-
Valvoja: Moderaattorit
-
Vieras
Re: Jt ja hyväntekeväisyys?
Eiköhän se perustu siihen, että valtakunnansalin lahjalaatikosta tuo raha löytää paremman "kodin". Ja rahavirrat järjestössä käyvät vain yhteen suuntaan.-Mistress- kirjoitti:
Onko tällainen ajatus vielä voimissaan seuran piirissä ja mihin se perustuu?
-
ex-ravari
Seuran virallinen selite taitaa olla se, että ihmiset eivät voi vaikuttaa toimillaan maailman asioihin, joten turhaan rahat laitetaan maailman asioihin. Jehovan temppeli tarvitsee kultaa ja papit linnoja.
-
Aaac
Unicef on osa YK:ta, eli Ilmestyskirjan petoa. Eieieieiei!
SPR:n tunnuksessa on risti, ja SPR ylläpitää Veripalvelua. Eieieieiei!
Pelastusarmeija, luterilainen kirkko ja advettikirkko ovat Ilmestyskirjan portto. Eieieieieieiei!
Veteraanit eivät kieltäytyneet aseista. Eieieieieiei!
Pienemmät rahankerääjät ovat ihan varmasti huijareita. Eieieieieieiei!
Rahat menevät ihan varmasti vaan johtajien dollarihymyihin. Ihan varmasti, koska eräs veli vihjasi jotakin siihen suuntaan seitsemän vuotta sitten. Valtakunnansalin lahjalaatikon rahojen kohtalosta minulla ei ole minkäänlaista käsitystä, mutta erehtymätön ja totuudellinen Vartiotorni sanoo sen menevän hyvään päämäärään.
Joka tapauksessa maailmalliset kuolevat harmagedonissa, joten mitä niitä auttamaan!
SPR:n tunnuksessa on risti, ja SPR ylläpitää Veripalvelua. Eieieieiei!
Pelastusarmeija, luterilainen kirkko ja advettikirkko ovat Ilmestyskirjan portto. Eieieieieieiei!
Veteraanit eivät kieltäytyneet aseista. Eieieieieiei!
Pienemmät rahankerääjät ovat ihan varmasti huijareita. Eieieieieieiei!
Rahat menevät ihan varmasti vaan johtajien dollarihymyihin. Ihan varmasti, koska eräs veli vihjasi jotakin siihen suuntaan seitsemän vuotta sitten. Valtakunnansalin lahjalaatikon rahojen kohtalosta minulla ei ole minkäänlaista käsitystä, mutta erehtymätön ja totuudellinen Vartiotorni sanoo sen menevän hyvään päämäärään.
Joka tapauksessa maailmalliset kuolevat harmagedonissa, joten mitä niitä auttamaan!
Religionsfri.
-
avartunut
Eihän mikään hyväntekeväisyys ole suoraan kiellettyä, mutta hyvin voimakkaasti annetaan ymmärtää että se ei ole suotavaa. Okei YK ei, SPR ei (verivelkainen) Veteraanit ei (puolueettomuus). Lahjoitus maailmanlaajuiseen julistamistyöhön on kunnon jt:lle sydämenasia.
Sanotaan että "köyhät teillä on aina keskuudessanne". Eihän se köyhyys ja surkeus maailmasta lopu, vaikka kuinka autettaisiin vähempiosaisia. Mutta ehkäpä se auttaminen ja hyväntekeväisyys antaa antajalle hyvän mielen ja osoittaa että antajalla on inhimillisyyttä vähempiosaisia kohtaan.
Tänä jouluna itse annan Ylen Hyvä joulumieli -keräykseen. Tiedän että sillä kertyneet varat menevät vähävaraisten lapsiperheiden jouluraha-avuksi. Eihän sitä sitäpaitsi tiedä mikä oma tilanne on huomispäivänä näinä yt-neuvottelujen aikoina. Autan vielä kun voin.
Sanotaan että "köyhät teillä on aina keskuudessanne". Eihän se köyhyys ja surkeus maailmasta lopu, vaikka kuinka autettaisiin vähempiosaisia. Mutta ehkäpä se auttaminen ja hyväntekeväisyys antaa antajalle hyvän mielen ja osoittaa että antajalla on inhimillisyyttä vähempiosaisia kohtaan.
Tänä jouluna itse annan Ylen Hyvä joulumieli -keräykseen. Tiedän että sillä kertyneet varat menevät vähävaraisten lapsiperheiden jouluraha-avuksi. Eihän sitä sitäpaitsi tiedä mikä oma tilanne on huomispäivänä näinä yt-neuvottelujen aikoina. Autan vielä kun voin.
-
selbstgelernt
Näin minäkin olen tietämään, että hyväntekeväisyyskeräyksiin ei pitäisi laittaa rahaa, vaan mieluummin sinne seurakunnan lahjalaatikkoon. Ne rahathan käytetään maailmanlaajuiseen vapaaehtoistyöhön, jota pitäisi tukea. Itse olen laittanut joskus seuran pankkitilille rahaa korvaukseksi saamistani tuotteista. Mutta en muuten.
Mitä toisten auttamiseen tulee, niin Jehovan todistajat kai auttavat ensi sijassa vain muita Jehovan todistajia, eikä ns. maalliset ihmiset kai sitten ole heidän mielestään auttamisen arvoisia. Minulle sanoi kerran eräs todistaja, että jos liityn seurakuntaan, niin taloudellistakin apua on mahdollisuus saada. No, vaikka olen köyhä ja kipeä, en liity mihinkään porukkaan vain siksi, että olisi mahdollisuus saada tuontyyppistä etua itselle.
Silloin kun ihminen säilyttää oman vapautensa ja itsenäisyytensä, on hän oikeutettu osallistumaan hyväntekeväisyyteen parhaaksi katsomallaan tavalla. Ei siinä ole muilla mitään sanomista.
Mitä toisten auttamiseen tulee, niin Jehovan todistajat kai auttavat ensi sijassa vain muita Jehovan todistajia, eikä ns. maalliset ihmiset kai sitten ole heidän mielestään auttamisen arvoisia. Minulle sanoi kerran eräs todistaja, että jos liityn seurakuntaan, niin taloudellistakin apua on mahdollisuus saada. No, vaikka olen köyhä ja kipeä, en liity mihinkään porukkaan vain siksi, että olisi mahdollisuus saada tuontyyppistä etua itselle.
Silloin kun ihminen säilyttää oman vapautensa ja itsenäisyytensä, on hän oikeutettu osallistumaan hyväntekeväisyyteen parhaaksi katsomallaan tavalla. Ei siinä ole muilla mitään sanomista.
"Ich will nicht ins Paradies, wenn der Weg dorthin so schwierig ist" (Andreas Frege)
-
ihmisenpoika1
selbstgelernt kirjoitti: niin Jehovan todistajat kai auttavat ensi sijassa vain muita Jehovan todistajia
Ei vain ensisijassa , vaan ja ainoastaan. Tosin en tiedä yhtään tapausta jossa olisivat vilpittömästi auttaneet ketään uskon veljeään tai sisartaan.
Sananhelinää....vain ja ainoastaan.selbstgelernt kirjoitti:Minulle sanoi kerran eräs todistaja, että jos liityn seurakuntaan, niin taloudellistakin apua on mahdollisuus saada
Oikein ja hyvä niin , koska mitään apua ei tipu heiltä.selbstgelernt kirjoitti:No, vaikka olen köyhä ja kipeä, en liity mihinkään porukkaan vain siksi, että olisi mahdollisuus saada tuontyyppistä etua itselle.
-
Vieras
Tuli vastaan infoa, joka tuki sitä mitä jehovantodistajat sanovat:-Mistress- kirjoitti:Yritin hakea tästä aiheesta topiccia, mutten löytänyt.![]()
Nyt kun joulukin jälleen lähestyy niin postiluukusta tippuu kaikenlaista lahjoituslippua ja lippua. Mieleeni tuli, että ainakin omana aikanani jt-järjestö aina kovasti kritisoi hyväntekeväisyyttä ja oli muistaakseni kirjoituksiakin, että rahat eivät mene oikeaan paikkaan ja ihmisiä vain huijataan.
Rahan tms. antaminen sellaisille järjestöille kuin SPR tai Unicef olisi suurinpiirtein "rikollista".
Onko tällainen ajatus vielä voimissaan seuran piirissä ja mihin se perustuu?
>>Kuinka paljon se on auttanut Afrikkaa? Ei paljon, jos on uskominen amerikkalaista taloustieteilijää Jeffrey Sachsia.
Hanen laskelmiensa mukaan jokaista kolmea dollaria kohden, jonka Yhdysvallat antoi Afrikalle vuonna 2002, kuusi senttiä päätyi apuna Saharan eteläpuoliseen Afrikkaan. Loppu päätyi rikkaista maista tulevien konsulttien palkkoihin, hallintokuluihin, velkahelpotuksiin ja muuhun vastaavaan.
http://www.vihrealanka.fi/blogit/nauttikaa-koyhyydesta
Hyväntekeväisyys on pelleilyä! Todellista kehitysapua olisi se, että vienti ja tuontitullit poistuisivat ja kehitysmaiden raaka-aineista jouduttaisiin maksamaan todellinen hinta. No tämähän kaventaisi meidän elintasoa tavalla, johon ei sitten ikinä suostuta, joten hyväntekeväisyyspelleily jatkuu ja jatkuu, eikä mitään todellisia tuloksia saada aikaan.
-
wolframium
Kylläpä on taas katkeraa pessimismiä ilmassa. Iso osa MUUSTA USAids-hivistä meni tietenkin Latinalaisen Amerikan köyhien tukemiseen (Guantanamo), sekä Lähi-Idän jälleenrakennustyöhön (Halliburton, Iraq)Vieras kirjoitti:Hanen laskelmiensa mukaan jokaista kolmea dollaria kohden, jonka Yhdysvallat antoi Afrikalle vuonna 2002, kuusi senttiä päätyi apuna Saharan eteläpuoliseen Afrikkaan. Loppu päätyi rikkaista maista tulevien konsulttien palkkoihin, hallintokuluihin, velkahelpotuksiin ja muuhun vastaavaan.
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
-
Vieras
Pääsin joitakin vuosia sitten työni puolesta korjailemaan suomalaisen teollisuuden tuotteita maailmalla ja aina marssin kokouksiin ja tutustuin siellä ihmisiin. Tuli annettua rahaa suoraa käteen maissa, jossa 100$ on kuukauden palkka. Kielitaitoa ylläpitääkseni, vaihdan ajatuksia (sähköposti ja maailmalla toimii Yahoo messenger joka internet cafessa) muutamaan kehitysmaahan ja joskus kuulen surkeita tarinoita ja olenkin lähettänyt Western Union kautta rahaa tarvitseville. Kuukaudessa varaan 100€ "hyväntekeväisyyteen", jonka sitten lähetän. Western Union kautta on kallista lähettää rahaa, mutta tämä väylä ainakin toimii ja Western Union toimipisteitä on käytännössä kaikkialla.-Mistress- kirjoitti: Aika offtopickia, mutta mikä voisi olla tällaisen "tavallisen" tallaajan mahdollisuus auttaa jos ei antaisi lainkaan rahaa järjestöille, jos puhutaan ulkomailla asuvista?
Mitä mieltä olette alla olevista artikkeleista?
http://www.oikeusturva.info/cgi-bin/yab ... 1198940035
http://www.redcross.fi/punainenristi/ka ... ysymyksia/
http://www.watchtower.org/fi/20020615/article_01.htm
Tämä on minun suora tapani auttaa.
Punaiseen ristiin luotan jonkin verran, koska heidän ja punaisen puolikuun organisaatioita maailmalla näkee. Mutta katutasolla köyhien parissa, noita hyväntekeväisyysjärjestöjä kyllä harvoin näkee.