Alkoholiongelmia?

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ilkkala

Re: Alkoholiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Ilkkala »

Jakke kirjoitti:
Ilkkala kirjoitti:
Jakke kirjoitti:AA-juttuihin oon netin kautta vähä tutustunu ja pitäny yhtenä vaihtoehtona jossain kokoontumisessa käymistäkin, mutta arveluttaa melkoisesti se, että monet siellä tuntuu horisevan kaikenlaisista "korkeammista voimista", jotka sitten auttaa asiassa.
En tiedä, mutta uskon että ei pidä paikkaansa. Työnantajan kanssa oli juttua jopa uskonnosta, ja hän kertoi vain että AA-ryhmässä ei tuu sitä syyllistävää vaikutusta. Oman päätöksen ohjauksessa mennään.
AA-kerhon 12 askelta vaikuttaa kyllä ihan joltain uskontunnustukselta.
Outo juttu. :shock:
wolframium

Viesti Kirjoittaja wolframium »

Minulla on sellainen "lähipiiri", että heitä tuskin (enää) kiinnostaisi, vaikka joisin ponua ämpäristä, tai vaikka ämpärin viereisestä tynnyristäkin. Toisaalta asiassa on se hyvä puoli, että äärimmäinen vapaus vie asiasta kaiken "hohdokkuuden", joten minusta ei ole tullut ainakaan arkipäiväalkoholistia. Jt-sukulaisilta nyt muutenkin on turha odottaa mitään huomion- tai huolenosoituksia, jotkut näistä Jt-narkeista kun ovat varsin tyytyväisiä vain saadessaan päivittäisen Vartiotorni-annoksensa.

Mutta tsemppiä vaan kaikille absolutisteille ja siihen aikoville! Tuli tuosta AA-kerhosta sen verran mieleen, että minäkin - piintynyt ateisti - olen ottanut Jeesuksen jo siinä määrin vastaan, että olen käynyt seurakuntakeskuksen järjestämässä työttömien ruokailussa, se kun on ihan minuun kohdistetun "työvoimapoliittisen opinto-sijoitusmääräyksen" lähellä. Hyvää "kotiruokaa" 2,5€ satsi ja kaffet kaupan päälle. Että kyllä Herra omistaan huolen pitää :lol: :lol:
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
Ilkkala

tikaram kirjoitti:Kerrankin voin vastata johonkin, että minulla ei ole jotain ongelmaa ;). Eli alkoholi ei vaan muhun uppoa ja periaatteessa voisin lopettaa vähäisen käyttöni jopa kokonaan. Tietty ehkä kerran pari vuodessa tulee otettua pari pulloa isompi määrä ja oltua aamulla jopa krapulassa (kuten viime vuoden palstan pikkujouluissa ;)).

Jeesustelemaan en tähän ketjuun kuitenkaan tarkoittanut tulla, vaan toivottamaan onnea uudelle tielle elämässä! Alkoholiongelmastahan voi myös selvitä! Kannustan kyllä ahmimaan kirjallisuutta aiheeseen ja aiheen viereen liittyen, löytämään selityksiä omalle tämänastiselle käytökselle ja hakemaan keskusteluapua asiaan. Oman itsensä ymmärtäminen voi osittain viedä tarpeen juoda. Ja ehkä tehdä elämänmuutoksesta kestävän.

Itse olen kasvanut alkoholistiperheessä ja toivon kaikille maailman lapsille alkoholistivapaata lapsuutta ja aikuisuutta! Alkoholi pienenäkin ongelmana sulkee mahdollisuuksien ovia ja rajoittaa omaa elämää kapea-alaistamalla omia tunteita... siis alkoholi jollakin tapaa turruttaa. Jos tätä ei itse huomaa omassa elämässä, niin ainakin lähipiiri ei voi alkoholiongelmaisen vierellä elää täysin normaalia elämää, mikä myös on syy ehkä muuttaa suhdetta alkoholiin.

Elämässähän on paljolti kyse rakkaudesta. On raskasta huomata miten alkoholi etäännyttää oikeasti rakkaita ihmisiä poispäin, ja toiset ovat loppujen lopuksi aika voimattomia, vaikka haluaisivat auttaa. Muutos lähtee aina itsestä, niin alkoholi- kuin muissakin ongelmissa.

Onneksi voi myös keksiä muita juttuja elämässä, jotka täyttävät alkoholittomuuden tyhjiötä... harrastuksia liikunnan, kulttuurin, tekniikan ja matkailun parissa esimerkiksi. Mahdollisuudet ovat loppujen lopuksi rajattomat :).
Tikaram puhuu asiaa.
Alueveli
Eläkeläinen

Viesti Kirjoittaja Alueveli »

Jakke kirjoitti:AA-kerhon 12 askelta vaikuttaa kyllä ihan joltain uskontunnustukselta.
Kaipa noita ryhmiä löytyy ihan ilman uskonnollistakin sanomaa. Voi nimittäin olla hyöty aika pientä jos apua haetaan jostain korkeammasta tahosta johon ei itse usko pätkän vertaa.
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
Jakke

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Alueveli kirjoitti:
Jakke kirjoitti:AA-kerhon 12 askelta vaikuttaa kyllä ihan joltain uskontunnustukselta.
Kaipa noita ryhmiä löytyy ihan ilman uskonnollistakin sanomaa. Voi nimittäin olla hyöty aika pientä jos apua haetaan jostain korkeammasta tahosta johon ei itse usko pätkän vertaa.
Jep. Onneks olen sen verran ylimielinen, että pidän itseäni melkoisen korkeana voimana. :wink:
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Jakke kirjoitti:Jep. Onneks olen sen verran ylimielinen, että pidän itseäni melkoisen korkeana voimana.
Jep, jep: ei estä silti menemistä AA-kerhoon, jos tarvetta tuntee. :arrow:
mana

Viesti Kirjoittaja mana »

Itselläni on lyhyesti sanottuna sellainen ongelma, että jos meinaan ottaa pari-kolme kaljaa, niin helposti lipsahtaakin aivan tolkuttomaksi juomiseksi.
Joo mulla on toi sama et jos meinaan ottaa vaan pari ni vedänki sit kaiken, mitä kaapista löytyy. Mut ei se nyt musta mikään ongelma oo. Kännissä on kuitenki kivempaa, haha. Se vaan johtuu siitä et selvinpäin ei huvita vetää kännejä, mut pikku hiprakassa mieli muuttuu. Siitä oon saanu pidettyä kiinni että yksin en ala tissuttelemaan, aina pitää olla juomaseuraa. Pidin tässä kevättalvella viikon juomistauon (vähän säälittävää, viikko, joo lol ) Seuraavalla viikolla tulikin joutua kaks kertaa enemmän ku normaalisti. Päätin sit et nyt loppu tollaset ihme tipattomat. Haittaahan siitä vaan oli. Miksköhän on niin kivaa juoda ja olla sekasin ja pumpeilla ja olla tajuamatta mitään ja olla vaan duidiu? Mitä väliä jos näyttää säälittävältä ja naurettavalta känniääliöltä :lol: ?
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Alueveli kirjoitti:Kaipa noita ryhmiä löytyy ihan ilman uskonnollistakin sanomaa. Voi nimittäin olla hyöty aika pientä jos apua haetaan jostain korkeammasta tahosta johon ei itse usko pätkän vertaa.
Kirjoittelet harvemmin, mutta sitä täsmällisemmin. Jos ei koe näyttöä Jumalasta, niin on melkoista itsensä pettämistä lähteä parantamaan itseään sellaisen tahon avulla, jota ei koe todelliseksi.

Itse asiassa jako saattaa muillakin olla yhtä jyrkkä kuin minulla. Voin vaikeuksitta keskustella "loputtomiin" Raamatusta ja Raamatun Jumalasta asiallisen uskovan henkilön kanssa, asiaa on koeteltu käytännössä vuosien ajan.

Raja kulkee tasan tarkkaan siinä jos minun pitää henkilökohtaisesti eleillä tai ääneen lähestyä tahoa, jonka olemassaoloon ei usko. Toki kirkonmenoissa ja muissa vastaavissa istun ja nousen muiden mukana, mutta siinä onkin kyse muusta kuin henkilökohtaisesta sitoutumisesta. Siinä on lähinnä kyse tilaisuuden kunnioittamisesta, aatteet eivät tarttu vaatteisiin.
Jakke

mana kirjoitti:
Itselläni on lyhyesti sanottuna sellainen ongelma, että jos meinaan ottaa pari-kolme kaljaa, niin helposti lipsahtaakin aivan tolkuttomaksi juomiseksi.
Joo mulla on toi sama et jos meinaan ottaa vaan pari ni vedänki sit kaiken, mitä kaapista löytyy. Mut ei se nyt musta mikään ongelma oo.
Juu eipä oliskaan muuten jos se ei menis niin pahaks kuin mulla, eli mulla jäi sovittuja juttuja hoitamatta sen takia että join vaikka olin päättäny että otan vain pari. Tätä tapahtui usein ja erittäin pahasti väärään aikaan. Kaikillehan se mopon karkaaminen on joskus tapahtunu, ei siinä mitään.

Ja kyllä, kännissä on usein mukavaa. Mutta se ei ole mukavaa silloin kun tietää, että pitäis lopettaa, mutta ei vaan voi. Onneksi olen kuitenkin sen verran ulospäinsuuntautunut tyyppi, että en välttämättä tarvitse alkoholia ollakseni seurallinen ja "hauska seuramies". :roll:
Ilkkala

Jakke kirjoitti:Onneksi olen kuitenkin sen verran ulospäinsuuntautunut tyyppi, että en välttämättä tarvitse alkoholia ollakseni seurallinen ja "hauska seuramies". :roll:
Aivan varmasti Jakke olet, susta näkee sen päälle päinkin että oot tosi hyvä tyyppi, ja varmasti olet kykenevä seuranpitoon. :)
tikaram

Viesti Kirjoittaja tikaram »

Jakke kirjoitti: AA-kerhon 12 askelta vaikuttaa kyllä ihan joltain uskontunnustukselta.
Ennen kun ennakkoluulot ottavat ylivallan, niin kehottaisin silti testaamaan. Uskoisin, ettei tilaisuuksissa juuri suuremmista voimista puhuta, ei se kuulu oikein suomalaiseen kulttuuriin jos nyt ei ihan kirkon toiminnasta ole kyse. Ei ainakaan kannata olla menemättä sen takia, että saisi ikään kuin jonkun syyn hiukan siirtää todellisuuden kohtaamista sen varjolla, että ei se ryhmä kuitenkaan ole hyvä...

Ei taaskaan voi verrata, mutta itse olen käynyt jossain seurakunnan lapsiryhmissä ihan vaan siksi, että tarvitsin vertaistukea lapsen syntyessä ja kun ei noita lapsiperheitä niin ympärillämme ole ollut. Aluksi ajattelin, että häivyn ekan virren alkaessa, mutta loppujen lopuksi siedin sen 5 minuutin aamuhartauden ja joskus ne oli jopa ihan ok. Kukaan meidän ryhmässämme ei ollut uskonnosta kiinnostunut, vaan nimenomaan siitä asiasta, jonka takia paikalle olimme saapuneet: lapset ja aikuinen seura. Muutama vuosi ryhmän jälkeen mulla on sieltä edelleen kolme tärkeää ihmistä tarttunut elämääni mukaan.

AA-kerho väittää olevansa ei-uskonnollinen. Voisin siis kuvitella, että siellä ei edes sitä vähää puhuta uskontoa mitä seurakunnan ryhmässä. Ehkä se "korkeampi voima" kuvastaa yleisesti ihmisen riittämättömyyttä yksin. Yhdessä on helpompi päästä tavoitetta kohti.
Jakke

tikaram kirjoitti: AA-kerho väittää olevansa ei-uskonnollinen. Voisin siis kuvitella, että siellä ei edes sitä vähää puhuta uskontoa mitä seurakunnan ryhmässä. Ehkä se "korkeampi voima" kuvastaa yleisesti ihmisen riittämättömyyttä yksin. Yhdessä on helpompi päästä tavoitetta kohti.
No joo yks AA-kerhossa käynyt kertoikin, että hän ateistina päätti "korkeamman voiman" olevan yläkerran naulakko :mrgreen: Tosin hän oli kyllä myöhemmin sitten alkanut uskomaan johonkin muuhunkin...

Btw. olen keskustellut asiasta myös TÄÄLLÄ. Ihan asiallinen vertaistukifoorumi. Noita kun lukee niin huomaa, että itsellä ei vielä sinänsä hätää. Minä tajusin oman ongelmani ilmeisesti melko tavalla ajoissa. Mitään en ole juomisellani tuhonnut lopullisesti.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Onnea vaan jakelle! Onneksi itselläni ongelma on hieman päinvastainen, juomisinto loppuu aina siinä viiden-kuuden kaljan kohdalla, vaikka ilmaista juomaa olisi tarjollakin. :roll:
Kapteeni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kapteeni »

On hyvä, että näät jo nyt, että viina on ongelma. Olen elämäni varrella tavannut todella monta juoppoa. Ja luulen, että moni heistä on huomannut liian myöhään, että viina on heille ongelma.
Itse olen kuullut ainoastaan positiivista tuosta AA-kerhosta. Ja ne tyypit jotka alkavat käymään noissa AA-kokouksissa näyttävät saavan asiansa ja elämänsä kuntoon. Joten kehoitan sinua kokeilemaan sitä.
En usko, että siellä millään tavalla saarnataan sinulle. Käsitykseni mukaan he uskovat että on olemassa universaalinen korkeampi voima, mutta tuo voima saattaa olla esimerkiksi ateistille tuo mainitsemasi naulakko tai esimerkiksi ne muut kokouksessa olevat. Universaalinen korkeampi voima saattaa olla vaikka painovoima.

Minulla oli pari vuotta sitten yksi alainen joka oli tosi hyvä työntekijä selvinpäin, mutta täysi nolla nauttituaan viinaa. Ja tuo nauttiminen otti ja pilasi kaverin. Erotin hänet pari kertaa. Otin taas töihin. Yhtiön uudet omistajat erottivat hänet. Hän oli liaan ylpeä menemään AA-kokouksiin. Tunnen myös pari ex. Jehovan Todistajaa jotka erottamisen jälkeen saivat alkoholiongelmia ja pääsivät eroon viinasta vasta tultuaan anonyymi alkoholisteiksi. He ovat puhuneet hyvin lämpimästi tuosta AA-kerhosta ja sanoivat myös saaneensa paljon tukea ei ainoastaan viinasta eroon pääsemiseksi vaan myös muille arkipäivän ongelmille.

Se että muut ehkä vähättelevät sinun hätääsi ei saa estää sinua hakemasta apua ongelmaasi. Sinne vaan mukaan. Jos päätät kokeilla tuota AA-ta, niin olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksesi tuosta kokouksesta, sillä uskon että se saattaisi olla avuksi muillekkin täällä kirjoitteleville.
Ilkkala

Kapteeni kirjoitti:Minulla oli pari vuotta sitten yksi alainen joka oli tosi hyvä työntekijä selvinpäin, mutta täysi nolla nauttituaan viinaa. Ja tuo nauttiminen otti ja pilasi kaverin. Erotin hänet pari kertaa. Otin taas töihin. Yhtiön uudet omistajat erottivat hänet. Hän oli liaan ylpeä menemään AA-kokouksiin.
Mahtoiko myös olla yksinäinen kaveri?
Vastaa Viestiin