Alkoholiongelmia?

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Analysoija

Re: Alkoholiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Analysoija »

Kuusi pointsia.
"Jehovan järjestö on täydellinen, se virvoittaa sitä palvovien sielun" - Muuan vanhin esitelmässään
Viljo

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Kolmetoista pistettä paukahti. Tilanteeni on oikeastaan tällä hetkellä parempi, työkavereiden kanssa on tullut kuluneen vuoden aikana notkuttua baarissa aika usein. Mulla käy yleensä niin, että siinä vaiheessa kun baariin menemisestä töiden jälkeen on tullut tapa, niin tajuan itse että se on muuttunut turhan säännölliseksi eli ylittänyt "silloin tällöin" -käytön.

Tällä hetkellä vähennän kotona tapahtuvaa juomista, johon tosin EM-kisojen loppuminen tuo "luonnollisen" stopin. Kun kotona ei ole alkoholijuomia, niin ei niitä tule paljoa juotuakaan. Yksi viskipullo on kuitenkin varalla.
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
Jakke

Viesti Kirjoittaja Jakke »

No jooh... tulipas käytyä AA-bileissä. Vähä hämmentynyt olo jäi. Tuntu ettei täs itsellä ole mitään hätää ikinä ollutkaan ku melkein kaikki oli ollu jossain ojan pohjalla pahimmillaan. Yks heppu siellä oli jolla oli aika vastaava tilanne ku minulla.

Ärsytti vähän ku tuli sellaisia flashbackejä JT-kokouksista. "On hyvin tärkeää käydä näissä palavereissa", "Ilman AA:n apua kukaan meistä ei voi onnistua", "kukaan ei ole saanut alkoholiongelmaansa kuriin ilman AA:ta" jne...

Yks vetäs vähä herneitä nessuun ku sanoin etten rupee mihinkään korkeampiin voimiin uskomaan. Sanoi että "tuosta jumalahommasta et sitten enää esitä mieleipiteitäs täällä" :lol: Joku taas sanoi, että ei tarvii mihinkään jumalaan uskoa, pitää vaan uskoa siihen että on jotain "hyvää". Ne lehtiset mitä ne anto on aika huuhaata, vähä tulee traktaatit mieleen niistäkin. Jenkkilähtöisyys näkyy kyllä. Silmitön usko AA:han (vrt The Seura) oli monen puheissa päällimmäisenä.

Nooh... pitää nyt katsoa viitsiikö tuolla käydä silloin tällöin. Sinänsä ihan hauskakin kokemus.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Kirsieveliina

Viesti Kirjoittaja Kirsieveliina »

3 pistettä. Höh. Mutta eipä olisi Saimaan saaressa muuten jussina tarennutkaan :roll:

Millaistahan olisi olla absolutisti? Ainakin cool.
Jakke

Ai niin yks juttu vielä.

AA:ssahan ajatellaan, että jokaisen pitää käydä pohjalla ennen ku on mahdollista korjata asioita. Tää vähän arvelutti minua, mutta yks mies sanoi mun mielestä viisaasti: "Jokaisen pitää käydä pohjalla ennen kuin voi tunnustaa itsellensä ettei alkoholinkäyttö ole omassa hallinnassa. Se pohja on kuitenkin jokaisella eri tasolla. Jokainen määrittelee itse sen minimitason, mihin elämänsä voi antaa valua."
Ilkkala

Viesti Kirjoittaja Ilkkala »

Kirsieveliina kirjoitti:Millaistahan olisi olla absolutisti? Ainakin cool.
Tiedän täsmälleen millaista on olla absolutisti, ja se ON cool.
Viljo

Hmm. Katso Matti Vanhasta ja pohdi asiaa sen valossa uudelleen.
Viljo

Jakke kirjoitti:Ärsytti vähän ku tuli sellaisia flashbackejä JT-kokouksista. "On hyvin tärkeää käydä näissä palavereissa", "Ilman AA:n apua kukaan meistä ei voi onnistua", "kukaan ei ole saanut alkoholiongelmaansa kuriin ilman AA:ta" jne...
Eräällä työkaverilla tuli tänä vuonna 15 vuotta täyteen täysraittiutta. Hän heitti jotkin suklaapatukatkin roskikseen koska luki valmistusainelistasta niiden sisältävän ohramallasta. Eli aika fundamentalistinen asenne on, mieleen tulee jt-ajat jolloin tuli katseltua makkarapaketeista sisälsivätkö ne verta.

Duunikaveri on omaksunut AA-ajattelun aivan täysin, ja kokoukset muodostavat aika suuren osan hänen vapaa-ajankäytöstään: hän käy "omien" kokousten lisäksi muidenkin ryhmien kokouksissa ja kertoo niistä aamulla bussissa melkein suu vaahdossa. Hänellä on muuten riippuvuus alkoholista vaihtunut peliriippuvuudeksi.
Jakke

Viljo kirjoitti:
Hmm. Katso Matti Vanhasta ja pohdi asiaa sen valossa uudelleen.
KÄÄK! :o Jos sovitaan, että en ole absolutisti. Minä olen "henkilö joka ei käytä alkoholia".

Sain yv:nä linkin TÄLLAISEEN tarinaan. Tää tuntuu sellaiselle mikä tuntuis itselleni läheiseltä tavalta raitistua. Paljon samoja piirteitä kun minunkin tapauksessani. Todistaa osin vääriksi ne AA:ssa hoetut lauseet. TÄSSÄ vähän asiantuntijoiden näkemyksiä asiaan.

Sitäpaitsi voihan se tietysti olla, että jokainen tarvitsee tukea lopettamiseen, mutta eihän AA ole ainoa tuen muoto. Kuten jo sanoin, olen saanut tänne kirjoittelun myötä paljon yhteydenottoja asian tiimoilta ja tukeahan sekin on. Paljon olen puhunut tästä asiasta lähes kaikkien kavereideni kanssa. AA:ssa moittivat kovasti A-klinikoita ym. ammattiauttajia. "Ne hoitaa sut fyysisesti kuntoon, mutta sun pää on edelleen alkoholistin pää". Aika vaarallisen tuntuinen asenne mun mielestä. Vrt. JT-asenne "vain järjestön yhteydessä olemalla..." jne.

Toisaalta mietin, pitäiskö tää ketju poistaa "lokaamasta luopioiden mainetta", mutta... Ehkä tää vois osoittaa sen, että JT-helvetin ulkopuolella ongelmistaan voi puhua avoimemmin ja niihin voi hakea ja saada tarvitessaan apua. Muualtakin kuin kaikkitietäviltä vanhimmilta.
wolframium

Viesti Kirjoittaja wolframium »

Meikä liittyy huomenna kuvainnolliseen anti-AA-kerhoon eli BB-klubiin:

http://www.ibbf.fi
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

wolframium kirjoitti:Meikä liittyy huomenna kuvainnolliseen anti-AA-kerhoon eli BB-klubiin:

http://www.ibbf.fi
Siis BB:ssa ei voi olla kuin kännissä. Aamulla siullakin on sitte susikrapula
Let me go Master I hate you so
Jakke

AA-kerhon lahkomaiset ominaisuudet on näköjään huomattu muuallakin! Ken enkkua ymmärtää, suunnatkoon selaimensa juutuubiin ja näppäilköön hakusanoiksi "penn teller 12 steps", niin saa nähtäväkseen kolmeen leikkeeseen jaetun Penn & Teller: Bullsh*t -sarjan jakson. Ohjelma tukee 100%:sti sitä, mitä olen itsekin saanut selville AA:han tutustuttuani.

Kielipäänsä pilalle juoneille kerrottakoon, että kiteytettynä ohjelma esittää näkemyksen jonka mukaan AA on lahko (oikeastaan käytetään sanaa kultti), jonka avulla toki voi raitistua, suunnilleen yhtä tehokkaasti kuin muillakin konsteilla. AA saattaa sopia ihmisille jotka uskovat korkeampiin voimiin. Ei sovi ihmisille, joita loukkaa yksilön omien kykyjen vähättely.

Lisäksi ohjelmassa saatiin viimeinkin oikein akateeminen vahvistus minun amispohjalta muodostamalleni näkemykselle, jonka mukaan alkoholismi ei ole sairaus vaan valinta (toki väärä sellainen). Jos se olisi sairaus, siitä ei voisi parantua tahdon tai uskon voimalla.
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Jakke kirjoitti:
rippeli kirjoitti:No niin. Jaken kertomusta maanantain toimista odotellessa...
>>>>Kertomus kuuluu näin:

Kävin työterveyslääkärillä. Hänen näkemyksensä oli, että "sulla on mun mielestä erittäin hyvät mahdollisuudet onnistua, kun tuntuu olevan motivaatio kohdallaan". Ja toinen se, mitä Bergerac:kin tuossa edellä, eli juuri ne hyvät asiat, että a)itse tajusin asian b)mitään ei ole vielä menetetty. Lääkäri oli suorastaan yllättävän luottavainen sen jälkeen kun oltiin juteltu puolisen tuntia. En tiedä halusko se olla vaan kiltti vai näkikö/kuuliko se jotain mun jutuista. Selvästi asia oli kyllä hyvinkin tuttu hänelle.<<<<<

Lyhytneuvonnan sisältö
Rohkeus (self efficacy) Potilaaseen valetaan rohkeutta ja uskoa onnistumiseen
Alkoholitietous (feedback) Annetaan palautetta ja tietoa alkoholiasioista suhteutettuna potilaan vaivoihin ja löydöksiin
Apu (advice) Avustetaan päätöksessä vähentää tai lopettaa juominen
Myötätunto (empathy) Lämmin, reflektoiva, empaattinen ja ymmärtävä suhtautuminen
Itsemääräämisvastuu (responsibility) Potilaan on itse päätettävä vähentää juomista
Toimintaohjeet (menu) Luodaan vaihtoehtoisia strategioita juomisen vähentämiseksi

Juups. Niinhän se on, että vaikka olisit katuojasta vastaanotolle kontannut, niin lääkärin olisi ohjeitten mukaan pitänyt rohkaista. Tietenkin toivon että rohkaisuun oli myös oikeasti aihetta. Aina meitä perustallaajia kuitenkin näköjään kusetetaan.
Let me go Master I hate you so
jariotus

Viesti Kirjoittaja jariotus »

Jakke, onnea valitsemalle urallesi. Olet alkoholisti ja ilman sen tunnustamista/hyväksymistä et toivu. Edes AA:n avulla. Pohja on jokaisella se oma taso, joka on alin, mihin joutuu/suostuu. Toisilla katuoja/ensikoti/putka/pusikot/tenun- kolinan juonti. Toislle muijan, tai työpaikan menettäminen. Puhumattakaan terveydestä.

Korkein voima AA:ssa, ei edes ohjelmassa, tarkoita Sitä Jumalaa kaikille. AA ei ole uskonto, tai uskonlahko. Toisille kv on jumala, toisille AA, jollekin AA:n ohjelma, jollekin toteutettavissa oleva halu ja toive elää raittiina, ihmisenarvoinen elämä.

AA:n dissaaminen ja väheksyminen on paitsi typerää, myös äärimmäisen ennakkoluuloista ja harhakuvitelmien viljelemistä. Kuin dissaisi jeppuloita, tietämättä niistä sen enempää.

Hatsalan AA-ryhmä taitaa olla sinulle turhan hardcore. Käväisepäs Kalla-ryhmässä, Raittiustalolla. Tosin siellä on paljon "hienohelmoja" ja "kravaattijuoppoja".

Hatsalan AA:ssa nostin/nostan hattua kaikille niille, jotka 30-40:n raparyypäämisen ja pultsariasteella olemisen jälkeen nousevat pinnalle ja pystyvät elämään raittiina käymällä AA:ssa. Cool. Indeed. Ryhmässä on Voima.

Itse kävin 4 kk melkein joka päivä Hatsalan AA:ssa. Nyt koen omaavani voimia elää elämisen arvoista elämää.

Rapajuoppo, kokopäiväjuoppo, tai edes jokaviikkojuoppo en ole edes koskaan ollutkaan. Mutta sitten kun otin, otin kunnolla. Niin, että jäykempikin mies taipui.

Nyt takana yli 6kk. Päivääkään vaihtaisi pois.

Mutta minulla on loistava tuki kotona. En ole yksin. Ja puoleen vuoteen olen vetänyt yhdet kännit ja todella hauskaa mussun kanssa oli :lol:

Jos haluat jutella, voit toki soittaa minulle. Yksin et tule selviämään.
Jakke

jariotus kirjoitti:
Mutta minulla on loistava tuki kotona. En ole yksin. Ja puoleen vuoteen olen vetänyt yhdet kännit ja todella hauskaa mussun kanssa oli :lol:

Jos haluat jutella, voit toki soittaa minulle. Yksin et tule selviämään.
Asian ydin on juuri näissä riveissä. Ypöyksin maailma olisi kurja paikka. Onneksi sitä tukea on yllättäen alkanut tuppaamaan suorastaan ovista ja ikkunoista. AA sopii varmasti monille, mutta mulle parhaiten sopivaa tukea ja kannustusta tuntuu tulevan nyt vähän toisesta suunnasta.

Soitellaan vaan kunhan ryyppäämiseltäni, eiku siis muulta tekemiseltäni, ehdin :wink:

Ps. toi oli oikeesti vitsi!
Vastaa Viestiin