Sirpale ja Turunen

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Vieras

Sirpale ja Turunen

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tuolla portaalietusivulla on Sirpaleena kirjoittanut että luki Turusen lahkossa ollessaan eikä se vaikuttanut millään lailla.

Kuitenkin Turunen osoittaa lahkosta ainakin

Valehtelemisen
Oman historiansa valehtelemisen
Lähdeviitteiden väärentämisen
Epäonnistuneet ennustukset
Verensiirtosekoilut (epäjohdonmukaisuset muutokset ja Raamatun vastaisuudet)
Jäsenen alistumisvelvollisuuden seurauksista välittämättä, tuhoon saakka
Oppien keinotekoisen liittämisen Raamattuun, taikka mielivaltaisen Raamatun tulkinnan

Kuinka tämänkaltaiset asiat koit ?

Tarkoitatko että et ymmärtänyt Turusen kertomaa
Ymmärsit, mutta et voinut uskoa lahkosta mitään pahaa ja ajattelu ikäänkuin lukkiutui
Ymmärsit, mutta ajattelit, että näin kuuluukin olla, koska esim. joskus jehova paljastaa salaisuutensa taikka että muualla on vielä huonommin asiat taikka jotakin muuta. mitä
Markku Meilo

Re: Sirpale ja Turunen

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Vieras kirjoitti:... eikä se vaikuttanut millään lailla.
Tämähän on pelkkää kulttien arkea, kognitiivinen dissonanssi hoitaa homman. On Ray Franzin CoC:kin on käyty vanhimman kanssa läpi ja sen jälkeen menty kasteelle. Kysyinkin tuolta vanhimmalta, että kuinka hän selvisi hommasta, vastaus oli jotain sitä luokkaa, että "olihan siinä hieman sovellettava/luovittava tjsp".

Kulttien olemassaolo perustuu hyvin pitkälti siihen, että mielenhallinta estää kultin jäsentä hahmottamasta edes arkitodellisuutta oikeissa mittasuhteissa, eteen poukkoilevat ristiriidat taas hoitaa KD. Mikäli näin ei olisi, niin netissä olevat kirjoitukset olisivat aikaa sitten saaneet aikaan itselleen rehellisten jäsenten joukkopaon esimerkiksi Vartiotorniseurasta.
Kuitenkin Turunen osoittaa lahkosta ainakin
Kuinkahan monta kertaa olen kysellyt Turusen kirjojen (Vt-seuran toimintaan liittyvien) virheiden perään. Muistaakseni ainoa vastaus tarkennuspyyntööni on ollut Lähimmäisen 24:llä useamman kerran hokema "kaikki". Kultista irtautuminen tapahtuu kuten alkoholismista, eli omalla päätöksellä. Todellisuuteen tutustumista ei voi ulkopuolelta laittaa väkisin liikkeelle ja jehovantodistajan tapauksessa ensimmäinen askel onkin rikkoa Vt-seuran ohjetta kriittisen materiaalin karttamisen suhteen.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vieras

"kuten alkoholismista"

Muistelen Sirpaleenan kirjoittaneen että alkoholismista hän kyllä suoriutui käytyään vain Turusen juttusilla. Ei tullut puheeksi, oliko sama Turunen. Turusia on monia, yksi tunnetuimpia on se, jolla on se pyssy, "Turusen pyssy".

Varmaan yleensäkin Turusten mielestä Meilon kirjoitus on turhankin lohduton.

Jotkut Turuset ovat puhuneet että lahkon jäsen pitäisi saada vähentämään oloaan lahkon parissa, ihan vain juttelemaan vaikkapa politiikasta ja muusta ihan maanläheisestä tavallisten ihmisten asioista sekä kokemaan tunteita ja saamaan rohkaisua ja myötätuntoa ja yhteistä iloa sekä muuta sen sellaista.
Markku Meilo

Vieras kirjoitti:Muistelen Sirpaleenan kirjoittaneen että alkoholismista hän kyllä suoriutui käytyään vain Turusen juttusilla. Ei tullut puheeksi, oliko sama Turunen. Turusia on monia, yksi tunnetuimpia on se, jolla on se pyssy, "Turusen pyssy".
Monia on joo, rajanaapuri on Turunen ja tarjoaa vähintään kaljaa tai lonkeroa kun sinne menee, joten rajanaapuristani ei liene kyse.
Varmaan yleensäkin Turusten mielestä Meilon kirjoitus on turhankin lohduton.
Jos minun tulisi kysyä erilaisilta turusilta mitä he haluaisivat minun kirjoittavan, niin jäisi kirjoittamatta. Kokonaan toinen asia on, että kirjoitan omien kokemusteni pohjalta. Ja toisin kuin Vartiotorniseurassa, niin esittämäni asiat voi ohittaa, eikä niitä tarvitse uskoa ja/tai niitä saa kritisoida. Enkä soittele vieraiden ihmisten ovikelloja ja kerro heille mitä heidän tulee ajatella, jotta eivät pian kuolisi enenaikaisesti. Näitä kirjoituksia lukeva jehovantodistaja tietää, että hän rikkoo Vt-seuran ohjeistusta, joten mahdollinen tunne lohduttomuudesta on "itseaiheutettua".
Jotkut Turuset ovat puhuneet että lahkon jäsen pitäisi saada vähentämään oloaan lahkon parissa, ihan vain juttelemaan vaikkapa politiikasta ja muusta ihan maanläheisestä tavallisten ihmisten asioista sekä kokemaan tunteita ja saamaan rohkaisua ja myötätuntoa ja yhteistä iloa sekä muuta sen sellaista.
Ongelmia on monia, Vt-seura kehottaa jehovantodistajaa viettämään vapaa-aikansa mahdollisiman tiukkaan kypsien jehovantodistajien kanssa. Yksi ongelma on se, että esimerkiksi politiikan suhteen olisi mielenhallinnassa olevan teeskenneltävä ja peitettävä se odotuksensa, että ainoastaan pian tulevalla maailmanlopulla ratkaistaan kaikki yhteiskunnalliset kysymykset.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Se vain on niin, ettei ihminen tee kaikkia ratkaisujaan tiedon perusteella. Usein tunne jyrää mennen tullen järjen.
Vieras

Sirpa-Leena ?
Vieras

Ariadna

Tuossa ylinnä näkyy vielä joku kysyvän joitain kysymyksiä, ehkä Sinulle tarkoitettuja. Tuo Ariadna onkin eksoottisuudemmuudessaan myös seksikkäämpi nimimerkki.

Siis:

Kuinka tämänkaltaiset asiat koit ?

Tarkoitatko että et ymmärtänyt Turusen kertomaa
Ymmärsit, mutta et voinut uskoa lahkosta mitään pahaa ja ajattelu ikäänkuin lukkiutui
Ymmärsit, mutta ajattelit, että näin kuuluukin olla, koska esim. joskus jehova paljastaa salaisuutensa taikka että muualla on vielä huonommin asiat taikka jotakin muuta. mitä
Vieras

Minä en tunne edes Sirpaleenaa.

Mikä muuten on mielihauskasi, onko se musta huumori vai hirtehishuumori ?
Vieras

Moderaattorit herätys, nyt munalukkoja seisovaan ketjuun
Markku Meilo

Josko rauhoittuisi ilman lukkoa, vaikka nyt kun luin noita viestejä, niin ei tämä vitja asiapitoisuudella ole kyllästetty.
Alueveli
Eläkeläinen

Viesti Kirjoittaja Alueveli »

Vieras kirjoitti:Moderaattorit herätys, nyt munalukkoja seisovaan ketjuun
Asiattomiin viesteihin kannattaa käyttää punaista "Ilmoita tämä viesti" huutomerkkiä kolmiokuvakkeessa, joka löytyy jokaisesta viestistä. Tätä voivat rekisteröimättömätkin käyttää. Toimii paljon tehokkaammin, kuin satunnainen huutelu ketjuissa, mikä ei ainakaan nosta tredin tasoa. Ilmiannetut viestit näkyvät moderaattoreille korostettuina niin viesti- kuin ketjunäkymässä, joten valitukset varmasti tulevat nopeasti käsitellyiksi. Paikalla näkyy olevan modeja, joten tähän ketjuun en ota nyt kantaa. [/offtopic]
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
sirpa-leena

Viesti Kirjoittaja sirpa-leena »

Sain jo mukana ollessani eräältä innokkaalta JT-uskonnon vastustajalta pieninä pätkinä Turusen kirjaa monistettuna. Tuli niitä luettua, en sitä kiellä. Ei vaan tehnyt sen suurempaa vaikutusta, ihan niin kuin ei tehnyt ennen mukaan tulemista lukemani vastustuskirjat esim. Jehova vai Jeesus- kirja. Lähdin pois ihan ilman opasta, omaan sisäiseen neuvonantajaani luottaen. Tälle palstallekin tulin ja sitä aloin lukea ja tänne kirjoitella vasta kun olin satavarma, että se on loppu nyt. Halusin varmistaa, että tein tämän ratkaisun itse ilman kenenkään vaikutusta puoleen tai toiseen. (Tosin väitän, et menin mukaan samalla lailla.)

Tässä nyt mietiskelen, että Jeesus oli juutalainen ja kyllastyi siihen ja muutti suuntaa. Luther oli katolilainen ja kyllästyi siihen ja jatko suunnan muutosta. Missä piileskelle meidän oma Luther? Oikeestiko me tarvitaan miehiä ja naisia toisista uskonnoista kertoon kuinka väärässä me ollaan/oltiin?

Mitenkä se nyt muka niin on, että jos/kun on mukana JT-uskonnossa, on pakko uskoa tietyllä tavalla veljesseurassa tai tulee tupenrapinat. Oliko siis kieltäminen ym. päällä, kun en oppinut tasatahtia kulkemaan? Ja nyt eronneena pitäisi taas kerran olla ihan pilkulleen tietyn kaavan mukainen exä ja veisata "kamala JT-uskonto"- hymniä tässä veljesseurassa ja kumarella tän suunnan kuvia???? Ei ollut minusta laumasieluksi JT-porukoissa, eikä taida olla samalla taajuudella kulkijoita exienkään joukossa. (Tosin JT:t oli kyl kohteliaampia kun monet exät tällä palstalla, kun en pysyny ruodussa, ne korkeintaan vaan nosteli kulmiaan...)

PS: Se on ollu joku muu Sirpale ja Turunen, jotka on viinasta vuoropuhelua käyneet. Mut muistelen kyl, et jossain kohtaa tää Turunen itte (tai häneksi tekeytynyt, mistä sitä tietää) on joihinkin mun hänestä motkotukseen vastannu.

Mulla onkin muutama "kestomotkotuksen" aihe.
1. Oikeiden nimien käyttö, jos käyttäjä ei ole asianomainen itse.
2. Varjo-konventit, jos niitä pidetään samaan aikaan samassa paikassa, kun JT pitää konventtejaan
3. Ulkopuoliset ja muut "puolueettomat" henkilöt, jotka on kaiken tästä JT:nä olosta tietävinään, vaikka eivät ole kasteella käyneet, ovilla seisseet ja sitä taakkaa arjessa päivääkään kantaneet. En minä sillä, etteivätkö he saisi olla tästä asiasta sitä mieltä kun ovat. Mutta se käy hermoon, kun jotkut heistä ovat kaikkitietäväisyydessään siinä määrin holhoavia ja ylemmyydentuntoisia, että tulee väkisinkin mieleen, et mikäs se heidän ongelmansa sitten ihan aikuisten oikeesti on??? Siitä vois muuten joku puolueeton psykologi tehä väikkärin, eikö?
almi

Viesti Kirjoittaja almi »

RaM kirjoitti:Se vain on niin, ettei ihminen tee kaikkia ratkaisujaan tiedon perusteella. Usein tunne jyrää mennen tullen järjen.
Ainakaan pelkkä tieto ei riitä. Jos on kasvanut Jehovan todistajien maailmaan, sieltä ei lähde pois pelkän faktatiedon vuoksi tai avulla. Faktojen edessä on helppo ummistaa silmänsä.

En muista, luinko Turusen kirjan ennen vai jälkeen eroani. Se taisi ilmestyä vasta 2000-luvulla? :? Omasta mielestäni kirjassa on paljon asiaa mm. valehtelusta ja oppien veivaamisesta. Sen pitäisi ainakin teoriassa herätellä ajattelemaan. Toisaalta Turusen oman taustayhteisön ajattelun esiintuominen ärsytti minua niin paljon, että en ole lukenut kirjaa toista kertaa.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
wolframium

Viesti Kirjoittaja wolframium »

almi kirjoitti:
RaM kirjoitti:Se vain on niin, ettei ihminen tee kaikkia ratkaisujaan tiedon perusteella. Usein tunne jyrää mennen tullen järjen.
Ainakaan pelkkä tieto ei riitä. Jos on kasvanut Jehovan todistajien maailmaan, sieltä ei lähde pois pelkän faktatiedon vuoksi tai avulla.
Minun piti lähteä faktojen perusteella, kun tunteet ja seksikomiteat oli niin olemattomia :shock:
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
sirpa-leena

Viesti Kirjoittaja sirpa-leena »

Mulla on semmonen muistikuva et ainakin joku painos olis ilmestynyt vuonna 1995, koska mä sain kirjasta monisteita ihan 90-luvun lopulla. Paksu JT-historiikki oli ilmestyny vuonna 92. Ja mä löysin siitä historiikista ne kohdat, jotka oli Turusen kirjassa väitteen "tätä sinulle ei ole kerrottu" alla. Ja mua ärsytti, kun JT-historiikki oli vanhempi kuin Turusen kirja. Mä olen Almin kans samoilla jäljillä, että Turusen kirjalla on iki oma missionsa, joka mun mielestä oli liian läpinäkyvä, että se olis minuun mitenkään purru. Mitä lajia lampaan lihaa kylkeekö vai käpälää -siis helvetti vai harmagedon, kummallako pitää ihmispoloisia pelotella? Ja mikä kumma ajaa ihmisiä kilpalaulantaan kuin siinä yhessä deodorantti- mainoksessa, et mun mum on parempi kuin sun mum.
Vastaa Viestiin