Miksi ei saisi lukea eikä opiskella?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

selbstgelernt

Miksi ei saisi lukea eikä opiskella?

Viesti Kirjoittaja selbstgelernt »

Olen koko ikäni lukenut paljon, ja kirjahyllyssäni on noin 1000 kirjaa. Lisäksi olen opiskellut paljon, ja pidän eri asioiden tutkimisesta. Tiedonhalu on loputon.

Nuo minun kirjani ovat olleet silmätikkuna joillekin todistajille. Kerran luonani oli kaksi jt- naista, ja mentyäni keittiöön kahvin keittoon, kuulin kuinka toinen heistä totesi kaverilleen, että demonistisia kirjoja. No, tosiasissa yhtäkään sellaista ei ole, ellei oteta lukuun yhtä unikirjaa ja kahta horoskooppikirjaa. En muista oliko näitäkään vielä silloin. Toinen tapaus sattui silloin, kun muutama vuosi sitten tutkin raamattua jt. kanssa. Veli vanhin ei saanut sielun rauhaa kirjoiltani, ja niimpä hän erään kerran kysyi, enkö ole aikonut hävittää kirjat pois, kun en (hänen mielestään) ehdi niitä koskaan lukemaan. Sanoin, että en ole aikonut luopua niistä.
Opiskeluhan on tietysti kielletty, se on tullut ilmi jo monta kertaa. Minäkin tiedän tapauksia, joissa nuoria on kielletty hakeutumasta esim. lukioon ja yliopistoon. Tosin jotkut jt-nuoret silti lähtevät opiskelemaan kielloista huolimatta. Mutta toivottavaa ei tietenkään ole, koska olisihan tienraivaajan ura parempi kuin joku maallinen ura.. minä en vain tiedä vieläkään, millä nämä tienraivaajat elättävät itsensä, kun siitä työstä ei palkkaa makseta.
MInun on vaikea käsittää sitä, että kaikenlainen opiskelu ja tiedonhankinta on kielletty. paitsi vt-seuran kirjat ja lehdet. Mutta mikäli vain mahdollista, niistäkin voidaan saivarrella. Olen harrastanut nuoresta saakka kielten opiskelua, ja niinpä joitain vuosia sitten hankin vieraskielisiä lehtiä ja kasetit niihin. Ihan hyvä harrastus.. mutta tämäpä olikin kiellettyä. Luin kerran eräästä Herätkää-lehdestä artikkelin, jossa suositeltiin kieliharrastusta ja ehdotettiin materiaaliksi näitä lehtiä ja kasetteja, mutta kun minä sitten toteutin idean, niin sain nuhtelun siitä. Niitä kasetteja kun ei olisi saanut hankkia. Millä tavalla minä toimin väärin, koska kerran vt-seuran omissa lehdissä on suositeltu tämän tyyppistä kielen opiskelua?

Olen tullut siihen tulokseen, että tässäkin asiassa vastaus löytyy lahkon hierarkiasta. Mitä ylempänä hierarkian portailla ihminen on, sitä ennemmän on vapauksia. Lehdissä on usein hyviä ja mielenkiintoisia artikkeleita, joiden laatiminen edellyttää sitä,että kirjoittaja on lukenut ja tutkinut näitä maallisia aiheita. Päämajassa on varmaan mahtava kirjasto. Miksi sitten näistä aiheista saa lukea artikkeleita, kun ne ovat Herätkää- ja Vartiotorni- lehdissä, mutta jos samasta aiheesta on kirjoitus jossakin muussa lehdessä, sen lukeminen ei olekaan sallittua? Jos lehdestä lukee jonkun kiinnostavan kirjoituksen ja haluaa tietää aiheesta lisää, ei olekaan sallittua lukea mitään tietopuolista kirjaa, jos se ei ole seuran julkaisema. Johtavat henkilöt saavat kyllä, mutta mitä alempana hierarkiassa jäsen on, sitä vähemmän on tällaisia vapauksia.
"Ich will nicht ins Paradies, wenn der Weg dorthin so schwierig ist" (Andreas Frege)
Pehmoluopio

Re: Miksi ei saisi lukea eikä opiskella?

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

selbstgelernt kirjoitti:Olen harrastanut nuoresta saakka kielten opiskelua, ja niinpä joitain vuosia sitten hankin vieraskielisiä lehtiä ja kasetit niihin. Ihan hyvä harrastus.. mutta tämäpä olikin kiellettyä. Luin kerran eräästä Herätkää-lehdestä artikkelin, jossa suositeltiin kieliharrastusta ja ehdotettiin materiaaliksi näitä lehtiä ja kasetteja, mutta kun minä sitten toteutin idean, niin sain nuhtelun siitä. Niitä kasetteja kun ei olisi saanut hankkia. Millä tavalla minä toimin väärin, koska kerran vt-seuran omissa lehdissä on suositeltu tämän tyyppistä kielen opiskelua?

Olen tullut siihen tulokseen, että tässäkin asiassa vastaus löytyy lahkon hierarkiasta. Mitä ylempänä hierarkian portailla ihminen on, sitä ennemmän on vapauksia.
Minä en ymmärrä lainkaan, miksi on nuhdeltu sinun kieliharrastustasi.
Itse asiassa Jehovan todistajana sain lukea maailmallista kirjallisuutta, kuten esimerkiksi Solzenitsynin teoksen "Vankileirien Saaristo" ilman, että siihen olisi puututtu.

Jehovan todistajien ääneen sanottu kanta on se, että mitä "edistyneempi" veli, niin sitä vähemmän on vapauksia, kun taas täällä on esitetty, että esimerkiksi alkoholin käytön suhteen on otettu vapauksia. Kun kuuluu tiettyihin piireihin, saa ryypätä. Vanhimmalla on ollut kuva itsestään transvestiittina seinällä ja siitä ei ole tullut sanomista, alempana hierarkiassa oleva saa sellaisesta kenkää.

Siksipä Jehovan todistajien rangaistuskäytäntö ei noudata mitään logiikkaa ja on siksi yhtä pelottava kuin Stalinin terrori aikoinaan. Kukaan ei voi koskaan olla täysin varma.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Miten ne tarkalleen tai mistä ne sinua nuhtelivat? Mitä kasetteja ne oli? Kyllä kielten opiskelu oli minun aikanani ihan sallittua, niitähän voi sitten käyttää palveluksessa.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

selbstgelernt kirjoitti:MInun on vaikea käsittää sitä, että kaikenlainen opiskelu ja tiedonhankinta on kielletty.
On vanha sananparsi: "Lukutaito on perkeleestä!" Tämä on ymmärrettävissä sillä, että lukutaidottomille ihmisille voitiin Raamatusta opettaa mitä tahansa. Tämäkin on yksi mielenhallinnan menetelmistä ja tätä varten keskiaikaisiin suomalaisiinkin kirkkoihin maalattiin mitä kauhistuttavimpia kuvia sorkkajalkaisesta ja useanisäisestä perkeleestä häntineen ja sarvineen, ynnä kauhukuvia helvetin tulisesta kadotuksen vaivasta, vaan kun katseensa kattoon kohotti sieltä vilkkui jumalallinen tähtitaivas pullukkaenkeleineen. Oli papin hyvä sitten kuvista seurakunnalle selittää: "Katsokaa tuotakin kuvaa tuolla". Ja latinaa, latiinaahan sitä Raamatusta luettiin, voi vulgata. Ei oppimaton, vaikkaan ei tyhmä, sitä ymmärtänyt.

Tieto oli ja on siis pahasta ja tätä pahaa tietoa saa, jos osaa lukea tai jos lukee vääränlaista kirjallisuutta tai vaikka seuran vanhaa kirjallisuutta, sikäli kuin lukea osaa. Ja tokihan tätä Raamatulla voidaan perustella jo luomiskertomuksesta alkaen ja Paavaliin viitaten. Tieto saattaa johtaa ajattelemaan kriittisesti. Mikäli näin käy, on Saatana panettelijakin lähellä ja kun tietonsa voi useammallakin kielellä tarkistaa ja sitä jopa lisätä, on tämä "karvaturkki sorkkajalka" suorastaan sylissä. Tämä lienee myös syynä siihen, että Valtakunnansalien kirjastoa karsitaan ankaralla kädellä. Vanha "valo" vikkelästi kätköön, ellei peräti roviolle, sillä onhan varmuus paras. Joku saattaisi jopa havaita dogmien sahauksen edestakaisin olevan totta, kuten lukuisat maailmanlopun ennustukset. Näet tavallisen rivitodistajankin on opetettu sanomaan: "Emme ole koskaan laskeneet mitään määräaikoja". Mutta tämä on silkka valhe, kuten tiedämme useastakin yhteydestä.

Ps. Jos ja kun minulle tyypillisiä kirjoitusvihreitä esiintyy tekstissä, en ryhdy niitä oikomaan, sillä normaalilla lukutaidolla varustettu ei niitä joko huomaa tai käsittää tekstiyhteydestä asian, elle perin vieraasta kielestä kyse ole.
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Juu. Nuo kielten opiskelut sun muut ovat varmasti kehittäviä juttuja ja jakavat jt-henkisten mielipiteen kahtia. Toiset ovat sitä mieltä että kannattaa opiskella kieliä ja sitten lähteä saarnaamaan tuota kieltä puhuville. Toisille taas kaikki maailmalliset kirjat ovat kauhistus, koska niiden lukeminen on pois teokraattisen kirjallisuuden lukemisesta ja sitäpaitsi niistä voi saada epäpuhtaita ajatuksia.

Paratiisissa kuitenkin kielet lopetetaan ja kaikki alkavat puhua hebreaa, joten tämänhetkinen kielten opiskelu on yhtä hyödytöntä kuin lääkäriksi opiskelu tulevaisuutta ajatellen.
Let me go Master I hate you so
selbstgelernt

Silloin tilasin Vakna! eli ruotsinkielisen Herätkää- lehden ja niihin lehtiin kasetit; saapahan kuunnella oikeaa riikinruotsia. Aikaisemmin oli jo tilannut saksalaiset lehdet ja kasetit, mutta se oli sitä aikaa, kun tuotteet tulivat postin kautta kotiin. Sitten systeemi muuttui, että ne tulevat salille, ja mulle eräs jt- ystävä toi ne ruotsalaiset lehdet ja kasetit kotiin. Tuskin ne mitään sanovat, jos tilaa vain lehdet, mutta mua nuhdeltiin siitä, että olin tilannut ne kasetit, ne kun oli kuulemma tarkoitettu näkövammaisille. No, tietysti on niin, mutta ei se sitä tarkoita, ettei niitä muut saa tilata, varsinkin jos vielä maksaa niistä. Sen koommin en ole ulkomaalaista materiaalia hankkinut.
Niin kauan kuin ihmisiä on olemassa, ei kielten opiskelu lopu. Eräs vanhin sanoi vuosia sitten, että sitten paratiissa opiskellaan hepreaa. Jos haluaa oppia hepreaa, paras aloittaa opinnot vaikka heti; voi käydä niin ettei herää enää paratiisiin opiskelemaan.

Vanhimpien joukkoon kuuluu toki monenlaisia ihmisiä, koska ihmiset ovat erilaisia. Se, miten lukemiseen ja opiskeluun suhtaudutaan, riippuu ihan siitä millainen vanhin kohdalle. Jotkut voivat olla hyvin jyrkkiä ja kieltää kaiken mahdollisen, ja joku toinen taas voi ajatella asioista toisin ja olla suvaitsevaisempi.
"Ich will nicht ins Paradies, wenn der Weg dorthin so schwierig ist" (Andreas Frege)
Aaac

Viesti Kirjoittaja Aaac »

On selvää, miksi Vartiotorni-seura haluaa pitää rivijullet poissa opintojen parissa. Opiskelu edistää kriittisyyttä ja varsinkin lähdekriittisyyttä. Silloin Vartiotorni alkaa näyttää juuri siltä mitä se on: pinnallista lapsenmielisille tehtyä aivopesutekstiä.

Opiskeluaika on myös pois kokouksissa istumisesta ja kentällä ravaamisesta. Opiskelu saattaa myös herättää pikkusielujen kateuden.

Joku vuosi sitten kielten opiskelu tuomittiin suorin sanoin Vartsikassa ja sanottiin sen tekevän ihmisistä ylpeitä. Keskustelupalstalla arvioitiin, että piikki oli kohdistettu suoraan erääseen tutkijaan, joka oli (entinen) JT ja osoitti puutteita Vartiotorni-seuran klassisten kielten taidossa.
Religionsfri.
almi

Viesti Kirjoittaja almi »

Jo Raamatun kreikan eli ns. koineen kreikan alkeiskurssin jälkeen kykenee näkemään pahoja mokia Jehovan todistajien omissa "Raamatunkäännelmissä". Käännöksistä ei voine tässä yhteydessä puhua, sillä käännöksillä on tietty taso. MOT: Vartiotorni-seura ei kannusta opiskelemaan.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
Basileios

Viesti Kirjoittaja Basileios »

almi kirjoitti:Jo Raamatun kreikan eli ns. koineen kreikan alkeiskurssin jälkeen kykenee näkemään pahoja mokia Jehovan todistajien omissa "Raamatunkäännelmissä". Käännöksistä ei voine tässä yhteydessä puhua, sillä käännöksillä on tietty taso. MOT: Vartiotorni-seura ei kannusta opiskelemaan.
totta, siitä minäkin aikoinani vanhimmiston eteen jouduin kun kävin sen kreikan tenttimässä.
toisaalta kääntäjän vakaumus ja tausta vaikuttavat toki lopputulokseen, lähinnä asioiden kääntämisessä joissa on tulkinnanvaraa alkutekstissä - ja niitähän riittää.

opiskeluhan on sallittua silloin kun se edistää valtakunnan etuja ( ei ole hitlerin puheesta vaan vartiotornin opista). haaratoimistokin arvostaa ylioppilastutkintoa - kai lähinnä amerikankielen paremmasta taidosta.
Aasi
selbstgelernt

Kyllähän lukeminen vie aikaa, oli sitten kyse vt-seuran kirjallisuudesta tai "maallisesta". Eihän kaikki jt:t lue edes seuran lehtiä ja kirjoja. Itse olen lukenut nitä, mutta samalla myös muist kirjoja ja lehtiä. Silloin kun lopetin tutkimisen, on ollutkin kivasti aikaa lukea muita omia kirjoja.

Tuntuu aika kummalliselle tuo ajatus, että kieltenopiskelu aiheuttaisi ylpeyttä. En ole vielä tavannut yhtään ihmistä, joka olisi omasta kielitaidostaan ylpeä. Mutta sellaisia olen tavannut kyllä, jotka kadehtivat toisten taitoa. Jotkut jt:t kuuluvat tähän kastiin. Itse en koskaan edes kerro mitä olen opiskellut ja missä määrin. Ei ole sitten kellään mitään sanomista.

Sen verran nyt tässä mainitsen, että juuri muutama päivä sitten kaivoin esille kreikankielisen raamatun, jonka etusivulla sanotaan näin." The new Testament in the Original Greek, by B.F. Westcott and J.A. Hort- 1881". Kreikankielisen tekstin alla on englanninkielinen teksti ja se on peräisin tästä: "An interliner word-for- word translation into English- 1969". Sivujen reunassa on lisättynä vielä englanninkielinen UM- käännös. Tätä olisi nyt tarkoitus alkaa lukemaan. Onko teillä kellään tätä raamattua, ja jos on niin mitä mieltä olette tästä opuksesta? Jos oikein ymmärrän, niin tässä pitäisi olla jotain alkuperäistä kreikan tekstiä.

Lukeminen ja opiskelu on mukavaa ja mielenkiintoista silloin, kun voi itse valita kirjat ym. vapaaehtoisesti itseä kiinnostavista aiheista, mutta jos siihen liittyy pakottamista tai aihe ei kiinnosta, niin se on vähemmän mukavaa. Toivotan teille mukavia lukuhetkiä.
sipestiina

Viesti Kirjoittaja sipestiina »

selbstgelernt kirjoitti:minä en vain tiedä vieläkään, millä nämä tienraivaajat elättävät itsensä, kun siitä työstä ei palkkaa makseta.
Työllä :D

Kaikki tuntemani ravarit on joko koko- tai osa-aikatyössä, osa-aikasuus toki helpompaa sovittaa kenttätyössä olemisen määräämään aikatauluun.. :roll:
Viimeksi muokannut almi, 04.12.2008 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainaukset korjattu.
Analysoija

Viesti Kirjoittaja Analysoija »

sipestiina kirjoitti:
selbstgelernt kirjoitti:minä en vain tiedä vieläkään, millä nämä tienraivaajat elättävät itsensä, kun siitä työstä ei palkkaa makseta.
Työllä :D

Kaikki tuntemani ravarit on joko koko- tai osa-aikatyössä, osa-aikasuus toki helpompaa sovittaa kenttätyössä olemisen määräämään aikatauluun.. :roll:
Useimmat tuntemani tienraivaajat tekevät jossain määrin työtä. Nykyisillä tuntivaatimuksilla kokopäivätyön ja tienraivauksen yhdistäminenkin on mahdollista.

Joillakin tienraivaajilla on varakkaat vanhemmat jotka tukevat taloudellisesti. Toisaalta pariskunnissa vaimo saattaa olla tienraivaaja ja mies elättää puolisonsa JT-tyyliin.
"Jehovan järjestö on täydellinen, se virvoittaa sitä palvovien sielun" - Muuan vanhin esitelmässään
Witless

Viesti Kirjoittaja Witless »

selbstgelernt kirjoitti:Olen tullut siihen tulokseen, että tässäkin asiassa vastaus löytyy lahkon hierarkiasta.
Samaa mieltä olen, ja ylipäänsä lauman hallitsemisesta. Fred Franzilla taisi olla yliopisto-opintoja takana, ja hän vastasi aikalaishavaintojen mukaan käytännössä yksin lahkon määrittelemistä "totuuksista" useamman vuosikymmenen ajan.

On aika vaikea kuvitella että vaikkapa filosofiaa pitkään lukenut (ja lukemansa ymmärtänyt) ihminen voisi enää ottaa vastaan Watchtowerin bullshit-materiaalia vakavalla naamalla.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Muistan kouluja käymättömän veli vanhimman puheen Valtakunnansalilla. Hänen käsityksensä oli, että kouluja käydään siksi, että yritetään olla "parempia kuin muut". Ei kai kukaan nyt sen takia opiskele ja kehitä itseään! Täytyyhän niiden opintojen jotain antaakin - muuta kuin statusta. Jos opinnot jotenkin hyödyttäisivät seuran toimintaa, ne sallitaan auliisti. Hyväksikäyttömentaliteettia. Kuitenkin on joskus tehty sellainenkin väite, että totalitaariset järjestelmät jotenkin kiehtoisivat älykkäitä ihmisiä. Kommunisteilla oli oma vasemmistointelligentjansa huolehtimasta aatteen taustaopeista.

Opinnoista iloitseminen on poissa jt-piireissä. Siellä kun omaa onnistumistaan ei saa hehkuttaa - paitsi jos onnistuminen on tapahtunut kenttäpalveluksessa. Esimerkiksi voi kertoa toisille, että "syntyi keskustelu ja ovenavaaja otti Vartiotornilehden". Mutta ei saa sanoa, että "sain erinomaiset tiedot tentissä". Opiskelukaksoiselämää nähdäkseni jotkut silti viettävät. Eivät halua antautua kokosieluisesti seuralle - ja tuhlaavat aikaansa! Tämähän se JT-näkemys taitaa olla. Olisi hyödyllisempää häiritä ihmisiä heidän kotiovillaan uskonnollinen käännyttäminen pääasiallisena ketunhäntänä.
vapaa

Viesti Kirjoittaja vapaa »

Toisaalta taas peruskoulussa jt-lapsen "rooliin" kuuluu olla hyvä ja esimerkillinen oppilas.

Ja sanaa tutkia jankutetaan todistajille jatkuvasti. Kysymys on lähinnä mitä pitää tutkia ja mitä ei saa tutkia ja miten se sana tutkia oikein määritellään missäkin kuunvaiheessa.
Vastaa Viestiin