuoren huipusta. Suurin osa alkoholin kanssa viihtyvistä jehovantodistajista tissuttelee himassa. Näin toimimalla tissutteluaan voi jatkaa oikeassa seurassa (=samoihin harrasteisiin mieltyneiden jehovantodistajien kanssa) ilman paimennuskäynnin vaaraa huomattavasti kauemmin, kuin jos bilettäisi näkyvästi ja julkisesti. Toisinsanoen kyse on kovin luonnollisesta yhtälöstä.ravari kirjoitti:Mitä itse olen nähnyt, esim. yökerhoissa (en enää kylläkään käy niissä), jehovantodistajien määrä verrattuna "maailmallisiin" on lähes olematon.
Koska se on sallittu pahe, se voi muodostua joillekin herkästi ongelmaksi yhteisössä, joka on suorituskeskeinen ja jossa ihmisen persoonallisuutta pyritään muuttamaan lahkon toivomalla tavalla. Kaikille tuollainen ei sovi sellaisenaan ja perjantaipullo poikineen saattaa auttaa jaksamaan pahimman yli. Toki alkoholinkulutusta esiintyy paljon muistakin syistä, eikä nuorten pippaloinnilla ainakaan vähentävä vaikutus asiaan ole. Alkoholia kulutetaan holtittomasti melko pitkälti riippumatta onko kyse 'taviksesta' vai jehovantodistajasta. Se jolle maistuu kyllä maistelee.Joten jos otetaan tekopyhyyden aiheuttama korostus pois, niin onko teidän mielestänne Jehovan Todistajien alkoholinkäyttä holtitonta?
Jos yökerhossa on 280 asiakasta ja ainoastaan yksi heistä on jehovantodistaja, niin se silloin suhde on juuri 1:1. Jotta tuollaisen vähemmistön havaitsisi kyseisissä kerhoilloissa, niin jehovantodistajien tulisikin todella sankoin joukoin uhmata Vartiotorniseuran ohjeistusta em. kerhojen suhteen. Semminkin kun mulle on kehittynyt mielikuva, että jt-ikäjakauma painottuu Suomessa valtaväestöä voimakkaammin iäkkäisiin.ravari kirjoitti:Mitä itse olen nähnyt, esim. yökerhoissa (en enää kylläkään käy niissä :) ), jehovantodistajien määrä verrattuna "maailmallisiin" on lähes olematon.
Olen muutaman kerran ihmetellyt josko jehovantodistajat yltävät samaan jakoon kuin muu väestö tuossa suhteessa. Jos jehovantodistajissa on raittiushenkilöitä, niin on niitä muussakin väestössä, eli jotain siihen suuntaan, että 10 % kuluttaa 50 % alkoholista.Tony Syrjänen kirjoitti:Kuten keskimäärin muutenkin, uskoisin jehovantodistajissakin pienen osan kuluttavan suurimman osan alkoholista.
Pareton periaatekin taitaa sopia tässä yhteydessä selvittämään alkoholinkulutuksen suhdetta väestön tai vt-seuran jäsenien sisällä.Markku Meilo kirjoitti:Olen muutaman kerran ihmetellyt josko jehovantodistajat yltävät samaan jakoon kuin muu väestö tuossa suhteessa. Jos jehovantodistajissa on raittiushenkilöitä, niin on niitä muussakin väestössä, eli jotain siihen suuntaan, että 10 % kuluttaa 50 % alkoholista.
Jehovantodistajissa on paljon myös kuivia absolutisteja, joko entisiä juoppoja tai aina lasiin sylkeneitä. Eli nuo absolutistit vääristävät jonkin verran otosta.ravari kirjoitti: Joten jos otetaan tekopyhyyden aiheuttama korostus pois, niin onko teidän mielestänne Jehovan Todistajien alkoholinkäyttä holtitonta?
AHHAHA HAHAHAKaarmis kirjoitti:JTt eivät käytä ryhmänä enemmän alkoholia kuin muut. He tekevät niin kaappijuoppoina, eivät ryhmänä.
Tästä olisikin mielenkiintoista saada tilastofaktaa. Itsekin niin epäilisin...Joten taitaa olla sukupuuttoon kuoleva järjestö ainakin näin avoimeen ja yleiseen tiedonkulkuun pohjautuvassa maailmassaMarkku Meilo kirjoitti:Semminkin kun mulle on kehittynyt mielikuva, että jt-ikäjakauma painottuu Suomessa valtaväestöä voimakkaammin iäkkäisiin.