Artikkeli on edelleen netissä:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/790967.stm
Otsikko on hiukan harhaanjohtava, sillä verensiirtokieltoa ei tosiasiassa kumottu. Artikkelin mukaan verensiirron ottamisesta ei kylläkään enää eroteta...
.. mutta sitten todetaankin myöhemmin, että kyseessä on ainoastaan tekninen muutos ja erottamisen sijasta verensiirron ottamalla eroaa itse seurakunnasta:But under the changes, transfusions have been relegated to "non-disfellowshipping events" - in other words you will not be thrown out of the religion if you have one.
Todennäköisesti Jehovan todistajat esimerkiksi Suomessa eivät tiedä tällaisesta kikkailusta mitään, vaan yleinen käsitys on se, että verensiirron ottamisesta katumatta erotetaan: ja niinhän se käytännössä onkin, sillä eihän sillä ole mitään käytännön merkitystä erotetaanko henkilö seurakunnasta vai katsotaanko hänen eronneen itse ottamalla verensiirron katumatta.He said not taking blood remains a biblical injunction and a core tenet of the faith.
If a member has a transfusion, they will, by their actions disassociate themselves from the religion. The ruling emphasises personal choice, he said.
Tämä Britannian kohu vuonna 2000 on siis hyvin samantyyppinen ja samaa sanakikkailua kuin ketjun alussa viitattu Bulgarian tapaus, eli luvataan olla erottamatta verensiirron ottajaa mutta erotetaankin hänet itse.