Pahalta tuntuu

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
RaM

Pahalta tuntuu

Viesti Kirjoittaja RaM »

Verkkouutiset kirjoittaa:
Reikä sydämessä, ei halua elinsiirtoa
Sydänsairas brittityttö sai oikeudelta luvan kuolla
EH, 11.11.2008
--------------------------------------------------------------------------------

Parantumattomasti sairas englantilainen tyttö on saanut korkeimmalta oikeudelta luvan olla suostumatta sairaalan vaatimaan sydämen siirtoon. 13-vuotias Hannah, jonka sydämessä on todettu reikä, ei halua elinsiirtoa, koska siirtosydän ei ehkä toimisi ja hän joutuisi syömään lääkkeitä lopun ikänsä.

Herefordin pikkukaupungin lähellä asuva Hannah haluaa kuolla arvokkaasti. Helmikuussa häntä hoitanut sairaala haki oikeudenpäätöstä voidakseen pakottaa tytön sydämen siirtoon.

Hannah oli sittemmin lastensuojeluviranomaisen haastattelussa, missä hän ilmaisi tahtonaan lopettaa hoidon ja viettää lopun elämänsä kotonaan. Tyttö onnistui vakuuttamaan viranomaisen edustajan, että päätös oli hänen omansa ja hän oli ajatellut asiaa riittävän pitkään. Oikeus päätti jättää asian käsittelyn siihen.

BBC:n mukaan tytön vanhemmat tukivat hänen päätöstään ja ilmoittivat olevansa hänestä ylpeitä. Daily Telegraphin mukaan Hannan isä Andrew, 43, piti törkeänä, että sairaalassa oli oletettu, ettei vanhempien mielessä olisi ollut lapsen etu. Mahdollinen asian oikeuskäsittely olisi isän mielestä ollut lisästressi tyttärelle, joka oli jo kokenut tarpeeksi.

Hannah oli aiemmin sairastanut leukemiaa ja sen lääkitseminen jo viisivuotiaasta asti on heikentänyt hänen sydämensä toimintaa.
Ymmärrän kyllä jos ihminen on niin sairas ettei häntä voida hoitaa ja hän kärsii kaiken aikaa.
Tuossa jutussa on toki jo historiallista vakavaa sairastelua, mutta yksioikoisesti luettuna ja ymmärrettynä tuntuu aika pahalle, ettei tuo tyttö haluaisi elää vain siksi kun on riski joutua syömään lääkkeitä lopun ikäänsä. :shock:

:!: Suuri osa ihmisiä joutuu elämään ikänsä lääkkeiden varassa. :!:

Toki jos elämä olisi jatkossakin pelkkää kärsimistä, ymmärtäisin tilanteen mutta ei tuo juttu ainakaan annan ymmärtää siten. :roll:
Minusta tuo on aika karmaiseva tilanne. :(

Enkä minä tajua mitä ihmeen sontaa on tuo puhe 'arvokkaasta kuolemasta'. Ei kuolema ole koskaan arvokas. :|
selbstgelernt

Re: Pahalta tuntuu

Viesti Kirjoittaja selbstgelernt »

Luin myös uutisista tuon jutun. Kuulosti kyllä aika pahalta, tulin jotenkin surulliseksi tuon tytön takia. Kannattaisi kai kaikkensa yrittää, että saisi elää. Asia jotenkin kosketti; mulla on ollut lapsi, jolla oli synnynnäinen sydänvika ja hän kuoli pienenä sydänleikkaukseen. Oli monta pahaa vikaa pienessä sydämessä, myös reikä, eikä häntä voitu auttaa. Ei sille asialle mitään voi, pakko oli hyväksyä.

Mitä sairauksiin tulee, niin kuitenkin ihminen haluaa elää, ja yrittää kaikkensa että selviää, vaikka olisi miten vaikea sairaus. Mutta on täältä ennen pitkää kuitenkin pakko lähteä, se on ihmisen kohtalo. Olin just itse sairaalassa, tulin tänään kotiin. Mutta ei ollut kovin vakavaa, onneksi. Siellä vaan näkee joskus vaikeitakin tapauksia, silloin mulle tulee aina mieleen, että omat sairaudet ei ole siitä pahimmasta päästä. Näin on eletty tähän saakka, miten lie jatkossa.
"Ich will nicht ins Paradies, wenn der Weg dorthin so schwierig ist" (Andreas Frege)
RaM

Re: Pahalta tuntuu

Viesti Kirjoittaja RaM »

selbstgelernt kirjoitti:Mitä sairauksiin tulee, niin kuitenkin ihminen haluaa elää, ja yrittää kaikkensa että selviää, vaikka olisi miten vaikea sairaus.
Paitsi joillain niillä jotka kuvittelevat olevansa matkalla paratiisiin/taivaaseen. :(
Vastaa Viestiin