Enkelien suojelemako

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

RaM

Enkelien suojelemako

Viesti Kirjoittaja RaM »

Olen ilmeisesti aivan erityisessä enkelien ja Jehovan suojeluksessa. Ainakin olen kuullut taas tässä parin päivän ajan työkavereiltani enkelien suojelleen minua.
Kuten muutamat tutut tietävät niin olen 'ihmeparantunut' aikaisemmin ja läheltä piti tilainteita ollut muitakin, mutta maanantaina työmatkalla pääsin nauttimaan taas uusista ulottuvuuksista tässä ihmiselämässä. Ajoin Turun moottoritietä aamupäivän jonossa noin 100 km/h nopeudella kun jättimäinen rekka päätti vaihtaa kaistaa ja tökkäsi samantien kylkeeni ohjaajan oveen. Sain kimmokkeen joka heitti minut pyörimään 2 kierrosta (pyörillä) holtittomasti ympäri moottiritietä väliin aina keskikaiteeseen melkein törmäten ja vuoroon olin suistumaisillani ojaan. Autotkin saivat kohdalle tultuaan väistettyä eli en lopulta törmännyt mihinkään. Auto meni lunastukseen (koko kylki kasassa).

Onkohan niin että olen tuon taivaan äijän mielestä kuitenkin niin mukava ja asiaa kirjoittava ihminen, että hän on päättänyt ottaa minut oikein erityissuojelukseen - vai voiko olla niin ikävästi että uskovaisten ajatus suojelusenkeleistä olisikin vain lapsellisia höpöjuttuja? :|
Vai nautinkohan kenties Saatanan erityissuojelusta... :twisted:
Viimeksi muokannut RaM, 20.08.2008 13:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Johanneksen poika
Viesti:

Suomalainen sananlasku

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

RaM kirjoitti:Onkohan niin että olen tuon taivaan äijän mielestä kuitenkin niin mukava ja asiaa kirjoittava ihminen, että hän on päättänyt ottaa minut oikein eritysissuojelukseen - vai voiko olla niin ikävästi että uskovaisten ajatus suojelusenkeleistä olisikin vain lapsellisia höpöjuttuja? :|
Vai nautinkohan kenties Saatanan erityissuojelusta... :twisted:
Veljeni RaM, olet pohtinut suuria totuuksia. Se on hyvä.

Niin tai näin, mutta ainakin Wikiquoten mukaan selitys on aivan selvä:

Mikäs pahan tappais, Jumala ei huoli ja piru ei pidä kiirutta.

Tuo(kin) viisaus löytyy täältä.
RaM

Re: Enkelien suojelemako

Viesti Kirjoittaja RaM »

Olen paremminkin perinyt periaatteen: Piru ei pysty eikä tauti tapa. Siitä pidän kiinni jatkossakin. :twisted:
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

No jaa, onhan noita "läheltä piti"-tilanteita minullekin sattunut, sellaisiakin joita en voi pelkästään järkeilemällä selittää. Luulisin toisaalta Sinuhen orjan, Kaptah'in olleen varsin oikeassa sanoessaan: "Varmuus on paras, herrani Sinuhe", pitäen tiukasti kiinni kuoriaisestaan. Vai miten se nyt menikään. :)
Jakke

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Nää suojelusenkelit on omituisia, ku ne kuitenki sallii nämä läheltäpiti-tilanteet. Tai sit sun enkeli on vähemmän reipas ku minulla, mun kohdalle ku ei oo sattunu ees peltikolareita :wink: (paitsi niin, että oon ollu muiden kyydissä, mutta silloin kai homma on jonkun muun henk. koht. enkelin vastuulla? )
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Johanneksen poika
Viesti:

Suojelusenkeli voi olla tohelo

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Jakke kirjoitti:Nää suojelusenkelit on omituisia, ku ne kuitenki sallii nämä läheltäpiti-tilanteet. )
Ei suojelusenkelin hommakaan ole aivan helppo. Jos suojelualan alkeiskurssi ei ole sujunut kovin hyvin, ei ole ihme, ettei työura aina ala parhaalla mahdollisella tavalla.

Arto Paasilinna, tuo lööppien sankari, on kirjoittanut mainion kirjan, "Tohelo suojelusenkeli". Se on kirjoitettu vuonna 2004. Tuo opus kannattaa lainata kirjastosta tai ostaa hyvinvarustetusta antikvariaatista. Lainaan tähän kirjan takakannen tekstin:

Apu tulee ylhäältä!
Taivaalliset suojeluvoimat valtaavat ilmatilan ja liihottavat auttamaan ihmispoloja

Kerimäen valtaisan puukirkon vaiheilla on näkymättömän enkeliseurakunnan päämaja. Suojelusalan alkeiskurssilta on juuri valmistunut Sulo Auvinen, eläissään tosi tohelo mieheksi. Siksi hän saa helpon ensitehtävän. Suojeltavaksi tulee Aaro "Aaretti" Korhonen, onnellinen nelikymppinen, jolla on sekä aikaa että rahaa.

Sulo ryhtyy tohkeissaan toimeen, mutta pelkkä into ei riitä. Aaro saa huomata, että kaikki alkaa tökkiä eikä onnettomuuksilla ole loppua. Taivaallisen tunarin johdatus ajaa Aaron jopa tiukkaan kahden naisen loukkuun. Sulolla on siipi maassa ja itse Pirukin sotkeutuu peliin.

Joviaaliin tyyliin Arto Paasilinna ohjailee suojeltavan Aaron enkeleineen kohti palkitsevaa loppua, jossa onnen murusia riittää itse kullekin.

Kannattaa lukea.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
am-ha·’a’rets

Viesti Kirjoittaja am-ha·’a’rets »

No onneks ei käyny pahemmin!
"Life is what You make of it."
Jaakko Ahvenainen

Koska inhimillisyyteen kuuluu (luova) uteliaisuus, kerron yhden kokemuksistani. Tämä liittyy koulun joulujuhlaan ja tiernapoikiin ollessani noin 11-vuotias. Tapahtuma on kuitenkin kuta kuinkin hyvin muistissani.

Olimme siis koulun joulujuhlassa, salissa, minkä takaosassa oli parvi, missä osa oppilaista istui. Luokkatoverini Kuhlbergin Hannu, minä ja muistaakseni Lehtovaaran Pauli, istuimme tässä järjestyksessä varsinaisessa juhlasalissa oikealla toisessa rivissä keskikäytävältä. Tuolit, millä istuimme olivat istuinosaltaan noin 5 mm vaneria. Minä istuin hieman toisella "kankullani". Tiernapojat olivat juuri pyytäneet lanttia tai tähteensä kynttilänpätkää, kuten esitykseen kuului. Minä olin samalla hetkellä kuiskaamassa jotakin Paulin korvaan, kun samalla hetkellä, ikäänkuin pakkoreaktion omaisesti päätäni nykäistiin vasemmalle ja siinä samassa istumani tuolin istuinkanteen iskeytyi kolmiomainen lasinkappale lävistäen kannen kohdalta, missä pääni sekuntien murto-osaa aiemmin oli ollut. Muistaakseni Paulille ei tapahtunut mitään, kuten ei minullekaan, mutta Hannun oikeaan käsivarteen putosi melkoinen lasinkappale lappeelleen sellaisella voimalla, että käsi turposi, kuitenkaan aiheuttamatta enempää. Lattialla ympärillämme oli lasinkappaleita pystyssä. Olivat uponneet noin tuuman syvyyteen.

Lasinkappaleiden putoaminen aiheutui siitä, että joku parvella olleista heiitti kookkaan lantin tiernapojille osuen kuitenkin vahingossa silloisten loisteputkilamppujen noin 5-6 mm paksuun suojalasiin, mikä rikkoutui em. seurauksin.

En tänäkään päivänä osaa selittää, mikä liikutti pääni syrjään putoavalta lasinkappaleelta. Tosiasia on kuitenkin: ellei päätäni joku, mikä, kuka, tai jotain siihen suuntaan, olisi nykäissyt vasemmalle, en olis tässä ja nyt. Salin korkeus oli arviolta noin 6 metriä ja tämä riittää mainitun paksuisen lasinkappaleen pudotessa kallon halkaisemiseen. Kuten sanottu: muitakin "läheltäpiti", tai vastaavia tilanteita on kohdallani ollut. Mm. tästä syystä en voi kieltää Jumalan olemassaoloa sen enepää kuin enkeleidenkään.

Tarinani saattaa olla infantiili, mutta se on tosi. Toisaalta ns. "ihmeparantumisiin" ja yleensäkin ihmeellisyyksiin suhtaudun hyvin kriittisesti. Olen ollut tilaisuuksissa, joissa on puhuttu "kielillä" (lähinnä kuulosti teerten soidinnalta tai muulta pulinalta "Oo Jeesus"-säestyksin) ja joissa on ajettu pois "riivajia". Yhden olen henkilökohtaisesti nähnyt poistuvan ja se olin minä. En kerta kaikkiaan kestänyt enempää. Perusluterilaisuudessa on se hyvä puoli, että se ankkuroi jalat tiukasti maahan ryhtymättä enempiin "ihmeisiin".
Jakke

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Pelottava tarina, Jaakko, ja hyvä ettei osunut. Vaikea tosiaan sanoa, mikä tuon "pakkoliikkeen" aiheutti. Monesti ihminen toimii tiedostamatta ja jopa liikkuu vaistojen ohjaamana. Se on pakollinen ominaisuus hengissä säilymisen kannalta. Monesti ehtisi sormensa rakoille polttamaan, jos ei tiedostamaton reaktio vetäisi sormea pois kuumalta levyltä. Mutta se siitä.

Yleisesti ottaen nämä "suojelusenkeli" tai vastaavat "jumala pelasti" -stoorit on jossain määrin jopa itsekkäitä. Esim. tällaisena päivänä, jona ilmeisesti toista sataa ihmistä on kuollut lento-onnettomuudessa Espanjassa, olisi lievästi sanoen omituista väittää itse olevan sen verran parempi kamu jumalan kanssa, että hän pelasti minut joltain onnettomuudelta. Mikä jostakin yksittäisestä ihmisestä tekisi niin tärkeän toiseen verrattuna?

Tuurilla pärjää aika hyvin ihan tällainen ateistikin. :mrgreen:
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Jaakko Ahvenainen

Jakke kirjoitti:Tuurilla pärjää aika hyvin ihan tällainen ateistikin. :mrgreen:
Vuoan jo tokkiinsa :)
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Nyt voisin oikeastaan jo edetä aiheessa.
En ymmärrä lainkaan sitä logiikkaa, miksi jotkut ihmiset olettavat olevan suojelusenkeleitä jotka joissain tälläisissa tilanteissa pelastaisivat ihmisiä. Vastaavasti tapahtuu runsaasti onnettomuuksia (viimeisin Espanjan lento-onnettomuus), joissa tuo suojelusenkeli on ollut teillä tietämättömillä tai jonnekkin sammuneena eikä ole lainkaan jeesannut autettavaansa.
Tuntuu aika epäoikeudenmukaiselta järjestelmältä, että välillä sattumanvaraisesti autettaisiin jotakin satunnaista kulkijaa mutta suurimmaksi osaksi viisveisattaisiin ihmisiä kohtaaviasta onnettomuuksista. Voisiko olla niin hölmöä Jumalaa joka on noin hölmön ja epätasa-arvoisen järjestelmän värkännyt? Vai onko sellaiseen uskovat ihmiset vain hölmöjä?
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

am-ha·’a’rets kirjoitti:No onneks ei käyny pahemmin!
Juu... se oli todella lähellä. :|

Nyt on sitten kova tappelu A-vakuutuksen kanssa (vastapuolen yhtiö) joka rupesi aivan naurettavaksi lunastushinnasta keskustelussamme. Ilmoitti tylysti että he eivät suostu mihinkään korjaustoimiin vaan maksavat nyt sen minkä aiheelliseksi katsovat ja lopuista saan tahdä valituksen ja hakea lisäkorvausta. Yhtiö toimintatapoineen on aivan perseestä. Olen kuullut sen kyllä jo useasti aiemminkin mutta ensikerran nyt on omalla kohdalla. Nuo ammattiautoilijat käyttävät sitä paljon ja ilmeisesti siksi (onnettomuuksien suuri määrä) eivät ole halukkaita korvaamaan asianmukaisesti. Onhan se selvää että osa ihmisistä tyytyy suoraan siihen mitä he suostuvat vapaaehtoisesti antamaan ja kun joku valittaa niin vasta sitten maksavat asianmukaisen korvauksen. Yhtiö saa siis oletettavasti mukavasti hyötyä tällä toimintatavallaan. :evil:
am-ha·’a’rets

Viesti Kirjoittaja am-ha·’a’rets »

Tiukkana vaan... aina ne koittaa livistää vastuusta.
"Life is what You make of it."
Vieras

Toisenlainen kolarikokemus

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Mä olin ollut pahassa kolarissa paria vuotta ennen kuin tapasin Jehovan todistajia. Mun auto oli kolarin jälkeen niin lytyssä, että poliisit sano, että mun olis kaiken järjen mukaan pitänyt KUOLLA siinä kolarissa. Auto joutui suoraan lunastukseen, ja pikkupaikkakunnalla kun asuin kolari oli niin merkittävä tapaus, että siitä tehtiin lehteen juttu valokuvan kera. Dramaattisesta kolarista huolimatta en kuitenkaan loukannut muuta kuin polveni, ja sekin parani muutamassa viikossa. Viimeiset sanat, jotka muistan huutaneeni ennen rysäystä olivat "Herra Jumala, auta!"'

No, nyt Jehovan todistajat on selittänyt mulle, että sen takia pelastuin, että Jehova voisi käyttää mua saarnaamistyössään. Olen joutunut tuntemaan hirveää syyllisyyttä siitä, että olen saanut lahjaksi elämän, mutta silti en millään jaksa käyttää sitä Jehovan hyväksi, vaan mieluummin maailmalliseen työntekoon ja huvitukseen. en vain jaksa istua tylsääkin tylsemmissä kokouksissa ja turhaan rampata ihmisten ovilla, kun juuri kukaan ei reagoi positiivisesti. ON IHANAA OLLA ELOSSA, MUTTA SYYLLISYYS PAINOSTAA MUA KOKO AJAN! OLENKO ITSEKÄS PASKIAINEN, KUN PELASTUIN, MUTTA SILTI EN HALUA KÄYTTÄÄ ELÄMÄÄNI "OIKEIN"?????
Vastaa Viestiin