Ylösnousemus
Valvoja: Moderaattorit
-
RaM
Ylösnousemus
Miten Jehovan todistajan pitäisi ymmärtää ylösnousemuksen tapahtuvan, ei määrällisesti vaan LAADULLISESTI ajateltuna.
Mitä on ylösnouseminen tai herättäminen - mikä nousee/herätetään ja mistä?
-
kirjallisuusveli
Re: Ylösnousemus
Riippuu ylösnousemuksesta - siis siitä, että onko kyseessä ensimmäinen vai toinen ylösnousemus.RaM kirjoitti:Miten Jehovan todistajan pitäisi ymmärtää ylösnousemuksen tapahtuvan, ei määrällisesti vaan LAADULLISESTI ajateltuna.
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
-
ihmisenpoika1
Hmm...itse mietin tätä jo lapsena ja aikuisenakin silloin kun vielä olin jt. Kysyin asiaa monasti vanhemmiltani ja toisilta uskon veljiltä ikinä saamatta järkevää selitystä ja yleensä jokainen selitys oli erillainen vieläpä.
Olen myös itse aina sanonut mielipiteenäni sellaisen seikan että mieeluummin olen ikuisuuden vaikka sitten helvetissäkin kuin ikuisuuden paratiisissa jehovien keskellä/kanssa, meinaan ajatelkaa millaista olisi olla ikuisuuden jehovien kanssa
Ei jumankauta.
Olen myös itse aina sanonut mielipiteenäni sellaisen seikan että mieeluummin olen ikuisuuden vaikka sitten helvetissäkin kuin ikuisuuden paratiisissa jehovien keskellä/kanssa, meinaan ajatelkaa millaista olisi olla ikuisuuden jehovien kanssa
-
kirjallisuusveli
Tossa on kokolailla Jehovan todistajien ongelmat pähkinän kuoressa. Olet oivaltanut todella merkittävän asian. Tuota samaa olen itsekin tuonut ilmoille joillakin foorumeilla netissä taannoin.ihmisenpoika1 kirjoitti: Olen myös itse aina sanonut mielipiteenäni sellaisen seikan että mieeluummin olen ikuisuuden vaikka sitten helvetissäkin kuin ikuisuuden paratiisissa jehovien keskellä/kanssa, meinaan ajatelkaa millaista olisi olla ikuisuuden jehovien kanssaEi jumankauta.
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
-
RaM
5:28 Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä
5:29 ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.
Itselleni tuo Johanneksen kohta aiheutti aina ylimääräistä raksutusta ja epäilyksen tunnetta lahkon selittelyä kohtaan. Kenties voimakkaammin kuin mikään muu.
Jos tilanne on se, että kuolleet luodaan uusina ihmisinä paratiisiin, niin miten he voivat 'kuulla' äänen.
Edelleen miten he 'nousevat ylös' ja mistä, jos heitä ei ole olemassakaan.
Myökin aikamuoto 'pahaa tehneet' muuttuu tulevaksi pahan teoksi mikä on hyvin omituinen selitys. Tuomion ylösnousemuskin viittaa vasta tuhannen vuoden päähän tulevaisuuteen heidän kohdallaan.
Vaivasiko teitä tuohon liittyvä järjenvastainen selittely?
5:29 ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.
Itselleni tuo Johanneksen kohta aiheutti aina ylimääräistä raksutusta ja epäilyksen tunnetta lahkon selittelyä kohtaan. Kenties voimakkaammin kuin mikään muu.
Jos tilanne on se, että kuolleet luodaan uusina ihmisinä paratiisiin, niin miten he voivat 'kuulla' äänen.
Edelleen miten he 'nousevat ylös' ja mistä, jos heitä ei ole olemassakaan.
Myökin aikamuoto 'pahaa tehneet' muuttuu tulevaksi pahan teoksi mikä on hyvin omituinen selitys. Tuomion ylösnousemuskin viittaa vasta tuhannen vuoden päähän tulevaisuuteen heidän kohdallaan.
Vaivasiko teitä tuohon liittyvä järjenvastainen selittely?
-
Vieras
Näillä sivulla oleskelijoilla on vielä opeteltavaa , voi olla että heidän ajatus maailmansa on sotkettu. Paratiisia ei ole koskaan tuhottu ,raamattu ei sano siitä .Siis kaikki ihmiset ovat paratiisissa,ajatellen kirjaimellisesti planeetta maata.Ihminen luokitellaan valmiiksi kuolleeksi jo siinä hetkessä kun se tulee toisesta ihmisestä.Ylösnousemus on hengellinen merkitys tai elpyminen .Ei viimeistä uhria tai ruumista luotu uudelleen siis jeesusta huom naulan jäljet ... Jumalan luomat ovat täydelliset.Kristukselle kuuluvat nousevat ensin hänen läsnäolon aikana ensin .ts ensimmäinen ylösnousemus.Siis muut ovat sairaita ja nukkuvat kuolemassa ,ne ei kuulu pieneen laumaan .Muut lampaat ei varmaankaan ole ympärileikattuja siis sydämeltä.Muut saavat sen myöhemmin .Raamatussa ei sanota ette ylösnousemus olisi sellainen että Jumala loisi uusia ihmisiä samalla tavalla kuin ensimmäinen ihminen .Esim . Lasarus ei ollut luuranko,samoin esim muut tapaukset.Toisin sanoen se joh ... mikä se nyt olikaan jossa kuolleet kuulevat ja tulevat esiin .Ei voi olemassa olematon voi kuulla .Ja ylösnousemuksen saanut voi myös tuhoutua .Tuhoutuminen ja kuoleminen voi olla eri asia.Voi olla että VT seura opettaa että luodaan uusia ihmisiä samalla tavalla kuin ensimmäinen ihminen.
-
am-ha·’a’rets
Tähän meinasin vastata, että "ihanko totta..." mutta eteenpäin luettuani en oikein tiedä mitä tähän vastata...Vieras kirjoitti:Näillä sivulla oleskelijoilla on vielä opeteltavaa , voi olla että heidän ajatus maailmansa on sotkettu.
Vieras kirjoitti:Paratiisia ei ole koskaan tuhottu ,raamattu ei sano siitä .Siis kaikki ihmiset ovat paratiisissa,ajatellen kirjaimellisesti planeetta maata.Ihminen luokitellaan valmiiksi kuolleeksi jo siinä hetkessä kun se tulee toisesta ihmisestä.Ylösnousemus on hengellinen merkitys tai elpyminen .Ei viimeistä uhria tai ruumista luotu uudelleen siis jeesusta huom naulan jäljet ... Jumalan luomat ovat täydelliset.Kristukselle kuuluvat nousevat ensin hänen läsnäolon aikana ensin .ts ensimmäinen ylösnousemus.Siis muut ovat sairaita ja nukkuvat kuolemassa ,ne ei kuulu pieneen laumaan .Muut lampaat ei varmaankaan ole ympärileikattuja siis sydämeltä.Muut saavat sen myöhemmin .Raamatussa ei sanota ette ylösnousemus olisi sellainen että Jumala loisi uusia ihmisiä samalla tavalla kuin ensimmäinen ihminen .Esim . Lasarus ei ollut luuranko,samoin esim muut tapaukset.Toisin sanoen se joh ... mikä se nyt olikaan jossa kuolleet kuulevat ja tulevat esiin .Ei voi olemassa olematon voi kuulla .Ja ylösnousemuksen saanut voi myös tuhoutua .Tuhoutuminen ja kuoleminen voi olla eri asia.Voi olla että VT seura opettaa että luodaan uusia ihmisiä samalla tavalla kuin ensimmäinen ihminen.
"Life is what You make of it."
-
ihmisenpoika1
Onneksi ihmisellä on oma tahto ja harkinta, joten onneksi aina ei ole pakko vastata mitäänam-ha·’a’rets kirjoitti:Tähän meinasin vastata, että "ihanko totta..." mutta eteenpäin luettuani en oikein tiedä mitä tähän vastata...
-
RaM
HOOOOO............. ja tuollaisen vastauksen sain avaukseeniVieras kirjoitti:Näillä sivulla oleskelijoilla on vielä opeteltavaa , voi olla että heidän ajatus maailmansa on sotkettu. Paratiisia ei ole koskaan tuhottu ,raamattu ei sano siitä .Siis kaikki ihmiset ovat paratiisissa,ajatellen kirjaimellisesti planeetta maata.Ihminen luokitellaan valmiiksi kuolleeksi jo siinä hetkessä kun se tulee toisesta ihmisestä.Ylösnousemus on hengellinen merkitys tai elpyminen .Ei viimeistä uhria tai ruumista luotu uudelleen siis jeesusta huom naulan jäljet ... Jumalan luomat ovat täydelliset.Kristukselle kuuluvat nousevat ensin hänen läsnäolon aikana ensin .ts ensimmäinen ylösnousemus.Siis muut ovat sairaita ja nukkuvat kuolemassa ,ne ei kuulu pieneen laumaan .Muut lampaat ei varmaankaan ole ympärileikattuja siis sydämeltä.Muut saavat sen myöhemmin .Raamatussa ei sanota ette ylösnousemus olisi sellainen että Jumala loisi uusia ihmisiä samalla tavalla kuin ensimmäinen ihminen .Esim . Lasarus ei ollut luuranko,samoin esim muut tapaukset.Toisin sanoen se joh ... mikä se nyt olikaan jossa kuolleet kuulevat ja tulevat esiin .Ei voi olemassa olematon voi kuulla .Ja ylösnousemuksen saanut voi myös tuhoutua .Tuhoutuminen ja kuoleminen voi olla eri asia.Voi olla että VT seura opettaa että luodaan uusia ihmisiä samalla tavalla kuin ensimmäinen ihminen.
Pitäisiköhän minun repiä riekaleiksi, murskata murusiksi vai potkia palasiksi se...
- Jaakko Ahvenainen
Kuten näet, RaM - keskustelu(i)sta j.t:n kanssa ei tule mitään. Ei mennä Alcyoniin, ei senkään uhalla, että humanoidit ovat puhuneet.
Raamatuntuntemusta ei voida verrata keskenään. Mutta "kristikunnan papisto opettaa väärin". "Oletteko käyneet kuuntelemassa, missä kohdin he opettavat väärin?" mmmmmm..... 
-
RaM
Paluu avaukseeni. Oliko Job sitä mieltä, ettei ihmisestä jää jäljelle muuta kuin muistikuva Jumalan mielessä?
14:7 Onhan puullakin toivo: vaikka se maahan kaadetaan, kasvaa se uudelleen, eikä siltä vesaa puutu.
14:8 Vaikka sen juuri vanhenee maassa ja sen kanto kuolee multaan,
14:9 niin se veden tuoksusta versoo jälleen ja tekee oksia niinkuin istukas.
14:10 Mutta mies kun kuolee, makaa hän martaana; kun ihminen on henkensä heittänyt, missä hän on sitten?
14:11 Vesi juoksee pois järvestä, ja joki tyhjenee ja kuivuu;
14:12 niin ihminen lepoon mentyänsä ei enää nouse. Ennenkuin taivaat katoavat, eivät he heräjä eivätkä havahdu unestansa.
14:13 Oi, jospa kätkisit minut tuonelaan, piilottaisit minut, kunnes vihasi on asettunut, panisit minulle aikamäärän ja sitten muistaisit minua!
14:14 Kun mies kuolee, virkoaako hän jälleen henkiin? Minä vartoaisin kaikki sotapalvelukseni päivät, kunnes pääsyvuoroni joutuisi.
14:15 Sinä kutsuisit, ja minä vastaisin sinulle, sinä ikävöitsisit kättesi tekoa.
14:16 Silloin sinä laskisit minun askeleeni, et pitäisi vaaria minun synnistäni;
14:17 rikokseni olisi sinetillä lukittuna kukkaroon, ja pahat tekoni sinä peittäisit piiloon.
14:18 Mutta vuorikin vyöryy ja hajoaa, ja kallio siirtyy sijaltansa,
14:19 vesi kuluttaa kivet, ja rankkasade huuhtoo pois maan mullan; niin sinä hävität ihmisen toivon.
14:20 Sinä masennat hänet iäksi, ja hän lähtee; sinä muutat hänen muotonsa ja lähetät hänet menemään.
14:21 Kohoavatko hänen lapsensa kunniaan - ei hän sitä tiedä, vaipuvatko vähäisiksi - ei hän heitä huomaa.
14:22 Hän tuntee vain oman ruumiinsa kivun, vain oman sielunsa murheen."
14:7 Onhan puullakin toivo: vaikka se maahan kaadetaan, kasvaa se uudelleen, eikä siltä vesaa puutu.
14:8 Vaikka sen juuri vanhenee maassa ja sen kanto kuolee multaan,
14:9 niin se veden tuoksusta versoo jälleen ja tekee oksia niinkuin istukas.
14:10 Mutta mies kun kuolee, makaa hän martaana; kun ihminen on henkensä heittänyt, missä hän on sitten?
14:11 Vesi juoksee pois järvestä, ja joki tyhjenee ja kuivuu;
14:12 niin ihminen lepoon mentyänsä ei enää nouse. Ennenkuin taivaat katoavat, eivät he heräjä eivätkä havahdu unestansa.
14:13 Oi, jospa kätkisit minut tuonelaan, piilottaisit minut, kunnes vihasi on asettunut, panisit minulle aikamäärän ja sitten muistaisit minua!
14:14 Kun mies kuolee, virkoaako hän jälleen henkiin? Minä vartoaisin kaikki sotapalvelukseni päivät, kunnes pääsyvuoroni joutuisi.
14:15 Sinä kutsuisit, ja minä vastaisin sinulle, sinä ikävöitsisit kättesi tekoa.
14:16 Silloin sinä laskisit minun askeleeni, et pitäisi vaaria minun synnistäni;
14:17 rikokseni olisi sinetillä lukittuna kukkaroon, ja pahat tekoni sinä peittäisit piiloon.
14:18 Mutta vuorikin vyöryy ja hajoaa, ja kallio siirtyy sijaltansa,
14:19 vesi kuluttaa kivet, ja rankkasade huuhtoo pois maan mullan; niin sinä hävität ihmisen toivon.
14:20 Sinä masennat hänet iäksi, ja hän lähtee; sinä muutat hänen muotonsa ja lähetät hänet menemään.
14:21 Kohoavatko hänen lapsensa kunniaan - ei hän sitä tiedä, vaipuvatko vähäisiksi - ei hän heitä huomaa.
14:22 Hän tuntee vain oman ruumiinsa kivun, vain oman sielunsa murheen."
-
Nuorin
JT:ien pitäisi tietenkin ymmärtää ylösnousemus niin kuin se Brooklynistä selitetään.RaM kirjoitti:Miten Jehovan todistajan pitäisi ymmärtää ylösnousemuksen tapahtuvan, ei määrällisesti vaan LAADULLISESTI ajateltuna.
Mitä taas Raamattu opettaa ylösnousemuksesta? No vähän sitä sun tätä tarkasteltavasta kirjasta riippuen, ehkä Saarnaaja (ei ketään) ja Ilmestyskirja (kaikki) opetusten kirjon ääripäissä.
-
RaM
Juu... en tuossa oikeastaan tarkoittanutkaan niinkään määrällistä enkä dogmillista ymmärtämistä, vaan raamatun oppien pohjalta ja Jt-versioon verrattuna suoritettavaa pohdiskelua.