Konventtien säännöt

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Japi-40
Viesti:

Re: Konventtien säännöt

Viesti Kirjoittaja Japi-40 »

Isoptera kirjoitti:Mikä konventteihin liittyvistä säännöistä on aikoinaan ärsyttänyt/huvittanut teitä eniten? Niitähän alkaa olla jo Valtakunnanpalveluksemme verran.

Minua hävetti kastekonventissani annettu ilmoitus, ettei tulisi ostaa urheilusalin kioskista mitään, vaan nekin rahat olisi parempi laittaa lahjalaatikkoon. Ensimmäisenä päivänä kioski oli auki, mutta kaikki kulkivat uskollisesti sen ohi ostamatta mitään, ja toisena päivänä se oli sitten suljettu.

Eikö tässäkin asiassa järjestö ylitä taas valtuutensa rutkasti? Jos konventti pidetään urheilusalissa ja siellä on kioski, niin eikö ole jokaisen oma asia ostaako sieltä vai ei? Ainahan jotain voi tietenkin periaatteessa "suositella", mutta Jehovan todistajilla on tapana ottaa Seuran suositukset Jumalalta tulleina käskyinä, joita orjallisesti totellaan ymmärrettiinpä ne tai ei.
Itse muistan kuinka Helsingin jäähallin konventissa ei suositeltu käymään syömässä läheisessä Mc Donalsissa, vaikka konventissa ei enään silloin ollut omaa ruokailua. :shock:

IRTI VARTIOTORNISEURASTA !
Pocao

Viesti Kirjoittaja Pocao »

Muistan kun sitä perusteltiin, että Mäccärissä ei tullut käydä, koska ravintola ei varmasti tykännyt hyvää kun kaikki menee ihan sekaisin kun tulee yhtäkkiä paljon ihmisiä syömään.

Varmasti olivat olleet vaan tyytyväisiä jos olisi sovittu joku JT-alennus BigMac aterialle ja ravintola olisi etukäteen valmistautua siihen, että tulee vaikka 1000 ihmistä syömään parin tunnin sisään tiettyinä päivinä...

Luulen, että ravintolan puolelta on jopa lähestytty seuraa asiasta, mutta seuran kannalta olisi hirveää jos olisivat yhteistyössä noinkin "maailmallisen" järjestön kuin McDonaldsin kanssa :)
tikaram

Viesti Kirjoittaja tikaram »

Mielestäni sääntö "arvokkasta pukeutumisesta" on ollut olemassa niin kauan kuin minä muistan. Itselläni oli se etuoikeus, että konventti oli omalla paikkakunnallamme. Pääsimme heti kotiin, vaihdoimme kuteet ja konventtinaamarit pois ja ihana vapaa-aika alkoi.

Oli rasittavaa, että joka kesä noita samoja konventtisääntöjä kelattiin ees taas kysymyksin ja vastauksin - ihan niin kuin kaikki eivät olisi voineet niitä lapusta lukea. Inhottavaa ulkokultaisuutta fariseusten tavoin: ulkokuori kiiltää ulkopuolisille aamusta iltaan, mutta kukaan ei voi tietää (ei välttämättä edes ihminen itse), mitä ajatuksia hänen päässään on.
metsäläinen

Viesti Kirjoittaja metsäläinen »

tikaram kirjoitti:Inhottavaa ulkokultaisuutta fariseusten tavoin: ulkokuori kiiltää ulkopuolisille aamusta iltaan, mutta kukaan ei voi tietää (ei välttämättä edes ihminen itse), mitä ajatuksia hänen päässään on.
Samanlaisia tuntemuksia oli mullakin, ulkokuori kiilsi mutta sisäinen minä jäi tuntemattomaksi.
Kuka minä olen, mitä minä haluan, saanko olla minä, vaikka oisin kuinka resuinen ja likainen ulkoa , niin olisinko hyväksytty ja rakastettu ? Mutta kun oli naamalla hymy ja sisällä tyhjyys, silloin oli seuran tahto toteutunut ja olin hyväksytty. Ei Jeesus turhaan sanonut että te ulkokullatut.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Japi-40 kirjoitti:
Itse muistan kuinka Helsingin jäähallin konventissa ei suositeltu käymään syömässä läheisessä Mc Donalsissa, vaikka konventissa ei enään silloin ollut omaa ruokailua. :shock:
Todennäköisesti nykyään tuollainen suhtautuminen voisi johtua siitä, että mäkkärille kävellessä joutuu talsimaan mielenosoituksen ohi ja herkemmät saattavat sortua ajattelemaan. :roll:
Isoptera

Viesti Kirjoittaja Isoptera »

Pocao kirjoitti:Muistan kun sitä perusteltiin, että Mäccärissä ei tullut käydä, koska ravintola ei varmasti tykännyt hyvää kun kaikki menee ihan sekaisin kun tulee yhtäkkiä paljon ihmisiä syömään.

Varmasti olivat olleet vaan tyytyväisiä jos olisi sovittu joku JT-alennus BigMac aterialle ja ravintola olisi etukäteen valmistautua siihen, että tulee vaikka 1000 ihmistä syömään parin tunnin sisään tiettyinä päivinä...

Luulen, että ravintolan puolelta on jopa lähestytty seuraa asiasta, mutta seuran kannalta olisi hirveää jos olisivat yhteistyössä noinkin "maailmallisen" järjestön kuin McDonaldsin kanssa :)
Aikoinaan mäkkärillä työskennellessäni panin merkille kuinka omistaja aivan hykerteli tyytyväisyydestä, kun talo täyttyi asiakkaista ja uunit paahtoivat viimeisillään. Muutenkin luulisin, että jäähallin vieressä on kyllä varauduttu suuriin kävijämääriin ja ehkä päinvastoin ihmetellään, ettei konventtiviikonloppuna kauppa käykään.
Aamu

Viesti Kirjoittaja Aamu »

tikaram kirjoitti:Pääsimme heti kotiin, vaihdoimme kuteet ja konventtinaamarit pois ja ihana vapaa-aika alkoi.

Inhottavaa ulkokultaisuutta fariseusten tavoin: ulkokuori kiiltää ulkopuolisille aamusta iltaan, mutta kukaan ei voi tietää (ei välttämättä edes ihminen itse), mitä ajatuksia hänen päässään on.
Sangen hyvin sanottu! Itse muistan lapsuuteni konventeista sen, miten tärkeäksi itseni tunsin kun tein muistiinpanoja (vaikkei niissä päätä tai häntää ollutkaan) ja pidin "aikuisia" vaatteita ja virallisia rintamainoskylttejä. Ehkä tuossa Valtakunnan palveluksessa ylistetty lasten hyvä käytös johtui osittain tästä...

Myös tuo käsky varata paikkoja vain samassa autossa tulleille on aika vanha, ja toisaalta ymmärrän sen hyvin; aikoinaan perheelläni oli usein konventissa vaikeuksia löytää istumapaikkoja kun ihanan ulkokultaiset jt-pissikset (siis nyt mitenkään yleistämättä) olivat varanneet laulukirjoilla ja muulla roinalla kokonaisen rivin kavereilleen "kun mä en tiennyt että millon te tuutte ja mihin te haluutte istua." Tosi rakkaudellista ja huomaavaista hei...

Tuo naurettava puku päällä mäkkäriin -sääntö kolahtaa vielä Seuran omaan nilkkaan; ihmiset ihmettelee että mitähän ihme lahkolaisia nuokin taas on, eikä se taatusti herätä niissä mitään ihailua/kiinnostusta.
"On olemassa eräs kirous. Siinä toivotetaan:
Toivottavasti saat elää kiintoisia aikoja."
(Terry Pratchett)
almi

Viesti Kirjoittaja almi »

Oma näkemykseni näistä pukusäännöistä on, että niissä vain kopioidaan amerikkalaisia jt-käytöskoodeja tajuamatta sitä, että suomalaiseen kulttuuriin eivät sovi ns. pukujuhlat.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
Berzerk

Viesti Kirjoittaja Berzerk »

metsäläinen kirjoitti:" Emme esimerkiksi käyttäisi farkkuja, sortseja, tai t-paitaa ---- myös Jehova on iloinen, kun ulkoasumme puhuu sen puolesta, että olemme hänen sananpalvelijoitaan. " Suora lainaus huhtikuun vp:stä.
Satuin olemaan paikalla, kun käsiteltiin kyseinen aihe. Katsottiin siinä vaimon kanssa toisiamme suu auki ja naurettiin melkein ääneen. Se rintamainoskorttien pitäminen vapaa-ajalla on ollut pitkään sääntönä (en todellakaan noudattanut). Mutta toi pukeutumis homma alkaa oleen melkoista pelleilyä. Itsellä on takuulla farkut ja T-paita. Aivan kuten täälläkin on jo mainittu, alkaa olla farisealaista toimintaa.

Berzerk
Kovanyrkki

Viesti Kirjoittaja Kovanyrkki »

a
Viimeksi muokannut Kovanyrkki, 19.08.2008 00:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Esivalvoja

Viesti Kirjoittaja Esivalvoja »

Kovanyrkki kirjoitti: Sääli, että konventtien kakkosasia pilattiin eli ruokailu poistettiin, mutta onneksi on vielä jäljellä konvan ykkösasia, eli kauniiden JT naisten silmäily.
Repesin :lol: Hietsu olisi varmaan parempi paikka silmäilyyn eikä tarvitse kuunnella samoja jorinoita aina vaan. Sinne asti ei taida kyllä konventin radio toimia.
Japi-40
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Japi-40 »

Lehtiveli kirjoitti:
Japi-40 kirjoitti:
Todennäköisesti nykyään tuollainen suhtautuminen voisi johtua siitä, että mäkkärille kävellessä joutuu talsimaan mielenosoituksen ohi ja herkemmät saattavat sortua ajattelemaan. :roll:
Niinpä niin. Kävin viime kesänä mäccärissä syömässä kun olin mielenosoituksessa. HUUMORIA Saavatko mielenosoittajat käydä syömässä mäccärissä vai pitääkö ottaa omat eväät mukaan.

IRTI VARTIOTORNISEURASTA ! :wink:
Pehmoluopio

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Kohta rupeaa napsumaan taas erottamisia pukeutumisesta.
Minusta tuntuu, että jehovien (vangin)puku, joissa heidät helposti erottaa jehoviksi, on viimeinen käytettävissä oleva tapa pitää jehovat irti maailmasta.

Mitäs jostain Suomesta, mutta kun etelän mailla on ikävissä pukimissa!
Minä_Minä

Viesti Kirjoittaja Minä_Minä »

Tony kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:Tänä vuonna konventti-iltoina ei saa käyttää farkkuja eikä t-paitaa... uusi ohje. :shock:
Saa nähdä moniko tuota noudattaa. Voisin kuvitella, että varsinkin nuorten keskuudessa tällaiset täysin älyvapaat säännöt saavat närää aikaiseksi. Itse tuskin olisin kyseistä ohjetta noudattanut.
Onnex en oo tänäkäävuonna menossa Ouluun niin ei tarvi hävetäjakärsiä :mrgreen:
Witless

Viesti Kirjoittaja Witless »

Kovanyrkki kirjoitti:Sääli, että konventtien kakkosasia pilattiin eli ruokailu poistettiin, mutta onneksi on vielä jäljellä konvan ykkösasia, eli kauniiden JT naisten silmäily.
Muinaisella 70-luvulla ainakin piirikonventeissa oli lapsena jopa mukavaa olla. Oli epävirallista iltaohjelmaa (joskus esim. täälläkin mainittuja viihdesovituksia valtakunnan lauluista), kiertoajeluja nähtävyyksiin, (erityisen hyviä) nakkeja ja lihapiirakoita, karkkia ja limua. Ainakin lapsen näkökulmasta tunnelma oli myös aidosti hyvä.

Ja nyt ei tosiaan edes ruokailua enää.

Itse muistan kun kehitys alkoi kai 90-luvulla jonkun Brooklynin politrukin nerokkaasta keksinnöstä joka kulki nimellä "elämän yksinkertaistaminen". Ja nyt tämä iltapukeutumista koskeva ohjeistus näyttäisi osoittavan että aina vaan naurettavampiin yksityiskohtiin mennään. Tuntuu että samalla kun netti narisuttaa oppirakennelmia liitoksistaan, järjestön suuntaus on totalitarismiin päin. Oppiasiat ja säännöt ovat näin, koska me sanomme näin. Hiljaa rivissä ja kravattia tiukemmalle!
Vastaa Viestiin