Väärää informaatiota JT-"dokumentissa"

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Witless

Väärää informaatiota JT-"dokumentissa"

Viesti Kirjoittaja Witless »

Jehovan Todistajat - Todistajat -dokumentti on TV2:lla esitetty idyllinen kuvaus hevosia hoitavan yksinhuoltajan kääntymisestä Jehovan todistajaksi lastensa kanssa.
Jaana Hongell esittää kauniin kuvauksen avioeron jälkeisestä elämästä Jehovan todistajana; uudessa elämässä ovat mukana tyttäret sekä seurakunnan vanhimmat. Lainaus hänen kertomuksestaan: "Ehkä nyt yksinhuoltaja jos olisin niin saattaisin olla viettämässä ravintolailtoja aika en nyt sano usein, mutta..." "tuli kaks lasta sit tietyst elämä rauhottu hirveesti..." "tietysti oon sitten ennen Todistajaks tuloo ihan oman kiintiöni tyhmyyksistäki tehny... " "Niin mun sisko on ollu Jehovan todistaja vuodesta '80 asti..." "Ja tota hän aina sillon tällön kerto mulle.." "Harmagedon tulee..." "Vanhemmat on vastuussa lapsistaan"

Samassa "dokumentissa" Betelin veljet höpisevät painotoiminnasta. Ja sitten tulee Jaanan suusta disinformaatiota:

"Mulla tuli avioero '94 ja sain lasten yksinhuoltajuuden ja itse asiassa olin ensimmäinen Jehovan Todistaja joka sen sai Suomessa..."

Oma JT-äitini kävi vuonna -69 oikeutta huoltajuudesta kun olin 3-vuotias ja voitti oikeudenkäynnin. Hän sai (valitettavasti) yksinhuoltajuuden. Tästä syystä sain osakseni Jehovan todistaja -lapsuuden. Joudun siis ihan omakohtaisesti toteamaan että Jaana Hongell joko a) valehtelee b) ei tiedä mistä puhuu. Uskaltaisin arvella että oman 60-luvun lopussa tapahtuneen oikeudenkäyntini jälkeen ja ennen Jaana Hongellin lapsia koskevaa päätöstä on tapahtunut Jehovan todistaja -vanhempien kannalta myönteisiä päätöksiä. Kyseessä on joka tapauksessa väärä tieto. Muiltakin osin sanoisin että koko "dokumentti" on Ari Jääskeläisen ja kumppaneiden eduksi tehty Jehovan todistajien mainosvideo. Oli tai ei, YLE:n olisi syytä ainakin tarkistaa faktat.

EDIT: Muokkasin tekstiä valehtelemisen osalta, voihan se olla että tämäkin järjestöön erehtynyt yksityishenkilö on itse saanut väärää tietoa.
Viimeksi muokannut Witless, 22.06.2008 12:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Bergerac

Re: Jaana Hongell valehtelee

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Unohtaa ei sovi Vekeäkään (tv-haastattelu, muist. konventin mielenosoituksen yhteydessä), jonka mukaan luopiotoimintaa johdetaan kansainväliseltä tasolta.

Mitähän käskyjä tämän sivuston ylläpitäjät mahtanevat saada kansainväliseltä luopiojärjestön johtotasoilta :mrgreen:
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Witless

Re:

Bergerac kirjoitti:Unohtaa ei sovi Vekeäkään (tv-haastattelu, muist. konventin mielenosoituksen yhteydessä), jonka mukaan luopiotoimintaa johdetaan kansainväliseltä tasolta.

Mitähän käskyjä tämän sivuston ylläpitäjät mahtanevat saada kansainväliseltä luopiojärjestön johtotasoilta :mrgreen:
Totta. Muokkasin yön yli nukuttuani omaa viestiäni kun tuli mieleen että tuokin "tieto" saattaa olla lahkojohdolta peräisin. Sinänsä olen edelleen sitä mieltä, että yksityishenkilönäkin ihmisen pitää olla vastuussa siitä mitä suustaan julkisesti päästää. Jehovan todistajia vaan yleensä miellyttävät niin paljon nämä omat sankari- ja selviytymistarinansa että tosiasiat eivät useinkaan pääse haittaamaan hyvää tarinaa. Kelpaavathan konventtiesitelmiin urbaanilegendatkin, kuten tälläkin palstalla on todettu. Kansainvälisen luopiojärjestön toiminnasta olisi tosiaan hienoa saada vähän tarkempaa tietoa. ;)
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Kirsieveliina

Re: Väärää informaatiota JT-"dokumentissa"

Viesti Kirjoittaja Kirsieveliina »

Witless kirjoitti:Muiltakin osin sanoisin että koko "dokumentti" on Ari Jääskeläisen ja kumppaneiden eduksi tehty Jehovan todistajien mainosvideo.
Niin, onhan ko. "dokkari" tosiaan suodattunut jt-linssein, nuoren jt-naisen ohjaamana - joka tosin toisaalla on kirjoittanut ihan ansiokkaasti mm. Narvan huumeongelmista.
Witless

Kirsieveliina kirjoitti:
Witless kirjoitti:Muiltakin osin sanoisin että koko "dokumentti" on Ari Jääskeläisen ja kumppaneiden eduksi tehty Jehovan todistajien mainosvideo.
Niin, onhan ko. "dokkari" tosiaan suodattunut jt-linssein, nuoren jt-naisen ohjaamana - joka tosin toisaalla on kirjoittanut ihan ansiokkaasti mm. Narvan huumeongelmista.
Ok, tämä oli arvokas tieto. Näkemys kyllä tulee läpi.
- Richard Feynman
Witless

Tämän "dokumentin" muuten yllättäen huipentaa ennen lopputekstejä Joan Osbornen "One of Us", hieno biisi, jossa kysellään Jumalasta. Tosin vain sopiva kohta siitä, Suomeksi käännettynä, jossa teksti kuuluu:

"Jos Jumalall ois nimi, mikä se ois jos se sanois että kysy; mitä sä kysyisit ja mikä ois se paha jos sä syyttäisit sen itsevarmaa tyylii."

http://www.youtube.com/watch?v=B4CRkpBGQzU

"Jos Jumalall ois kasvot, miltä ne näytäis. Ja näkisitkö sä ne jos näkeminen tarkoittais että sun pitäis uskoa Jeesukseen ja Pyhimykseen?"
- Richard Feynman
Vastaa Viestiin