Veikko Leinonen ja suomenkielinen UM-käännös
Valvoja: Moderaattorit
- Johanneksen poika
- Viesti:
Veikko Leinonen ja suomenkielinen UM-käännös
24.04.2008 kello 13:58 Johanneksen poika soittaa Beteliin tiedottaja Veikko Leinoselle reilun viiden minuutin puhelun:
- Veikko Leinonen
- Täällä on "Pekka" (Johanneksen poika), hei
- No hei
- Asiani koskee Uuden Maailman Raamatunkäännöstä. Sehän on ollut englanninkielellä netissä jo useita vuosia ja myös saksaksi ja ranskaksi ja monilla muilla kielillä netissä luettavana, mutta suomen kielellä sitä ei ole vielä ole. Olisin kysynyt, että milloin Uuden Maailman käännös julkaistaan netissä suomeksi vai tuleeko se suomeksi?
- Noo... en mä nyt osaa sanoa milloin, mutta tuota... sehän on meillä CD:llä elikä että onhan se sähköisessä muodossa käytettävissä, että siinä mielessä ei oo ollu niin kuin suurta tarvetta sitä nettiin laittaa, kun jokaisella Jehovan todistajalla se on käytettävänä omalla CD:llä.
- Näin on, mutta kun ongelma onkin siinä, että useat muut ihmiset, jotka eivät ole Jehovan todistajia, haluaisivat lukea sitä, ja tuota... he ovat paljon kyselleet, ja minä olen toimittanut mm. Word-versiona, minkä mä sain eräältä vanhimmalta kerran, se on yks kimpale, se on vähän iso. Monet ihmiset kaipaisivat sitä suoraan, että se olis niinku UM englannin kielelläkin luettavissa netissä...
- Joo...
- He haluaisivat vertailla tätä kun, ... siellähän on sellaisia ohjelmia netissä, missä on kymmeniä eri raamatunkäännöksiä, ja jos tutkii jotain asiaa, niin on hyvä saada ... saada tämmönen laaja näkemys...
- Joo...
- Mutta ei oo mitään vuotta tiedossa, milloin tulis...?
- Ei oo mitään vuotta tiedossa ja osittain senkin takia, kun meillähän on Uuden Maailman käännöksen kanssa niin... kaikenlaisia toimenpiteitä... sitä tarkistetaan ja sitten sitä... valmistetaan aina vähän toisenlaiseen muotoon, toisellalailla käsiteltäväksi niin... on ollu vähän vaikee päättää vielä toistaiseksi, että minkälaisena se nyt sitten nettiin laitetaan, kun se laitetaan, mutta kyl se sinne jossain vaiheessa tulee, ja todennäköisesti se tulee meidän tämän www.watchtower.org in kautta...
- Niin nimenomaan, siellähän se englanninkielinenkin UM on ja ranskalainen...
- Aivan, että sitten kun se tulee, niin sinne se tulee sitten myös suomenkielisenä... ettei siinä mitään sen kummempaa estettä ole.
- Joo, mutta...
- Mutta se on niin kuin sanottu, se on meidän jokaisen Jehovan todistajan käytössä sähköisenä tälläkin hetkellä CD-rompulla.
- Näin on, niin se mullakin on, eikä mulla mitään henkilökohtaista ongelmaa siinä oo; mulle on vain niin kauhean monet ihmiset sitä pyytäny sitten, että kun he haluaa lukea Uuden Maailman käännöstä...
- Joo...
"Pekka":- Minulla ois ehdotus!
Veikko: - No?
- Minä voisin julkaista Uuden Maailman käännöksen suomeksi epävirallisesti siihen saakka kunnes Betel laittaa nettiin, että... tietysti minä tarvitsisin siihen vain kirjallisen luvan, että mä saisin sen laittaa... Mulla ei oo mitään muuta kuin että...
- Joo ei se kyllä sillai käy... kyllä kaikki minkä me laitamme nettiin niin kyllä me sen laitamme sitte itte. Ei minkään epävirallisen... epävirallisena yksityishenkilölle lupaa ei voida antaa, että se kun tulee nettiin niin se tulee meidän www-orgin sivustolle kyllä.
- Joo, kyllä mä sen tiedän, mutta se, että kun se tuntuu viipyvän niin monta vuotta niin... Minä oon henkilökohtaisesti viime aikoina toimittanut vaikka kuinka paljon ihmisille sähköisessä muodossa, mulla on jopa puhelinversio siitä, se toimii nykyaikaisissa puhelimissa. Se on kauhean kätevä, aina on Raamattu mukana.
- Joo, niin on. Se on aika monilla, olen minäkin nähnyt sen.
- Joo, se on prc-tiedosto, joka toimii MobiReader-ohjelman kanssa, ja se on kätevä.
- Joo, mullakin on semmonen.
- Just joo, mulla on itse asiassa omassa puhelimessani kolmekin Raamattua, mulla on Kirkkoraamattu ja UM ja King James Version.
- Joo ja mulla on Kirkkoraamattu ja UM omassa puhelimessa. Mutta niinku sanottu, niin tämä ei oo semmonen ongelma, ettäkö sitä ei Jehovan todistajien käytössä olis, kun se on meillä CD-rommilla, ja sitten on teknisistä syistä... ei oo vielä semmosta versiota saatu aikaseksi, joka me ois haluttu laittaa nettiin, koska kun se laitetaan niin se laitetaan sitte tän www.orgin kautta.
- Ilman muuta, eikä tämä ongelma ookaan...
- Eikä me voida antaa sulle mitään erityislupaa laittaa sitä yksityisesti.
- Ei siinä muuta ookkaan, mutta kun... siis Jehovan todistajien kohdalla asia on kunnossa, kun kaikilla se on, mutta kun on todella paljon ihmisiä... minuunkin ottaa yhteyttä koko ajan ihmisiä, jotka haluaa lukea UM-käännöstä.
- Jaa-a...
- Mä olen jopa näitä paperiversioita toimittanut muutaman postissa.
- Sehän on yllättävää! ...hehheh...
- Ei se oo yllättävää...
- On se vähän...
- No en mä tiedä, koska tuolla keskustelupalstoilla esimerkiksi ihmiset on kiinnostunu UM-käännöksestä.
- Jaa, no sehän hyvä...
- Kyllä, ja sitten ku sitä voidaan vertailla... vertailla keskenään, niin se kyllä...
- Joo...
- Tästä ei oo kuin kaks päivää sitten, kun mä viimeksi toimitin UM:n sähköisessä muodossa, se oli just tää Word-dokumentti, mutta se on yli neljä megaa, se ei oo oikein kätevä siinä muodossa.
- Ei oo, joo... Ei maha mittään, tämä se tilanne on...
- Mä kiitän näistä tiedoista, hei.
- Hei.
Loppukommentti:
Veikko Leinonen jutteli ystävällisesti ja asiallisesti. Siitä hänelle henkilökohtainen kiitos netin välityksellä.
Terveisiä Beteliin kaikille tutuille!
Johanneksen poika
jpoika@mbnet
http://koti.mbnet.fi/jpoika/
- Veikko Leinonen
- Täällä on "Pekka" (Johanneksen poika), hei
- No hei
- Asiani koskee Uuden Maailman Raamatunkäännöstä. Sehän on ollut englanninkielellä netissä jo useita vuosia ja myös saksaksi ja ranskaksi ja monilla muilla kielillä netissä luettavana, mutta suomen kielellä sitä ei ole vielä ole. Olisin kysynyt, että milloin Uuden Maailman käännös julkaistaan netissä suomeksi vai tuleeko se suomeksi?
- Noo... en mä nyt osaa sanoa milloin, mutta tuota... sehän on meillä CD:llä elikä että onhan se sähköisessä muodossa käytettävissä, että siinä mielessä ei oo ollu niin kuin suurta tarvetta sitä nettiin laittaa, kun jokaisella Jehovan todistajalla se on käytettävänä omalla CD:llä.
- Näin on, mutta kun ongelma onkin siinä, että useat muut ihmiset, jotka eivät ole Jehovan todistajia, haluaisivat lukea sitä, ja tuota... he ovat paljon kyselleet, ja minä olen toimittanut mm. Word-versiona, minkä mä sain eräältä vanhimmalta kerran, se on yks kimpale, se on vähän iso. Monet ihmiset kaipaisivat sitä suoraan, että se olis niinku UM englannin kielelläkin luettavissa netissä...
- Joo...
- He haluaisivat vertailla tätä kun, ... siellähän on sellaisia ohjelmia netissä, missä on kymmeniä eri raamatunkäännöksiä, ja jos tutkii jotain asiaa, niin on hyvä saada ... saada tämmönen laaja näkemys...
- Joo...
- Mutta ei oo mitään vuotta tiedossa, milloin tulis...?
- Ei oo mitään vuotta tiedossa ja osittain senkin takia, kun meillähän on Uuden Maailman käännöksen kanssa niin... kaikenlaisia toimenpiteitä... sitä tarkistetaan ja sitten sitä... valmistetaan aina vähän toisenlaiseen muotoon, toisellalailla käsiteltäväksi niin... on ollu vähän vaikee päättää vielä toistaiseksi, että minkälaisena se nyt sitten nettiin laitetaan, kun se laitetaan, mutta kyl se sinne jossain vaiheessa tulee, ja todennäköisesti se tulee meidän tämän www.watchtower.org in kautta...
- Niin nimenomaan, siellähän se englanninkielinenkin UM on ja ranskalainen...
- Aivan, että sitten kun se tulee, niin sinne se tulee sitten myös suomenkielisenä... ettei siinä mitään sen kummempaa estettä ole.
- Joo, mutta...
- Mutta se on niin kuin sanottu, se on meidän jokaisen Jehovan todistajan käytössä sähköisenä tälläkin hetkellä CD-rompulla.
- Näin on, niin se mullakin on, eikä mulla mitään henkilökohtaista ongelmaa siinä oo; mulle on vain niin kauhean monet ihmiset sitä pyytäny sitten, että kun he haluaa lukea Uuden Maailman käännöstä...
- Joo...
"Pekka":- Minulla ois ehdotus!
Veikko: - No?
- Minä voisin julkaista Uuden Maailman käännöksen suomeksi epävirallisesti siihen saakka kunnes Betel laittaa nettiin, että... tietysti minä tarvitsisin siihen vain kirjallisen luvan, että mä saisin sen laittaa... Mulla ei oo mitään muuta kuin että...
- Joo ei se kyllä sillai käy... kyllä kaikki minkä me laitamme nettiin niin kyllä me sen laitamme sitte itte. Ei minkään epävirallisen... epävirallisena yksityishenkilölle lupaa ei voida antaa, että se kun tulee nettiin niin se tulee meidän www-orgin sivustolle kyllä.
- Joo, kyllä mä sen tiedän, mutta se, että kun se tuntuu viipyvän niin monta vuotta niin... Minä oon henkilökohtaisesti viime aikoina toimittanut vaikka kuinka paljon ihmisille sähköisessä muodossa, mulla on jopa puhelinversio siitä, se toimii nykyaikaisissa puhelimissa. Se on kauhean kätevä, aina on Raamattu mukana.
- Joo, niin on. Se on aika monilla, olen minäkin nähnyt sen.
- Joo, se on prc-tiedosto, joka toimii MobiReader-ohjelman kanssa, ja se on kätevä.
- Joo, mullakin on semmonen.
- Just joo, mulla on itse asiassa omassa puhelimessani kolmekin Raamattua, mulla on Kirkkoraamattu ja UM ja King James Version.
- Joo ja mulla on Kirkkoraamattu ja UM omassa puhelimessa. Mutta niinku sanottu, niin tämä ei oo semmonen ongelma, ettäkö sitä ei Jehovan todistajien käytössä olis, kun se on meillä CD-rommilla, ja sitten on teknisistä syistä... ei oo vielä semmosta versiota saatu aikaseksi, joka me ois haluttu laittaa nettiin, koska kun se laitetaan niin se laitetaan sitte tän www.orgin kautta.
- Ilman muuta, eikä tämä ongelma ookaan...
- Eikä me voida antaa sulle mitään erityislupaa laittaa sitä yksityisesti.
- Ei siinä muuta ookkaan, mutta kun... siis Jehovan todistajien kohdalla asia on kunnossa, kun kaikilla se on, mutta kun on todella paljon ihmisiä... minuunkin ottaa yhteyttä koko ajan ihmisiä, jotka haluaa lukea UM-käännöstä.
- Jaa-a...
- Mä olen jopa näitä paperiversioita toimittanut muutaman postissa.
- Sehän on yllättävää! ...hehheh...
- Ei se oo yllättävää...
- On se vähän...
- No en mä tiedä, koska tuolla keskustelupalstoilla esimerkiksi ihmiset on kiinnostunu UM-käännöksestä.
- Jaa, no sehän hyvä...
- Kyllä, ja sitten ku sitä voidaan vertailla... vertailla keskenään, niin se kyllä...
- Joo...
- Tästä ei oo kuin kaks päivää sitten, kun mä viimeksi toimitin UM:n sähköisessä muodossa, se oli just tää Word-dokumentti, mutta se on yli neljä megaa, se ei oo oikein kätevä siinä muodossa.
- Ei oo, joo... Ei maha mittään, tämä se tilanne on...
- Mä kiitän näistä tiedoista, hei.
- Hei.
Loppukommentti:
Veikko Leinonen jutteli ystävällisesti ja asiallisesti. Siitä hänelle henkilökohtainen kiitos netin välityksellä.
Terveisiä Beteliin kaikille tutuille!
Johanneksen poika
jpoika@mbnet
http://koti.mbnet.fi/jpoika/
-
Vieras
- Johanneksen poika
- Viesti:
Muutamia arvioita ja kokemuksia
Olet oikeassa. Kerran, kun soitin Jukka Ropposelle erään toisen henkilön pyynnöstä, tämä löi luurin korvaani kuunneltuaan muutaman lauseen.Anonymous kirjoitti:Joku muu olis saattanut lätkäistä sulle luurin korvaan.
Veikko on erilainen. Hänessä on ihminen sisällä.
Aarre Lahti on myös asiallinen, mutta hieman "kireä" ja "varautunut". Hänellekin soitin kerran erään toisen henkilön pyynnöstä.
Raimo Kuokkanen on empaattinen. Hän osaa asettua tarvittaessa toisen ihmisen asemaan. Hän soitti kerran minulle päin. Siitä pisteet hänelle.
(Editointiteksti lisätty yleisön pyynnöstä tarkentamaan asiaa: Kun Kuokkanen soitti minulle, minua ei vielä ollut erotettu. Ajojahtikampanja oli silloin menossa kyllä. Tämä lisäys sen takia, ettei kukaan Betelissä käy Kuokkasen kimppuun siitä, että olisi soittanut erotetulle)
Olen minä muutamien muidenkin kanssa puhunut, mutta niistä ei sen enempää. Ei varsinkaan siitä yhdestä veljestä, jolle voisi tulla vaikeuksia paljastaessaan minulle erään tiedon... hm... antaa olla.
Viimeksi muokannut Johanneksen poika, 24.04.2008 23:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Kovanyrkki
Re: Muutamia arvioita ja kokemuksia
a
Viimeksi muokannut Kovanyrkki, 19.08.2008 01:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Johanneksen poika
- Viesti:
Sain hyvän käsityksen Veikosta
Kyllä, olet aivan oikeassa. Veikko oli erittäin miellyttävä keskustelukumppani. Hän antoi minun sanoa sanottavani ja kuunteli. Minä tapani mukaan hiukan "puhuin päälle".Kovanyrkki kirjoitti:Ilmeisesti alat myös ymmärtää, että luopioiden ykköstykityksen kohde Veikko Leinonen on Betelin hemmosta ainoa, jolla on hivenen järkeä päässä ja ainoa, jonka käytös on fiksua, eikä herra ole ytimeltään paha/narsisti.
Jos jollakin on asiaa Beteliin, annan seuraavan neuvon: Soittakaa rohkeasti Veikolle, ei hän pure. Hän ei lyö luuria korvaan niin kuin Jukka Ropponen tekee.
Veikko Leinonen jutteli kanssani asiallisesti vaikka me molemmat tiesimme, kenen kanssa keskustelimme, myös Veikko tiesi minun olevan Johanneksen poika. Jos Jehovan todistajat voisivat keskustella näin vapaasti muistakin asioista erotettujen kanssa, tilanne olisi paljon parempi. Kehottaisin muita JT-vanhimpia ottamaan Veikosta esimerkkiä.
-
Vieras
Leinonen on tiedottaja, hänen kuuluisi vastata kysymyksiin muillekin kuin lehdistölle.
Nämä "luuri korvaan" tapaukset kiehtovat minua: Betelissä alkaa ilma lämpiämään. Mutta niinhän ne ovenavaajatkin vetävät oven kiinni nenän edestä, kun ei olla samaa mieltä "uskon" asioista. Nuo Betelin johtajat eivät näköjään sitten ole yhtään ovenavaajia kummempia kärsivällisyydeltään, vaikka heillä mielestään onkin lauman paimenten erityisominaisuuksia. Suojapaikkoja rajuilmalta...
Entä jos kävisimme Leinosen ja muiden ovella kauppaamassa näkemyksiämme uskonnonvapauden varjolla? Menisikö ovi kiinni nenän edestä, jos puhelin menee? Mutta tällaiseen käytökseenhän olemme tottuneet "maailman ihmisten" taholta jo kenttätyössä JT-aikoina.
Miten olisi puhelintodistuskampanja Beteliin? Kirjoitetaan ylös, jos joku siellä esittää luopionäkemyksiä ja sitten tehdään vaan UK. Käännytetään. Tehdään toiminnasta järjestelmällistä ja raportoidaan siitä omillemme eteenpäin, mitä Betelin herrat sanovat.
Pidetään "luopiokraattista" palveluskoulua siitä, millä tavoin elämää saadaan pelastettua. Kuvaannollisesti antaisimme maistaa omaa lääkettään. Huomaisivat, ettei se ovi- ja puhelinhäirintä olekaan niin kivaa.
Nämä "luuri korvaan" tapaukset kiehtovat minua: Betelissä alkaa ilma lämpiämään. Mutta niinhän ne ovenavaajatkin vetävät oven kiinni nenän edestä, kun ei olla samaa mieltä "uskon" asioista. Nuo Betelin johtajat eivät näköjään sitten ole yhtään ovenavaajia kummempia kärsivällisyydeltään, vaikka heillä mielestään onkin lauman paimenten erityisominaisuuksia. Suojapaikkoja rajuilmalta...
Entä jos kävisimme Leinosen ja muiden ovella kauppaamassa näkemyksiämme uskonnonvapauden varjolla? Menisikö ovi kiinni nenän edestä, jos puhelin menee? Mutta tällaiseen käytökseenhän olemme tottuneet "maailman ihmisten" taholta jo kenttätyössä JT-aikoina.
Miten olisi puhelintodistuskampanja Beteliin? Kirjoitetaan ylös, jos joku siellä esittää luopionäkemyksiä ja sitten tehdään vaan UK. Käännytetään. Tehdään toiminnasta järjestelmällistä ja raportoidaan siitä omillemme eteenpäin, mitä Betelin herrat sanovat.
Pidetään "luopiokraattista" palveluskoulua siitä, millä tavoin elämää saadaan pelastettua. Kuvaannollisesti antaisimme maistaa omaa lääkettään. Huomaisivat, ettei se ovi- ja puhelinhäirintä olekaan niin kivaa.
-
AchanBeroean
Re: Veikko Leinonen ja suomenkielinen UM-käännös
Nämäkö sitten ovat niitä, jotka eivät kääntele ja vääntele Raamatun käännöstä omien oppitarpeidensa ja mielihalujensa mukaan?Johanneksen poika kirjoitti: Leinonen:
Ei oo mitään vuotta tiedossa ja osittain senkin takia, kun meillähän on Uuden Maailman käännöksen kanssa niin... kaikenlaisia toimenpiteitä... sitä tarkistetaan ja sitten sitä... valmistetaan aina vähän toisenlaiseen muotoon, toisellalailla käsiteltäväksi niin... on ollu vähän vaikee päättää vielä toistaiseksi, että minkälaisena se nyt sitten nettiin laitetaan, kun se laitetaan, mutta kyl se sinne jossain vaiheessa tulee, ja todennäköisesti se tulee meidän tämän www.watchtower.org in kautta...
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
-
Jakke
Re: Veikko Leinonen ja suomenkielinen UM-käännös
Sitä kutsutaan valon kirkastumiseksiAchanBeroean kirjoitti:
Nämäkö sitten ovat niitä, jotka eivät kääntele ja vääntele Raamatun käännöstä omien oppitarpeidensa ja mielihalujensa mukaan?
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
-
Vieras
Onko odotettavissa uusi Uuden mailman käännös suomeksi? En ymmärrä, mistä tässä keskustelussa on kyse.
Jos Jehovan todistajien tiedottaja tällaista puhelimessa pähkäilee, niin mistä todella on kyse? Saammeko uuden jukaisun nettiin ja sitten paperiversiot korjaillaan liimalapuilla kuten Ilmestyskirjan tulkintaa selostava Jehovan todistajien oppikirja?
Eiko UM tarkkuus olekaan huippuluokkaa? Uusi valo häikäisee enkä näe totuutta selvästi.
Jos Jehovan todistajien tiedottaja tällaista puhelimessa pähkäilee, niin mistä todella on kyse? Saammeko uuden jukaisun nettiin ja sitten paperiversiot korjaillaan liimalapuilla kuten Ilmestyskirjan tulkintaa selostava Jehovan todistajien oppikirja?
Eiko UM tarkkuus olekaan huippuluokkaa? Uusi valo häikäisee enkä näe totuutta selvästi.
-
Lehtiveli
- Eläkeläinen
- Viesti:
- Johanneksen poika
- Viesti:
Sinun täytyy tarkistaa tämä yksityiskohta
Sinun täytyy soittaa Veikolle ja kysyä tarkemmin. Hän on oman kokemukseni mukaan puhelimessa ystävällinen ja asiallinen, joten rohkeasti vain soittamaan. Puhelinnumero on:Anonymous kirjoitti:Saammeko uuden jukaisun nettiin ja sitten paperiversiot korjaillaan liimalapuilla kuten Ilmestyskirjan tulkintaa selostava Jehovan todistajien oppikirja?
09-825885 / Betel (Pyydä yhdistämään tiedottaja Veikko Leinoselle)
-
Jakke
Minua muuten häiritsi jo JT-aikoina UM:n nimi. "Uuden maailman käännös"? Mitä ihmettä se tarkoittaa? Ei kai JT-paratiisissakaan enää Raamattua luettaisi? Mihin uuteen maailmaan nimi viittaa? Sehän voi tuoda mieleen jopa "maailmallisuuden", joka ei liene tarkoitus?
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
- Tony
Mulle ainakin selitettiin, että sitä nimenomaan luetaan sitten paratiisissa... tiedä sitten.Jakke kirjoitti:Minua muuten häiritsi jo JT-aikoina UM:n nimi. "Uuden maailman käännös"? Mitä ihmettä se tarkoittaa? Ei kai JT-paratiisissakaan enää Raamattua luettaisi? Mihin uuteen maailmaan nimi viittaa? Sehän voi tuoda mieleen jopa "maailmallisuuden", joka ei liene tarkoitus?
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
- Tony
Tämä että uuämmää joudutaan tarkistamaan kuin mitä tahansa verioppia tai vääriä ennustuksia, on mielestäni jehovantodistajien kannalta surkuhupaista.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja