kielilläpuhuminen

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

timi2546

Re: kielilläpuhuminen

Viesti Kirjoittaja timi2546 »

entisenä veljenä , koska jo innostukseni
oli matkustaa jo kekarana,
nyt tälläkin hetkellä asun
pahamaineisessa thaimaassa,
( hyi hyi),

osaan sujuvasti 13 eri kieltä, eikä
tämä nyt niin saatanalliselta tunnu.

tulkkina ja englannin opettajana
täällä niin kauan kuin suomeen taas.

timi
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Hyihui kauheaa... muista karttaa siellä haureutta. 8)
selbstgelernt

Viesti Kirjoittaja selbstgelernt »

Kuuluin kauan sitten, joskus nuorena, helluntalaisiin, ja kävin erään kerran rukouskokouksessa, jonne eivät päässeet muut kuin kyseisen seurakunnan jäsenet. Oltiin pienessä huoneessa, jossa oli paljon tuoleja sopivin välimatkoin toisistaan. Paikalle tulleet ihmiset polvistuivat lattialle ja nojasivat tuoleihin, samalla kun he hurmoksessa ollessaan puhuivat kielillä ja mumisivat käsittämätömiä. Minusta se tuntui jotenkin epäaidolta, teennäiseltä. Kaipa ne ihmiset saattoivat olla tosissaan, mutta minusta ei ollut kielillä puhujaksi - liekö uskoni ollut liian heikko? En sitten mennyt enää tuon yhden kerran jälkeen niihin rukouskokouksiin lainkaan, se ei tuntunut mitenkään hyvältä.

Minä en siis oppinut helluntalaisissa puhumaan kieliä, vaan olen joutunut kyllä opiskelemaan koulussa ja vapaa-ajan harrastuksena kieliä kirjoista sekä kasetteja kuuntelemalla. Olisikohan pitänyt kehittää parempi usko, jospa sitten kielitaito olisi tullut kaupan päälle... kun tämä opiskelu on ollut kyllä melkosen työn ja vaivan takana.
"Ich will nicht ins Paradies, wenn der Weg dorthin so schwierig ist" (Andreas Frege)
timi2546

RaM kirjoitti:Hyihui kauheaa... muista karttaa siellä haureutta. 8)

kiitos ystäväni,
näin teen,
on tyttöystävä täällä,
ainakin
toistaiseksi kartetaan
kaikkea pahaa.

t.
timi2546

selbstgelernt kirjoitti:.... pienessä huoneessa, jossa oli paljon tuoleja sopivin välimatkoin toisistaan. Paikalle tulleet ihmiset polvistuivat lattialle ja nojasivat tuoleihin, samalla kun he hurmoksessa ollessaan puhuivat kielillä ja mumisivat käsittämätömiä......

.... tarinaa joskus jo 70-luvunloppu-,
taikka 80-luvun alkupuolelta muistelen,
kuinka jehovan todistajissa väitettiin näiden
helluntailaisten käyvän noita pimeitä huone-juttuja, ja kuinka
siellä joidenkin miespuolisten palleja käytiin puristelemassa, jos
muistan väärin , saa joku oikaista, olin kuitenkin aika nuori niihin aikoihin
kun noista puhuttiin, eli noin 10 + vuotias.

no enpä tiedä,
mulla oli hyvä kaveri aikanaan
helluntaalainen / vanhemmat oli,
enkä saanut olla enää kaveria kun
mutsi sai tietää asiasta, vaan olinpa kuitenkin,
kuspää kun on jo monettako polvea ehh.

no asiasta kirveeseen, noita
kieliä voi puhua vaikka ei ite edes ymmärrä,
eli pulputtaa vaan, en osaa muuta sanoa.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Vapaaseurakunnan tilaisuudessa joskus oli kielilläpuhumista, ja minulle se on aikamoinen turn-off.

Eräs puolituttu en tiedä mistä liikkeestä oli halusi kerran rukoilla puolestani, kun selkäni oli aivan jumissa. Koitin estellä, ettei tarvitse. Rukoili kuitenkin: "ummammaaa jheeeshush..." ja sitä rataa.
Seuraavaksi kun nähtiin, niin Jumala oli hänelle kertonut, että selkäsärkyni oli parantunut. Paitsi että itse sen paremmin tiesin, että selkä edelleen jumissa oli -_-

Vaivaudun tuollaisissa, tunnen myötähäpeää ja minulle tulee sellainen klaustrofobinen olo, että äkkiä pois tällaisesta hulluilusta.
Vastaa Viestiin