Pieniä lapsia pelotellaan Turussa

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Johanneksen poika
Viesti:

Pieniä lapsia pelotellaan Turussa

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Turun sanomissa on juttua uskonnolla pelottelemisesta.

Jehovan todistajat pahoittelevat lasta käännyttäneiden jäsentensä toimia
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jehovantodistaja tuli semmonen noin 50 vuotta sitten Kaivarissa mua (n. 12 v) käännyttämään ja kokoukseen pyytämään, antoi oikein traktaatinkin. Mä olin aivan äimän käkenä kun vanha mies ei tuntenut mua, vaikka olimme samasta seurakunnasta. Jostain syystä en halunnut rikkoa illuusiota, enkä maininnut tuntevani häntä ihan etunimeä myöten (joka nyttemmin on jo kateissa). Ehkä veli Bergströmin käytös oli sidoksissa ikään ja siihen, että kuului jäännökseen, he kun tuntuivat olevan hieman persoonallisempia kuin suuremman joukon jäsenet keskimäärin.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Ketään ei kuitenkaan kiinnosta se, pieniin lapsiin kohdistuva pelottelu, jota tapahtuu seurakunnan sisäpuolella. :roll: Ulkopuolelle ei anna hyvää kuvaa jos lapsia pelotellaan, mutta jos ulkopuoliset tietäisivät että lapsia pelotellaan pahemmin sisäpuolella, se olisi hankala tilanne Jehovan todistajien ulkokuvasta vastaaville tiedottajille.
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

veli Kauko Haapanen TurunSanomissa kirjoitti:- Edustajamme on mennyt nyt liian pitkälle. Meillä on ohjeet, ettei lasten kanssa ruveta puhumaan, se ei ole sopivaa. Lasten uskonnollinen kasvatus kuuluu lasten vanhemmille, Jehovan todistajien rekisteröidyn seurakunnan johtokunnan jäsen Kauko Haapanen kertoo.
Taitavat valtaosin kiertävät kaupparatsutkin ja verkostoliiketoiminta-edustajatkin välttää myyntiä suoraan lapsille. Mikä on ihan kiva juttu.

Haapanen unohti vaan mainita sen, että Jehovan Todistajien yhteisössä Seura asettaa vaatimukset/ohjeet/sanktiot vanhemmille. Liittyen siis siihen, miten vanhempien tulee uskonnollisesti kasvattaa lapsiansa.

Jos ei hommat toimi, niin vanhemmat saattavat olla sanktioiden/toimenpiteiden piirissä.
Samoin perheen lapsi sanktioiden/toimenpiteiden piirissä. Lapsenkin on varmaan ihan kiva käydä veli vanhimpien rakkaudellisessa kuulustelussa.

Ai niin, Haapanen unohti myös mainita seuraavan: Jos lapsen vanhemmat (tai toinen vanhempi) antavat suullisen luvan, niin silloin vilpitön Jehovan Todistaja voi huoletta "pelotella lasta".
Näissä tapauksissa sopimus on innokkaan vilpittömän todistajan ja lapsen vanhempien (tai toisen) välinen. Seurakunta pysyy taas puhtaana jos jotain jälkimutinaa syntyisi. Myös esimerkiksi niissä tapauksissa jolloin Jehova-markkinointia on suoritettu tavallaan salaa toiselta vanhemmalta.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Joskus kun olin tuollainen 18 -v. niin meillä päin kadulla saattoi tulla pysäytetyksi ja sanotuksi että anna markka tai tulee turpiin. Olivatkohan hekin jehovantodistajia ?
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Anonymous kirjoitti:Joskus kun olin tuollainen 18 -v. niin meillä päin kadulla saattoi tulla pysäytetyksi ja sanotuksi että anna markka tai tulee turpiin. Olivatkohan hekin jehovantodistajia ?
Eivät olleet, turpiinotolla ei Vt-kisoissa pärjää. Vartiotorniseuran sanoma, jota jehovantodistajat levittävät, on: "Liity Vartiotorniseuraan tai kuolet pian ennenaikaisesti."
Nezumi

Viesti Kirjoittaja Nezumi »

Pystymme saamaan selville, kuka heillä on käynyt, koska pidämme käynneistä kirjaa.
Tuo osui jutun loppupuolelta silmään..miten se nyt nykyään olikaan, et onko ne niitä 'jos jotkut pitävät omia yksityisiä merkintöjä alueesta' vaan vai mites tuo kommentti pitäisi tulkita..? =7 Jotenkin olisin muistavinani et tuohon henkilötietojen keräilyyn yms muistiinpanoijen suhteen tuli joskus jotain noottia aikanaan. Saa korjata jos muistan väärin. ^^
"You don't have to keep smiling for someone else..It's okay to smile for your own sake. "
Vieras

Nezumi kirjoitti:
Pystymme saamaan selville, kuka heillä on käynyt, koska pidämme käynneistä kirjaa.
Tuo osui jutun loppupuolelta silmään..miten se nyt nykyään olikaan, et onko ne niitä 'jos jotkut pitävät omia yksityisiä merkintöjä alueesta' vaan vai mites tuo kommentti pitäisi tulkita..? =7 Jotenkin olisin muistavinani et tuohon henkilötietojen keräilyyn yms muistiinpanoijen suhteen tuli joskus jotain noottia aikanaan. Saa korjata jos muistan väärin. ^^
Tuo lausahdus viitannee vain siihen että srk tietää kellä on kyseinen alue jossa tämä episodi tapahtui. Aluekortistoistahan näkee kenellä on mikäkin alue hallussa.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Anonymous kirjoitti:
Nezumi kirjoitti:
Tuo lausahdus viitannee vain siihen että srk tietää kellä on kyseinen alue jossa tämä episodi tapahtui. Aluekortistoistahan näkee kenellä on mikäkin alue hallussa.
Löytyipähän aluekortistolle ja sen kirjanpidolle joku merkitys: Voidaan kytätä kuka aiheuttaa ongelmia. :roll:
Vieras

Tässä on yksi erinoaminen paikka lisävastineelle lehteen.

Kirjoittaa että niitä maailmanloppuja on kuvitettu myös esim. pomminräjähdyksillä ja niitä on ajoitettukin esim. vuosille 1914, 1925, 1942 ja 1975.

Ja että todistajalle tämä lahkon toistasataavuotinen maailmanlopun odotus jollain lailla kielletty puheenaihe, eletään ikään kuin lopun pelko olisi alkanut eilen.

Ja että varmasti lahko löytää lasta pelotelleet henkilöt, lahko on pitänyt liiankin tarkkaa kirjaa ovityöstään, kuten myös omasta jäsenistöstään, niin että tietosuojavaltuutetullakin on ollut siitä huomauttamista

Ja X, entinen jehovantodistaja
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Milloin on tullut voimaan ohje jonka mukaan lapsia ei käännytetä?

Minä muistan ihan hyvin että palveluskokouksessa oli ohjelma joka käsitteli lapsille todistamista. Esiintyvä veli piti vielä näytteen jossa annettiin malli todistamisesta jos ovenavaaja on yksin kotona oleva lapsi. Se on varmaan sitä vanhaa valoa toivottavasti. Ohjeethan ovat toki voineet muuttua.
Let me go Master I hate you so
Japi-40
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Japi-40 »

Muistan kun olin tienraivaaja ja olin vaimoni kanssa kentällä annoimme nuorelle tytölle Vartiotorni ja Herätkää lehtiä. Kun olimme juuri lähdössä pois tuli tytön isä ovelle ja alkoi huutamaan meille siitä kuinka kehtaamme tyrkyttää vartiotorniseuran oppia nuorelle tytölle. Kai me siinä yritimme jotakin selitellä ja väittää ettemme tyrkytä mitään. Kyllä näin jälkeen päin kun ajattelee asiaa niin kyllä minua hävettää tuollainen toiminta hyvin paljon. Kyllähän kyse oli tyrkyttämisestä.

Irti Vartiotorniseurasta :!:
Vieras

Re: Pieniä lapsia pelotellaan Turussa

Ja sitten ne lapset joutuvat noloon tilanteeseen, kun joutuvat koulukaverinsa ovelle. Lasten asema JT-uskonnossa ei ole mikään herkullinen: koulussa kiusataan ja mitään ei saa tehdä. Aina pitää olla erilainen kuin muut ja pelätä harmagedonia ja demoneita. Zombiutunutta lasta hymistellään, että kyllä se on hyvin totuuden omaksunut...
Alueveli
Eläkeläinen

Re:

Viesti Kirjoittaja Alueveli »

rippeli kirjoitti:Milloin on tullut voimaan ohje jonka mukaan lapsia ei käännytetä?

Minä muistan ihan hyvin että palveluskokouksessa oli ohjelma joka käsitteli lapsille todistamista. Esiintyvä veli piti vielä näytteen jossa annettiin malli todistamisesta jos ovenavaaja on yksin kotona oleva lapsi. Se on varmaan sitä vanhaa valoa toivottavasti. Ohjeethan ovat toki voineet muuttua.
Samaa muistelen itsekin. En tiedä onko asiaan saatu uutta valoa, vai puhutaanko taas muunneltua totuutta medialle?
km 11/88 s. 4 kirjoitti:Kun nuori tulee ovelle, pyydätkö tavallisesti saada puhua vanhempien kanssa? Jatkatko sitten seuraavalle ovelle, jos vanhemmat eivät ole kotona? Myös tuon nuoren elämä on kallisarvoinen. Miksi et muuttaisi esitystäsi ja kertoisi hyvästä uutisesta hänelle? Yksinkertainen esitys, jossa selitetään, millainen paratiisi tulee olemaan, tai lyhyt selostus siitä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, voisi herättää kiinnostuksen. Monet lapset esimerkiksi tuntevat Isä meidän -rukouksen ja voivat helposti ymmärtää ajatuksia siitä, kuinka vastaus tuohon rukoukseen tulee merkitsemään muutosta maailman olosuhteissa.

4 Lapsille todistamisessa on tärkeää kunnioittaa vanhempien valtaa. Tulisi käyttää harkintaa kirjallisuuden tarjoamisessa lapsille. Riippuen siitä, miten vanhoja lapset ovat, saattaa olla sopivaa kysyä, antavatko heidän vanhempansa heidän itse valita oman luettavansa. Jos he eivät saa ottaa vastaan kirjallisuutta, mutta osoittavat kiinnostusta, todista heille suullisesti, ja järjestä niin, että tulet uusintakäynnille sellaisena aikana, jolloin heidän vanhempansa ovat kotona. Tämä saattaa olla askel myös vanhempien auttamiseen.
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
Jaakko Ahvenainen

Re:

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Anonymous kirjoitti:Joskus kun olin tuollainen 18 -v. niin meillä päin kadulla saattoi tulla pysäytetyksi ja sanotuksi että anna markka tai tulee turpiin. Olivatkohan hekin jehovantodistajia ?
Hyvin muistuu mieleeni oma kouluaikani. Tällä minuakin peloteltiin, mutta otin mieluummin turpiin, kuin annoin jotakin. Kunnia meni opettajien silmissä, mutta maine kasvoi ja sain jäädä näiltä osin rauhaan. Sama tapa jatkui ainakin esikoiseni kouluikiin 80-luvulle. Tuli kiinnitettyä huomiota kauppalaskujen suuruuteen ja sitä kauppiaan kanssa pohdittuamme, runsaisiin karkkiostoksiin. Ei poika uskaltanut kotona puhua, ns. yläasteen kavereita pelkäsi, vaikka itse ala-asteella olikin.

Asian tultua ilmi oli siihen varsin helppo siihen aikuisena puuttua. Menin kaupan luo ja tavoitin kiristystä harjoittaneet vesselit. Ostin pojille karkkeja kasapäin mieltymystensä mukaan ja huolehdin, että myös sammalla kertaa kaiken söivät. Myös uhkasin seuraavalla kerralla esikoistani uhatessaan syöttää heille niin paljon makeaa, että maha takuulla täytyy: uskoivat nämä pikku penteleet ja kerralla. Uhkailu ja kiusaaminen jäivät siihen ja kauppalaskukin korjaantui asianmukaiselle tasolleen.

Näin ollen tunnustan syyllisyyteni käännyttää pari pojankoltiaista pienempiään karkeilla kiusaamasta. Oma lapsuuteni oli kuitenkin hyvin toisenlainen: mikäli lähdit kantelemaan, tuli turpiin ja mikäli et lähtenyt porukan mukaan, tuli turpiin. Noin yleisesti ottaen minulle tuli turpiin aina ja vielä kotonakin selkäsauna, koska olin osallistunut tappeluun -ei syitä siihen aikaan tutkittu ja tuskin oli tarpeenkaan.

Ainoa "uskolla uhkailu" kohdallani tapahtui paljon myöhemmin, ollessani jo 16-vuotias. Näet silloin ilmestyi Hannu Salaman kohukirja "Juhannustanssit", joka kuulemani mukaa pilkkasi jumalaa ja josta syystä seurakuntani kirkkoherra (olinhan perin aktiivi silloin) edellytti, suorastaan vaati minua laittamaan jumalanpilkkaa ja Hannu Salamaa vastaan osoitettuun adressiin nimeni. No, en laittanut ja perustelin kantaani, etten koko kirjaa ollut lukenut, kuten en olutkaan. Tästä tietty "riemu" nousi, mutta pääni pidin, enkä sitä ole tässä asiassa katunut.

Muuten se ensimmäinen Jehovan todistajakaverini, Toivo Holopainen, joka toimi esimiehenäni Lahden suurimman rautakaupan maalivarastossa, oli reilu mies: paljon Raamatusta juttelimme ja hän siitä ihmeellisiä asioita minulle kertoi (jotka oitis kotona tarkistin), mutta joka ei koskan, ei missään muodossa tai milloinkaan edes pyrkinyt tuomaan omaa uskonvakaumustaan esille, saati minua sillä painostamaan. Viisas oli mies, tämä Holopaisen Toivo. Rauha hänen muistolleen.
Vastaa Viestiin