Luopiot, pakanat (syntiset) ja publikaanit
Valvoja: Moderaattorit
-
RaM
Luopiot, pakanat (syntiset) ja publikaanit
Jehovan todistajat haluavat rinnastaa erotetut tai eronneet pakanoihin eli syntisiin ja publikaaneihin eli Rooman veronkantajiin.
Entisiin Jehovan todistajiin tulee heidän mukaansa suhtautua kuin noihin mainittuihin ryhmiin. (Tätä keskustelukumppanini - Jt - on Suomi24 keskustelussa tänään korostanut.)
Hänen mukaansa noita veronkantajina ja tullimiehinä toimineita publikaaneja (valtion virkamiehiä) tuli karttaa. Raamattu opettaa siitä kuitenkin täysin erilailla kuin Jehovan todistajat.
Juutalaisilla fariseuksilla oli tapana inhota pakanoita ja publikaaneja eivätkä he haluneet olla heidän kanssaan tekemisissä, kuten Jehovan todistajat nykyisin. Niinpä heidän ja Jeesuksen välillä käytiin verojen maksamisesta mielenkiintoinen keskustelu:
12:14 Nämä tulivat ja sanoivat hänelle: "Opettaja, me tiedämme, että sinä olet totinen etkä välitä kenestäkään, sillä sinä et katso henkilöön, vaan opetat Jumalan tietä totuudessa. Onko luvallista antaa keisarille veroa vai ei? Tuleeko meidän antaa vai ei?"
12:15 Mutta hän tiesi heidän ulkokultaisuutensa ja sanoi heille: "Miksi kiusaatte minua? Tuokaa denari minun nähdäkseni."
12:16 Niin he toivat. Ja hän sanoi heille: "Kenen kuva ja päällekirjoitus tämä on?" He vastasivat hänelle: "Keisarin."
12:17 Jeesus sanoi heille: "Antakaa keisarille, mikä keisarin on, ja Jumalalle, mikä Jumalan on."
Jeesuksella oli hyvin suopea suhtautuminen noihin publikaaneihin. Hän sai nuo fariseukset jopa raivoihinsa toimillaan:
9:10 Ja kun hän aterioi hänen kodissaan, niin katso, tuli monta publikaania ja syntistä, ja he aterioivat Jeesuksen ja hänen opetuslastensa kanssa.
9:11 Ja kun fariseukset sen näkivät, sanoivat he hänen opetuslapsilleen: "Miksi teidän opettajanne syö publikaanien ja syntisten kanssa?"
9:12 Mutta kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.
9:13 Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon enkä uhria.' Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä."
Saarnamatkallaan Jeesus näki puuhun kiivenneen publikaanien päämiehen (esimiehen) ja mitä tapahtui?
19:5 Ja tultuaan sille paikalle Jeesus katsahti ylös ja sanoi hänelle: "Sakkeus, tule nopeasti alas, sillä tänään minun pitää oleman sinun huoneessasi."
19:6 Ja hän tuli nopeasti alas ja otti hänet iloiten vastaan.
19:7 Ja sen nähdessään kaikki nurisivat sanoen: "Syntisen miehen luokse hän meni majailemaan."
Huomaamme että fariseukset vastustivat publikaanien ja syntisten kanssa olemista, mutta Jeesus taas toi esille täysin päinvastaisen käsityksensä. Hän oli paimen joka haki kadonneita lampaitaan - ei suinkaan karttanut niitä. Tämän johdosta moni publikaani kääntyikin Jeesuksen lahkoon kuten esim. Matteus ja Sakkeus.
Noille Jehovan todistajien kaltaisille fariseuksille Jeesus ilmoittikin tylyn tuomion.
"Jeesus sanoi heille: Totisesti minä sanon teille: publikaanit ja portot menevät ennen teitä Jumalan valtakuntaan."
Jehovan todistajat käyttäytyvät erittäin epäkorrektisti entisiä jäseniään kohtaan ja kutsuvat näitä publikaanien kaltaisiksi luopioiksi. Jehovan todistajat osoittavat tuolla naurettavalla käytöksellään ja toiminnallaan oman tietämättömyytensä raamatun opetuksista ja osoittavat kuinka he raiskaavat raamattua ja Jeesuksen antamaa esimerkkiä.
Jehovan todistajien järkytykseksi Paavalikin totesi noista veroa kantavista publikaaneista:
Roomalaiskirje
13:1 Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
13:2 Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
13:6 Sentähdenhän te verojakin maksatte. Sillä he ovat Jumalan palvelusmiehiä, ahkeroiden virassansa juuri sitä varten.
Publikaanit, jotka Jehovan todistajien ja fariseusten mukaan olivat kartettavia pahoja ihmsiä, ovatkin raamatun ja Paavalin mukaan JUMALAN PALVELUSMIEHIÄ! Näin Jehovan todistajat ovat karttamismenettelyllään ja publikaanien halveksimisellaan osoittaneet itsensä fariseuksiksi.
Entisiin Jehovan todistajiin tulee heidän mukaansa suhtautua kuin noihin mainittuihin ryhmiin. (Tätä keskustelukumppanini - Jt - on Suomi24 keskustelussa tänään korostanut.)
Hänen mukaansa noita veronkantajina ja tullimiehinä toimineita publikaaneja (valtion virkamiehiä) tuli karttaa. Raamattu opettaa siitä kuitenkin täysin erilailla kuin Jehovan todistajat.
Juutalaisilla fariseuksilla oli tapana inhota pakanoita ja publikaaneja eivätkä he haluneet olla heidän kanssaan tekemisissä, kuten Jehovan todistajat nykyisin. Niinpä heidän ja Jeesuksen välillä käytiin verojen maksamisesta mielenkiintoinen keskustelu:
12:14 Nämä tulivat ja sanoivat hänelle: "Opettaja, me tiedämme, että sinä olet totinen etkä välitä kenestäkään, sillä sinä et katso henkilöön, vaan opetat Jumalan tietä totuudessa. Onko luvallista antaa keisarille veroa vai ei? Tuleeko meidän antaa vai ei?"
12:15 Mutta hän tiesi heidän ulkokultaisuutensa ja sanoi heille: "Miksi kiusaatte minua? Tuokaa denari minun nähdäkseni."
12:16 Niin he toivat. Ja hän sanoi heille: "Kenen kuva ja päällekirjoitus tämä on?" He vastasivat hänelle: "Keisarin."
12:17 Jeesus sanoi heille: "Antakaa keisarille, mikä keisarin on, ja Jumalalle, mikä Jumalan on."
Jeesuksella oli hyvin suopea suhtautuminen noihin publikaaneihin. Hän sai nuo fariseukset jopa raivoihinsa toimillaan:
9:10 Ja kun hän aterioi hänen kodissaan, niin katso, tuli monta publikaania ja syntistä, ja he aterioivat Jeesuksen ja hänen opetuslastensa kanssa.
9:11 Ja kun fariseukset sen näkivät, sanoivat he hänen opetuslapsilleen: "Miksi teidän opettajanne syö publikaanien ja syntisten kanssa?"
9:12 Mutta kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.
9:13 Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon enkä uhria.' Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä."
Saarnamatkallaan Jeesus näki puuhun kiivenneen publikaanien päämiehen (esimiehen) ja mitä tapahtui?
19:5 Ja tultuaan sille paikalle Jeesus katsahti ylös ja sanoi hänelle: "Sakkeus, tule nopeasti alas, sillä tänään minun pitää oleman sinun huoneessasi."
19:6 Ja hän tuli nopeasti alas ja otti hänet iloiten vastaan.
19:7 Ja sen nähdessään kaikki nurisivat sanoen: "Syntisen miehen luokse hän meni majailemaan."
Huomaamme että fariseukset vastustivat publikaanien ja syntisten kanssa olemista, mutta Jeesus taas toi esille täysin päinvastaisen käsityksensä. Hän oli paimen joka haki kadonneita lampaitaan - ei suinkaan karttanut niitä. Tämän johdosta moni publikaani kääntyikin Jeesuksen lahkoon kuten esim. Matteus ja Sakkeus.
Noille Jehovan todistajien kaltaisille fariseuksille Jeesus ilmoittikin tylyn tuomion.
"Jeesus sanoi heille: Totisesti minä sanon teille: publikaanit ja portot menevät ennen teitä Jumalan valtakuntaan."
Jehovan todistajat käyttäytyvät erittäin epäkorrektisti entisiä jäseniään kohtaan ja kutsuvat näitä publikaanien kaltaisiksi luopioiksi. Jehovan todistajat osoittavat tuolla naurettavalla käytöksellään ja toiminnallaan oman tietämättömyytensä raamatun opetuksista ja osoittavat kuinka he raiskaavat raamattua ja Jeesuksen antamaa esimerkkiä.
Jehovan todistajien järkytykseksi Paavalikin totesi noista veroa kantavista publikaaneista:
Roomalaiskirje
13:1 Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
13:2 Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
13:6 Sentähdenhän te verojakin maksatte. Sillä he ovat Jumalan palvelusmiehiä, ahkeroiden virassansa juuri sitä varten.
Publikaanit, jotka Jehovan todistajien ja fariseusten mukaan olivat kartettavia pahoja ihmsiä, ovatkin raamatun ja Paavalin mukaan JUMALAN PALVELUSMIEHIÄ! Näin Jehovan todistajat ovat karttamismenettelyllään ja publikaanien halveksimisellaan osoittaneet itsensä fariseuksiksi.
- Jaakko Ahvenainen
Re: Luopiot, pakanat (syntiset) ja publikaanit
Juu, ainahan sitä syntisten kanssa on toimeen tultu, mutta tosiuskovaisten kanssa on ollut vähän niin ja näin. 
-
Vieras
Onneksi JT:t eivät enää pysty vaikuttamaan eronneeseen tai erotettuun (paitsi epäinhimillisellä karttamisssäännöstöllään). "Luopio" on VT-seuran määrittelyjen ulkopuolella ja hän voi ajatella asioista niin kuin haluaa.
Aloittajan esimerkki on omiaan paljastamaan joidenkin ja useiden JT:n kohdalla ulkokultaisen ja varsin omahyväisen asenteen. Jos ajatellaan Raamattua ja Jeesuksen varsinaista tehtävää, se oli nähtävästi syntisten tai syntisen ihmiskunnan pelastaminen (sovittaminen uhrikuolemalla). Raamattu ja Jeesuksen toiminta oli kaikille ihmisille tarkoitettu, ei pienelle marginaaliryhmälle. Jeesuksen toiminnassa ei tullut esille joidenkin ihmisryhmien siirtäminen pelastuksen ulkopuolelle. Jeesus oli nimenomaan kiinnostunut syntisistä - ei ulkokultaisista fariseuksista.
Farisealaisuus ilmenee VT-seurassa pilkuntarkkojen sääntökokoelmien noudattamisena ja kielteisenä suhtautumisena itse määriteltyihin ihmisryhmiin. Ovenavaajan status saattaa JT:n silmissä olla "maailmallinen" tai syntinen, mutta JT:n suhtautuminen ovenavaajan kääntyessä kiinnostuneeksi samalla muuttuu: ovenavaaja alkaa saada ehdollista hyväksyntää. Lahkon jätettyään tämä ehdollinen "rakkaus" kylmenee. Lahkoon jääneet näkevät lahkon jättäneen siirtyneen pelastuksen tai Raamatun sanoman ulkopuolelle, mikä ei Raamatun mukaan ole edes mahdollista. JT:n farisealainen asenne näkyy käsityksenä oman pelastuksensa varmuutena - JT on "synnitön" (vaikka ei ole) - ja muiden joutumisena kadotukseen (Harmagdon pian).
JT:t ovat määritelleet uusiksi myös sen, ketä Jeesus tarkoitti puhuessaan siitä, minkä olette tehneet yhdelle "näistä vähimmistä". Eikös se JT-"teologiassa" tarkoita Hallintoelintä? (Olenko väärässä?) Samoin he ovat määritelleet muitakin ihmisryhmiä kuten "luopiot". JT:lle on tyypillistä ihmisten ja ihmisryhmien luokittelu ja kategorisointi: voidellut, pieni lauma, luopiot, maailmalliset, suuren Babylonin jäsenet, vanhimmat, komiteoiden jäsenet, vanhimmat, avustavat palvelijat, kiinnostuneet jne. Onko tällaiset luokittelut ja niiden perusteella tapahtuvat (pelastus)seuraukset lainkaan Raamatulla perusteltuja?
Raamattu on kuitenkin perimmältään koko ihmiskunnan yhteinen kirja. Vaikka ei uskoisikaan sen uskonnolliseen sanomaan, se on silti ihmiskunnan yhteistä kulttuuriperintöä. Jos tekee Raamatusta oman käännöksen, sen voi tietysti omistaa koskemaan vain omaa, pientä kannattajajoukkoaan.
Aloittajan esimerkki on omiaan paljastamaan joidenkin ja useiden JT:n kohdalla ulkokultaisen ja varsin omahyväisen asenteen. Jos ajatellaan Raamattua ja Jeesuksen varsinaista tehtävää, se oli nähtävästi syntisten tai syntisen ihmiskunnan pelastaminen (sovittaminen uhrikuolemalla). Raamattu ja Jeesuksen toiminta oli kaikille ihmisille tarkoitettu, ei pienelle marginaaliryhmälle. Jeesuksen toiminnassa ei tullut esille joidenkin ihmisryhmien siirtäminen pelastuksen ulkopuolelle. Jeesus oli nimenomaan kiinnostunut syntisistä - ei ulkokultaisista fariseuksista.
Farisealaisuus ilmenee VT-seurassa pilkuntarkkojen sääntökokoelmien noudattamisena ja kielteisenä suhtautumisena itse määriteltyihin ihmisryhmiin. Ovenavaajan status saattaa JT:n silmissä olla "maailmallinen" tai syntinen, mutta JT:n suhtautuminen ovenavaajan kääntyessä kiinnostuneeksi samalla muuttuu: ovenavaaja alkaa saada ehdollista hyväksyntää. Lahkon jätettyään tämä ehdollinen "rakkaus" kylmenee. Lahkoon jääneet näkevät lahkon jättäneen siirtyneen pelastuksen tai Raamatun sanoman ulkopuolelle, mikä ei Raamatun mukaan ole edes mahdollista. JT:n farisealainen asenne näkyy käsityksenä oman pelastuksensa varmuutena - JT on "synnitön" (vaikka ei ole) - ja muiden joutumisena kadotukseen (Harmagdon pian).
JT:t ovat määritelleet uusiksi myös sen, ketä Jeesus tarkoitti puhuessaan siitä, minkä olette tehneet yhdelle "näistä vähimmistä". Eikös se JT-"teologiassa" tarkoita Hallintoelintä? (Olenko väärässä?) Samoin he ovat määritelleet muitakin ihmisryhmiä kuten "luopiot". JT:lle on tyypillistä ihmisten ja ihmisryhmien luokittelu ja kategorisointi: voidellut, pieni lauma, luopiot, maailmalliset, suuren Babylonin jäsenet, vanhimmat, komiteoiden jäsenet, vanhimmat, avustavat palvelijat, kiinnostuneet jne. Onko tällaiset luokittelut ja niiden perusteella tapahtuvat (pelastus)seuraukset lainkaan Raamatulla perusteltuja?
Raamattu on kuitenkin perimmältään koko ihmiskunnan yhteinen kirja. Vaikka ei uskoisikaan sen uskonnolliseen sanomaan, se on silti ihmiskunnan yhteistä kulttuuriperintöä. Jos tekee Raamatusta oman käännöksen, sen voi tietysti omistaa koskemaan vain omaa, pientä kannattajajoukkoaan.
-
Torninvartija
Yhtäläisyydet Jehovan todistajien ja fariseusten välillä eivät lopu syntisiksi luokiteltujen ylimieliseen karttamiseen.
Fariseukset olivat kuuluisia siitä, että he laativat pikkutarkkoja sääntöjä ja esittivät ne Jumalan vaatimuksina. Jeesus arvostelikin heitä näillä sanoilla: "He siivilöivät hyttysen, mutta nielevät kamelin". Samoin Jehovan todistajat laativat sääntöjä siitä voiko jotakin verenhyytymistekijää käyttää lääketieteellisessä hoidossa tai voiko jotain veressä esiintyvää proteiinia käyttää rokotteessa.
Jesse sanoi:
Fariseukset olivat kuuluisia siitä, että he laativat pikkutarkkoja sääntöjä ja esittivät ne Jumalan vaatimuksina. Jeesus arvostelikin heitä näillä sanoilla: "He siivilöivät hyttysen, mutta nielevät kamelin". Samoin Jehovan todistajat laativat sääntöjä siitä voiko jotakin verenhyytymistekijää käyttää lääketieteellisessä hoidossa tai voiko jotain veressä esiintyvää proteiinia käyttää rokotteessa.
Jesse sanoi:
Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden! (Mt. 23:23).
"You take the blue pill and the story ends. You wake in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill and you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes."
-
Miuku
Olen onnekas! Olen onnekase siksi, että elän uuden testamentin aikaa! Voi Luoja varjele jos olisinkin elänyt VT:n aikaan..!
Olen niin kiitollinen Jeesukselle siitä, että Hän tuli täyttämään lain. Itse en todellakaan siihen olisi koskaan pystynyt!
Olen niin kiitollinen Jeesukselle siitä, että Hän tuli täyttämään lain. Itse en todellakaan siihen olisi koskaan pystynyt!
-
Jaakob
Ahem. Ennakkovaroituksena todettakoon että palstalla ei sitten sallita minkään uskon(non) saarnaamista tai tuputtamista muille. Olen lukevinani kirjoituksistasi taipumuksen moiseen.Miuku kirjoitti:Olen onnekas! Olen onnekase siksi, että elän uuden testamentin aikaa! Voi Luoja varjele jos olisinkin elänyt VT:n aikaan..!
Toivottavasti olen väärässä
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
-Mark Twain
-
Stiiknafuulia
Ei Jeesuskaan pystynyt käynnistämään nk. kristususkoa, Paavali potkaisi homman käyntiin. Jeesuksen täyttymättömät lupaukset eivät Paavaliaka lannistaneet. Vajaa pari vuosituhatta myöhemmin W. Miller ponnisteli samaan paavalimaiseen tapaan, jättäen jälkeensä täyttymättömiä lupauksia. Toki W.M. jätti jälkeensä nipun 1800-luvun fundisliikkeitä, jotka sitten levittäytyivät maailmalle, kilpaillen perinteisten länsimaisten kirkkokuntien kanssa. W.M. siis teki oman aikansa nk. paavalit.Miuku kirjoitti:Olen niin kiitollinen Jeesukselle siitä, että Hän tuli täyttämään lain.
Tietoinen ja tarkoituksellinen harhaanjohtaminen edellyttää lähinnä synnynnäistä lahjakkuutta. Ilman meitä harhaanjohdettuja tällainen lahjakkuus menisi hukkaan, joten olkaamme tyytyväisiä roolistamme.Itse en todellakaan siihen olisi koskaan pystynyt!
-
RaM
Itseasiassa Paavalikaan ei potkaissut kristinuskoa käyntiin. Hän laajensi Jeesuksen seuraajien juutalaislahkoon liittymisen myös pakanoille perustaen useita juutalaislahkon seurakuntia. Tuon toiminnan tai itseasiassa sen LAAJUUDEN vuoksi vuoksi kristinusko sai kuitenkin myöhemmässä Roomassa syntymahdollisuutensa.Stiiknafuulia kirjoitti:Ei Jeesuskaan pystynyt käynnistämään nk. kristususkoa, Paavali potkaisi homman käyntiin. Jeesuksen täyttymättömät lupaukset eivät Paavaliaka lannistaneet. Vajaa pari vuosituhatta myöhemmin W. Miller ponnisteli samaan paavalimaiseen tapaan, jättäen jälkeensä täyttymättömiä lupauksia. Toki W.M. jätti jälkeensä nipun 1800-luvun fundisliikkeitä, jotka sitten levittäytyivät maailmalle, kilpaillen perinteisten länsimaisten kirkkokuntien kanssa. W.M. siis teki oman aikansa nk. paavalit.Miuku kirjoitti:Olen niin kiitollinen Jeesukselle siitä, että Hän tuli täyttämään lain.
Tietoinen ja tarkoituksellinen harhaanjohtaminen edellyttää lähinnä synnynnäistä lahjakkuutta. Ilman meitä harhaanjohdettuja tällainen lahjakkuus menisi hukkaan, joten olkaamme tyytyväisiä roolistamme.Itse en todellakaan siihen olisi koskaan pystynyt!
Ja Miukulle tiedoksi - ota vakavasti tuo Jaakobin varoitus.
-
Vieras
Sallitaanko ateismin tuputtaminen ja saarnaaminen?Jaakob kirjoitti: Ahem. Ennakkovaroituksena todettakoon että palstalla ei sitten sallita minkään uskon(non) saarnaamista tai tuputtamista muille.
-
RaM
Ateismi ei aiheuta sellaista vahinkoa kuin lahkoilu joten siltä pohjalta käytävän keskustelun rajoittamiselle ei ole perusteita. Ateismi ei jaa ihmisiä hyviin ja huonoihin eikä kiduta ikuisesti helvetissä tai teurasta 99 % maapallon ihmisistä.
Lisäksi ateistien käsitykset edustavat pääasiassa tieteellisiä käsityksiä mitä taas lahkot-uskovaisuus ei pääsääntöisesti tee. Miksi pitäisi kieltää?
JOS haluat keskustella uskosta, uskonnosta ja raamatusta, niin anna tulla. Minusta saat keskustelukumppanin - tosin en tiedä kuinka hyvin viihdyt tuossa keskustelussa.
Lisäksi ateistien käsitykset edustavat pääasiassa tieteellisiä käsityksiä mitä taas lahkot-uskovaisuus ei pääsääntöisesti tee. Miksi pitäisi kieltää?
JOS haluat keskustella uskosta, uskonnosta ja raamatusta, niin anna tulla. Minusta saat keskustelukumppanin - tosin en tiedä kuinka hyvin viihdyt tuossa keskustelussa.
-
Vieras
Ateismiin käännyttäminen, sen tuputtaminen ja saarnaaminen on yhtä lailla kielletty foorumin säännöissä:RaM kirjoitti:Ateismi ei aiheuta sellaista vahinkoa kuin lahkoilu joten siltä pohjalta käytävän keskustelun rajoittamiselle ei ole perusteita. Ateismi ei jaa ihmisiä hyviin ja huonoihin eikä kiduta ikuisesti helvetissä tai teurasta 99 % maapallon ihmisistä.
Eri asia on sitten, että valvotaanko ateismiin käännyttämisen kieltoa. Tähän mennessä ei ole valvottu. En ole uskovainen, mutta olen ryhtynyt toimenpiteisiin sen tutkimiseksi, rikotaan foorumin teksteissä uskonrauhaa.2 § Mielipiteen vapaus
Jokaisella kirjoittajalla on oikeus omaan mielipiteeseensä, uskonnolliseen tai muuhun vakaumukseensa. Älä tyrkytä omaasi ehdottomana totuutena vaikka se sinusta siltä tuntuisikin. Käännyttäminen on kielletty riippumatta siitä pyritäänkö käännyttämään johonkin uskontoon, ateismiin, poliittiseen puolueeseen tai mihinkä tahansa niihin rinnastettaviin liikkeisiin tai aatteisiin. Sopivassa asiayhteydessä omista käsityksistään saa toki kertoa, mutta niitä ei saa tuputtaa muille.
Erityisesti tulen pyytämämään viranomaisia tutkimaan rikkooko nimimerkki RaM:in kirjoitukset sitä, hänen mm. nimiteltyään kristittyjen Jumalaa ja Jehovan todistajien Jumalan Poikaa "äpäräksi", mikä on halventava nimitys.
P.S. En ole uskovainen
-
Vieras
http://veljesseura.org/foorumi/viewtopi ... 010#p22514RaM kirjoitti: Jeesus oli juutalainen äpärä, joka kuvitteli olevansa Jumalan asettama juutalaisuuden puhdistaja. Kaikki muu mitä esität on silkkaa sontaa.![]()
Lisää Jeesuksesta http://www.raamattu.tarinoi.fi/19
Mitä sanoo laki uskonrauhan rikkomisesta?
RaM, sinuna varautuisin odottamaan kutsua kuulusteluihin. Ei tämä ole ensimmäinen kerta, kun internet-herjaajia laitetaan lakiin ja järjestykseen. Tutkintapyyntöni tulee koskemaan luonnollisesti myös niitä, jotka ovat saattaneet syyllistyä sivustonsa muodostua uskonrauhaa loukkaavan materiaalin julkaisukanavaksi.10 §
Uskonrauhan rikkominen
Joka
1) julkisesti pilkkaa Jumalaa tai loukkaamistarkoituksessa julkisesti herjaa tai häpäisee sitä, mitä uskonnonvapauslaissa (267/1922) tarkoitettu kirkko tai uskonnollinen yhdyskunta muutoin pitää pyhänä, tai
on tuomittava uskonrauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
-
RaM
Ehkä olisi hyvä määritellä tarkemmin se, mitä sana 'käännyttäminen' tässä yhteydessä merkitsee.
Mitä Jeesuksen äpäryyteen tulee, niin sitähän hän oli. Se on ollut yleinen nimitys kaikille lapsille, joilla ei ole tunnistettavaa isää tai ovat syntyneet avioliiton ulkopuolella. Nimitys on varmastikin ollut halventava etenkin entisaikoina, mutta se on ollut kuitenkin samalla - tosi. Muita nimityksiä suomen kielessä ovat: lehtolapsi, huorilapsi ja sikiö.
Mitä Jeesuksen äpäryyteen tulee, niin sitähän hän oli. Se on ollut yleinen nimitys kaikille lapsille, joilla ei ole tunnistettavaa isää tai ovat syntyneet avioliiton ulkopuolella. Nimitys on varmastikin ollut halventava etenkin entisaikoina, mutta se on ollut kuitenkin samalla - tosi. Muita nimityksiä suomen kielessä ovat: lehtolapsi, huorilapsi ja sikiö.
-
RaM
Odotan mielenkiinnolla. Voimme vaihtaa sitten aivan livenäkin ja oikeilla nimillä mielipiteitä. Tarjoan kahvit.Guest kirjoitti: RaM, sinuna varautuisin odottamaan kutsua kuulusteluihin. Ei tämä ole ensimmäinen kerta, kun internet-herjaajia laitetaan lakiin ja järjestykseen. Tutkintapyyntöni tulee koskemaan luonnollisesti myös niitä, jotka ovat saattaneet syyllistyä sivustonsa muodostua uskonrauhaa loukkaavan materiaalin julkaisukanavaksi.
PS. Ihan pakko vielä lisätä että jos itse tuppaudut palstalle lukemaan harhauskomuksillesi naureskelevia kirjoituksia niin et sinä voi mielesi pahastumisesta syyttä kuin itseäsi. Mitä roikut sellaisella palstalla ja luet sellaisia kirjoituksia.
"6 § (24.7.1998/563) Väärä ilmianto. Joka antaa esitutkinta- tai muulle viranomaiselle taikka tuomioistuimelle väärän tiedon ja siten aiheuttaa vaaran, että ilmiannettu pidätetään, vangitaan tai joutuu muun pakkokeinon kohteeksi tai joutuu syytteeseen tai tuomitaan rangaistukseen tai muuhun rikosoikeudelliseen seuraamukseen virheellisin perustein, on tuomittava väärästä ilmiannosta sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi."
Vielä suht tuore esimerkkitapaus:
1 KESKUSRIKOSPOLIISIN ESITUTKINTA 2400/R/93/06
Keskusrikospoliisi on syyteharkintaa varten toimittanut Valtakunnansyyttäjänvirastoon 25.4.2006 saapuneen esitutkintapöytäkirjan 2400/R/93/06. Esitutkinnassa on selvitetty, ovatko N.N, N.N ja N.N syyllistyneet uskonrauhan rikkomiseen Helsingissä 10.2.2006, kun he julkaisivat profeetta Muhammedia esittäviä pilakuvia internetissä olevalla kotisivulla.
5.3 Syyteharkintaratkaisu
Epäiltyjen toiminta ei ole täyttänyt kaikkia rikoslain 17 luvun 10 §:ssä rangaistavaksi säädetyn menettelyn tunnusmerkistötekijöitä, minkä vuoksi kysymyksessä ei ole uskonrauhan rikkominen.
En nosta syytettä tässä asiassa.
Apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalske
Valtionsyyttäjä Mika Illman
http://www.oikeus.fi/tulostus/43706.htm
-
Vieras
Niin, eikö olisi parempi ettei foorumilla herjata kenenkään jumaluuksia (ja jätetään myös ne ateismiin käännyttämiset pois), niin ei kenenkään tarvitse käyttää lauantai-iltaansa oikeuden ennakkotapausten etsimiseen?