Markoko kirjoitti:Voi olla että on hyvä että vertailet Jehovan Todistajia normikristillisyyteen. Oletko tutustunut Jehovan Todistajien opetuksiin kuinka läheisesti? Kun tutustut heidän opetuksiinsa, niin huomaat että aika kristilliset ovat heidänkin periaatteet. Toivottavasti pääset pitkälle. Mutta varo ansoja jotka ovat hyvin ELÄVIÄ. Ne voivat saada sydämeesi mustia likalänttejä, jotka eivät lähde pois edes kunnon kirkollisessa pesussa.
Juurikin nämä mainitsemasi ansat minua kiinnostavat (ja huom. minä en tätä sanaa ottanut itse esiin

), koska ystäväni on niissä ansalangoissa ja tukevasti. Ja sanoit hyvin: AIKA kristilliset ovat heidänkin periaattensa". Ne ovat aika lähellä, mutta ummikolle riitävän lähellä toisiaan ja siksi JT-seuran onkin helpompi ajatuksiaan tarjota. JT on vähän kuin islaminusko: tiukkoja rajoja, jotka luovat turvallisuutta ynnä joku ylempi ja viisaampi sanelee oikean tavan ajatella ja tehdä - varsinkin TEHDÄ. Ihminen kun niin tykkää tehdä ja touhuta ettei vaan ilmaiseksi ja armolla saa mitään. Helppoa kuin heinänteko! Kaiken kruunaa ajatus omasta vapaasta tahdosta ja valinnoista.
Omalta kannaltani sanon, että kannattaa ottaa hyvin varovasti raamatun kanssa, koska mitä enemmän pystyt tulkitsemaan, sitä voimakkaammin tunnet että sun pitäis tehdä jotain elämälläsi. Itse olen tällä hetkellä aika alamaissa, koska tutkin aikanani kirjanoppineesti niin paljon, että tunsin itseni hyvin suureksi.
Totta turiset. Siihen ihmisellä on kova halu, suuruuteen. Sitä on muiden helppo käyttää hyväkseen, koska antamalla ihmiselle tunne suuruudesta, voidaan ottaa muuta ja tärkeämpää pois. Ainakin herkkyys huomata muita ihmisiä kärsii, koska oma itse on niin ihana ja upea, mitä väliä muista? Suuruuteen kun lisätään valta niin kohotaan ihan eri sfääreihin seuraamusten kanssa.
Mutta enhän ole itse lainannut yhtään raamatunkohtaa tähän ketjuun? Jumalan sanaa ei voi vääntää sopivaksi mihinkään tilaisuuteen. Voi vain olla mukana Jumalan sanan hengessä.
Sehän täällä jännää onkin: Jumalan sanan hengessä ei saa puhua, se on saarnaamista. Uhkaamista. Käännyttämistä. Syyllistämistä! Minulle näin on tolkutettu ja ojennettu, niinpä heristän minäkin sormea sinulle: hyi Markoko, hyvä ettet kirjoittanut noita Isolla Alkukirjaimella - siis jumalaa, sanaa ja henkeä, olisi muuten banni paukkunut!

Täällähän pitää perustella kaikki Raamatulla ettei tule joitain heittoja vaan. Paitsi ettei Raamatulla saa perustella, koska se on käännyttämistä!
"Määrittele sana hyvä". Kyllähän se oikeastaan on määriteltävissä. Ajattelen ystäviä, jotka tapasin Jehovan Todistajissa. He kertoivat aina hyviä asioita ja halusivat ottaa minut mukaansa kaikenlaisille luontoretkille ym. Itsekin vein kerran hyvää ystävää luontoretkelle korkealle kalliopaikalle, hyvä että muistin. Käristimme makkaraa ja jutustelimme syviä asioita. Hän oli toisaalta hiljainen ja myös mukava, sekä minulla syntyi veljellinen rakkaus häntä kohtaan. Varsinkin sen takia koska häntä ei ollut vielä siunattu vaimolla vaikka olikin kolmenkymmenen ja neljänkymmenen vuoden ikävaiheilla.
Hyvä ihminen on se, joka ei tavoittele omaa itsekästä haluaan, vaan yrittää tehdä parhaansa auttaakseen muita. Monet Jehovan Todistajat varsinkin suomessa toteuttavat hyvää ajatuksissaan kaiken aikaa, eikä se tee heistä pahoja. Ajatuksethan on käännettävä pois pahasta. Jos olet ihannoinut esim. väkivaltaisia urheilulajeja, niin ne pitää ehdottomasti unhoittaa sen joka oikeasti toteuttaa Jumalan sanaa.
Täytyy myöntää, että mulla on itsekäskin tarkoitus aloittaessani tätä ketjua. Mutta olen tehnyt pienessä oluthiprakassa ymmärtääkseni paremmin maan tuotteen vaikutuksen alaisena. Mutta voin sanoa, että on paljon onnellisempi olla kun ajattelee muista hyvää. Ajatuksilla voi olla paljon voimaa. Voimaa teille kaikille.
Lainasin koko loppujuttusi, koska se on --- ei hyvästi vaan kivasti sanottu.
-Ihmisen pitäisi tehdä hyvää, siis asioita, jotka ovat kunniaksi taivaan tyypille (enpäs saarnaa!) ja LOPULTA koituvat ihmisen parhaaksi, vaikkei just sillä hetkellä niin tunnu, puhutaan vaikka hampaan paikkauksesta. En jatka ettei taas tulla huutamaan.
-Ihmisen pitäisi puhua hyvää toisista ihmisistä ja voisi joskus mainita hyvästä tyypistä, siitä taivasheebosta ja sen teoista, lupauksista, kaikenlaisista. (En saarnaa!)
-Ihmisen pitäisi ajatella hyvää. Hm, onnistuu aika harvoin jos koskaan, ajatuksillahan on tapana lähteä ihan omaan laukkaansa. Pitäisi ajatella hyvää muista ihmisistä ja pitäisi ajatella sitä taivastyyppiä, joka on itse se hyvyys. Enkä taas sano enempää.
(Hoidin aika mallikkaasti, vai? Enhän saarnannut tai käännyttänyt?

)
JA SITTEN TUO RAM...
Ystävällisesti huiskin sotalippuasi pois naamani edestä ja kysyn pienesti ja viattomasti: onko täällä ihan tapana sättiä jokaisen "veljen" taholta samoista asioista ja moneen kertaan? Ymmärsin näes eilen, että tämä uhkailu/saarna/käännytys/ties mikä -asia on jo keskusteltu, sovittu, loppuunkäsitelty peräti ja peräkkäin kahden 'moderatöörin' toimesta (alueveli ja kirjallisuusveli) ja olen hirmu-älyttömän tarkka sanoistani. Olen minä tyhmä, mutten sentään NOIN tyhmä. Lupaan hillitä hurjaa luontoani, vaikka joskus varmaan vielä teen virheitä. Vielä piti sinun päästä vähän sörkkäsemään valmista soppaa? Mitä sinulla nyt on vielä hampaankolossa (ylemmäs viitaten: käy hammaslääkärissä, ihminen!), kun jatkat asian vatvomista tärkeilylläsi "herkästä puuttumisestasi". Sanonpa vaan, että nyt kyllä tartuit liiankin herkästi, ammut kärpästä tykillä. PIIIS, MÄÄÄN.
RaM kirjoitti:Mitä sitten tulee viittaamasi sanan 'hyvä' käyttämiseen siinä yhteydessä kuin Jeesus sen esitti, niin kyseessä oli hyperbola - liioiteltu tehokeino. Jos otat sen noin kirjaimellisesti niin silloin joudut tekemään sen näiden samaa asiaa koskeneiden Jeesuksen seuraavienkin sanojen suhteen:
18:21 Mutta hän sanoi: "Tätä kaikkea minä olen noudattanut nuoruudestani asti."
18:22 Kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän hänelle: "Yksi sinulta vielä puuttuu: myy kaikki, mitä sinulla on, ja jakele köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua."
Oletko noudattanut tuota kehoitusta?
Tässä kohtaa ihmettelen ja kysynkin ääneen, että onkos RaM:lta mennyt oma ego ja minun olemiseni sekaisin? Miksi oletat minun pitävän itseäni hyvänä? Ilmeisesti, koska katsot korkeuksistasi ja tunnet itsesi vallan mainioksi. No kurjaa (tai siis varmaan tuntuu tosi HYVÄltä!), viittaan tässä kohtaa keskusteluun Markokon kanssa "millainen ihminen on hyvä".
Ja vie RaM se sotalippusi nyt hittoon täältä Markokon ja tällä hetkellä minun välisestä keskustelustamme.